Onduidelijk probleem, veel sterfte!


Dag Jerre050978,

Ik doe nu elke dag 20% verversen dat blijf ik voorlopig even zo doen, zodat ook de kleur eruit kan, ik ben nooit zo van de helft te verversen omdat het kraanwater bij ons nogal hoog is in de PH en wat veel kalk bevat.

Ga de vissen eruithalen, Wat waterpest of idd hoornblad erbij, beluchting staat al continue aan dus dat zal zo blijven.

- in mijn oude aquaria heb ik altijd de selectie gemaakt op region van afkomst van de vis soorten. Dat heb ik deze x niet gedaan. stomme fout denk ik zo!
 
983156sjimmie_0_85_download.jpg


511789sjimmie_0_85_download.jpg

387823sjimmie_0_85_download.jpg

923843sjimmie_0_85_download.jpg


hopen dat dit werkt!
 
Ik heb je eerste foto even zichtbaar gemaakt nog daarnet.
 
Dag Jessicapilon,

Dankje voor je hulp!

Denk dat het pva duidelijk is! uitdunnen, planten, schoon houden, terug naar region gebonden vissen!
 
sjimmie zei:
Dag Jessicapilon,

Dankje voor je hulp!

Denk dat het pva duidelijk is! uitdunnen, planten, schoon houden, terug naar region gebonden vissen!

Hij heet JOHN, hoor.


Ik heb nu nekkramp.

Foto 2 is een kamerplant.
Die met die gaatjes, daar moet klei met lateriet bij.
Is een moerasplant.
 
Dames en Heren,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie! zodra het allemaal wat beter gaat en de vissen weer kunnen lachen zla ik zeker een nieuwe foto posten!
 
Haha, ja mn naam is John maar dat kan je ook niet weten ;).

Ik kijk uit naar de lachende vissen :D.
 
Btw, die gaten lijken me eerder het werk van vissen zoals een L nummer.
 
Het is al eerder geschreven maar het standaard binnenfilter van de juwel heeft te weinig capaciteit. Vaak gaat het goed met weinig vissen maar het is dan op het randje. Ik heb zelf ook een juwel met binnenfilter en heb daar nu samen met het binnenfilter ook een buitenfilter op draaien. Beide filters hadden net te weinig capaciteit en samen ruim genoeg. Beter te veel dan steeds op het randje zitten.
 
jessicapilon zei:
Btw, die gaten lijken me eerder het werk van vissen zoals een L nummer.

Moet hij die wel hebben,natuurlijk.
 
Bertus zei:
jessicapilon zei:
Btw, die gaten lijken me eerder het werk van vissen zoals een L nummer.

Moet hij die wel hebben,natuurlijk.

Hij heeft wel ancistrussen, die doen het ook wel eens.
Bij mij maken de garnalen ook wel eens gaten, dat geef ik ze sla en dan doen ze het niet meer ;)
 
Ik heb idd geen L-nummers in mijn bak, daarnaast geef ik ze elke avond een schijf komkommer, die ik er in de ochtend weer uit haal.
 
Ik denk dat dit dan de daders van deze gaten zijn en niet een tekort in de plantenvoeding.

De plant op foto 2 is zoals Bertus al aangeeft geen plant voor je aquarium.
 
om even terug te komen op de nitraat..
Deze is niet meetbaar omdat ik vermoed dat dit eruit gehaald wordt met het nitraat element, wat sjimmie omschrijft in het eerste stukje?

Verder geen toevoegingen.
 
Ik zie alleen zo het gebruik van Aquasafe maar dat haalt dacht ik niet de nitraat uit het water.
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

Nee Aquasafe haalt alleen zware metalen, chloor etc volgens mij uit het water... of laten we het zo zeggen, neutraliseert het.
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

Lastig om zomaar advies te geven. Elk aquarium is anders.

Ik weet niet wat je wanneer hebt gedaan. Welke vissen wanneer zijn gekomen etc.

Je anubias heeft een voedingstekort, waarschijnlijk mangaan. De andere planten kan ik niet echt zien. Voeg je plantenvoeding toe? Heb het nergens kunnen lezen, kan ook aan mij liggen uiteraard. Anubias groeien traag, dus hertellen ook traag. Het oude blad kan enkele maanden duren voordat het afsterft. Dit is normaal aangezien de plant zich moet aan passen aan jou biotoop. Kijk ook goed of de planten nieuw blad aanmaken.

