Opstart alg en bacterie-cultuur.


K

Katy707

Guest
Ik was vanmorgen even in een LFS, aan het rondkijken voor plantjes ( die ik overigens niet heb gevonden, niet de soorten ik wou bekijken).

Een verkoper sprak me aan en op een gegeven moment vertelde ik hem over de opstart-alg die ik had.
Hij vroeg of ik in het begin een bacterie-cultuur had gebruikt.
Dat had ik dus en van dit merk: Bacto-Clean Bio van Dennerle.

Hij zei dat het erg raadzaam was dat nu nog eens te herhalen.

Wat is jullie mening daar over en kan dat kwaad of juist niet?

Wat heeft de opstartbacterie te maken met opstart alg?
 
Niets. opstart alg krijg je van het water. als r veel silicaten in zitten.
daar zijn de snelgroeiers voor.
 
Altijd leuk voor een winkelier om opstart bacterieen in een potje te verkopen :D
Het helpt niks, maar dan ook helemaal niks. Bacterieen komen vanzelf en je zou, om het een zetje te geven, wat droogvoer kunnen verkruimelen in het water.
 
Of het effect heeft vindt ik moeilijk te bepalen. Ik hoor veel verhalen dat het niet werkt.
Alleen dat er bacterien in zouden zitten die een nitrietpiek (deels) voorkomen kunnen.
Maar de goede bacterien die wij graag willen zouden niet in het potje zitten.
 
Bacterie uit een potje,of Flacon,werkt WEL!! Potje Velda bacterie . En Easy start in flacon,werkt ook .
Gaat om Nitrificerende bacterie.
Jij praat anderen na,moet je niet doen.
 
Bertus zei:
Bacterie uit een potje,of Flacon,werkt WEL!! Potje Velda bacterie . En Easy start in flacon,werkt ook .
Gaat om Nitrificerende bacterie.
Jij praat anderen na,moet je niet doen.

Grappig om te horen :D Ik praat enkel uit eigen ervaring Bertus, en die potjes voegen niets tot weinig toe.
 
Ik denk dat het probleem is dat haast niet valt vast te stellen of het werkt.
Wie zegt dat de opstart door het potje beter of slechter verloopt dan zonder die toevoeging??

Het enige wat ik vertelde is wat ik heb gehoord en ja ik heb het zelf regelmatig gebruikt hoor.
Maar of het door dat gebruik avn een potje beter is gegaan kan ik niet beoordelen. Ik heb een goede opstart gehad met dat gebruik van het potje.
Maar wellicht was het zonder dat potje net zo goed gegaan.
Ik hoor heel veel mensen zeggen dat het niet werkt en hoe bewijs je dat het wel werkt??

Ik knijp liever bij de opstart een ingedraaide spons uit in de bak. Dan weet ik dat er echt bacterien inkomen.
Maar natuurlijk is een ieder vrij om de potjes wel te gebruiken.
 
jessicapilon zei:
Ik knijp liever bij de opstart een ingedraaide spons uit in de bak. Dan weet ik dat er echt bacterien inkomen.

Is het nog beter, om diezelfde spons in het 'nieuwe' filter te gebruiken, of maakt dat niets uit?
 
Als dat mogelijk is dan is dat het mooiste natuurlijk. Hoe meer je over kan brengen uit de oude bak/filter des te beter lijkt me.
Bij het uitknijpen blijven er natuurlijk een hele boel achter in de spons die dus niet in de nieuwe bak komen. Door de hele filterspons over te zetten gaat de hele cultuur in die spons mee.
 
Gummiebeer zei:
Bertus zei:
Bacterie uit een potje,of Flacon,werkt WEL!! Potje Velda bacterie . En Easy start in flacon,werkt ook .
Gaat om Nitrificerende bacterie.
Jij praat anderen na,moet je niet doen.

Grappig om te horen :D Ik praat enkel uit eigen ervaring Bertus, en die potjes voegen niets tot weinig toe.

O,jawel.

IK heb 2 flessen in de koelkast,die wel doen,wat ze moeten doen.


Nitrificerende bacterie ,en easy start.
Werken waar ze voor zijn.


Bacterieen komen vanzelf en je zou, om het een zetje te geven, wat droogvoer kunnen verkruimelen in het water....
Ja,dat zeg ik ook altijd.

Met easy start in het filter,gaat het toch sneller.
 

Terug
Bovenaan