op zoek naar een blikvanger


Erik1404

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
162
Leeftijd
26
Locatie
Zwolle
zoals al te lezen in het voorstel topic heb ik een rekord 800 met daarin:
8 * hemigrammus bleheri
6 * corydoras panda
2 * ancistrus cf cirrhosus
2 * Hyphessobrycon herbertaxelrodi

nu zoek ik een blikvanger om dit bestand aan te vullen.
mag een wat grotere vis zijn.
solitair,koppel,harem maakt mij niet uit.
en het is ook wel fijn als de soort een beetje makkelijk te verkrijgen is.

groet,
Erik
 
Misschien even op Marktplaats kijken maar het wordt wel proppen zo'n blikvanger in je bak. Het is maar wat je mooi vind. ;)
Sj0Ejm50efooNWfS9scszpGIXgIBswMJ.jpeg


Als ik jou was behalve de Corydoras je vissen wegdoen en een bestand om de Corydoras panda heen maken.

De Roodkoppen willen meer zwemruimte dan 80cm en het liefste meer soort genoten. En de Kardinalen willen ook meer soortgenoten. Maar deze 2 soorten willen ook warmer dan de Corydoras panda.

De Ancistrussen worden weer te groot voor een 80cm bak. Mijne waren 15 (man)en 16cm (vrouw).

Wat ik je voorstel is.

Temperatuur 23 graden.

8x Corydoras panda (wensen een zachte bodem)
12x Rode of zwarte fantoomzalm of de Rode rio
- Colisa labiosa "red" welke veel kleiner blijft dan de gewone Colisa labiosa (wensen drijfplanten).

Rode Rio
Sj0Ejm50efooNWfS9scszpGIXgIBswMJ.jpeg


Rode fantoomzalm Man
Hyphessobrycon%20sweglesi.jpg


Vrouw
Sj0Ejm50efooNWfS9scszpGIXgIBswMJ.jpeg


Zwarte fantoomzalm
Sj0Ejm50efooNWfS9scszpGIXgIBswMJ.jpeg


Sj0Ejm50efooNWfS9scszpGIXgIBswMJ.jpeg


Colisa labiosa "red"
colisa%20lalia%20rood.jpg
 
volgens seriouslyfish wil de hemigrammus bleheri 23 - 26 graden Celsius en de corydoras panda 22 - 25 graden Celsius.

dus ik zie niet waarom de corydoras panda en hemigrammus bleheri niet bij elkaar kunnen.

daarnaast zegt seriouslyfish ook dat de hemigrammus bleheri al vanaf 60cm kan. dus ik denk zeker niet dat mijn aquarium te klein is voor deze vissen.
en in mijn aquarium hebben ze de volledige middenlaag voor zichzelf. dus ook hier: ik zie het probleem niet.

bronnen:
http://www.seriouslyfish.com/species/hemigrammus-bleheri/
http://www.seriouslyfish.com/species/corydoras-panda/

maar misschien heb jij andere bronnen.
zo ja, welke dan?
 
wat seriouslyfish zegt over bakmaten van vissen klopt vrij vaak totaal niet. De maten bij seriouslyfish worden vaak gewoon onverantwoord gevonden door veel aquariumhouders (inclusief mij). Voorbeeldje: Betta smaragdina kan in een bakje van 45 bij 30 cm. Je weet misschien wel dat dit de (ietje pietjse) minder aggressieve neef is van de 'gewone' kempvis. Deze vissen hebben veel temperament, en als je ze in 45 bij 30 cm bij elkaar stopt jaagt het mannetje de vrouwtjes de dood in.....
Ook zijn de temperaturen minima en maxima. Bij mijn weten moet de hemigrammus bleheri echt wel een stuk warmer dan 23 graden wil ie t naar zn zin hebben. Terwijl corydoras panda veel koeler wil (geloof wel rond die 22 graden). Vandaar dat Botia dit ook zegt.
Zelf kan ik de zwarte fantoomzalm erg aanbevelen (heb ze zelf). Zijn erg leuk om te zien, zeker de mannetjes die hun zeilvin naar elkaar opzetten is een mooi gezicht. Colisa labiosa heb ik geen ervaring mee (wist ook niet dat de rode variant kleiner bleef :) ), maar is volgens mij een hele mooie blikvanger voor in je aquarium.
Anders misschien colisa chuna iets?
 
hmm, ik had begrepen dat jullie op dit forum nogal fan zijn van seriouslyfish...

maar dan nog vind ik een meter voor hemigrammus bleheri erg veel.

ook jammer dat de enige oplossing van mijn "probleem" is om alle vissen weg te doen en mijn bestand volledig om te gooien...
hier heb ik namelijk geen zin in, Ik heb de liggende rente niet.
 
Hemigrammus bleheri zijn enorme zwemmers. Als je ze eens in een 2 meterbak zal zien, dan denk je van in 80cm doe ik ze enorm tekort. 120cm is voor deze vis wel het absolute minimum. En dan een school van meteen een stuk of 20.

https://www.youtube.com/watch?v=FO2KBDcUZfI
 
Gelukkig kan dat je hier worden verteld.

