Onbekende dwergcichlide


Jeppo

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2005
Berichten
2,215
Hoi allemaal,

Ik liep vandaag even rond in de LFS en per toeval zag ik deze dwergcichlide tussen de A. iniridae zwemmen. Of het bijvangst is weet ik niet. Ik weet wel dat deze prachtige vinnen had. Ook een vrij pittige vis, volgens mij, want hij had de enige kokosnoot in de bak tot zijn beschikking. Dat tussen de A. iniridae's, die ook geen lievertjes zijn. Foto's zijn niet best, maar misschien genoeg voor een ID.

Foto's:
78607383-92ef-4b1c-9b13-66042d89867d_zps60ade069.jpg


f80e1aec-f5f5-4086-846f-cd5b2827ab23_zpscb94deeb.jpg


De twee bovenstaande foto's laten de uitlopende staartvinnen zien.

85e145b8-233a-4e17-925b-3ac281c5b325_zpse49559d9.jpg


da98797c-5fd0-43f1-b1b1-4cb1a93b18fd_zpsc7631635.jpg


e829ae82-e4a2-48e3-91fd-29c01d318398_zps816c40a6.jpg


De driebovenstaande foto's laten de vrij indrukwekkende kuif/rugvin zien.

Iemand een idee? Ondanks dat ik vroeger erg ge�nteresseerd was in dwergcichliden, kan ik even niet op de naam van deze vis komen. Ben toch wel benieuwd. Niet dat ik er de ruimte voor heb, maar wie weet, misschien iets voor later. :)

Alvast bedankt!
 
Dat wordt een lastige. Zelfs als het bijvangst van de iniridae is zijn er al aardig wat opties, maar zolang je dat eigenlijk niet zeker weet blijft er al helemaal veel over.

Wat is de vorm van de staartvin? (loopt uiteen oke, in twee 'spikes'?
Is de rugvin erg lang aan het uiteinde? (tot hoe ver komt deze?)
Had hij een bepaald vlekje op zijn kin? (een beetje metallic?)
Dikke of dunne lippen?
Loopt vanaf het oog ook nog een zwarte streep naar voren? (richting de bek)

Een cacatuoides is dit mijns inziens niet. Die heeft bij mijn weten geen blauwe iridiserende vlekjes op zijn kop.

~ Ivo
 
visjeslover zei:
apistogramma cacatuoides misschien??

Een caca is het niet. Wellicht wel verwant, gezien de overeenkomst in de staart- en rugvin.

Mascha&Ivo zei:
Dat wordt een lastige. Zelfs als het bijvangst van de iniridae is zijn er al aardig wat opties, maar zolang je dat eigenlijk niet zeker weet blijft er al helemaal veel over.

Wat is de vorm van de staartvin? (loopt uiteen oke, in twee 'spikes'?
Is de rugvin erg lang aan het uiteinde? (tot hoe ver komt deze?)
Had hij een bepaald vlekje op zijn kin? (een beetje metallic?)
Dikke of dunne lippen?
Loopt vanaf het oog ook nog een zwarte streep naar voren? (richting de bek)

Een cacatuoides is dit mijns inziens niet. Die heeft bij mijn weten geen blauwe iridiserende vlekjes op zijn kop.

~ Ivo

Vond 'm zelf ook al vrij lastig. ;)

- De staartvin loopt inderdaad uiteen in twee spikes.
- De rugvin is lang en loopt lichtjes uit (minder dan bij de caca, waarbij het begin van de rugvin lang is, geleidelijk kleiner wordt en het uiteinde weer langer is. Bij deze vis liep de rugvin geleidelijker af en had het uiteinde slechts een korte verlenging. De rugvin had ook meer de vorm van spikes, ipv de kuif bij caca's); bij het pronken staat de rugvin in z'n geheel overeind.
- Geen kleur bij de kin te zien; enkel op de kieuwdeksel en onder het oog.
- Er loopt geen streep naar het oog; wel zit er een stip tussen beide ogen en de bek ipv een streep.

De kleuren kunnen natuurlijk afwijken van het normale kleurenpatroon, vanwege de mindere omstandigheden.
 
Ho, tijdens het typen twee reacties erbij gekregen.

Lijkt erop dat dat hem is Ren�! Wat een mooi ding zeg. Die vinnen zijn echt prachtig!

Edit: Even doorgelezen op SF. Daar staat het volgende aangegeven: "It�s often imported as bycatch among shipments of wild-collected A. iniridae". Lijkt erop dat het klopt! Mijn dank allemaal!
 
Had ik gelezen ja. De A. megaptera lijkt me niet, aangezien de rugvinstralen van de vis op de foto's duidelijk uitlopen in 'spikes', terwijl bij de A. megaptera enkel de voorste en laatste rugvinstralen verlengd zijn.

Lijkt mij meer op de Rio Negro variant. Weet jij welke A-nummer dat is, Ivo?

Foto's van de Rio Negro variant:
qIpODBkMcapaWYReycmc1au0gC8VRk5l.jpeg


qIpODBkMcapaWYReycmc1au0gC8VRk5l.jpeg


(Dit lijkt me ook de Rio Negro variant?)
qIpODBkMcapaWYReycmc1au0gC8VRk5l.jpeg


Ik zie vergelijkbare tekeningen bij de buik (stippels/strepen) en de kop. Ook heeft deze de stip voor de staartvin.
 
Ik gok dan op de A-164. Deze komt samen met de A. iniridae voor in de Rio Orinoco. De Iniridae in Colombia, de A-164 in zowel Colombia als Venezuela.
 
Het is inderdaad een breitbinden. Zitten 2 mannen en 2 vrouwen in de bak. Dus wel geluk met die bijvangst. De iniridae zijn geen partij voor ze.
 
ben je dat speciaal gaan bekijken? :D

Overigens herinner ik me een uitspraak van Mike Wise: in een bak met wilde iniridae's, zoek voor breitbindens (geparafraseerd en vertaald).

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan