Ons eerste vijvertje!


A

Angelawiersma17

Guest
Hallo allemaal,
sinds korte tijd zijn wij in het bezit van een klein vijvertje. Hij draait nu een kleine 2 weken. Ook heb ik mij al aangemeld op het vijverforum maar het leek mij wel leuk om het ook op dit forum te posten :D

Hier onder een paar foto's van de opbouw en hoe hij er nu uit ziet. Helaas ontwikkelt zich er al wel alg en weet ik nog niet hoe ik dit op moet lossen maar wie weet heeft iemand van dit forum tips :)

Over de vijver:
Het is een kleine vijver met als diepste punt 55/60 cm.
Er zitten nog geen vissen in maar die wil ik er wel graag in
Qua planten zitten er zuurstofplanten in, een lelie, gele dotterbloem, kalmoes en moeras vergeet mij nietjes.

Groetjes! :D

465226_0_82_photo_260314_19_06_13.jpg


617178_0_82_photo_260314_19_06_27.jpg


726489_0_82_photo_290314_19_37_14.jpg


441796_0_82_photo_290314_19_37_27.jpg


Alle planten er net in
447231_0_82_photo_300314_11_10_39.jpg


Hoe het er nu bij staat
337369_0_82_photo_140414_15_40_00.jpg


Kalmoes
745937_0_82_photo_140414_15_40_20.jpg


Moeras vergeet mij nietje
859221_0_82_photo_140414_15_40_13.jpg


Gele dotterplant
552454_0_82_photo_140414_15_40_08.jpg
 
Dat ziet er leuk uit!
 
Thanks!! :D
 
Leuk vijvertje :thumbs:

Houd er wel rekening mee dat het voor de meest verkochte vijvervissen te klein en niet diep genoeg is om in te overwinteren. Ik zou naar goudelritsjes o.i.d. kijken.
 
Oke! Bedankt voor de tip Jones, zijn er naast goudelritsjes nog meer kleine visjes? En zouden sluierstaartjes ook kunnen of worden deze ook heel groot? Daarnaast vroeg ik mij af of 1 zonnebaarsje ook kan i.v.m. het in toom houden van de vispopulatie en bloedzuigers e.d?
 
Chinese danio's vind ik nog veel geschikter dan de Goudelrits (deze moeten er wel in de winter uit want je vijver is te ondieo). De Elrits fokt wel erg hard.

Voor een zonnebaars is je vijver te klein. Eventueel enkele 3 doornige stekelbaarsjes kunnen wel.Alleen deze eten alleen levend voer.

Eigenlijk zijn dit soort vijvers vooral leuk als paarplaats voor Kikkers en salamanders. Voor vissen is het niet je van het.
10247240_533186836801033_7912212355062879686_n.jpg
 
Sluierstaarten zijn gevoelige vissen. Een klein vijvertje met een groot oppervlak en weinig diepte koelt snel af en warmt snel op. Daar kunnen ze niet goed tegen.

Notropis chrosomus vind ik een schitterend visje. Dan heb je een echte blikvanger in je vijver en je kan er nog een leuk zakcentje mee verdienen als ze een beetje willen kweken. Ik zou ze alleen in de winter niet buiten durven te laten bij een vijverdiepte van 55/60 cm. Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee?

Chinese danio's zijn ook erg leuk voor dergelijke vijvertjes, maar ook hen zou ik in de winter binnen halen.

Of er een zonnebaarsje bij kan ligt een beetje aan welke vissen er uiteindelijk inkomen. Ze worden vrij fors en zijn echte rovertjes. Bijv. een Chinese Danio maakt geen schijn van kans tegen zo'n monster. ;)

Eigenlijk ben ik niet zo kapot van voorgevormde vijvers omdat ze zo ondiep zijn.
 
Ik zal even een kijkje nemen! Bedankt voor alle reacties tot nu toe :D
 
Iemand nog tips voor de groene aanslag? Moet wachten met middeltjes tot het biologisch evenwicht in orde is of moet ik juist nu ingrijpen om erger te voorkomen?
 
Middeltjes gebruik ik eigenlijk helemaal niet. Groene aanslag heb je wel vaker even in het begin. Wat voor alg is het? Heb je er snelgroeiers in? Die zijn een echte must-have in een vijver als je het mij vraagt.
 
