op zoek naar een....


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
haal een stukje komkommer weer uit het water zonder tot je schouders diep in het water te moeten zitten dingetje.

maar ik leg het toch maar even uit :)

ik voer mijn L-nummers nog wel is een stukje komkommer, die vastzit aan een lepeltje.

nu zit ik alleen de volgende dag elke keer tot mijn schouders diep in het aquarium om het lepeltje + wat er over is van de komkommer er weer uit te vissen. natte arm + water druppels op de vloer.

dus mijn vraag aan jullie, hebben jullie daar toevallig handige trucjes voor.

ik kan zelf wel wat verzinnen natuurlijk. maar ben benieuwd waar andere mensen mee komen :)
 
Een stukje visdraad eraan binden en dat bovenin vast zetten met een kleine zuignap zodat je het makkelijk kan optrekken.

Of een oplosbare vork misschien:D:D;)
 
Laatst bewerkt:
Ook handig Marcel en nu niet de visdraad vergeten om in huis te hebben natuurlijk;)

Knijpt dat de komkommer niet fijn overigens?
 
kijk aan zulke reacties heb ik nog is wat.

maar het idee van Marcel wint het tot nu toe. zo grijper is ook handig, maar dan moet ik weer plek gaan maken in de kast voor zo´n ding.. en ik heb al zoveel ruimte :D

zelf had ik hetzelfde plan als John. alleen moet je uitkijken dat die komkommer niet van de lepeltje afschiet bij het eruit halen. bij zo´n wasknijper zit die vast geklemd.

ik wacht nog even verdere reacties af, maar anders ga ik ook maar RVS wasknijpers bestellen :)

Edit: dat fijnknijpen is een goed punt trouwens.
 
ik doe het zo: neem een stukjwat dikkere geplastificeerde binddraad rijg daaraan ( steeds met een twist om ze op hun plaats te houden) een paar stukken komkommer van 2-3 cm dik, met schil en al en met een tussenruimte van een handbreedte en draai een uiteinde van de draad om een theelepeltje. Het andere einde houd je even vast en zo laat je de hele handel in je bak glijden. Alles staat nu mooi rechtop. Het losse eind zet je vast in de kap, of tussen de klep. Je vissen hebben te bikken, je kan ze mooi bekijken en na gedane vreterij haal je de restanten met een beweging weer uit je bak. Doe het al jaren zo....!
 
zelf had ik hetzelfde plan als John. alleen moet je uitkijken dat die komkommer niet van de lepeltje afschiet bij het eruit halen. bij zo´n wasknijper zit die vast geklemd.


Ja het glijdt er heel af en toe af maar ja straks knijpt de knijper je komkommer misschien fijn. Binnenkort kan Marcel dat vertellen denk ik.
 
Ook handig Marcel en nu niet de visdraad vergeten om in huis te hebben natuurlijk;)

Knijpt dat de komkommer niet fijn overigens?

Geen id John. Ik heb net bij Ali besteld. Denk einde van de maand binnen.
 
Ja het glijdt er heel af en toe af maar ja straks knijpt de knijper je komkommer misschien fijn. Binnenkort kan Marcel dat vertellen denk ik.

Als ik ze voor Vivarium binnen heb, neem ik ze mee.
 
Ik ben in ieder geval benieuwd hoe ze je gaan bevallen.
 
nou zelf toch ook maar de proef op de som genomen en de RVS knijpers besteld. moest toch ook nog een sponsfiltertje hebben dus kwam goed uit :)
 
Ik heb een tijdje geleden ook bij Ali ook van die rvs-knijpers gekocht, maar dan incl. zuignap:

lj6rjrSBMzkmvLfeTPm2Vy3izF1jUVpB.jpeg
 
Die heb ik ook! Werden verkocht als knijpers om zeewier bladeren of andere bladeren mee vast te zetten.

Maar daar krijg je geen komkommer tussen, als je het al probeert zet dan even een veiligheidsbril op, dek de kamer af met plastic en richt niet op het plafond ;)
 
Hahaha....komkommer heb ik er inderdaad ook nog niet mee geprobeerd....wel die zeewierbladeren... die ik ook niet meer gebruik omdat het 1 dikke baggerbende van je bak maakt
 
Dan hebben we hetzelfde Alwin, hier liggen zowel die klemmen als die zeewierbladeren in de kast ipv in het aquarium ;)
 
nou ik het het idee om ze tussen de schil in te klemmen. dus 1 gedeelte door de komkommer en t andere gedeelte over de schil en dan klap boem pats vastzetten... het idee is er iig, nu de praktijk nog :D
 
nou ik het het idee om ze tussen de schil in te klemmen. dus 1 gedeelte door de komkommer en t andere gedeelte over de schil en dan klap boem pats vastzetten... het idee is er iig, nu de praktijk nog :D

Dat moet vast lukken!
 
Ik weet niet of jullie dit ook wel eens hebben. Maar soms vraag ik mij wel eens af waarom wij dit soort dingen voeren.

Even bovenstaand voorbeeld. Zee algen voor zoet water garnalen.

Komen zoet water garnalen in het wild in de buurt van zee algen? Waarom geven wij dan zee algen??

Dat zijn zomaar eens van die gekke hersenspinsels van mij.
 
Soms wel..

Maar wij aten vroeger toen we nog primaten waren ook geen stamppot rauwe andijvie met spekjes.
 
......zie mijn post.....simpeler kan het niet.

helemaal over je post heen gelezen :S

ook een goeie, weet alleen niet of mijn andere vissen er erg veel van zullen eten.

ik ga het iig proberen en zie vanzelf wat erop afkomt :) foto volgt.
 
