Ook ik heb Baard Alg!


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Goedemiddag allemaal,

Ik weet het weer een topic over baard alg maar toch,
Ook ik heb last van baard algen.
Ik stoor mij daar vreselijk aan het wordt een soort obsessie die baard alg en ik twijfel of ik wel door wil gaan met mijn hobby en of het niet beter is om ermee te stoppen.
Deze bak draait nu denk ik een jaar of 5.
In het begin ging het goed, maar na 3 jaar heb ik de bodem verwarming die erin zat eruit gehaald en daardoor de bodem flink opgeschud en toen is het gezeik begonnen.
Verder zou alles naar mijn mening goed moeten zijn.
Ik voeg Co2 toe dmv een cerges reactor en een inline diffuser.
Ph is 6,2
Kh is rond de 7 wat zou betekenen een Co2 van 130 mg/l dat kan toch helemaal niet?
De rest van de waardes weet ik niet omdat ik volgens EI doseer.
Ik zou de licht sterkte wel wat terug kunnen zetten want die staat vrij hoog.
Ik heb een Eheim professionel 3e 600t met een spraybar en ondanks de cerges reactor ertussen spuit het water tegen de voorruit aan dus met de stroming en de distributie zit het wel goed.
Maar zou het kunnen komen door het verwijderen van de bodem verwarming 2 jaar geleden en moet ik maar eens opnieuw beginnen?
Ik ben alleen bang dat als ik opnieuw begin het weer het zelfde wordt w.b.t. de baardalg.
Ik zal een paar foto's toevoegen.
 

Bijlagen

  • tempImageP6y2Tr.jpg
    tempImageP6y2Tr.jpg
    4.5 MB · Weergaven: 146
  • tempImageTv6Jq4.jpg
    tempImageTv6Jq4.jpg
    4.3 MB · Weergaven: 147
  • tempImagei8ziuR.jpg
    tempImagei8ziuR.jpg
    4.7 MB · Weergaven: 137
  • tempImagekn8fOD.jpg
    tempImagekn8fOD.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 137
  • tempImageagBUmG.jpg
    tempImageagBUmG.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 146
Je volgt de EI en je dropchecker kleurt gelig dus dat is veel co2. Is de circulatie goed want dat zou een reden kunnen zijn.
 
Verminder met alles een beetje.
Misschien krijg je meer, denk dat je goed genoeg kunt rekenen.
1696775899053903790959.jpg hier gaat alleen maar visvoer, water en de schaar in.
Dat groeit toch ook.
 
Btw, op de zwaardplant en de Lotus zie ik geen of weinig als en ook op de snelgroeier niet. De Anubia krijgt denk ik teveel licht waardoor deze algen krijgt want die moet een beschutte plek hebben met weinig licht.
 
Goedemiddag allemaal,

Ik weet het weer een topic over baard alg maar toch,
Ook ik heb last van baard algen.
Ik stoor mij daar vreselijk aan het wordt een soort obsessie die baard alg en ik twijfel of ik wel door wil gaan met mijn hobby en of het niet beter is om ermee te stoppen.
Deze bak draait nu denk ik een jaar of 5.
In het begin ging het goed, maar na 3 jaar heb ik de bodem verwarming die erin zat eruit gehaald en daardoor de bodem flink opgeschud en toen is het gezeik begonnen.
Verder zou alles naar mijn mening goed moeten zijn.
Ik voeg Co2 toe dmv een cerges reactor en een inline diffuser.
Ph is 6,2
Kh is rond de 7 wat zou betekenen een Co2 van 130 mg/l dat kan toch helemaal niet?
De rest van de waardes weet ik niet omdat ik volgens EI doseer.
Ik zou de licht sterkte wel wat terug kunnen zetten want die staat vrij hoog.
Ik heb een Eheim professionel 3e 600t met een spraybar en ondanks de cerges reactor ertussen spuit het water tegen de voorruit aan dus met de stroming en de distributie zit het wel goed.
Maar zou het kunnen komen door het verwijderen van de bodem verwarming 2 jaar geleden en moet ik maar eens opnieuw beginnen?
Ik ben alleen bang dat als ik opnieuw begin het weer het zelfde wordt w.b.t. de baardalg.
Ik zal een paar foto's toevoegen.
Baardalg wijst veelal op een CO2 tekort. Maar: Je verteld al iets over lichtsterkte die je "wel wat terugzetten" kan en inderdaad ook een aantal waterwaarden. Maar op zich zegt het mij niet veel dat je een pH van 6.2 hebt bij een kh van 7.0. En dit is om dat het niets zegt over de verhoudingen in je bak. Je moet beginnen bij het begin. Je moet je lichtsterkte in stellen op de vraag van je plantenkeus. Dat moet eerst naar behoren zijn en pas daarna geeft je voeding, waaronder dus ook CO2. Zo op het eerste gezicht heb je niet echt planten die meer dan een gemiddelde lichtsterkte vragen. Mijn vraag zou daarom al zijn; weet je de lichtsterkte per liter water die je boven je bak hebt? Misschien is zelfs bij een juiste belichting de extra CO2 toevoeging niet eens nodig? En is daarom wel een betere verhouding een je bak mogelijk?
 
