Ook ik heb Baard Alg!


Ik heb net ook iets gelezen over de blackout methode, zou dat kunnen werken?
 
Baardalg is in de regel co2 gerelateerd. Maar het is al raar dat je filter zo smerig is en ook dat er veel vuil ligt. Ik zou dan denken dat de bacteriecultuur niet op orde is in de bodem of dat je dead spots hebt waar het zich gaat ophopen.
Volgens mij werkt verduisteren niet en kun je beter een carbo kuur gaan doen of zoals je zegt een nieuwe start.
 
Erik je geeft aan dat je de EI methode gebruikt is dit dan de wekelijkse 50% waterwissel en de bijhorende Nitraat/Fosfaat van 20/2 + dosis sporenelementen
 
Ja, ik doe elke week een waterwissel van 50 % en voeg dan gelijk de macro’s toe en een dag later de micro’s.
 
Ik ben wel benieuwd wat de oplossing is, ik heb ook baardalg en er lijkt toch weinig tegen te werken, behalve poetsen dan.
 
Baardalg is opzich heel goed de kop in te drukken met een carbostootkuur maar ja je moet ook de oorzaak aanpakken.
 
Dat is zo maar ik wordt niet vrolijk van baardalg dus dan zou ik voor de vallisneria iets anders nemen of deze tijdens de kuur even verwijderen want carbo breekt vrij snel af.
 
Had mijn stroming verminderd, maar de baard alg neemt nu juist explosief toe.
de overige planten groeien niet meer ondanks de EI methode, de enige plant die nog groeit is de rode lotus.
wat mij opviel toen ik vorige week het filter schoonmaakte het ontzettend vies was.
ik had nog nooit zo’n vies filter gehad.
de laatste keer dat ik het schoon gemaakt had was in juli En aangezien er maar 10 vissen in zitten vond ik dit wel vreemd.
er ligt ook veel vuil op de bodem achterin de bak
volgens mij als je eenmaal baard alg hebt je er nooit meer vanaf komt.
ik heb hiervoor een lido 120 gehad, maar nooit geen baardalg alleen een beetje groenepunt alg.
ik ben er ondertussen wel klaar mee je moet haast wiskundig onderlegt zijn om een goed aquarium te hebben.
ik wil nog 1 keer opnieuw beginnen met nieuwe planten en een nieuwe bodem en anders zou ik het ook niet meer weten.
Wiskundige? Dat denk ik niet. wel vermoed ik dat er soms van alles geprobeerd wordt zonder te bedenken dat er een oorzaak en gevolg bestaat. En het bestrijden van gevolgen heeft nu eenmaal weinig zin. In mijn leven heb ik verschillende bakken gehad, ook met opstartende baardalg. Tot een algen probleem is het nooit gekomen omdat de oorzaak aangepakt werd. Mijn ervaring vertelt mij in ieder geval dat het dus wel kan.
 
Heb je een goeie groei bij je planten Erik?
Hoelang verlicht je?
Met de EI methode doe je normaal geen water testen , maar ben wel benieuwd naar je water waardes , weet je deze eventueel?
 
Planten groeien op dit moment slecht, ik verlicht 8 uur.
water waardes weet ik nu niet, moet nog een nieuwe testkoffer aanschaffen,
Wiskundige? Dat denk ik niet. wel vermoed ik dat er soms van alles geprobeerd wordt zonder te bedenken dat er een oorzaak en gevolg bestaat. En het bestrijden van gevolgen heeft nu eenmaal weinig zin. In mijn leven heb ik verschillende bakken gehad, ook met opstartende baardalg. Tot een algen probleem is het nooit gekomen omdat de oorzaak aangepakt werd. Mijn ervaring vertelt mij in ieder geval dat het dus wel kan.
Ben, wat zou ik jou graag een keer bij mijn bak hebben.
ik weet het echt niet meer op dit moment.
de grootste oorzaak van baardalg lees je overal is schommelende co2, maar ik gebruik een computer met een ph elektrode dan kan het toch niet schommelen?
ik heb alleen planten in mijn bak en geen stukken hout of iets dergelijks dus heb ik ook geen last van death spots.
ik gebruik een spraybar samen met een cerges reactor dus de stroming is prima.
 
