Opnieuw besmet met het virus


Hans D

Active member
Lid geworden
22 januari 2024
Berichten
32
Leeftijd
70
Goedemorgen. Ik ben Hans en ben zoals al doet vermoeden, besmet met het virus. Het aquariumvirus. Ik was een paar weken gelden bij iemand op bezoek. Deze toonde mij zijn aquarium en toen begon het weer te kriebelen. Ja weer....... Ongeveer 35 jaar geleden had ik ook een aquarium. Ik heb het weggedaan omdat ik geen gezonde balans in de bak kon krijgen. Nu ben ik gepensioneerd en probeer beslagen ten ijs te komen. Eerst ruim inlezen en dan komt de rest vanzelf . Op dit forum staan genoeg berichten die waardevol zijn voor een goede start. Over goede start gesproken. Volgende week komt mijn aquarium. Een Eheim Proxima Classic LED 175 van 17 cm breed x 51 diep en 60 hoog. Het lijkt mij een leuk aquarium , maar als jullie andere ideeen hebben.... Graag natuurlijk. Ik wil met een gemakkelijk visje beginnen zoals o.a. de Neon Tetra, guppy, Platy en Danio. Op de bodem een kudde Corydoras. Schrijf ik het goed? Ik weet wat ik 35 jaar totaal verkeerd heb gedaan. Het moest allemaal zo gehaast en hardlopers zijn doodlopers. Dat deed even zeer. Dit zal me geen 2de keer overkomen. Zodra het aquarium binnen is laat ik het eerst een tijdje indraaien voordat er vissen inkomen. Eerst een gezond klimaat creeren . Daarvoor heb ik dit forum nodig en hoop zo ook mijn ervaringen te mogen delen. Geef me alsjeblieft de nodige feed back, want daar heb ik wat aan.
1705910482386.png
 
KLeine correctie in het vorige bericht. De afmetingen van het aquarium zijn 71 cm lengte, 51 cm diep en 51 cm hoog. Ik had 17 cm geschreven, maar dat formaat is alleen voor platvissen
 
Welkom Hans en mooi dat je de hobby weer oppakt. Ik zou een nieuwe bak 4 weken laten indraaien en dan heb je de tijd om je ook goed te orienteren over de bewoners.
 
Welkom Hans bij het forum van het zeer besmettelijke virus. Hopelijk kunnen, en dat verwacht ik wel, we elkaar hierbij ondersteuning bieden. :rolleyes:;):):)

;):DD

Succes met de nieuwe start en de bak. Geduld is idd de belangrijkste leidraad. Veel plezier gewenst met de hobby!
 
Dank voor je reactie Jessicapilon. 4 weken indraaien. Dat ga ik doen.
 
Amanda 27 Aquatlantis volga 450 met iluminus controller. Het is een heel mooi aquarium , maar daar heb ik de ruimte niet voor in ons nieuwe appartement. In ieder geval bedankt voor de suggestie.
 
Amanda 27 Aquatlantis volga 450 met iluminus controller. Het is een heel mooi aquarium , maar daar heb ik de ruimte niet voor in ons nieuwe appartement. In ieder geval bedankt voor de suggestie.
Je kan ook kiezen voor de 120cm van dit merk en die hebben wij ook en heeft een inhoudt van 240 liter. Je hebt dacht ik zowel de Volga als de Splendid in 120cm.
Ook kun je ze nog wel een maat kleiner krijgen en wellicht past dit wel in je huis.
 
Welkom! Geduld is alles in deze hobby (helaas 😭🤣). Houd een topic bij en dan wordt dat vast een prachtige gezonde bak! ✌️
 
Je kan ook kiezen voor de 120cm van dit merk en die hebben wij ook en heeft een inhoudt van 240 liter. Je hebt dacht ik zowel de Volga als de Splendid in 120cm.
Ook kun je ze nog wel een maat kleiner krijgen en wellicht past dit wel in je huis.
Ik zal het eens gaan bekijken? Aquatlantis was in principe mijn eerste keuze, maar toen kwam de Eheim op mijn pad. Ik heb gelezen dat de vierkante vorm niet altijd de juiste keuze is bij grotere vissen. Nu neem ik een klein visje, dus mijn twijfel is of ik er wel goed aan doe de Eheim te kiezen. De Eheim is echt een schitterend aquarium , maar ik wil niet eigenwijs zijn...... Gelukkig kan ik nog overstappen. Als het gekocht is wordt het overstappen wat moelijker.
 