Ik heb een Chihiros rgb 2 boven de bak.
ik kan daar geen specs van vinden dus licht sterkte per liter water is moeilijk berekenen dan.
zal nog eens zoeken.
 
Het probleem ligt duidelijk bij de planten in iedergeval en niet bij de baardalg. Zelfs al zou je geen baardalg hebben waren de planten aan het lekken en ongezond. De baardalg is er alleen omdat de planten de baardalg aantrekken. Daarom denk ik niet dat een co2 tekort de baardalg heeft getriggerd maar het om een onbalans gaat. En het onbalans zou alleen maar groter kunnen worden door het licht te dimmen. Je bemest de planten en er hoeft maar 1 tekort te zijn die de boel doet staken en de planten gaan transpireren. Als je fosfaat mist bijvoorbeeld kan het zijn dat de plant niets genoeg licht energie kan om zetten naar chemische energie die nodig is bij de photosynthese. Alles moet in balans zijn. Kh is niet 1 stof, dat zijn allerlei stoffen bij elkaar opgeteld. Met een kh 7 kan je ook 1 stof helemaal tekort komen. Al zie je dan vaak andere dingen aan de plant geloof ik.

Kan je iets aan de temperatuur veranderen? Als je hm een graadje hoger zet groeien de planten harder alleen worden tekorten groter, als hij te laag staat kan het gezonde groei belemmeren.
 
Daarom denk ik niet dat een co2 tekort de baardalg heeft getriggerd maar het om een onbalans gaat
Volgens mij is een tekort een onbalans maar goed zo zie ik het.

Ik snap overigens niet van de kh ermee te maken heeft want dat zijn de (bi)carbonaten oftewel het zuurbindend vermogen.
 
Volgens mij is een tekort een onbalans maar goed zo zie ik het.

Ik snap overigens niet van de kh ermee te maken heeft want dat zijn de (bi)carbonaten oftewel het zuurbindend vermogen.
Het is als voorbeeld wat ik geef omdat ik mij aansluit op wat benzo zegt en denk dat de waarden niet alles zeggen.
Daarnaast bedoelde ik met onbalans uit te drukken dat het zowel een overbemesting als tekort kan zijn wat dit veroorzaakt. Die 2 kunnen goed in hand in hand gaan. En dat ik niet denk dat het perse een co2 tekort hoeft te zijn.

Maar ook een fosfaat tekort kan doen lijken als of er te weinig co2 is. Omdat de plant zonder fosfaat geen raad weet met co2. Maargoed zoals ik het begrijp is er voldoende co2 volgens de dropchecker en dat er niet genoeg menging is betwijfel ik.
 
Mensen raken in de war door dit mee te lezen.
Met name omdat er veel nonsens verklaard worden.
Als je nu googled kom je hierop terecht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dus met de stroming en de distributie zit het wel goed.
Misschien een domme opmerking en ik weet het antwoord niet maar kan een bak, en dus ook de planten, last hebben van te veel stroming? Op de foto's lijkt het wel een kleine whirlpool. Voor de rest vind ik het er niet eens heel slecht uitzien hoor.
 
