Onbekende bacteriënplaag


Menno Bosman

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2023
Berichten
104
Leeftijd
65
Graag zou ik een beroep willen doen op de vele experts die aan dit forum bijdragen. Ik kom er niet uit.

Kern van het probleem: er vormt zich een dikke, gelei-achtige laag op álles in het aquarium en in de filters en die komt na schoonmaak en waterwissel gewoon weer terug.

Ik zet een nieuw, 450 liter aquarium op. Een paar flinke stronken kienhout, wat rivierkeien, matige beplanting (anubius, java varen, geen CO2) en bodembedekking bestaande uit 2 - 3 cm. zand dat voor zwembadfilters wordt gebruikt. Alles grondig gewassen, de keien en het kienhout zelfs met bleekwater.

Wat technische gegevens: 2 potfilters, samen goed voor 6.000 liter / uur, 2 9W UV lampen 24/7 aan, matige LED-verlichting. Osmose-water met toevoeging van mineralen, Easy Life filter medium naar rato van waterverversingen, filter geënt met materiaal uit het filter van mijn andere aquarium (dat al een half jaar probleemloos draait), automatische toevoeging van een citroenzuuroplossing om de pH rond de 7 te houden. Temperatuur 27 oC, pH tussen 6.9 - 7.2, GH rond 20 (wat te hoog), KH tussen 4 - 6, geen ammoniak, nitriet, nitraat.

Dit is de zesde bak die ik opzet en hoewel ik goed bekend ben met de gebruikelijke opstartproblemen (mistig water, algenexplosies en dergelijke), dit en in deze mate heb ik het nog nooit meegemaakt.
Het gekke is dat het water kristalhelder is maar zich toch die dikke bacterielaag vormt, zelfs op het kienhout dat twee dagen eerder uit een nieuw bleekwater-bad is gekomen. Zelfs de uitstroom-douches van de filters raken deels verstopt!
Ik kan geen foto's toevoegen want het goedje laat zich niet goed vastleggen; het is min of meer doorzichtig.

Degene die een goede suggestie van de oorzaak kan geven, is mijn held van de dag. Wat? Mijn held van de week!
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Menno
 
automatische toevoeging van een citroenzuuroplossing
wat moet ik me hier eigenlijk bij voorstellen als ik vragen mag?

ik kwam deze topic tegen, zegt dit je wat?
 
Ja, komt in de richting. Verschil is echter dat het in de post waarnaar je verwijst uitsluitend om groei op hout gaat dat de kennelijke voedingsbron is. Mijn hout is in eerdere bakken gebruikt en heeft een bleekwater-bad gehad voor plaatsing in het nieuwe aquarium. De bacterie-laag is wel vergelijkbaar maar die zit in mijn geval op alles, ook de keien bijvoorbeeld. Dus ik weet werkelijk niet wat in dit geval de bron is.

Automatische toevoeging van citroenzuur: peristaltisch pompje dat eens per uur een paar ml. 1:25 oplossing toevoegt als de pH op dat moment boven de 7.1 is.

Dank voor je antwoord!
 
IK neig heel sterk naar afgestorven bacteriën. Deze kunnen een witte tot geelachtige slijmerige substantie geven. Vaak op hout, maar ook op ander materiaal kan zich dit vormen. Ik zou het persoonlijk wegzuigen. Deze periode kan een week of 3 duren maar gaat vanzelf weg. Nogmaals bij teveel vorming (wat je ook aangeeft) wegzuigen. Komt verder goed 👍.
 
IK neig heel sterk naar afgestorven bacteriën. Deze kunnen een witte tot geelachtige slijmerige substantie geven. Vaak op hout, maar ook op ander materiaal kan zich dit vormen. Ik zou het persoonlijk wegzuigen. Deze periode kan een week of 3 duren maar gaat vanzelf weg. Nogmaals bij teveel vorming (wat je ook aangeeft) wegzuigen. Komt verder goed 👍.
Dank voor je advies! Zoals vaak is geduld het sleutelwoord. Maar daarvan heb ik niet zo veel. ;) Maar ik ga het proberen.
 
In het filter heb ik het nog nooit aangetroffen en of dat al dan niet kan durf ik zo dan ook niet te zeggen. Dat van het filter had ik ook gemist.
 
