Op zoek naar een scholenvisje.


RoyK

Well-known member
Lid geworden
25 april 2017
Berichten
125
Leeftijd
48
Beste mensen,

Onlangs ben ik gestopt met de hockeystick en heb ik ruimte gecreeerd in mijn rio 240

Ik ben dus op zoek naar een nieuw scholenvisje (midden) dat bij mijn huidige bestand past.
Momenteel in mijn bak:

Diamantgoeramie ( trochogaster leeri(Koppel) Boven
Pauwooggrondel (Tateurndina ocellicauda) Koppel midden/onder
Mikrogeophagus altispinosus (drie stuks) midden/onder
Otocinclus arnoldii 10 maal (overal)

Mijn waterwaarden:
Nitraat: 5
Nitriet:0,02
GH:10
KH:8
PH:7.4
Koolstofdioxide:9
Po4:0,4
Temperatuur 25 graden

Ik zoek eigenlijk een visje dat redelijk goed schoolt, vredelievend is, andere vissen met rust laat. Ik vind de informatie van internet en van de verkopers erg misleidend en vraag daarom aan de kenners van de scholenvisje welke jullie aanbevelen en waarom? Ik ben van plan om er tussen de 11 en16 aan te schaffen

Mijn onderzoek komt uit bij de volgende scholenvisje:
  1. Roodneuszalm/ Hemigrammus rhodostomus (een van de beste scholingsvisjes, heeft niet mijn voorkeur omdat ik deze soort al ooit heb gehad, maar uitsluiten doeik het niet.
  2. Kegelvlekbarbeel/Trigonostigma heteromorpha ( ik heb een te hoge PH voor deze soort en vraag me af of ze op mijn ph waarde toch kunnen worden gehouden, wil wel zeker weten dat ze andere vissen met rust laten. Zijn ze ook niet te druk voor mijn pauwooggrondels en otocinclussen?
  3. Keizertetra/ Nematobrycon palmeri ( deze soort vind ik heel mooi, maar heb ze nog nooit gehad en heb vragen omtrent hun gedrag. (rustig, vredelievend scholen ze goed?)
  4. Koperzalm / Hasemania nana (Mooi visje maar weet niets van hun gedrag)
  5. Roodvinzalm//Aphyocharax anisits (Mooi visje maar weet niks van hun gedrag)

    Welke scholenvisje hebben jullie nog als alternatief?
 
Aangezien je al za en azië door elkaar hebt is je keuze best ruim.

Of vissen in een school zwemmen hangt van de omstandigheden af.
Als ze zich bedreigt voelen zullen ze dit gedrag meer vertonen
Keizer tetra's deden dat bij mij nauwelijks.
 
De kleinere soorten zijn naar mijn ervaring meer geneigd tot scholen.
De rasbora kubotai doet hier vaak wel.
 
blauwe neon's, vuurzalm en boraras brigittae zijn ook echte knappers!
 
Hoi Dirk,

Je zegt het volgende:
Keizer tetra's deden dat bij mij nauwelijks.
Wat voor gedrag vertoonde ze wel? namen ze een territorium in? hoe waren ze naar iets kleinere soorten? Waren ze rustig of continue met elkaar in de weer?

Die rasbora's zijn wel echt mini zeg dan is een diamantgoerami een soort walvis zeg maar :)

blauwe neon's, vuurzalm en boraras brigittae zijn ook echte knappers!
Met de Neon achtige tetra's heb ik niet zoveel mee.
die andere twee zijn leuk.
Maar wel heel klein, zou dat er niet een beetje raar uitzien in zo'n grote bak?

Zouden microgeophagus altispinosa dat hele kleine grut niet als een maaltijdje zien?
 
Wat voor gedrag vertoonde ze wel? namen ze een territorium in? hoe waren ze naar iets kleinere soorten? Waren ze rustig of continue met elkaar in de weer?
Teritorium gedrag, niet zo erg. Met elkaar in de weer ja dat wel. Andere vissen laten ze met rust.

Kleine visjes in een grote bak kan prima alleen moet je er dan wat meer nemen.
 
die andere twee zijn leuk.
Maar wel heel klein, zou dat er niet een beetje raar uitzien in zo'n grote bak?

Bij aquascaping pakken we juist hele kleine visjes om de bak groter te laten lijken. Ik heb geen ervaring met microgeophagus altispinosa maar als het kan zou ik voor de vuurzalm ofzo gaan. Die worden wat groter dan de boraras brigittae. Idd wat groter in de aantallen gaan zitten.
 
