Ook ik heb Baard Alg!


Wat heeft to hier nou eigelijk aan? Helpt dit tegen baardalg?
Niet echt maar het begon omdat Don zei dat een graag lager zou helpen als ik me niet vergis. Maar inderdaad is dit niet de oplossing tegen de baardalg van de TS.
 
Niet echt maar het begon omdat Don zei dat een graag lager zou helpen als ik me niet vergis. Maar inderdaad is dit niet de oplossing tegen de baardalg van de TS.
Nou ik ben van mening van wel, dat mag er toch zeker zijn? We geven allemaal advies op de manier waarop we het beste kunnen en als iemand met mij vervolgens een discussie start over mijn advies dan is het ook ontopic om daar over te discussiëren omdat het advies ook bedoeld is op de baardalg en het belangrijk is onderbouwingen te geven waarom dingen gezegd worden. Zo word ook in de regelementen geadviseerd te communiseren als ik mij goed herinner. Dat jullie het geen helpend advies of waarheid vinden betekend het niet dat mn opmerkingen waardeloos zijn. Al zouden ze zelfs feitelijk onwaar kunnen zijn. Daar zijn discussies voor.
 
Goedemiddag allemaal,

Ik weet het weer een topic over baard alg maar toch,
Ook ik heb last van baard algen.
Ik stoor mij daar vreselijk aan het wordt een soort obsessie die baard alg en ik twijfel of ik wel door wil gaan met mijn hobby en of het niet beter is om ermee te stoppen.

Deze bak draait nu denk ik een jaar of 5.
In het begin ging het goed, maar na 3 jaar heb ik de bodem verwarming die erin zat eruit gehaald en daardoor de bodem flink opgeschud en toen is het gezeik begonnen.
Verder zou alles naar mijn mening goed moeten zijn.

Ik voeg Co2 toe dmv een cerges reactor en een inline diffuser.
Ph is 6,2
Kh is rond de 7 wat zou betekenen een Co2 van 130 mg/l dat kan toch helemaal niet?
De rest van de waardes weet ik niet omdat ik volgens EI doseer.
Ik zou de licht sterkte wel wat terug kunnen zetten want die staat vrij hoog.
Ik heb een Eheim professionel 3e 600t met een spraybar en ondanks de cerges reactor ertussen spuit het water tegen de voorruit aan dus met de stroming en de distributie zit het wel goed.

Maar zou het kunnen komen door het verwijderen van de bodem verwarming 2 jaar geleden en moet ik maar eens opnieuw beginnen?
Ik ben alleen bang dat als ik opnieuw begin het weer het zelfde wordt w.b.t. de baardalg.
Ik zal een paar foto's toevoegen.
@don1262 , ik heb het verhaal van de TS even feitelijk gezet om er de kernpunten uit te halen.

@Erik Blom zit met een probleem wat betreft baardalg en denkt zelfs aan stoppen in zijn verhaal.

Hij vraagt of hij beter opnieuw kan beginnen maar is bang dat de baardalg weer problemen gaat geven.

Dit is waar het in dit topic om gaat en niet om een discussie waar de TS niet mee is geholpen. Advies die hem weer moed geeft, advies die hem helpt om niet op te geven.
Dus, niet alleen mijn verzoek: stop met het zoeken om het zoeken. Dat maakt het alleen maar ingewikkeld voor de TS maar ook voor de helpende handen en de meelezers, mee-lerende zoals ik ook altijd graag doe.

Richt je op de kernpunten en geef daar advies op, op een eenvoudige maar krachtige duidelijke wijze.

Mijn two cents.... :unsure:
 
Disclaimer, ik ben geen wetenschapper en kijk alleen naar wat ik hier zag gebeuren in de bak.

Bij ons varieerde de watertemperatuur tussen de 26 a 27 graden in de zomer en 18 a 19 graden in de winter.

Wat ik hier zag (met vrij eenvoudige planten), was dat de planten normaal goed groeiden tussen 20 en 25 a 26 graden, geen zichtbaar verschil in groei en geen zichtbare alg door temperatuur.
Onder de 20 groeiden de planten minder, wat ik als logisch heb ervaren, maar geen zichtbare alg als gevolg.

