Onverklaarbare vissterfte door bacterie?


Rob78

Member
Lid geworden
31 maart 2024
Berichten
6
Leeftijd
45
Help! Aan de lopende band sterven er vissen in mijn aqurium en wat ik ook doe, het lukt me niet om dit te voorkomen. Heeft iemand advies?!

Aquarium:
- Juwel Lido 200
- Filter oase biomaster 600 gevuld met seachem matrix en purigen
- Co2 toevoeging
- ADA amazonia v2 voedingsbodem
- spiderwood en lavastenen hardscape
- dichtbeplant
- wekelijks 30% waterwissel met osmosewater gerealiseerd met Discus mineralen
- toevoeging van micro en macro nutrienten plantenvoeding bij waterwissels
- aquarium draait nu een jaar
- geen tot nauwelijks algen

De vissterfte begon bij een Ramirezi man, ca 2 weken na aanschaf. Hij kreeg bolle ogen, zag uiteindelijk niet meer en stierf na ca 3 weken. Ondertussen ging de ramirezi vrouw schuin / op haar zij zwemmen en stierf na een week. Amano garnalen begonnen dood te gaan, ongeveer 7 van de 15. De andere lijken gezond. Van twee koppels honinggoerami’s kregen 3 van de 4 gaten rond hun bek en kop en stierven allen. De laatste goerami lijkt gezond te blijven. Ook de guppen lijken gezond. Een schooltje van 15 roodkoopzalmen stierf in 3 dagen. Zonder dat zijn ziek oogden.

De waterwaarden zijn constant als volgt:
- KH 2
- pH 6.0
- GH 12
- NH4 < 0,05
- NO2 0,03
- Cu < 0,05
- O2 10
- NO3 < 0,5
- PO4 0,03
- SiO2 < 0,1
- Fe 0,05

Omdat ik geen bijzondere uitschieters zag in mijn waterwaarden zat ik te denken dat de sterfte door een bacterie kwam. Nadat er vissen stierven ben ik het water gaan behandelen met een kuur eSha2000 gevolgd door eShaOptima en eShaMinaroll, maar dat leek niets te doen. Het visbestand is nu weinig meer van over, maar ik durf eigenlijk geen nieuwe vissen toe te voegen omdat ik er niet zeker van ben of het probleem er nog steeds is. Heeft iemand tips of advies? 🙏🏻
 
Wat de oorzaak ook is:
Waterwisselen! Hoe mee hoe beter. Als het een ziektekiem is (bacterie, virus, parasiet...) dan verminder je de infectiedruk door de vrijzwevende kiemen weg te spoelen. Ondertussen kun je op zoek naar de oorzaak. Overigens kan het goed zijn dat je door introductie van nieuwe vissen een bacterie in het water hebt gebracht waar je bestaande bestand geen weerstand tegen heeft.
 
Wat de oorzaak ook is:
Waterwisselen! Hoe mee hoe beter. Als het een ziektekiem is (bacterie, virus, parasiet...) dan verminder je de infectiedruk door de vrijzwevende kiemen weg te spoelen. Ondertussen kun je op zoek naar de oorzaak. Overigens kan het goed zijn dat je door introductie van nieuwe vissen een bacterie in het water hebt gebracht waar je bestaande bestand geen weerstand tegen heeft.
Tnx! Zou een bacterie ook weer uit de bak kunnen verdwijnen met veel waterwissels of zouden de vissen dit bij zich blijven dragen en nieuwe vissen weer kunnen besmetten?
 
Vervelend van al die dode vissen. :(

Inderdaad zullen hier bacteriën in het spel zijn. Die houd je altijd, maar je kunt wel hun effect op je vissen verminderen door deze dingen aan te pakken:

- Beter biologisch filtereren. Je gebruikt nu seachem matrix en purigen. Beide zijn geen effectieve filtermedia helaas. Zie hier voor een linkje met info over seachem matrix en hier voor purigen. Heb je de oorspronkelijke filtermedia nog die bij dit filter zaten? Want die houden het water beter gezond dan wat je nu gebruikt. :) Heeft ermee te maken dat effectieve filtering ervoor zorgt dat de bacteriën in het water weggeconcurreerd worden, en zo je vissen minder belasten.

- Veel oppervlaktestroming maken als dat kan, zodat er dag en nacht volop zuurstof in het water komt. Dit botst waarschijnlijk met het idee achter de plantenbak, en de toediening van CO2. Maar voor je vissen en je filterbacteriën is het beter.

- Kijk of het water goed over de bodem circuleert en in alle hoeken komt. Stilstaand water en opstapelingen van afval (dode blaadjes e.d.) bevorderen rotting/bacteriegroei op die plekken.

- De bodem is ietwat aan de grove kant, waardoor er voedseldeeltjes e.d. in kunnen zakken. Puur voor de gezondheid van je vissen bekeken is fijn zand wat hygiënischer.
 
Oh ja, en ook een hogere pH zou je filterprocessen verbeteren. En daarmee een stukje ziektepreventie.
 
Tnx voor de tips! Ik heb nog een emmer siporax pijpjes liggen, ik zal de helft van mijn matrix eens vervangen voor deze pijpjes.
 
Mocht je de sponzen van dit filter nog hebben liggen, of de witte kunststof gevalletjes (Hel-X 13), dan is dat een nog betere keus. Die kweken de meeste bacteriën. :)
 
Tnx! Ik heb net al wat pannensponzen besteld nav de link die je stuurde
 

Terug
Bovenaan