H. bleheri doe je inderdaad geen plezier met deze bak maat. De anderen moeten mijns inziens wel kunnen, al is 2 ancistrus misschien wat veel. Ik zou de Corydoras panda uitbreiden evenals de Hyphessobrycon herbertaxelrodi. Als blikvanger een harempje Colisa chuna, zorg hierbij wel voor drijfplanten. Dan heb je een mooi bestand voor 22 graden.
 
ik ga helaas de Hyphessobrycon herbertaxelrodi niet uitbreiden. vindt ik helemaal geen mooie/leuke vissen. ben sowieso niet zo van de tetra`s.
corydoras panda kan ik eventueel nog 1 of 2 bijhalen.
maar waar laat ik mijn h.bleheri `s dan?
en dan moet ik dus ook een nieuw scholenvisje hebben.
maar om eerlijk te zijn vindt ik de fantoomzalmpjes ook niet zo geweldig
 
Jelle Touwen zei:
Gelukkig kan dat je hier worden verteld.

H. bleheri doe je inderdaad geen plezier met deze bak maat. De anderen moeten mijns inziens wel kunnen, al is 2 ancistrus misschien wat veel. Ik zou de Corydoras panda uitbreiden evenals de Hyphessobrycon herbertaxelrodi. Als blikvanger een harempje Colisa chuna, zorg hierbij wel voor drijfplanten. Dan heb je een mooi bestand voor 22 graden.
De Colisa chuna moet niet te warm. 22 graden is zat. De Hyphessobrycon herbertaxelrodi rond de 26 graden als je het optimaal wilt doen.
 
Dat vind ik best gek, gezien de herbertaxelrodi uit het Paraguay systeem komt en da's doorgaans toch niet heel warm.
 
Erik1404 zei:
ik ga helaas de Hyphessobrycon herbertaxelrodi niet uitbreiden. vindt ik helemaal geen mooie/leuke vissen. ben sowieso niet zo van de tetra`s.
corydoras panda kan ik eventueel nog 1 of 2 bijhalen.
maar waar laat ik mijn h.bleheri `s dan?
en dan moet ik dus ook een nieuw scholenvisje hebben.
maar om eerlijk te zijn vindt ik de fantoomzalmpjes ook niet zo geweldig
Fantomen zijn hele leuke visjes qua gedrag. De mannen van vooral de zwarte fantoomzalm kunnen enorm fraai pronken.

Gedrag is eigenlijk belangerijker dan kleur. Dat zie je vaak bij bv de Neontetra de beginner vind ze mooi.De gevorderd aquariaan vind ze mooi maar erg saai en koopt ze niet snel meer.
 
Mascha&Ivo zei:
Dat vind ik best gek, gezien de herbertaxelrodi uit het Paraguay systeem komt en da's doorgaans toch niet heel warm.
Ik was in de war met de Paracheirodon axelrodi.
 
oke,
dus even op een rijtje:
- de h. bleheri moeten eruit
- ��n van de ancistrusen moet eruit
- en dan moet ik dus een scholenvisje vinden met een temperatuur van ong 22 graden

sorry als ik wat onwillig overkwam.
schrok nogal van het feit dat mijn vissenbestand totaal niet bij de bak past.

groet,
Erik
 
Dit is inderdaad wat ik zou doen. We kunnen je wellicht helpen met een scholenvis zoeken, welke kleur of vorm heeft je voorkeur?
 
mijn voorkeur gaat uit naar een lange,torpedovormige vis.
dus liever niet ruitvormig.
en misschien een wat kleiner visje, zodat ik een flinke school kan houden.
qua kleur vindt ik rood/altijd wel mooi.
vooral omdat in mijn aquarium veelal lichtgroene planten staan.
 
hmm, mooi visje inderdaad. maar worden die niet opgegeten?
 
99% van de zgn scholenvissen zijn eigenlijk groepsvisjes en scharrelen wat rond in kleine groepjes. En veel echte scholenvisjes scholen in aquaria niet omdat de noodzaak tot scholen (predatoren) ontbreekt. Alleen de Roodneuszalm en de Pristella maxillaris scholen echt goed.

Wat voor jou bak misschien een leuke optie is, is de Puntius titteya.
 
lees net dat de P.titteya niet zo goed gaat met goerami`s.
dus dat zou wel kunnen, maar dan moet ik dus een ander koppel/harem visje vinden.
 
Erik1404 zei:
lees net dat de P.titteya niet zo goed gaat met goerami`s.
dus dat zou wel kunnen, maar dan moet ik dus een ander koppel/harem visje vinden.
Toch vreemd dat ik ze dan 15 jaar zonder problemen met Goeramie's heb gehouden. ;)

Barbelen willen weleens knabbelen aan vinnen van andere vissen maar dat doen de P.titteya niet zo heel erg. zeker niet als ze in een groep van een stuk of 12 worden gehouden.

Ik zit al 10 jaar op dit forum en ik heb het idee dat het probleem van bijterige barbelen vooral komt als ze in een te kleine groep worden gehouden.
 
En dan nog zijn P. titteya daar niet erg gevoelig voor. Het zijn hele sociale, leuke visjes
 
Botia zei:
Erik1404 zei:
lees net dat de P.titteya niet zo goed gaat met goerami`s.
dus dat zou wel kunnen, maar dan moet ik dus een ander koppel/harem visje vinden.
Ik zit al 10 jaar op dit forum en ik heb het idee dat het probleem van bijterige barbelen vooral komt als ze in een te kleine groep worden gehouden.

Dat zal wel vaker een probleem vormen. Te kleine scholen en daardoor afwijkend gedrag. Ik zal de tekst iets aanpassen om dit te verduidelijken.
 

Terug
Bovenaan