Boven de 25 a 26 graden in de zomer zagen wij dat de planten het iets lastiger kregen. Ze gingen niet meer groeien, mogelijk minder, maar ze gingen wel meer organisch afval afscheiden wat we als zweefvuil terugzagen in de bak. Hierbij zagen we vaak wat zachte groene alg op de ruiten. Daarom voegden wij in de zomer meestal een extra intern filtertje toe met watten welke wekelijks uitgespoeld werden. Dat was meestal maar niet altijd voldoende om de groene aanslag te stoppen. Wanneer de temperatuur weer zakte ging de alg vanzelf weg.

Temperatuur heeft hier nooit invloed gehad op baardalg. Het enige dat hier invloed heeft gehad op baardalg was eigenlijk de hoeveelheid licht, en dan min of meer in combinatie met co2.

Hoe meer licht je nodig hebt voor je planten, hoe lastiger het is licht, voeding en co2 in balans te krijgen. Zonder grondige kennis en wat geluk kan het makkelijk ontsporen.
Goede apparatuur, geschikt voor het beoogde doel helpt, maar vervangt niet de benodigde kennis naar mijn mening.

Minder licht (nodig) is veel vergevender en gaf hier een bak zonder zichtbare alg.

Een bak vol met baardalg, draadalg etc kregen we hier 2x goed door allereerst de voeding te checken, die was in orde. Daarna hebben we de co2 opgeschroefd tot een licht groene checker (niet geel), wat hier voldoende zou moeten zijn, maar dat was niet voldoende om de alg weg te krijgen. Onze distributie van water en co2 was toereikend.
Tijdens dit proces bleven we goed kijken naar de planten en de algen. Daarna hebben we het licht telkens wat naar beneden bijgesteld tot we zagen dat de alg voorzichtig, minimaal op z'n retour ging, de planten bleven het goed doen, de rode planten werden iets minder rood. Daarna hebben we de bak tijd gegeven en na een paar maanden was alle zichtbare alg weg.
We hebben hier tijdens de alg-periodes soms wat sterk bealgde bladeren weg geknipt. De rest van de algen (groen, grijs en zwartig, soms lagen van een cm dik) verdwenen langzaam vanzelf toen de omstandigheden beter waren.

Het aantal lumen per liter heeft hier nooit iets zinnigs bijgedragen in het bestrijden van alg. Het checken van de basis en daarna tijd nemen en goed kijken naar effect op planten en alg wel.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik de enige die een groenige vlekkerige waas op de bodem zie?

Gebruik zelf geen CO2 en denk persoonlijk dat je ook niet echt nodig hebt met deze plantenbezetting. Licht iets minderen en je komt er denk ik wel.
 
Hopelijk is hiermee de aandacht vh waardeloze afgeleid.
Ik dacht zelf nog dat hoe het zou uitwerken als wanneer er nooit een spoor van baardalg in de bak was gekomen.
Komt ze mee met de planten, in het voedsel, is het een cosmopoliet ?
 

Bijlagen

  • tempImageP6y2Tr.jpg
    tempImageP6y2Tr.jpg
    4.5 MB · Weergaven: 62
Ben ik de enige die een groenige vlekkerige waas op de bodem zie?

Gebruik zelf geen CO2 en denk persoonlijk dat je ook niet echt nodig hebt met deze plantenbezetting. Licht iets minderen en je komt er denk ik wel.

Echt nodig misschien niet maar als je de apparatuur toch al hebt en gebruikt denk ik dat een onderlaag van toegevoegde co2 alles wel makkelijker maakt.
Met vissen in de bak zou ik de checker nooit zo geel willen hebben, zeker niet wanneer dat ook representatief is voor de waarden in de rest van de bak.
 
Ben ik de enige die een groenige vlekkerige waas op de bodem zie?
Ja ik zie het nu ook maar ik vindt het niet een vel lijken en meer of het op ieder steentje apart zit. Kan ook een groene alg zijn tgv tekorten.
Lastig om goed te zien in elk geval.
 