Excuus nog een keer, 4500 lumen
Dat betekend dat je zo'n 22,5 lummen per liter boven je bak hebt. Dat is krap aan genoeg voor planten die maximaal een gemiddelde lichtsterkte vragen. En in die situatie is CO2 toevoeging niet nodig. Dus in dat geval zou de baardalg niet aan een CO2 tekort te wijten zijn. er van uitgaande dat je gegevens kloppen.
 
Dat betekend dat je zo'n 22,5 lummen per liter boven je bak hebt. Dat is krap aan genoeg voor planten die maximaal een gemiddelde lichtsterkte vragen. En in die situatie is CO2 toevoeging niet nodig. Dus in dat geval zou de baardalg niet aan een CO2 tekort te wijten zijn. er van uitgaande dat je gegevens kloppen.
Nou ik heb toch een beetje mn twijfels Ben want ik zit ook zo rond dat aantal lumen en als ik geen co2 gebruik dan zie ik ook snel baardalg hoor. Is het niet op bepaalde planten dan wel op het hout bijvoorbeeld of de protector van de verwarming. Mijn ervaring hier is dat met 20+ aan lumen ik niet zonder co2 kan om baardalg te voorkomen.
 
Het probleem ligt duidelijk bij de planten in iedergeval en niet bij de baardalg. Zelfs al zou je geen baardalg hebben waren de planten aan het lekken en ongezond. De baardalg is er alleen omdat de planten de baardalg aantrekken. Daarom denk ik niet dat een co2 tekort de baardalg heeft getriggerd maar het om een onbalans gaat. En het onbalans zou alleen maar groter kunnen worden door het licht te dimmen. Je bemest de planten en er hoeft maar 1 tekort te zijn die de boel doet staken en de planten gaan transpireren. Als je fosfaat mist bijvoorbeeld kan het zijn dat de plant niets genoeg licht energie kan om zetten naar chemische energie die nodig is bij de photosynthese. Alles moet in balans zijn. Kh is niet 1 stof, dat zijn allerlei stoffen bij elkaar opgeteld. Met een kh 7 kan je ook 1 stof helemaal tekort komen. Al zie je dan vaak andere dingen aan de plant geloof ik.

Kan je iets aan de temperatuur veranderen? Als je hm een graadje hoger zet groeien de planten harder alleen worden tekorten groter, als hij te laag staat kan het gezonde groei belemmeren.
De planten groeien harder wanneer je de temperatuur met een graad verhoogd? Neem het me het maar niet kwalijk maar ook deze zin, ik ga maar niet alles opnoemen, is onzin.
 
Nou ik heb toch een beetje mn twijfels Ben want ik zit ook zo rond dat aantal lumen en als ik geen co2 gebruik dan zie ik ook snel baardalg hoor. Is het niet op bepaalde planten dan wel op het hout bijvoorbeeld of de protector van de verwarming. Mijn ervaring hier is dat met 20+ aan lumen ik niet zonder co2 kan om baardalg te voorkomen.
Ik schreef het ook al met de nodige twijfel door aan te geven dat het krap was. Maar je hebt gelijk, toevoegen van CO2 kan op zich natuurlijk geen kwaad, al was het alleen al om dat als oorzaak van het baardalg probleem uit te sluiten.
 
Ik schreef het ook al met de nodige twijfel door aan te geven dat het krap was. Maar je hebt gelijk, toevoegen van CO2 kan op zich natuurlijk geen kwaad, al was het alleen al om dat als oorzaak van het baardalg probleem uit te sluiten.
Je hebt helemaal gelijk aan krap aan had ik in mn haast niet goed gelezen:sorry:
 
Misschien een domme opmerking en ik weet het antwoord niet maar kan een bak, en dus ook de planten, last hebben van te veel stroming? Op de foto's lijkt het wel een kleine whirlpool. Voor de rest vind ik het er niet eens heel slecht uitzien hoor.
Beslist geen domme opmerking! Dat kan inderdaad want ook de stroming in een bak is van invloed. Bijvoorbeeld doordat niet alle hoeken en gaten bereikt worden en inderdaad ook doordat er zo'n sterke stroming is en oppervlakte beweging dat de CO2 verdwijnt en/of niet tot opname door de planten komt.
 