Nou wat ik heb gedaan voor mijn neontetra's. Er zitten er 13 in mijn 60 cm aquarium. Ik heb er geen andere vissen bij. Nou is mijn bak wel een stuk kleiner. Maar heb sterk de indruk dat deze visjes niet van drukke mede bewoners houden. En dat dagelijks verversen doet naar mijn idee meer schade aan je aquarium dan goed. Als er een ziekte in zit gaat het echt niet weg door water verversen. Ik had er een paar guppen bij en 2 colisa lalia. Die heb ik beide weggedaan. Ik werk met de ei methode en houd me altijd aan de vaste dag van het verversen. Na het verversen voeg ik 2 korrels zeezout doet. Ehmm wat nog meer,ohja tetra's slapen in clusters vlak boven de bodem. Kunnen zij dit ongestoord doen? of ramt bijvoorbeeld jouw clownbotia ze vaak aan de kant die vis is juist in de avonduren actiever.

Overbevolking of een verkeerde vis samenstelling is mijn voorzichtige conclusie die ik trek wat betreft de vissen. Gun ze hun ruimte! Alles wat ik zeg is gebaseerd op mijn ervaring en over wat ik gelezen heb. Dit is natuurlijk discutabel.

Succes!
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

nonnepot zei:
Nee Aquasafe haalt alleen zware metalen, chloor etc volgens mij uit het water... of laten we het zo zeggen, neutraliseert het.

En als je in Nederland hoef je geen spulletjes te gebruiken om zware metalen uit het water te halen. Die mogen er in Nederland �berhaupt niet in zitten. Weggegooid geld dus
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

Gebruik ook onbehandeld leiding water, woon in Friesland. PH waarde van 8. Bedankt Kellemes.
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

AquaVISie zei:
nonnepot zei:
Nee Aquasafe haalt alleen zware metalen, chloor etc volgens mij uit het water... of laten we het zo zeggen, neutraliseert het.

En als je in Nederland hoef je geen spulletjes te gebruiken om zware metalen uit het water te halen. Die mogen er in Nederland �berhaupt niet in zitten. Weggegooid geld dus
Dat is nieuwe informatie voor mij. Kun je me dit wat meer in detail uitleggen? Klinkt vreemd, want bepaalde zware metalen zijn sporenelementen en absoluut noodzakelijk voor de gezondheid van onze vissen en planten.
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

AquaVISie zei:
nonnepot zei:
Nee Aquasafe haalt alleen zware metalen, chloor etc volgens mij uit het water... of laten we het zo zeggen, neutraliseert het.

En als je in Nederland hoef je geen spulletjes te gebruiken om zware metalen uit het water te halen. Die mogen er in Nederland �berhaupt niet in zitten. Weggegooid geld dus
Onjuist.


Bekijk tabel II uit bijlage A van het drinkwaterbesluit maar eens om te constateren dat er wel degelijk zware metalen als lood, cadmium en kwik in kleine hoeveelheden in het water mogen zitten.
(de gekke tekens komen omdat het symbool voor micro niet goed wordt overgenomen door het forum).


Tabel II. Chemische parameters



Parameter


Maximum waarde


Eenheid


Opmerkingen



Acrylamide

0,10

�g/l

Noot 1


Antimoon

5,0

�g/l


Arseen

10

�g/l


Benzeen

1,0

�g/l


Benzo(a)pyreen

0,010

�g/l


Boor

0,5

mg/l


Bromaat

1,0

�g/l

Bij desinfectie geldt een maximale waarde van 5,0 �g/l (als 90 percentielwaarde, met een maximum van 10 �g/l)


Cadmium

5,0

�g/l




Chroom

50

�g/l


Cyaniden (totaal)

50

�g/l

Noot 3


1,2-Dichloorethaan

3,0

�g/l



Epichloorhydrine

0,10

�g/l

Noot 1



Fluoride

1,0

mg/l




Koper

2,0

mg/l

Noot 2


Kwik

1,0

�g/l


Lood

10

�g/l

Noot 2



Nikkel

20

�g/l

Noot 2


Nitraat

50

mg/l

Noot 4


Nitriet

0,1

mg/l

Noot 4


N- nitrosodimethylamine (NDMA)

12

ng/l


Polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK�s) (som)

0,10

�g/l

Som van gespecificeerde verbindingen met concentratie hoger dan de detectiegrens. Noot 5


Polychloorbifenylen (PCB�s) (individueel)

0,10

�g/l

Per stof.


PCB�s (som)

0,50

�g/l

Som van gespecificeerde verbindingen met concentratie > 0,05 �g/l. Noot 6


Pesticiden (individueel)

0,10

�g/l

Per stof. Noot 7. Voor aldrin, dieldrin, heptachloor en heptachloorepoxide geldt een maximum waarde van 0,030 �g/l.


Pesticiden (som)

0,50

�g/l

Som van afzonderlijke pesticiden met concentratie hoger dan de detectiegrens.


Seleen

10

�g/l


Tetra- en trichlooretheen (som)

10

�g/l


Trihalomethanen (som)

25

�g/l

Noot 8


Vinylchloride

0,10

�g/l

Noot 1
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

jerre050978 zei:
AquaVISie zei:
nonnepot zei:
Nee Aquasafe haalt alleen zware metalen, chloor etc volgens mij uit het water... of laten we het zo zeggen, neutraliseert het.