Het aantal lumen per liter heeft hier nooit iets zinnigs bijgedragen in het bestrijden van alg.
Interresant verhaal! Bovenstaand citaat begrijp ik alleen niet; Je geeft aan dat je het licht geminderd hebt en dat dit resultaat gaf. Dan verminder je toch de lumen? Of had je de lichtduur ingekort?
 
Interresant verhaal! Bovenstaand citaat begrijp ik alleen niet; Je geeft aan dat je het licht geminderd hebt en dat dit resultaat gaf. Dan verminder je toch de lumen? Of had je de lichtduur ingekort?

Wat ik bedoel is dat het aantal lumen dat wij voerden per liter aquariumwater nooit iets heeft gezegd over hoe goed de planten het hier deden of hoeveel alg we hadden, en dan met name de combinatie.

In ons laatste aquarium begonnen we met standaardverlichting waarmee we op veel minder lumen zaten dan volgens de geleerden hier gepast is. De planten deden het niet supergoed maar ook zeker niet slecht.

We zijn toen over geschakeld naar duurdere en instelbare verlichting. Met die nieuwe duurdere verlichting (op 80% dacht ik) zaten we qua lumen nauwelijks hoger. De algen begonnen te razen en het heeft denk ik een maand of 5 geduurd voor we geen zichtbare alg meer hadden. Het lichtvolume stond toen inmiddels op 20% van het maximum.
Qua Watt verbruikten we minder dan we met de eerdere verlichting deden. Lumen zal echt laag zijn geweest, misschien net onder of rond de 10 per liter. Evengoed bleven alle planten het goed doen. De rode planten waren wat bleek, maar groeiden goed en gezond. Blijkbaar was deze verlichting per Watt dus effectiever voor de planten.
 
Wat ik bedoel is dat het aantal lumen dat wij voerden per liter aquariumwater nooit iets heeft gezegd over hoe goed de planten het hier deden of hoeveel alg we hadden, en dan met name de combinatie.

In ons laatste aquarium begonnen we met standaardverlichting waarmee we op veel minder lumen zaten dan volgens de geleerden hier gepast is. De planten deden het niet supergoed maar ook zeker niet slecht.

We zijn toen over geschakeld naar duurdere en instelbare verlichting. Met die nieuwe duurdere verlichting (op 80% dacht ik) zaten we qua lumen nauwelijks hoger. De algen begonnen te razen en het heeft denk ik een maand of 5 geduurd voor we geen zichtbare alg meer hadden. Het lichtvolume stond toen inmiddels op 20% van het maximum.
Qua Watt verbruikten we minder dan we met de eerdere verlichting deden. Lumen zal echt laag zijn geweest, misschien net onder of rond de 10 per liter. Evengoed bleven alle planten het goed doen. De rode planten waren wat bleek, maar groeiden goed en gezond. Blijkbaar was deze verlichting per Watt dus effectiever voor de planten.
Zou het wellicht ook met een eventueel verschil in kleurenspectrum van de lampen te maken kunnen hebben gehad?
 
Zou het wellicht ook met een eventueel verschil in kleurenspectrum van de lampen te maken kunnen hebben gehad?

Als leek zeg ik tuurlijk :)
En ik weet niet of er ook beter en minder goed ledlicht is, geen idee. Maar mijn lumen klopte dus niet met de adviezen die vaak gegeven worden. Het was veel lager. En werkte prima.

Ik denk nog weemoedig terug aan tl-verlichting boven de bak. Zoveel makkelijker voor mijn gevoel :)
 
Ik denk nog weemoedig terug aan tl-verlichting boven de bak. Zoveel makkelijker voor mijn gevoe
Helemaal met je eens en dat was in de regel minder dan de led die we tegenwoordig kopen boven de bak. Nu is de verlichting vaak meer wat resulteert in meer voeding toedienen of algen.
 
Disclaimer, ik ben geen wetenschapper en kijk alleen naar wat ik hier zag gebeuren in de bak.

Bij ons varieerde de watertemperatuur tussen de 26 a 27 graden in de zomer en 18 a 19 graden in de winter.