Het is als voorbeeld wat ik geef omdat ik mij aansluit op wat benzo zegt en denk dat de waarden niet alles zeggen.
Daarnaast bedoelde ik met onbalans uit te drukken dat het zowel een overbemesting als tekort kan zijn wat dit veroorzaakt. Die 2 kunnen goed in hand in hand gaan. En dat ik niet denk dat het perse een co2 tekort hoeft te zijn.

Maar ook een fosfaat tekort kan doen lijken als of er te weinig co2 is. Omdat de plant zonder fosfaat geen raad weet met co2. Maargoed zoals ik het begrijp is er voldoende co2 volgens de dropchecker en dat er niet genoeg menging is betwijfel ik.
Dat een overbemesting als tekort kan zijn? Dat lijkt me alleen al taalkundig een paradox...
 
Mensen raken in de war door dit mee te lezen.
Met name omdat er veel nonsens verklaard worden.
Als je nu googled kom je hierop terecht.
Deels kan ik me wel vinden in je opmerking maar dat zul je op alle fora zien en het mooie is dan dat dit normaliter door andere leden wordt gecorrigeerd . Op het hele internet staan zaken die niet correct zijn maar daarom moet je ook niet op 1 site of mening afgaan.
Gelukkig wordt op dit forum iets in de regel snel gecorrigeerd door andere leden. Ook dat zien we in dit topic wel gebeuren.
Ik wil nog wel opmerken dat niemand alle wijsheid in pacht heeft en dat we allemaal fouten kunnen maken ;)
 
De planten groeien harder wanneer je de temperatuur met een graad verhoogd? Neem het me het maar niet kwalijk maar ook deze zin, ik ga maar niet alles opnoemen, is onzin.
Je mag die mening hebben maar dit is hoe het werkt, ook de temperatuur is belangrijk om op de juiste waarde te hebben, een te lage temperatuur - licht verhouding kan daarom ook een gebrek zijn. Door dan de temperatuur een graad te verhogen los je deze belemmering op en dan kan de plant weer optimaal groeien. Dit is totaal geen onzin en een wetenschappelijk gegeven.
Dat een overbemesting als tekort kan zijn? Dat lijkt me alleen al taalkundig een paradox...
Overbemesting kan tekorten veroorzaken. Omdat de plant harder wilt groeien. En het niet kan. Dat is de onbalans die dan speelt. Maargoed het heeft ook geen zin om hier discussies over te voeren. We weten al lang van elkaar dat we het oneens zijn over zaken. Ik zit ook niet al je opmerkingen als onzin te bestempelen.
niemand alle wijsheid in pacht heeft en dat we allemaal fouten kunnen maken
Yep
 
Als ik ja bak zie, zie ik vooral dat je rode plant onder zit. De rest doet het prima. En als ik dan bedenk; rode plant die veel licht nodig heeft met lage lumen in bak… waardoor plant niet optimaal kan groeien en vatbaar is voor alg… welke kant wil je op; intenser licht en succesvol groeiende rode plant of je makkelijkere planten behouden met dit licht en hem eruit trekken? Jouw bak, jouw keus!
 
Je mag die mening hebben maar dit is hoe het werkt, ook de temperatuur is belangrijk om op de juiste waarde te hebben, een te lage temperatuur - licht verhouding kan daarom ook een gebrek zijn. Door dan de temperatuur een graad te verhogen los je deze belemmering op en dan kan de plant weer optimaal groeien. Dit is totaal geen onzin en een wetenschappelijk gegeven.