Ik heb vanmiddag nog even gekeken en volgens mij is het draad alg of zo iets, groene lange slierten. Ik heb er zuurstofplanten in, 3 potjes in elke mand (heb 2 manden)
 
Dat kun je er nog vrij makkelijk uitscheppen, dat zou ik doen. Vergeet niet dat je vijver nog maar paar weken draait :D .
 
Angelawiersma17 zei:
Moet wachten met middeltjes tot het biologisch evenwicht in orde is of moet ik juist nu ingrijpen om erger te voorkomen?

Dan kan je nog lang wachten , want dat gaat er toch niet komen .
Gewoon niet teveel prutsen aan je vijver , alle algenplagen gewoon zoveel mogelijk negeren en volgend jaar eens kijken of het beter gaat .
 
Hij draait inderdaad nog maar net, maar ik wil het zo graag goed doen en het niet allemaal verprutsen :stars:
Erwin, waarom ben je er van overtuigd dat er geen biologisch evenwicht gaat komen? Ontbreken er dingen aan mijn set-up of ben je van mening dat wij mensen de natuur toch nooit perfect kunnen nabootsen? Graag hoor ik een toelichting :)

Ik wil zeker niet teveel knoeien in mn vijvertje, maar ik hoor wel verschillende verhalen. Algen weghalen, middelen gebruiken, juist wel vissen plaatsen (of juist niet) allemaal vragen waar ik me nu nog geen raad mee weet.

Ik zal eerst zoveel mogelijk alg handmatig weghalen en bijhouden. Hopelijk scheelt dit al enorm.
Wanneer zou ik vissen kunnen plaatsen, als hij een weekje of 6 draait?
 
Je vijver is nogal klein en ondiep en daardoor is een biologisch evenwicht heel moeilijk. Meer dan een mini poeltje is het niet.

Ik zou er zeer veel waterpest of Hoornblad in laten groeien en je draadalg zo veel mogelijk weghalen en afwachten. Als visjes zou je wat chinese danio's kunnen doen. Echt andere optie's zijn er niet.

Mijn buurvrouw had ook zo'n klein poeltje. Ze liet de natuur gewoon zijn gang gaan. Allerlei planten vestigden zich spontaan bij de vijver zoals bv kattestaart. Dieren zoals de groene en bruine kikker kwamen spontaan en vele insecten. zeer veel larven van de platbuik (libelle soort) hebben zich in haar vijver weten te handhaven en zijn uiteindelijk volwassen dieren geworden. het was een prachtig poeltje het duurde alleen ruim 10 jaar voor het wat is.

Ze is inmiddels overleden en de vijver is weggehaald.
 
Over een week of 6 kunnen er wel visjes in hoor. :)

Waar een aquarium na enkele maanden al 'stabiel' draait kan dit bij een vijver jaren duren. Dit jaar zal hij vast niet altijd helder zijn, volgend jaar ook niet en daarna komen de leuke tijden.
 
Biologisch evenwicht bestaat eigenlijk niet .
Het is een constante strijd tussen organismen die het steeds tegen elkaar opnemen zodat een bepaalde groep tijdelijk de overhand neemt . Kan je eigenlijk zelf goed zien als je de vijver zijn gang laat gaan , je ziet het steeds veranderen .
Ga je stoffen en uv , filters , enz. toevoegen heb je daar geheel geen zicht meer op .

Met zo een vijvertje kan je overigens wel snel een mooie vijver aanleggen , zelfs het eerste jaar , maar dan moet je hem gelijk volproppen met bladeren , zand , grind , noem maar op , eventeel nog wat mest .
Ik heb 2 ondiepe vijvers van 120x120 en 30cm diep om aanvankelijk slakken in te kweken , ik heb die vanaf de beginne volgestouwd met bladeren en veel planten , laag gedroogde kippenmest ! Resultaat zuur water volgens mij en gelijk een hele mooie plantengroei .
Deze staan helemaal uit het zicht , maar zijn in mijn ogen de mooiste ! Tegenwoordig doe ik er niks meer aan , maar de motor is indertijd in gang gezet .
Proper vijveren gaat in mijn ogen niet , er moet wel iets zijn om van te groeien .
 

Terug
Bovenaan