Ik geef de eerste dag 5x de aanbevolen dosis, dag 2 dan 4x, dag 3 dan 3x, dag 4 dan 2x en op de laatste dag de gewone dosis.
Carbo breekt snel af dus vandaag dagelijks dit toevoegen. Zelf heb ik nooit nadelen bij de vissen ondervonden maar je hoort soms andere verhalen. Zo waren de Botia s van mn vader altijd minder in hun doen met carbo dan zonder dus het kan per vis verschillen.
 
Planten groeien op dit moment slecht, ik verlicht 8 uur.
water waardes weet ik nu niet, moet nog een nieuwe testkoffer aanschaffen
Hoeveel daalt je ph waarde als je co2 begint tot te dienen?
Zelf verdenk ik je EI poeders zou eens eens eens nieuwe
kaliumnitraat en kaliumfosfaat aanschaffen en voor de sporenelementen profito gebruiken.
 
Hoeveel daalt je ph waarde als je co2 begint tot te dienen?
Zelf verdenk ik je EI poeders zou eens eens eens nieuwe
kaliumnitraat en kaliumfosfaat aanschaffen en voor de sporenelementen profito gebruiken.
Maar die poeders zijn droog en donker volgens mij jaren te bewaren hoor.
 
Planten groeien op dit moment slecht, ik verlicht 8 uur.
water waardes weet ik nu niet, moet nog een nieuwe testkoffer aanschaffen,

Ben, wat zou ik jou graag een keer bij mijn bak hebben.
ik weet het echt niet meer op dit moment.
de grootste oorzaak van baardalg lees je overal is schommelende co2, maar ik gebruik een computer met een ph elektrode dan kan het toch niet schommelen?
ik heb alleen planten in mijn bak en geen stukken hout of iets dergelijks dus heb ik ook geen last van death spots.
ik gebruik een spraybar samen met een cerges reactor dus de stroming is prima.
De grootste oorzaak van Baardalg ligt in een slechte verhouding lichtsterkte en je CO2 niveau. Maar er moet ook gezegd worden dat ook vervuiling een rol kan spelen. Een ammoniak piek wanneer je in je bodem rommelt kan een trigger zijn. Hierboven lees ik ook dat je filter lang niet is schoongemaakt. Zorg dus voor Reinheid, Rust en Regelmaat. Een advies wat vroeger aan jonge moeders gegeven werd maar ook hier van nut kan zijn. Je lichtsterkte moet je instellen op de vraag van je planten. De lichtintensiteit verminderen omdat je baardalg hebt is geen goed idee. Want je verzwakt dan de optimale groei van je planten en juist die spelen ook een grote rol in het bestrijden van alg soorten. Wanneer je verlichting eenmaal goed is ingesteld blijf je er verder van af want je aandacht moet dan gaan naar de voedingsvraag waaronder ook CO2. Want die voedingsvraag volgt uit de groeisnelheid van je planten. En die groeisnelheid wordt mede bepaald door je lichtsterkte. Je hebt een ph electrode die inderdaad voor regelmaat kan zorgen aangaande je CO2 toevoeging. Mits je niet nog met een timer werkt voor de nacht. Deze is namelijk niet nodig bij een automatisch systeem en kan wel degelijk voor ongewenste schommelingen zorgen. Of je CO2 level juist is ingesteld weet ik niet maar het is wel belangrijk dat je daar naar kijkt. Om je planten sterk en gezond te houden is het ook van belang dat je kritisch naar je overige voeding kijkt maar ook dat je de planten beziet! Zijn de bladeren gezond en van een juiste grootte? Vallen de onderste bladeren niet voortijdig af en heb je dus geen kale onder-stelen. Zijn alle planten goed van kleur. Geen bladpunten die geel zijn en/of gaatjes in het blad? Haal je eventueel rottend plantgoed regelmatig weg? Zelf ben ik geen liefhebber van het EI systeem, ik heb altijd een voorkeur gehad om de planten te geven waarom ze vragen, niet meer en ook niet minder. Maar dat is een keuze waar verschillend over wordt gedacht. Om je stroming te controleren kan je Easy Life Filtermedium gebruiken, een prima product daarvoor. Ook planten kunnen namelijk je stroming wijzigen. Er is dus veel te doen maar doe het met veel geduld en telkens één wijziging, indien nodig tegelijk. En begin bij de lichtsterkte. Geeft dat een goede bladkleuring dan blijf je er verder van af!!!Geef elke wijziging tijd om het gevolg van zo'n wijziging te bezien. En dat is minimaal 14 dagen. Om een baardalg probleem te bestrijden kan daar een flinke tijd overheen gaan. Mij heeft het bij een school waar destijds mijn kinderen opzaten ruim een halfjaar gekost! Maar uiteindelijk lukt het ook bij jou, heb daar vertrouwen in!
 