Overbemesting kan tekorten veroorzaken. Omdat de plant harder wilt groeien. En het niet kan. Dat is de onbalans die dan speelt. Maargoed het heeft ook geen zin om hier discussies over te voeren. We weten al lang van elkaar dat we het oneens zijn over zaken. Ik zit ook niet al je opmerkingen als onzin te bestempelen.

Yep
Alle planten zijn een aantal zaken nodig om tot groei te komen. Energie bijvoorbeeld, dat haalt de plant uit licht. Dan wordt de fotosynthese opgestart waarbij water en koolstofdioxide bij een juiste temperatuur bandbreedte omgezet worden in zuurstof en glucose. Je ziet dat temperatuur wel degelijk een rol speelt. Dat is ook zo bij moeras- en waterplanten. Die planten hebben dus ook een bandbreedte! In het geval van de planten die wij in onze tropische bakken hebben is dat zo ongeveer tussen de 22 tot 28 graden. Waarbij de bakken een watertemperatuur kennen rond de 24 graden. Wanneer de temperatuur buiten de groeitemperatuur grenzen ligt van de planten heeft dit invloed op de groeisnelheid. De plant kan een langzamer groei vertonen en ligt de temperatuur aanzienlijk verder buiten de bandbreedte van de aanwezige planten kunnen ze zelfs afsterven. Jij vertelde, als advies dat wanneer je de temperatuur met één graad verhoogde of verlaagde dat dit dus de groeisnelheid van de plant al zou beïnvloeden. En precies dat is niet zo. Zeker niet merkbaar. Wanneer de temperatuur in vele bakken boven de 30 graden komt zie je echt nog niets aan de groeisnelheid van planten. Komt de temperatuur door bijvoorbeeld problemen met de verwarming lager dan gewoonlijk zie je ook nog niet veel. Vandaar mijn kreet onzin. Jij bent te vaak bezig met de klok zonder dat je de klepel opmerkt. Overigens is die opmerking van jou ook beslist geen wetenschappelijk gegeven. Een plant gaat ook niet harder groeien door overbemesting. Vraag dat maar eens aan de EI adepten. In jou teksten zie ik te vaak dat je het ene zegt en op een volgend moment jezelf weer tegenspreekt. Dat is niet erg. Mij overkomt dit ook. Maar breng niet iets als een "wetenschappelijk" advies naar voren terwijl uit je teksten overduidelijk naar voren komt dat je iets ergens hebt gelezen en meent juist te hebben opgepikt. Het is nu niet en nooit niet mijn bedoeling om iemand te benadelen en ik hoop dan ook dat je positief oppakt wat ik je probeer te vertellen. Je mag dit zelfs ook als onzin bestempelen. Maar vertel en dan wel eerlijk bij waarom je dit vindt.
 
Een plant gaat ook niet harder groeien door overbemesting. Vraag dat maar eens aan de EI adepten.
Helemaal mee eens en het enige nut is dat je met de EI ervoor zorgt dat er voldoende voeding aanwezig is en je geen tekorten krijgt. Planten nemen niet 27/7 voeding op zolang ze nog over voldoende beschikken.
 
de temperatuur buiten de groeitemperatuur grenzen ligt van de planten heeft dit invloed op de groeisnelheid
Ik zeg niet dat je onzin spreekt maar in mijn ervaring kan een graad soms echt een verschil maken. En een paar graden een aanzienlijk verschil. En zoals je spreekt als het buiten de bandbreedte komt dan gaan er echt problemen komen. De plant gebruikt niet alleen licht om zn groeisnelheid te bepalen. Hij is afhankelijk van genoeg licht om zn groei waar te kunnen maken. Maar er zijn heel veel factoren die de plant beïnvloeden. Zoals lichtduur bijvoorbeeld. Wanneer het lente word en langer licht zijn er bijvoorbeeld heel veel planten die hun hormonen triggeren verschillende dingen te doen, zoals het aanmaken van nieuwe bladeren, of bloei. Maar ook temperatuur kan hormonen beïnvloeden. Zo heb je in zomers dat planten graag groeien, terwijl in de koudere winter de planten wat meer in spaarstand staan. Ik zeg niet dat alle moerasplanten zo werken. Ik wil het vooral als voorbeeld gebruiken. De plant heeft een staat van zijn, de plant stuurt zijn lichaam aan en de aansturing word niet alleen getriggerd door lumen/liter verhouding. Bedankt voor je heldere uitleg!
 
