Opbouw JBL e701


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Naar aanleiding van onze kapotte pompdeksel hebben we besloten om een nieuwe pomp aan te schaffen. Dit gaat de JBL e701 worden. De Eheim 2213 gaan we misschien nog een keertje in alle rust maken, zodat we altijd een reservepomp hebben of in de toekomst als tweede pomp :)

Nu is mijn vraag, welke opbouw is aan te bevelen qua watten etc.







De balletjes zijn ongeveer 0.8 liter aan hoeveelheid. deze heb ik nog liggen van een tijdelijke pomp. De zwarte spulletjes heb ik van de ingedraaide maar nu kapotte Eheim 2213 pomp. Deze zitten nu in een emmer met gebruikte filterwatten/aquariumwater en een pompje. Ook heb ik er een paar in de filtertjes zitten die nu in het aquarium zitten.

Zijn de balletjes of zwarte dingetjes nog te gebruiken in de JBL of is iets anders aan te raden.
 
Als je het goed wil doen koop je sera siporax. Daar groeien meer bacterien in dan aan plastic.

Doe je onderop een spons, dan filterwatten en dan bovenaan dus siporax.
 
Die balletjes zijn zeker van Eheim? Zo ja, dan zijn die zover ik weet ook wel goed voor onderin en daarboven zou ik sponzen nemen. Bij de 901 van mij is in de bovenste bak in het midden een dubbele laag spons aanwezig en de helft daarvan heb ik vervangen door wat filterwatten.
 
Die balletjes zaten destijds in de tijdelijke filter van de aquariumzaak. Dit was een combinatie van diverse merken, maar de pomp zelf was een JBL e901. De zwarte dingetjes heb ik uit de Eheim gehaald (ook een samenstelling van pompen denk ik dan?).

Zal straks eens navragen wat het precies is. Maar Siporax zal ik eens naar kijken.
 
Dat zou zo maar eens kunnen, zal het straks eens vragen. Zou dat dan ook goed zijn ipv Siporax?

Had gezien op de site dat hij ook nog o.a. sintomec, cermec en cermalit heeft. Zit daar anders nog iets tussen eventueel als hij geen Siporax heeft liggen?
 
Die pijpjes is ook om grof vuil uit te vangen maar zelf heb ik de balletjes in een Eheim zitten hier vlak boven de pijpjes.
 
Okee. Wat lijkt dan verstandig om te doen? De balletjes heb ik dus al (niet per se dat ik ze moet gebruime ), maar wat is het beste om erbij te halen voor in de e701?

Zijn de genoemde dingen vervangers van de Siporax of is dit iets totaal anders? Heb er niet zoveel verstand van.
 
Voor wat betreft het vullen en de volgorde van de mandjes; hou je er rekening mee dat een JBL filter van onder naar boven filtert? Het water wordt langs de zijkanten ingevoerd en gaat dan door de diverse media naar boven naar de uitstroom!
 
Voor wat betreft het vullen en de volgorde van de mandjes; hou je er rekening mee dat een JBL filter van onder naar boven filtert? Het water wordt langs de zijkanten ingevoerd en gaat dan door de diverse media naar boven naar de uitstroom!

Klopt en daarom ook dat ik in de bovenste wat filterwatten heb gedaan ipv 2 lagen sponzen.
 
Ik heb inderdaad ook nog purigen in het midden van zo n bakje zitten Ben. dat was ik alweer vergeten:D:D
 
- Bovenste mandje: CombiBloc; 1x 30 ppi (fijn), 1x 20 ppi (middelgrof), 2x 10 ppi (grof; zijkanten)
- Middelste mandje: UniBloc (2x 20 ppi)
- Onderste mandje: MicroMec (bio sinterglaskogels)

Nu lijkt me de opzet van JBL degelijk, maar dat kan lijkt me beter. Ze vangen grof vuil op met de grove spons (gaat het water dan via het bovenste mandje ergens naar de zijkant vanwaar het naar beneden stroomt?), maar wat me vooral opvalt is dat ze volgens mij 3x dezelfde soort spons erin doen, namelijk de mediumspons, die van 20 ppi. Iemand hier een idee over? Zou het wellicht beter zijn om nog iets toe te voegen naast de MicroMec (of deze vervangen?). Wellicht voor de middelste mand gewoon 2x 20 ppi aanhouden maar in het bovenste mandje 1x 30 ppi en wat filterwatten?
 
Het nadeel van veel sponzen.

Ze zitten snel dicht. Dus moet je ze schoonmaken.
2x uitknijpen in een emmer aquariumwater gaat niet werken. Dus als ze eenmaal schoon zijn, ben je de bacterien kwijt.

Als je siporax neemt. Gaat niet dicht zitten. Eens in de 2 maanden, even op en neer halen in een emmer aquariumwater.
De bacterien zitten veilig in de kern van de siporax.

Ik heb zelf het volgende.

Eerst een voorfilter spons ( zijkant bovenste bak deel van het combi block)
Onderste bakje is keramische buisjes ( kun jij die plastic dingen voor gebruiken)
Daarna poreuze buisjes ( kun je die balletjes voor gebruiken)
Daarop 2 manden met siporax.
Als laatste een wit filtervlies.

Dit zij ik in een ander topic. Zelfde filter.

Als ik naar mijn eigen pomp kijk. Komt de opbouw sterk overeen met die van Richard.

In het bovenste bakje hoort dit:
combiblock

De zij stukken zijn het voorfilter. Het middenstuk is het laatste filter. F1 F4 en F5

Onderop keramische pijpjes. Deze houden vuil vast. 1 mandje. F2
De middelste 2 mandjes vullen met siporax. F3 en F3

Voordeel van siporax. Weinig weerstand. Blijft goed doorstromen. Vangt veel vuil, en bevat veel bacterien.

Er zijn ook nog filterwatten voor de JBL genaamd: SymecPad
Maar ik weet niet waar die moeten. Heb geen JBL filter.

Zie de manual voor de plaatsen van F1 t/m F5
 

Terug
Bovenaan