Wat ik hier zag (met vrij eenvoudige planten), was dat de planten normaal goed groeiden tussen 20 en 25 a 26 graden, geen zichtbaar verschil in groei en geen zichtbare alg door temperatuur.
Onder de 20 groeiden de planten minder, wat ik als logisch heb ervaren, maar geen zichtbare alg als gevolg.

Boven de 25 a 26 graden in de zomer zagen wij dat de planten het iets lastiger kregen. Ze gingen niet meer groeien, mogelijk minder, maar ze gingen wel meer organisch afval afscheiden wat we als zweefvuil terugzagen in de bak. Hierbij zagen we vaak wat zachte groene alg op de ruiten. Daarom voegden wij in de zomer meestal een extra intern filtertje toe met watten welke wekelijks uitgespoeld werden. Dat was meestal maar niet altijd voldoende om de groene aanslag te stoppen. Wanneer de temperatuur weer zakte ging de alg vanzelf weg.

Temperatuur heeft hier nooit invloed gehad op baardalg. Het enige dat hier invloed heeft gehad op baardalg was eigenlijk de hoeveelheid licht, en dan min of meer in combinatie met co2.

Hoe meer licht je nodig hebt voor je planten, hoe lastiger het is licht, voeding en co2 in balans te krijgen. Zonder grondige kennis en wat geluk kan het makkelijk ontsporen.
Goede apparatuur, geschikt voor het beoogde doel helpt, maar vervangt niet de benodigde kennis naar mijn mening.

Minder licht (nodig) is veel vergevender en gaf hier een bak zonder zichtbare alg.

Een bak vol met baardalg, draadalg etc kregen we hier 2x goed door allereerst de voeding te checken, die was in orde. Daarna hebben we de co2 opgeschroefd tot een licht groene checker (niet geel), wat hier voldoende zou moeten zijn, maar dat was niet voldoende om de alg weg te krijgen. Onze distributie van water en co2 was toereikend.
Tijdens dit proces bleven we goed kijken naar de planten en de algen. Daarna hebben we het licht telkens wat naar beneden bijgesteld tot we zagen dat de alg voorzichtig, minimaal op z'n retour ging, de planten bleven het goed doen, de rode planten werden iets minder rood. Daarna hebben we de bak tijd gegeven en na een paar maanden was alle zichtbare alg weg.
We hebben hier tijdens de alg-periodes soms wat sterk bealgde bladeren weg geknipt. De rest van de algen (groen, grijs en zwartig, soms lagen van een cm dik) verdwenen langzaam vanzelf toen de omstandigheden beter waren.

Het aantal lumen per liter heeft hier nooit iets zinnigs bijgedragen in het bestrijden van alg. Het checken van de basis en daarna tijd nemen en goed kijken naar effect op planten en alg wel.
Baardalg heeft veelal van doen met de lichtsterkte versus het CO2 level. Je geeft hier aan dat je het licht naar beneden hebt bijgesteld. Je schrijft het niet maar ik neem aan de lichtsterkte? Wat ook overeenkomt met het effect op je planten. De rode planten werden groener maar je CO2 tekort werd beter kloppend t.o.v. je lichtsterkte. Waardoor je algen probleem verbeterde. Daarmee heb je het aantal lumen per liter verminderd en heeft dit dan toch iets zinnigs bijgedragen aan je alg bestrijding?
 
Helemaal met je eens en dat was in de regel minder dan de led die we tegenwoordig kopen boven de bak. Nu is de verlichting vaak meer wat resulteert in meer voeding toedienen of algen.
Led geven een meer gerichter licht waarbij de TL buizen het licht "rondstraalden". Feitelijk kan je met led nauwkeuriger werken. Maar, inderdaad, voor niet iedereen is dit even eenvoudig berekenen wat dit betekend voor de verhoudingen in je bak.
 
Hallo iedereen,

interessante discussies worden hier gevoerd, maar zeker ook nuttige info.
ik heb in het verleden als eens geprobeerd met minder licht intensiteit, maar dat had ook niet het gewenste resultaat.
als de co2 open gaat, gaat het dmv een inline diffusor de cerges reactor in.
toch heb ik hele kleine belletjes in de bak.
nu heb ik zondag 2 grove sponzen in de reactor gedaan, maar nog steeds kleine belletjes.
staat mijn druk te hoog of stroomt mijn filter te snel?
 