De eters en knabbelaars in mijn bak, gezien in de laatste 15 jaren:

Peckoltia; Rhinoloricara; Anchristus; Otocinclus; Farlowella; Betta splendens; Nannostomus beckfordi; Pterophyllum leopoldii; Colisa chuna, Colisa lalia; Trichogaster leeri; Trichogaster trichopteres; diverse soorten dwergcichliden, diverse soorten tetra's, . Ik ben er beslist nog een stel vergeten. In elk geval rijg ik een stuk of schijven van 2-3 cm dik aan de draad en dan met het lepeltje de bak in. Meestal sávonds en dan 2 dagen later smorgens gaat het schilletje en de draad met lepeltje er weer uit.
 
Ik weet niet of jullie dit ook wel eens hebben. Maar soms vraag ik mij wel eens af waarom wij dit soort dingen voeren.

Even bovenstaand voorbeeld. Zee algen voor zoet water garnalen.

Komen zoet water garnalen in het wild in de buurt van zee algen? Waarom geven wij dan zee algen??

Dat zijn zomaar eens van die gekke hersenspinsels van mij.


Dat zijn idd een beetje tegenstrijdige dingen ja.

Weet je trouwens wat ik me altijd al af vraag?

Je hebt zoet water in de meeste meren, rivieren en beekjes...
Je hebt zout water in de zee...

Maar het water in de rivieren en beekjes komen toch ook uit in de zee?

Hoe kan zoet water dan overgaan in zoutwater en andersom?
Sommige vissen zoals de paling die leeft in zoetwater, maar gaat om te paren naar zout water toe.
 
ik heb geen idee, de overgang tussen zoetwater en de zoute zee is volgens mij brakwater.

maar hoe het komt dat het 1 het ander niet overneemt? geen idee.
 
Zoet water krijg je door neerslag. Neerslag krijg je door verdamping van water (uit bvb de zee!) Dit water word op deze manier volledig ontdaan van mineralen! Komt neer op het land en in de bergen en stroomt zich een weg naar de zee! Door deze stroomrichting LAND (hoog) zee (Laag) krijg je dus altijd een beweging naar de zee! In de mondingen heb je het effect van eb en vloed! Hierdoor krijg je hier een mengeling van zee en rivier : Zout en zoet = Brak water! De overgang gebeurt omdat je op wereldschaal verkleind naar een inbeeldbaar getal: 1 liter zoet water op mss 10000 liter zout giet! het effect op het zout water is verwaarloosbaar! Rond mondingen zal het uiteraard wel lager zijn en de vissen die daar leven zullen zich hier naar aangepast hebben. Of hier niet lang vertroeven! (zoutwatervis heeft altijd dorst! en drinkt heel de dag door zeewater! Hierdoor zal hij verdrinken in zoetwater! En een zoetwatervis drinkt zelfden! het water komt via de huid binnen en droogt dus uit in zeewater!) Het water uit de zee op zijn beurt verdampt dan weer tot wolken dewelke boven het land weer voor de zelfde syclus zorgen!

Een beetje duidelijk zo ? :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een bijvoeging : Door het verdampen krijg je een hogere concentratie aan mineralen (meer zout!) maar ondertussen komt er toch genoeg zoet water binnen uit regen en rivieren! Ook onze atmosfeer blijft water dragen! Er is eigenlijk ten allen tijde een relatie water verdwijnt niet het word gewoon omgezet. 1 emmer zee,(verdampen) ->1 emmer lucht(verzadigd dus regen/sneeuw/hagel/mist)-> en 1 emmer zoet (zwaartekracht naar de zee) -> ... ! en het 1 loopt altijd over in het ander en op deze manier blijven al je emmers evenveel gevuld! (heel simplistisch voorgestel natuurlijk!)
 
Wauw! Dat is een hele heldere uitleg!

Nu snap ik ook waar brakwater vandaan komt.
Bedankt voor deze bijles in Biologie!
Ik wist wel dat water opstijgt en boven hoger land weer neer valt, maar niet hoe dat zat met die mineralen en dat stukje brakwater.

En dat weetje van de vissen is ook leuk!
Wist wel dat mensen konden uitdrogen door enkel zeewater te drinken, maar dat (zoetwater)vissen dan ook uit kunnen drogen klinkt best wel grappig eigenlijk.

Echt super uitleg! Thanks! :D
 
Yov stelt het heel populair voor, hoor! Eigenlijk is het zo dat ALLE vissen voortkomen uit de zee. Daar is een bepaalde verhouding tussen de zoutoplossing van de zee en de zoutoplossing in de cellen van de dieren die in zee leven. Als je deze dieren zou verplaatsen naar zoet water, dan wil er zich weer een evenwicht vormen en zal het zoete water, dus zouten en mineralen onttrekken aan de cellen van de vissen, gevolg is dat deze zullen sterven, omdat hun energiehuishouding op cel niveau compleet in het honderd loopt.
Vissen in brakwater en zoetwater hebben door eeuwenlange aanpassingen en evolutie geleerd om daar een stokje voor te steken, waardoor hun cellen in dat brakke of zoet water, niet worden "leeggetrokken". Zou je deze vissen weer in zuiver zeewater plaatsen, dan vindt het omgekeerde plaats en zullen er juist teveel zouten en mineralen hun cellen binnendringen en zo zullen zij dan ook sterven.

Er zijn echter vissen die in de loop van hun leven, van zoet naar zout water, of andersom en weer terug, migreren en die dus "geleerd" hebben om hun metabolisme aan die veranderende omstandigheden aan te passen. denk aan paling en zalm. Maar er zijn nog heel wat andere soorten waarvoor hetzelfde geldt.
 

Terug
Bovenaan