Maar Don in onze bakken is het bijna het jaarrond dezelfde temp. Ik heb nog nooit verschil in groeisnelheid opgemerkt in de aquaria hoor. In de winter groeien ze hier net zo hard als de rest van het jaar.
Zoals Ben al aangeeft is het anders als je buiten de bandbreedte komt.
 
Bij vissen heb je wel het fenomeen metabolisme en dan wordt alles sneller omgezet wat in snellere groei kan resulteren maar bij planten heb je dat niet zover ik weet.
 
Maar Don in onze bakken is het bijna het jaarrond dezelfde temp. Ik heb nog nooit verschil in groeisnelheid opgemerkt in de aquaria hoor. In de winter groeien ze hier net zo hard als de rest van het jaar.
Zoals Ben al aangeeft is het anders als je buiten de bandbreedte komt.
Dat is ook een klimaat, die kan je ook veranderen natuurlijk. En ik heb soms echt het iedee dat de klimaat buiten de bak ook echt invloed heeft. Al is het de luchtdruk. Maar ze zijn ook heel erg veel met onderzoeken bezig over de invloed van de opwarming in het klimaat. Dus ik zal vanzelf meer te weten komen in de toekomst 😄 misschien ben ik gewoon in de war met de metabolisme van een vis. Maargoed is staat ook een website vol met argumenten waarom mn gedachten niet fout zijn. De hogere temperatuur is namelijk ook 1 van de redenen waarom mensen planten in een kas planten. Maargoed ik oordeel voor mezelf 😄

Zo schrijven ze:

(Dit geld voor specifieke planten maar moerasplanten hebben hier ook hun eigen regels over die hier op lijken)

"optimum ligt zo rond de 25 °C. Tussen 15 en 25 °C zie je een (lichte) toename van de fotosynthese, zoals volgens de algemene regel: een hogere temperatuur geeft een snellere reactie. Vanaf 25 °C neemt de fotosynthesesnelheid echter af. Hoe zit dat? Bij hogere temperaturen ontstaan in de plantencellen meer afvalstoffen die verstorend werken op een optimaal verlopend proces."

"Groei: de vrijgekomen energie koppelt een ander deel van de glucose aan nutriënten en water. Zo ontstaan nieuwe plantencellen.
Onderhoud: de vrijgekomen energie houdt plantenweefsel intact en repareert eventuele beschadigingen.
Beide processen zijn ook sterk temperatuur afhankelijk: hoe hoger de temperatuur, des te meer ademhaling plaatsvindt en hoe meer glucose wordt ‘verstookt’. Enerzijds voor meer groei, anderzijds voor meer onderhoud.

Bij hogere temperaturen van boven de 25 à 30 °C neemt eigenlijk alleen de onderhoudsademhaling nog toe. Dan wordt er dusdanig veel glucose ‘opgesoupeerd’ aan onderhoud dat er minder overblijft voor groei. Daarom is het belangrijk om te hoge temperaturen te voorkomen."

"Het beste is dat licht en temperatuur gelijke tred met elkaar houden. Met andere woorden, bij meer lichttoetreding hoort een hogere temperatuur. Op die manier blijft de plant mooi in balans en worden geproduceerde suikers nuttig gebruikt en omgezet in groei. Dat is ook één van de basisprincipes van Plant"


https://www.ludvigsvensson.com/nl/c...ct-van-temperatuur-in-de-kas-en-op-het-gewas/
 
Daarnaast heb je subjectieve wetenschap en objectieve wetenschap. Het zou naief zijn als iemand mijn persoonlijke wetenschap objectief zou aanschouwen. Altijd fact checken 😄 met wetenschappelijk onderbouwd bedoel ik dan ook gegevens zoals hier boven. Het is niet mijn bedoeling iemand te misleiden met onwaarheden.
 

Terug
Bovenaan