Op zoek naar stromingspompen


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Voor een aantal bakken ben ik op zoek naar wat meer stroming... maar niet om de filtering meer stroming te geven.. oftewel alleen stroming in de bak zelf :))

Betreft een 80L bak & een 400L bak

- Door de locatie moeten ze met zuignappen zijn te bevestigen (kom veel magneetsluitingen tegen...)
- Omdat ik het lastig te bepalen vind hoeveel extra stroming, zou een regelbare unit een grote pré zijn

Als iemand ervaring heeft met het 1 of ander dan hoor ik het graag.
 
stroming is eigenlijk op twee manieren te bekijken.

1 de snelheid waarmee water wordt verplaatst
2 de hoeveelheid water die wordt verplaatst.

een wavemaker/propellorpomp doet vooral het tweede, ze verplaatsen veel water maar geven geen harde waterstraal waar vissen last van hebben. Bij deze pompen hoef je niet zo snel bang te zijn op teveel stroming. Ik had een hydor koralia nano met 1600 l/u op 30 liter water zonder problemen voor vis of planten.

echt instelbaar zijn eigenlijk alleen pompen op gelijkstroom (DC) nadeel is dat die aanzienlijk duurder zijn en per saldo meer stroom verbruiken.
de meeste pompen draaien op wisselstroom waarbij de frequentie de draaisnelheid bepaalt (daarom is het debiet van dezelfde pomp in amerika hoger dan in europa, daar is het stroomnet 60hz en in europa 50 hz) veel controllers zijn dan ook niet meer dan aan/uit schakelaars die verschillende pompen afwisselend aan en uit kunnen zetten voor je.
Kwa merken is volgens mij het meeste wel oke, tis gemaakt voor zeewater dat geeft sowieso al een zekere kwaliteit. ik heb dus een van hydor gehad, en nu een van sicce. Ik kan de een niet echt boven de ander aanraden.
 
Oase streammax
 

Terug
Bovenaan