Ik heb 12 vuurzalmpjes en 10 neontetra en een paar andere kleinere vissen in mijn aquarium van 80 cm,
Persoonlijk vind ik kleinere vissen mooier in een grotere aquarium omdat je ze meer ziet rond zwemmen in scholen en dat is een heel mooi gezicht !
 
En met kleinere visjes kun je voor een grotere school gaan. Gaaf om te zien en de vissen zullen zich veiliger voelen.

Roodvinzalm//Aphyocharax anisits (Mooi visje maar weet niks van hun gedrag)
Hier de Aphyocharax rathbuni zwemmen. Leuke actieve visjes die erg mooi kleuren. Zwemmen beetje door de hele bak, maar voor 75% op 2/5 of 1/3 van boven
 
Ik vindt de Espei een erg leuk en kleurrijk visje en net iets kleiner dan de Kegelvlekjes.
 
Wij hebben de keizer tetra. Lief visje dat bij ons wel van schaduw houd. Ik zou wel kiezen voor minimaal 10. Ze gaan nieuwschierig de hele bak door.

Ook de kegelvlek is heel vriendelijk bij ons en zwemen ze in het midden op de ph van 7,2.

Voor kleur is misschien de Chinese Danio rode een vriendelijk scholen visje. Ik weet niet hoe groot de groep moet zijn om ze bij elkaar te laten zwemmen. Wij hebben er 9 en zwemmen en voornamijk midden boven.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Wij hebben ook de roze tetra in ons bestand en die zijn het drukst. Ze zwemmen overal en onze groep bestaat uit 10 maar weet niet hoeveel je er moet nemen om ze bij elkaar te houden.

Wij vinden het niet erg als ze uit de groep zwemmen.

Licht oogjes blijven wel bij elkaar, voor als je een groepsvisje zoekt.
 
Het is uiteindelijk toch de keizertetra geworden.
Ik had ze nog nooit gehad en heb een schooltje van 12 stuks genomen. Namelijk 3 mannetjes met 9 vrouwtjes. Ze hebben allemaal de reis en de overplaatsing goed doorstaan en ondanks dat ze nog jong en klein zijn vind ik ze erg mooi. Het is echt een rustig visje (zeker tegenover de hockeystick).
Ook vind ik ze extreem mooi en ik lees en hoor dat ze steeds mooier worden. De groene glinsterende oogje doen het goed bij mij :)
Echt samen zwemmen met zijn allen doen ze niet, maar ze zijn wel continue in gezelschap van elkaar.
 
9 vrouwtjes zo dat gaat een hoop nageslacht opleveren.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK
Het is uiteindelijk toch de keizertetra geworden.
Ik had ze nog nooit gehad en heb een schooltje van 12 stuks genomen. Namelijk 3 mannetjes met 9 vrouwtjes. Ze hebben allemaal de reis en de overplaatsing goed doorstaan en ondanks dat ze nog jong en klein zijn vind ik ze erg mooi. Het is echt een rustig visje (zeker tegenover de hockeystick).
Ook vind ik ze extreem mooi en ik lees en hoor dat ze steeds mooier worden. De groene glinsterende oogje doen het goed bij mij :)
Echt samen zwemmen met zijn allen doen ze niet, maar ze zijn wel continue in gezelschap van elkaar.
Scholen doen ze inderdaad niet.

Ze fokken wel als de konijnen als je veel dichte beplanting hebt.
 
Dat snapte ik. ;)

Ik heb bakken gezien waar er honderden inzaten. En waar ze zijn begonnen met 10 stuks.

Interessant, ik wist niet dat ze zo makkelijk kweken. Iets om te onthouden....:)
 
Interessant, ik wist niet dat ze zo makkelijk kweken. Iets om te onthouden....:)
Als je veel fijnbladige planten hebt en flinke plukken Javamos dan hou je vaak heel wat jongen over. Dit geldt ook voor de Puntius oligolepis en de Moenkhausia pittieri.
 
Als je veel fijnbladige planten hebt en flinke plukken Javamos dan hou je vaak heel wat jongen over. Dit geldt ook voor de Puntius oligolepis en de Moenkhausia pittieri.
De Dermogenys pusillus doen het ook beste wel goed als er schuilplaats is.
 
Als je veel fijnbladige planten hebt en flinke plukken Javamos dan hou je vaak heel wat jongen over. Dit geldt ook voor de Puntius oligolepis en de Moenkhausia pittieri.

Wellicht een aanvulling op mijn 1m bak . Zal dr eens over nadenken . Bedankt.
 

Terug
Bovenaan