En als je in Nederland hoef je geen spulletjes te gebruiken om zware metalen uit het water te halen. Die mogen er in Nederland �berhaupt niet in zitten. Weggegooid geld dus
Dat is nieuwe informatie voor mij. Kun je me dit wat meer in detail uitleggen? Klinkt vreemd, want bepaalde zware metalen zijn sporenelementen en absoluut noodzakelijk voor de gezondheid van onze vissen en planten.
Geheel juist.

" Ook koper, mangaan en zink, hoewel essenti�le sporenelementen die alleen in overdosering toxisch zijn en niet erg zwaar, worden wel tot de zware metalen gerekend. De radioactieve actiniden (uranium, thorium, plutonium etc.) worden er meestal niet toe gerekend omdat de stralingstoxiciteit daarvan over het algemeen belangrijker is dan de chemische toxiciteit (verarmd uranium is hierop misschien "
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

Uiteraard. Maar de stelligheid waarmee Aquavisie een en ander beweerde, deed mij op zijn minst nieuwsgierig worden. Het is mijn vakgebied en ik weet zeker dat metalen er in (mogen) zitten.

Drinkwater is ook niet bedoeld om vissen in te laten zwemmen, maar om te drinken. Wij drinken en gebruiken twee liter water per dag. Vissen leven continu in water en staan er via hun kieuwen rechtstreeks mee in verbinding.

Bovendien lijkt het me technisch niet haalbaar om metalen er volledig uit te halen. Metalen worden uit water gehaald door een neerslagreactie. Deze reactie heeft een optimum bij een bepaalde pH, afhankelijk van het metaal. Er zal dan altijd nog een fractie in oplossing blijven. Zo heb ik het altijd geleerd. Maar met de nieuwe verdergaande technieken weet je maar nooit. Al betwijfel ik of ze omgekeerde osmose zouden gebruiken om drinkwater van te maken. Ze zouden zo immers steeds met een veel te grote spui zitten �n stoffen moeten toevoegen om het geheel drinkbaar te maken...
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

En vergeet ook niet dat water nog wel eens iets van ellende uit oude leidingen kan meenemen.
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

Mascha&Ivo zei:
En vergeet ook niet dat water nog wel eens iets van ellende uit oude leidingen kan meenemen.
Daar heb je zeker een punt! Al lijken de nieuwe leidingen dan weer hormoonverstorende stoffen te bevatten. En zo blijven we bezig :).

Samengevat: dit verhaal van geen metalen in drinkwater lijkt een broodje aap. Sorry Aquavisie, maar deze keer lijk je me ongelijk te hebben, tenzij...
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

Ik ben even de draad een beetje kwijt :juggle:

Is het nu WEL of NIET verstandig om een spul als Aquasafe toe te voegen in het aquarium als je hebt ververst met kraanwater. :sorry:
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

Sanneke80 zei:
Ik ben even de draad een beetje kwijt :juggle:

Is het nu WEL of NIET verstandig om een spul als Aquasafe toe te voegen in het aquarium als je hebt ververst met kraanwater. :sorry:
WEL
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

jerre050978 zei:
Mascha&Ivo zei:
En vergeet ook niet dat water nog wel eens iets van ellende uit oude leidingen kan meenemen.
Daar heb je zeker een punt! Al lijken de nieuwe leidingen dan weer hormoonverstorende stoffen te bevatten. En zo blijven we bezig :).

Samengevat: dit verhaal van geen metalen in drinkwater lijkt een broodje aap. Sorry Aquavisie, maar deze keer lijk je me ongelijk te hebben, tenzij...

Nou, ik geloooof, dat 90 % van de leidingen zijn vernieuwd ,in Nederland.

Zowel in de straat ,als in de woningen.

Tenzij bij verafstaande woningen, boerderijen, (die meestal eigen voorziening hebben).

Lood is vervangen ,voor koper of kunststof.
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

Bedankt Jerre, dat is een duidelijk antwoord ;)
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

Niet, Door de leidingwisselingen, zit er haast niets meer in.

Of zit er bij jullie nog loden leidingen in huis?
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

Ik moet eerlijk toegeven het niet eens te zijn met jerre, naar mijn inziens is de toegestane waarde van de (om het eenvoudig te benoemen) schadelijke stoffen dusdanig laag dat deze geen problemen zullen veroorzaken. Laat ik het misschien zo stellen: schadelijke stoffen die spontane vissensterfte veroorzaken. Ook op de langere termijn niet.

Iedereen z'n eigen idee�n uiteraard :)
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

Verstandig (of niet-onverstandig) is niet per s� hetzelfde als noodzakelijk.
 
Re: Onduidelijk probleem, veel sterfte!

IK zou het in Belgie ZEKER gebruiken.
Wat ik hoor lopen ze daar flink achter, daarmee.
 

Terug
Bovenaan