oppervlakte alg


jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,823
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Goeie middag ik heb al een tijdje last van vervelende oppervlakte alg.

Mijn waterwaarden zijn
KH 7
Ph 6,8
No3 20
po4 2
NH3 0

Heb een oppervlakte skimmer die houd het wateroppervlak mooi schoon. Behalve tussen de drijf planten waar de algen ook groeien.
20200202_132003.jpg
20200202_132017.jpg
 
FYI:
Wat is de oorzaak van draadalgen?


Wat is nu precies de oorzaak van draadalg in aquaria? De meest voorkomende zijn:
  • Een laag CO2 gehalte in het aquariumwater.
    • In 90% van alle “draadalg-gevallen” is dit de oorzaak!
  • Teveel licht.
    • Door de grote hoeveelheid licht groeien je planten sneller en creëer je een grote vraag naar CO2 (en andere voedingsstoffen). Doordat je te weinig CO2 toevoegt, krijg je daaraan een tekort en ontstaat er draadalg
  • Er zijn te weinig voedingsstoffen in het water.
    • Meestal CO2, maar soms ook NO3, PO4 en sporenelementen. Hierdoor groeien je planten slecht, krijg je algenproblemen, ..
  • Slechte watercirculatie.
    • De CO2 bereikt in dat geval de planten niet of moeilijk waardoor je heel plaatselijk een CO2-tekort krijgt. Dit herken je vaak doordat de draadalg heel lokaal groeit, maar de bak voor de rest in goede gezondheid is.

Lees meer.....
 
Ik denk dat het hier een combi is van weinig co2 en weinig stroming. Ik heb het ook weleens op de Drijfbamboe gehad in het verleden en wat minder licht of meer co2 lost het denk ik wel op. Anders even ze eraf laten en de skimmer goed gebruiken.
 
Zou eerst een beginnen met of planten snoeien zodat deze niet meer boven het water oppervlak groeien
Zorgen dat de kaam laag verdwijnt door te zorgen dat je waterspiegel meer in beweging is en blijft
 
Zou eerst een beginnen met of planten snoeien zodat deze niet meer boven het water oppervlak groeien
Zorgen dat de kaam laag verdwijnt door te zorgen dat je waterspiegel meer in beweging is en blijft

De planten die je ziet dat zijn drijvers Jaap en wel te weten Drijfbamboe ;)
 
De planten die je ziet dat zijn drijvers Jaap en wel te weten Drijfbamboe ;)
Oké niet gezien maar dan nog of even tijdelijk er uit halen of proberen de kaam laag en vuil te verspreiden zodat het af gevoerd kan worden door de aanwezige skimmer
De getoonde alg en vuil is trouwens ook een uitstekende bron om blauw bacterie te krijgen.
Is dus wel noodzaak om hier zo snel mogelijk actie op te onder nemen.
 
Goeie middag ik heb al een tijdje last van vervelende oppervlakte alg.

Mijn waterwaarden zijn
KH 7
Ph 6,8
No3 20
po4 2
NH3 0

Heb een oppervlakte skimmer die houd het wateroppervlak mooi schoon. Behalve tussen de drijf planten waar de algen ook groeien.
Bekijk bijlage 288719Bekijk bijlage 288720

Dit lijkt toch op een kaamlaag die soms een groene vorm aan kan nemen. Je moet hiermee oppassen, het kan een voorbode zijn voor blauwalg! Zo'n kaamlaag heeft te maken met onderhoud. Rottend materiaal, vervuiling ook in je filter. Eiwitrijk voer als extra helpt je ook aan een kaamlaag. Is je bemesting verhouding goed? CO2 t.o.v. overige bemesting? Verwijder eventuele rottende materialen. Kijk je filter na. Zorg dus voor een schoon aquarium!
 
Als je skimmer het water wel schoonhoudt buiten je drijfplanten om, heb je vermoedelijk te weinig oppervlakte beweging / stroming. Voor nu, kaamlaag kun je goed weghalen met een stuk keukenpapier dat je plat op het water legt en dan eruit haalt. Herhalen met een schoon stuk papier tot de kaamlaag weg is. En loop je onderhoud en bemesting inderdaad even na.
 
Zou een waterwissel ook niet een idee zijn? Hoe vaak en welke hoeveelheid wissel je nu het water?
 
Zou het in dit geval ook een gevolg van blauwalg kunnen zijn? Jan had namelijk enige tijd terug daar veel problemen mee en dat opgelost door een verduistering.

Ik zou ook die drijvers er even uithalen, alle drek met een netje weg halen, drijvers schoon spoelen in een emmer en terug zetten. Even 'mechanisch' verwijderen en kijken of het terug komt.
 
mijn verversings beleid is iedere week 50%. Co2volgens de dropcheckeris goeddie is licht groen
 
Ik heb jaren deze drijver in de 80cm en de meterbak gehad en de spraybar iets naar onderen dus eigenlijk geen echte beweging aan het oppervlak en dat ging altijd goed.
Het is denk ik meer een samenloop van omstandigheden.
 

Terug
Bovenaan