Opgezwollen (witten) bultjes op sluierstaart schubben/hoofd.


lizziehouthuijzen

Well-known member
Lid geworden
29 januari 2022
Berichten
53
Hallo! I
k heb sinds kort (na goed in te lezen) een nieuw aquarium & vissen aangeschaft.
Alleen nu heeft een van mijn vissen (een leeuwenkop sluierstaart) kleine witte stipjes op zijn schubben/hoofd zitten (kijk foto's).
Ik had even gegoocheld en het is volgens mij geen witte stip want het zijn meer opgezwollen bultjes.
Ik weet niet wat het is en of het dus dodelijk is voor me bak. Is het gevaarlijk? gaat me vis dood? Kan ik de bultjes weg krijgen? Kunnen me andere vissen (4 sluierstaarten) het ook krijgen?
Is het nodig om ze weg te halen en hoe? ik heb jullie hulp nodig, alvast bedankt!
IMG_1589.jpeg
IMG_1600.jpeg
 
Dit lijkt op kleine tumoren, deze komen wel vaker voor bij Goudvissen en Sluierstaarten. Meestal hebben de vissen er geen last van, maar er zijn mensen die ze onder verdoving kunnen verwijderen als de vis er hinder van heeft. Ze zijn in ieder geval niet besmettelijk.

Er bestaat ook nog Lymphocystis, dit zijn kleine grijsachtige knobbeltjes die door een iridovirus worden veroorzaakt. Meestal verdwijnen deze vanzelf, er is geen remedie voor behalve een stressvrij leven…
 
Google ook even op karperpokken afbeelding. Is ook een optie.

Maar zou me er ook niet te druk om maken.
 
Google ook even op karperpokken afbeelding. Is ook een optie.

Maar zou me er ook niet te druk om maken.
Ik heb op kaperpokken afbeeldingen gekeken en het leek niet echt op wat mijn vis heeft, het gaat nu nog goed met hem en ik hoop dat ik me er inderdaad niet te druk over hoef te maken. Bedankt voor je reactie!
 
Dit lijkt op kleine tumoren, deze komen wel vaker voor bij Goudvissen en Sluierstaarten. Meestal hebben de vissen er geen last van, maar er zijn mensen die ze onder verdoving kunnen verwijderen als de vis er hinder van heeft. Ze zijn in ieder geval niet besmettelijk.

Er bestaat ook nog Lymphocystis, dit zijn kleine grijsachtige knobbeltjes die door een iridovirus worden veroorzaakt. Meestal verdwijnen deze vanzelf, er is geen remedie voor behalve een stressvrij leven…
Bedankt voor je reactie! ik weet nog niet zeker wat mijn sluier heeft maar de bultjes worden niet erger maar gaan ook niet weg, ik ga ze nog wel even aankijken, over stressvrij leven gesproken.. het zou best kunnen dat ie wat stress heeft, ik heb ze nu een klein maandje dus alles is nog even wennen. Ze zitten met zijn 4e (allemaal sluiers) in een 120 cm bak. Ik heb me goed ingelezen voor dat ik hieraan begon en ze hebben ook gewoon goed voer enzo dus ik hoop dat de stress snel weg gaat. Ze zien er verder gezond uit en zwemmen lekker rond.
 
Dat is goed om te lezen! Mochten ze stress-symptomen hebben of een aandoening als Lymphocystis die beïnvloed wordt door stress, dan zal dit als het goed is met een week of wat verminderd zijn😀
 

Terug
Bovenaan