Oppervlakte afzuigers.

  • Onderwerp starter Waterdraakje.
  • Startdatum

W

Waterdraakje.

Guest
De vraag is welke gebruiken jullie en hoe bevallen ze ?

Ik overweeg er 1 te gaan gebruiken.
 
Je bedoelt een skimmer?
Ik gebruik het niet maar een met eigen pompje is erg handig lijkt mij.

Edit: eheim heeft er een in het assortiment.
 
Ik gebruik hier de jbl topclean 2, moet alleen wel aangesloten worden op een extern filter
 
Volgens mij bedoel je dit toch.
Dit is er een van Dennerle maar voor nano.

7040B0EC-114D-4124-848B-75C9AFC4CA41.jpeg
 
Heb zelf de Eheim Skim 350 liggen, binnen no time is je oppervlak weer kraakie helder.
 
Had ook de Eheim skim 350. Werkt heel goed.

Maar een goede bak heeft geen kaamlaag. Dus hier ligt die weer bij de rest van de spullen.
 
Een skimmer idd , Hoewel skimmer niet het goeiste Neerlands is...

Het is voor een 100 Ltr. Bakje. In mijn ogen nog redelijk. Nano maar of Dennerle er ook zo over denkt....

Bakje is heel recent in mijn bezit gekomen draait nu op een HMF Biologish prima maar niet heel goed in het fijnere zweefvuil.

Wellicht toch voor een potfilter gaan. Eventueel met een skimmer.
 
Een skimmer idd , Hoewel skimmer niet het goeiste Neerlands is...

Het is voor een 100 Ltr. Bakje. In mijn ogen nog redelijk. Nano maar of Dennerle er ook zo over denkt....

Bakje is heel recent in mijn bezit gekomen draait nu op een HMF Biologish prima maar niet heel goed in het fijnere zweefvuil.

Wellicht toch voor een potfilter gaan. Eventueel met een skimmer.

Hoeveel PPI heeft die spons die je gebruikt voor je HMF?
 
Geen iid heb het bakje ZO meegenomen. Maar behoorlijk fijn (voor spons dan).
 
Geen iid heb het bakje ZO meegenomen. Maar behoorlijk fijn (voor spons dan).

Ach øke, ja hoe groter het aantal PPI (pores per inch) hoe fijner de gaatjes zijn en hoe fijner het vuil is dat die opvangt.
het nadeel van een hele fijne spons is alleen dat deze ook relatief snel dichtslibben.
 
Met verloop van tijd slibt ook de grote gaten dicht en word ook het fijne stof gevangen
 
Dat snap ik. Het is ook niet echt een probleem je ziet het pas.als je met je neus op het glas staat. Het is meer een aquariaan peobleem dan een aquarium probleem.
 
Je kan ook tijdelijk een powerfilter erin hangen

Zou indd ook nog wel kunnen. Nu ja eerst maar eenns zien wat er gaat gebeuren met een verversingsbeleid en wat planten groein het stond al enkele jaren met alleen zand en een enorme kudde vuurtjes.
 
Hier ook de Eheim skimmer 350, doet prima wat deze moet doen, maar nog mooier is het om geen kaamlaag te hebben!
Ik heb ook de Eheim skim 350, omdat ik wel een kaamlaag heb, en niet weet waar die iedere keer vandaan komt.
Als de skimmer aangaat dan is de kaamlaag gelukkig binnen 5 minuten weg, maar zodra hij weer uitgaat is de laag er net zo snel weer.
Een kaamlaag zijn toch dode bacterieen ? Of zou een bepaalde plant of iets anders de boosdoener zijn?
 
Een kaamlaag zijn toch dode bacterieen ?

Zover ik weet bacterien, eiwitten en misschien nog wat andere zaken, maar dan zou ik er weer eens in moeten duiken. Ten diepste is het een indicatie van een onbalans, waarbij het soms moeilijk is deze te bepalen.

Maar dat de laag net zo snel terug komt, is wel een "teken aan de wand", dat er iets niet helemaal ok is.

In de ochtend is het netjes weg bij mij, maar na een dag stevig voeren heb ik in de avond een lichte kaamlaag, maar de oorzaak snap ik en dus kan ik er op deze manier "mee leven"
 
Ik heb ook de Eheim skim 350, omdat ik wel een kaamlaag heb, en niet weet waar die iedere keer vandaan komt.
Als de skimmer aangaat dan is de kaamlaag gelukkig binnen 5 minuten weg, maar zodra hij weer uitgaat is de laag er net zo snel weer.
Een kaamlaag zijn toch dode bacterieen ? Of zou een bepaalde plant of iets anders de boosdoener zijn?

Heeft met balans in de bak te maken.

Teveel vervuiling. Te weinig verversing. Te krap bemeten filter. Te weinig (groeiende) planten.

Meestal de eerste 2.
 
Heeft met balans in de bak te maken.

Teveel vervuiling. Te weinig verversing. Te krap bemeten filter. Te weinig (groeiende) planten.

Meestal de eerste 2.
...en inderdaad de al genoemde bacteriën. Maak je filter maar eens compleet schoon, je zal eens zien hoe rap er een kaamlaag verschijnt.
 
Eheim skimmer 350 bevalt prima hier
Zeker als de dames/heren weer eens geen trek hebben en de voedertabletten uit elkaar vallen
Wel het sponsje regelmatig schoon maken
 
Heeft met balans in de bak te maken.

Teveel vervuiling.: Door te veel voeren? ik voer al vrij weinig
Te weinig verversing. : ik ververs iedere week zo'n 50ltr. op 250 ltr.
Te krap bemeten filter. : heb er 2x JBL greenline 1501 op staan, dus lijkt me geen issue.
Te weinig (groeiende) planten.: staan redelijk wat planten in zoals jullie kunnen zien in mijn topic.

Meestal de eerste 2.
 
Ik heb ook de Eheim skim 350, omdat ik wel een kaamlaag heb, en niet weet waar die iedere keer vandaan komt.
Als de skimmer aangaat dan is de kaamlaag gelukkig binnen 5 minuten weg, maar zodra hij weer uitgaat is de laag er net zo snel weer.
Een kaamlaag zijn toch dode bacterieen ? Of zou een bepaalde plant of iets anders de boosdoener zijn?
Oppervlakte beweging en de verstoring hier van door hoge of drijfplanten.
kan ook een olieachtige laagje zijn door bv veel voer.
 

Terug
Bovenaan