Wat een uitleg voor een zeer simpel andw VLOEIbare co 2 vernietigd baardalg Colombo 10 Cc op 250 l water !!!!! Dus nogmaals enkele water mvg Geert PS vloeibare co 2 is geen co 2 is een scheikundig product.waar in de chirurgie ontsmetting wordt gedaan .c02 is gas vorm .meetbaar VLOEIbare CO2 niet . Maar komt de fotosynthese vd plant ten goed
 
Nog een kleine informatie kan ik vloeibare CO2 gebruiken samen met gas CO2 het andw is ja vloeibare CO2 is wel schadelijke voor garnalen en kreeft achtige .nog een kleine info het is best mogelijk dat je planten Eve de vloeibare CO2 moeten aanpassen.nadien gaat de plant een boest krijgen waardoor de fotosynthese fantastisch op gang komt 'de baard alg zal verdwijnen beloofd mvg Geert
 
Hallo iedereen,

interessante discussies worden hier gevoerd, maar zeker ook nuttige info.
ik heb in het verleden als eens geprobeerd met minder licht intensiteit, maar dat had ook niet het gewenste resultaat.
als de co2 open gaat, gaat het dmv een inline diffusor de cerges reactor in.
toch heb ik hele kleine belletjes in de bak.
nu heb ik zondag 2 grove sponzen in de reactor gedaan, maar nog steeds kleine belletjes.
staat mijn druk te hoog of stroomt mijn filter te snel?
Wat is je druk Erik? En qua filter denk ik dat je hem vol open hebt staan?
 
Nog een kleine informatie kan ik vloeibare CO2 gebruiken samen met gas CO2 het andw is ja vloeibare CO2 is wel schadelijke voor garnalen en kreeft achtige .nog een kleine info het is best mogelijk dat je planten Eve de vloeibare CO2 moeten aanpassen.nadien gaat de plant een boest krijgen waardoor de fotosynthese fantastisch op gang komt 'de baard alg zal verdwijnen beloofd mvg Geert
Hallo Geert,
Niet vervelend bedoeld; Ik probeer je berichten te ontcijferen... Want ook jouw bijdrage doet er toe. Misschien is het handig om zo min mogelijk onleesbare, beter, onbegrijpelijke, afkortingen te schrijven en kijk nog een keer naar je zinnen? Dank je wel!
 
Sorry wat begrijp je niet 10 Cc vloeibare CO2.10 Cc op 250l water . enkel water dwz stenen bodem enz af .1000 procent baardalg kan hier niet tegen.
 
CO2 van Colombo in verpakking v 2'5 l is de goedkoopste mits het bestand deel 'allemaal het zelfde is
 
Oja en je mag het met gas CO2 samen gebruiken enkel garnalen kunnen hier niet goed tegen .
 
Druk is ruim 2 bar en filter heb iets terugbgezet, maar het lijkt dat bij minder stroming de alg harder groeit.
 
Had mijn stroming verminderd, maar de baard alg neemt nu juist explosief toe.
de overige planten groeien niet meer ondanks de EI methode, de enige plant die nog groeit is de rode lotus.
wat mij opviel toen ik vorige week het filter schoonmaakte het ontzettend vies was.
ik had nog nooit zo’n vies filter gehad.
de laatste keer dat ik het schoon gemaakt had was in juli En aangezien er maar 10 vissen in zitten vond ik dit wel vreemd.
er ligt ook veel vuil op de bodem achterin de bak
volgens mij als je eenmaal baard alg hebt je er nooit meer vanaf komt.
ik heb hiervoor een lido 120 gehad, maar nooit geen baardalg alleen een beetje groenepunt alg.
ik ben er ondertussen wel klaar mee je moet haast wiskundig onderlegt zijn om een goed aquarium te hebben.
ik wil nog 1 keer opnieuw beginnen met nieuwe planten en een nieuwe bodem en anders zou ik het ook niet meer weten.
 

Terug
Bovenaan