Ik zal het eens gaan bekijken? Aquatlantis was in principe mijn eerste keuze, maar toen kwam de Eheim op mijn pad. Ik heb gelezen dat de vierkante vorm niet altijd de juiste keuze is bij grotere vissen. Nu neem ik een klein visje, dus mijn twijfel is of ik er wel goed aan doe de Eheim te kiezen. De Eheim is echt een schitterend aquarium , maar ik wil niet eigenwijs zijn...... Gelukkig kan ik nog overstappen. Als het gekocht is wordt het overstappen wat moelijker.

Als het virus de kop opsteekt, kun je maar beter meteen halen wat je eigenlijk het liefst wil en wat je ruimte toelaat, en geen compromissen sluiten, gaat toch knagen op ten duur.
 
Ik zal het eens gaan bekijken? Aquatlantis was in principe mijn eerste keuze, maar toen kwam de Eheim op mijn pad. Ik heb gelezen dat de vierkante vorm niet altijd de juiste keuze is bij grotere vissen. Nu neem ik een klein visje, dus mijn twijfel is of ik er wel goed aan doe de Eheim te kiezen. De Eheim is echt een schitterend aquarium , maar ik wil niet eigenwijs zijn...... Gelukkig kan ik nog overstappen. Als het gekocht is wordt het overstappen wat moelijker.
Bij online aankopen heb je inderdaad 14 dagen bedenktijd.

Kopen op afstand.

@Hans D (@+naam = mention)

 
De eheim's zijn er ook in niet-vierkante vormen toch, mocht je liever een langer model hebben?
 
Ik zal het eens gaan bekijken? Aquatlantis was in principe mijn eerste keuze, maar toen kwam de Eheim op mijn pad. Ik heb gelezen dat de vierkante vorm niet altijd de juiste keuze is bij grotere vissen. Nu neem ik een klein visje, dus mijn twijfel is of ik er wel goed aan doe de Eheim te kiezen. De Eheim is echt een schitterend aquarium , maar ik wil niet eigenwijs zijn...... Gelukkig kan ik nog overstappen. Als het gekocht is wordt het overstappen wat moelijker.
Ik denk dat de Eheim ook kwalitatief een goede bak is hoor maar zover ik weet iets duurder. Ook moet je eens kijken naar de verlichting want volgens mij heeft een Eheim van bv 1 meter minder lumen boven de bak dan de Aquatlantis. Dit zou je ook eens kunnen bekijken.
 

Deze is 120cm en heeft slechts 17,5W en dat is vrij weinig want wij hebben hier de Aquatlatis van 120cm/240 liter en die heeft al 52W.
Ik zie het, ja. Nu even op het verkeerde been gezet. Als ik geld ga uitgeven moet het natuurlijk wel meteen goed zijn. Dan moet het toch de Aquatlantis worden, anders krijg ik spijt en dan wordt het net zo,n domper als 35 jaar geleden. Jammer dat ik aan maten gebonden ben gezien de beschikbare ruimte . Nog eens goed nalezen is de enige remedie. Gelukkig is het aquarium nog niet besteld. Bedankt voor de info.
 
1705916301716.png
Deze zou ook kunnen, maar is opeens 200 liter water. De afmetingen zijn ideaal.
 

Deze is 90cm en 220 liter, heel mooi om te zien maar wel wat ander prijskaartje

Deze ook

 

Deze is 90cm en 220 liter, heel mooi om te zien maar wel wat ander prijskaartje

Deze ook

Ach.... Als ik deze zou aanschaffen reken ik op een echtscheiding...... Het grote voordeel is dan dat ik wel ruimte krijg. Ik ga denk ik voor de grote Aquatlantis. IN ieder geval bedankt voor je tips.
 
Ach.... Als ik deze zou aanschaffen reken ik op een echtscheiding...... Het grote voordeel is dan dat ik wel ruimte krijg. Ik ga denk ik voor de grote Aquatlantis. IN ieder geval bedankt voor je tips.

Mooie bak toch! 👍😊
 
Welkom en veel leesplezier!
Inderdaad, er is heel veel veranderd maar met dit forum ter ondersteuning komt het wel goed.
Geduld blijft een schone zaak en beginnen met je genoemde vissoorten moet wel lukken.
Hoe mooi je guppy’s ook vindt, het fokt tegen de klippen op dus ik raad je aan er twee keer over na te denken.
Veel succes!
 
Welkom en veel leesplezier!
Inderdaad, er is heel veel veranderd maar met dit forum ter ondersteuning komt het wel goed.
Geduld blijft een schone zaak en beginnen met je genoemde vissoorten moet wel lukken.
Hoe mooi je guppy’s ook vindt, het fokt tegen de klippen op dus ik raad je aan er twee keer over na te denken.
Veel succes!
Ja die guppen kunnen er wat van. Wat zij leuk vinden hoeft inderdaad niet leuk voor mij te zijn. Ik ga de bewoning nog eens kritisch bekijken.
 

Terug
Bovenaan