Onderhoud Co2 set


Stefan Akerboom

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2020
Berichten
517
Beste allen,

Ik vroeg mij af of en zo ja welk onderhoud jullie aan jullie sets doen. Volgen jullie gewoon de instructies van de fabrikant of valt dit niet zo nauw? Is puur ter inventarisatie hoe men dit hier doet en hier wellicht over te discussiëren ;).
  • Schoonmaak: Hoe vaak reinigen jullie diffusers e.d.
  • Vervangen: Hoe vaak vervangen jullie slangen, pakkingsringen, terugslagventielen en indicator vloeistof?
  • Keuren: Laat je je fles ook keuren wanneer dit nodig is?
  • Andere werkzaamheden?
Gr
Stefan
 
Dan trap ik uiteraard ook af:
  • Schoonmaak: Ongeveer eens in het half jaar, gelijktijdig wanneer de fles vervangen wordt.
  • Vervangen: Indicatorvloeistof doe ik 2 maanden mee. Eerder uitgetest maar na 2 maanden vind ik de kleur fletser worden. Fabrikant schrijft 1 maand voor. Pakking eens per jaar. Rest nog niet aan de orde, zou volgens jaar terugslagventiel moeten vervangen.
  • Keuren: Voorlopig nog niet van toepassing maar wel van plan t.z.t.
  • Andere werkzaamheden: Nee.
Gr
Stefan
 
Keuren laat ik op tijd doen want anders vullen ze de fles niet meer. Kalibreren doe ik minder dan ze voorschrijven en ik gok eens per 2 maanden.
 
Beste allen,

Ik vroeg mij af of en zo ja welk onderhoud jullie aan jullie sets doen. Volgen jullie gewoon de instructies van de fabrikant of valt dit niet zo nauw? Is puur ter inventarisatie hoe men dit hier doet en hier wellicht over te discussiëren ;).
  • Schoonmaak: Hoe vaak reinigen jullie diffusers e.d.
  • Vervangen: Hoe vaak vervangen jullie slangen, pakkingsringen, terugslagventielen en indicator vloeistof?
  • Keuren: Laat je je fles ook keuren wanneer dit nodig is?
  • Andere werkzaamheden?
Gr
Stefan
Doe de reduceer enkel afstoffen
De continutester ongeveer eens per maand verse vloeistof in
Ph sensor eens per 3 maanden
Flessen heb ik op statiegeld basis dus keuren hoef ik niet.
En ik werk met reactoren dus daarvoor is ook geen onderhoud nodig.
 
Bij ons is bio-co2 onderhoudsvrij.

De drukfles-set krijgt ook geen onderhoud, alleen de inline diffuser maken we schoon samen met het filter.
 
geen onderhoud, behalve flessen wisselen en indicatorvloeistof wisselen indien nodig..
 
Ik heb net zoals Tuinkabouter statiegeld flessen dus keuring enzo hoef ik niet te doen. Af en toe doe ik nieuw water in de bellenteller en als ik eens per jaar een nieuwe fles eraan hang dan maak ik de diffuser even schoon. De indicator gebruik ik niet meer, mijn botia's vonden dat glaasje zo leuk dat ze het steeds binnen een paar uur van het glas af wisten te wrikken
 
Beste allen,

Ik vroeg mij af of en zo ja welk onderhoud jullie aan jullie sets doen. Volgen jullie gewoon de instructies van de fabrikant of valt dit niet zo nauw? Is puur ter inventarisatie hoe men dit hier doet en hier wellicht over te discussiëren ;).
  • Schoonmaak: Hoe vaak reinigen jullie diffusers e.d.
  • Vervangen: Hoe vaak vervangen jullie slangen, pakkingsringen, terugslagventielen en indicator vloeistof?
  • Keuren: Laat je je fles ook keuren wanneer dit nodig is?
  • Andere werkzaamheden?
Gr
Stefan
Toen ik nog een diffuser gebruikte werd het ding zo eens per jaar gereinigd. Later werkte ik met een reactor.
Indicator vloeistof, ik had een eigenbouw automatisch CO2 systeem., heb ik nooit gebruikt. CO2 slangen en terugslagventielen hoeven m.i. niet gereinigd bij een juist gebruik.
Mijn flessen ruilde ik dus een keuring was niet van toepassing.
Van belang is een juiste en regelmatige ijking van je CO2 electrode. Bij het aansluiten van een nieuwe fles is belangrijk een controle op lekkages. (Pakkingsringen!) Ook is het goed om je instellingen bij het verwisselen van je fles na te lopen. ( Mijn instelling hield ik eigenlijk altijd vrij nauwkeuring in de gaten.)
 
Zojuist na 4 jaar m’n eerste dingetje aan m’n CO2 set gedaan…
Merkte dat m’n CO2 niet meer op peil kwam dus heb alles ff helemaal open gedraaid en weer terug gezet op de oude instelling.
1 van m’n naaldventielen bleek “vast” te zitten, denk dat ie wat vies is geworden oid
 

Terug
Bovenaan