Maar die poeders zijn droog en donker volgens mij jaren te bewaren hoor.
Er zal niets mis zijn met de kwaliteit van de poeders maar zijn dit wel degelijk kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
Om hierin eventuele verwisseling of fouten uit te sluiten zou ik deze zelfs bij een andere winkel aankopen.
 
Goedemiddag,

heb net ff het water getest.
Ph 7
Po4 2 mg/l
No2 0
No3 10-15 mg/l
Nh3 0
Kh 8
Gh 5, maar deze heb ik van internet afgehaald omdat op mijn druppel flesje geen tuutje zat waardoor ik niet kan druppelen
ik volg de EI methode.
ik heb op zondag 29-10 de water wissel gedaan, zondag 5-11 heb ik geen tijd gehad om de water wissel te doen dus het is nu 1,5 week geleden.
in tussen lijkt het wel of de baardalg met de concorde aan komt vliegen.
wordt steeds wanhopiger.
 
Als ik de foto's bekijk dan zie ik ook niet echt een grote snelgroeier in jou aquarium, deze heeft wel een rol in het krijgen van balans in jou aquarium, waardoor het grotendeels alg vrij is
Als je de EI gebruikt dan moet de voeding ook worden gebruikt door de planten lijkt mij en een snelgroeier heeft daar een functie in.
Zelf gebruik ik geen EI, ben er geen fan van. Regelmatig test ik het water om mijn bak te leren kennen en als het in balans is dan hoef ik niet te meten en weet ik wat ik bij moet voegen, maar als er in de bak iets gewijzigd wordt dan moet ik weer meten zodat ik het kan controleren en eventueel een aanpassing kan doen.
 
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
heb een easy carbo kuur toegepast en alle baard alg is weg en de planten beginnen weer te groeien.
Ik was nooit zo’n fan van easy carbo, maar die kuur heeft echt geholpen.
de bak ziet er ook gelijk een stuk frisser uit.
 
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
heb een easy carbo kuur toegepast en alle baard alg is weg en de planten beginnen weer te groeien.
Ik was nooit zo’n fan van easy carbo, maar die kuur heeft echt geholpen.
de bak ziet er ook gelijk een stuk frisser uit.
hoe heb je de kuur gedaan?
 
De eerste dag 5 x de aanbevolen hoeveelheid, dag twee 4 x de hoeveelheid, dag drie 3 x, dag vier 2 x, dag vijf de normale hoeveelheid
 
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
heb een easy carbo kuur toegepast en alle baard alg is weg en de planten beginnen weer te groeien.
Ik was nooit zo’n fan van easy carbo, maar die kuur heeft echt geholpen.
de bak ziet er ook gelijk een stuk frisser uit.
Nu hopen dat het weg blijft. Ik heb in mijn oude bak ook zo'n verschrikkelijke explosie van baardalg gehad, ook daar hielp niets. Ik had alleen geen co2. Ben op een gegeven moment easy carbo gaan toevoegen dagelijks en toen kwam er in ieder geval niets meer bij. Met een oud pasje geprobeerd om alle baardalg van het glas te verwijderen, dit lukte maar deels. Zelfs toen de bak leeg was, kreeg ik het er niet af, zo vast zat het erop!
 

Terug
Bovenaan