Ondiepe vijver ijsvrij houden


marieta

New member
Lid geworden
27 juli 2020
Berichten
3
Leeftijd
43
Hallo
Kan het kwaad om een drinkbak ijsvrij houder (voor kippendrinkbak= zo een buigbare verwarmer) te gebruiken om een ondiepe vijver met 4 gousvissen ijsvrij te houden? Ik heb er ook wat bundels riet op drijven en rechtop in gezet. Dat zal voor nu voldoende zijn, maar als het harder gaat vriezen weet ik niet of dat voldoende is.
Dank voor jullie hulp.
 
zo'n verwarmer is helemaal niet geschikt om een grotere plas water ijsvrij te houden.
En ondiepe vijvers zijn niet geschikt om dieren in te houden. Die worden veel te warm in de zomer en veel te koud in de winter.
 
Vaak is het instromend water wat terug van je filter komt genoeg om een opening te houden. ook kan je een lucht pomp met luchtsteen inzetten.
 
bij een klein beetje vorst helpt beweging bij het ijsvrij houden
bij strengen vorst is dat echter onvoldoende en kan de vijver dan alsnog heel snel en volledig bevriezen

afdekken en verwarmen is de enigste betrouwbare methode
hoeveel daarvoor nodig is hang er vanaf hoe goed je de vijver hebt geïsoleerd en afgedekt
 
Paar lagen noppenfolie overheen, eventueel ook rondom als die boven het maaiveld steekt en een pompje zo hoog mogelijk en dan moet dat prima kunnen. Goudvissen kunnen dat prima hebben. Pomp hoog in het water laten staan dan blijft het "warmere water" onder
 
Vaak is het instromend water wat terug van je filter komt genoeg om een opening te houden. ook kan je een lucht pomp met luchtsteen inzetten.
Als het goed vriest zal dit enkel zorgen dat de vijver leegloopt. Het opgepompte water zal door het gevormde ijs immers naast de vijver terrecht komen.
 
Er is gewoon weg geen simpele, goedkope oplossing om deze gedurende deftige, langdurige vorst ijsvrij te houden.
Ofwel steek je er een paar duizend watt aan verwarmingen in ofwel bouw je er een huis/overkapping over.
 
Ik heb ooit zo'n mini vijvertje gehad, dingetje was 260 lang x 110 breed en er zat 1 diep punt in van 90 cm wel altijd gezorgd dat er zo'n 15 - 20 schone zachte modder onderin zat.

Ik legde daar s'winters een stuk watervaste underlayment plaat met daarop 4cm tempex geplakt en daarop weer een watervast triplexje, zomers stond het ding achter het schuurtje en die heeft toch wel echte vorst en sneeuw meegemaakt, ging altijd goed voor de goudwindes, het hele spulletje is opgedoekt toen er verhuisd moest gaan worden en ik een open tuin op het zuiden kreeg

Zonder foto en heldere gegevens (maten bv.) is het moeilijk oordelen, de winters anno nu zijn ook wel wat milder dan 35 jaar geleden, al lijkt het mij dat je altijd vanuit een doem scenario denkt om de ergste ellende te kunnen opvangen.
Hoe diep is ondiep en hoeveel modder zit er in
Kijk als het ding een meter diep is met een halve meter modder, zou ik zeggen als het echt gaat vriezen (en niet die -1,5) van de afgelopen dagen gooi er een plaat hout overheen
Dan zijn die vissen wel kien genoeg om in die blubber te gaan zitten

De modder, zolang het geen klei is, is je beste vriend voor je vijvertje en je visjes net als die plastic ooievaar.. het ziet er niet uit maar het werkt wel

Het water in beweging houden is haast je enige optie maar ook een slechte, de koudbloedige vissen gaan hyberneren onder een bepaalde temperatuur dat betekend dat ze een soort schijndood aannemen, mahjah als dat water dan om de visjes heengiert lijkt het mij nogal voor de hand liggend dat je ze daarmee beschadigd..

Kun je het zwikje niet beter naar binnen halen in een bijkeuken of een koele zolder ofzo ??
 
Laatst bewerkt:
Met het aanbrengen van een laag Iso-Balls aan de oppervlakte van de vijver, zullen deze meer dan 90% van de oppervlakte bedekken. Daardoor wordt een effective hoge isolatiewaarde bereikt en wordt het warmteverlies tussen het wateroppervlak en de omgeving aanmerkelijk gereduceerd.
 
het water hoeft alleen maar ijsvrij te blijven
In mijn kas een dichte ruimte van 0,4mm transparant folie is het op dit moment een graad of 15 met de zon er op.
er zit geen verwarming in
de grond in de kas bevriest zelden dan moet het echte een paar dagen overdag ook onder 0 zijn

Als je een soort van tentje over de vijver zet dat goed luchtdicht is
hou je de lucht er omheen relatief simpel boven 0 met een kleine straalkachel van ca. 400 wat.
als je vijver is geïsoleerd is dat voldoende water zal er niet van opwarmen maar ook niet dichtvriezen
 
mijn 500 liter regen water ton is in de afgelopen 4 jaar nog geen een keer voledig bevroveren geweest
 

Terug
Bovenaan