IK neig heel sterk naar afgestorven bacteriën. Deze kunnen een witte tot geelachtige slijmerige substantie geven. Vaak op hout, maar ook op ander materiaal kan zich dit vormen. Ik zou het persoonlijk wegzuigen. Deze periode kan een week of 3 duren maar gaat vanzelf weg. Nogmaals bij teveel vorming (wat je ook aangeeft) wegzuigen. Komt verder goed 👍.
Dat denk ik ook. Door alles te wassen met bleek (zou niet mijn keuze zijn) maak je alles dood wat in het hout leeft. Dat vormt een lekkere stamppot van dode bacterieen waar nieuwe bacterieen zich mee gaan voeden en een dikke pudding vormen. Geduld, gaat uiteindelijk weg maar ik gok dat het nooit gebeurd was als je niet alles had dood gemaakt.
 
Dat denk ik ook. Door alles te wassen met bleek (zou niet mijn keuze zijn) maak je alles dood wat in het hout leeft. Dat vormt een lekkere stamppot van dode bacterieen waar nieuwe bacterieen zich mee gaan voeden en een dikke pudding vormen. Geduld, gaat uiteindelijk weg maar ik gok dat het nooit gebeurd was als je niet alles had dood gemaakt.
Ok, ik begrijp wat je zegt, klinkt niet onlogisch! Echter, op de keien en ik de filters zit het ook. Je zou verwachten dat als het hout de voedingsbron is, het eerst en met name daar zou ontstaan maar dat is juist niet het geval.
Bizar, dit. Hoop dat ik het opgelost krijg.
Dank voor het meedenken!
 
Dat denk ik ook. Door alles te wassen met bleek (zou niet mijn keuze zijn) maak je alles dood wat in het hout leeft. Dat vormt een lekkere stamppot van dode bacterieen waar nieuwe bacterieen zich mee gaan voeden en een dikke pudding vormen. Geduld, gaat uiteindelijk weg maar ik gok dat het nooit gebeurd was als je niet alles had dood gemaakt.
Ik kan me wel vinden in die redenatie maar is het ook niet zo dat als je nieuw hout koopt je ook vaak schimmels ziet omdat bacterien in het hout onderwater afsterven en dat daar dan juist schimmels op af komen?
Ik dacht dan dat je juist schimmels zou krijgen en geen bacterien.
 
Ik kan me wel vinden in die redenatie maar is het ook niet zo dat als je nieuw hout koopt je ook vaak schimmels ziet omdat bacterien in het hout onderwater afsterven en dat daar dan juist schimmels op af komen?
Ik dacht dan dat je juist schimmels zou krijgen en geen bacterien.
Beetje van beide. Uiteindelijk is er vooral bij "nieuw" hout simpelweg nog een hoop voeding aanwezig in het hout waar zowel bacterieen en schimmels van kunnen leven. Dit spoelt uit en na een aantal maanden is er vrijwel amper iets van die voeding aanwezig en zul je ook bijna geen last meer hebben van zulke dingen.
Er leven echter ook een hoop bacterieen in je hout, hout is een vrij ruw oppervlakte met een hoop contact met het water. Het is daarom ook niet gek dat er een hoop bacterieen leven in en op het hout, vooral als het al een tijd in je bak ligt. Dit zijn goede bacterieeen overigens, veelal hetzelfde als in je filter... Maar als je die allemaal dood maakt ligt er dus een stukkie hout in vol met voeding voor nieuwe bacterieen en/of schimmels. Beide lusten dat wel.
 
Zojuist beide filters schoongemaakt. Te vies om aan te pakken. Glibberige troep op alles: de mandjes, de watten, de bio-media.
Nu een waterverversing van 60 - 70% en dat doe ik morgen opnieuw. De filters laat ik een paar dagen met rust.
Erg benieuwd hoe dit zich ontwikkelt!
 
Ik denk dat als je geduld hebt en rustig wacht dat het vanzelf overgaat en dat duurt misschien een paar weken maar ja dat is dan niet anders.
 
wellicht overbodig;)maar,
omdat je alle materiaal en met name de bio grondig heb schoongemaakt in filters zal er wel eerst weer nieuw geënt materiaal moeten worden toevoegd/vernieuwd toch,of..?
 
wellicht overbodig;)maar,
omdat je alle materiaal en met name de bio grondig heb schoongemaakt in filters zal er wel eerst weer nieuw geënt materiaal moeten worden toevoegd/vernieuwd toch,of..?
Klopt helemaal, natuurlijk. Maar ik wil eerst het ergste van die plaag onder controle krijgen voor ik nog meer materiaal om te enten verspeel. Op enig moment is het namelijk op.
 
Update on the battle of Menno against bacteria (or the other way around ;)).

Gisteren 2 x 50% water ververst (effectief is dat iets van 75%, denk ik), vandaag 50%. Filters heb ik vandaag, net als gisteren, niet schoongespoeld. Even afwachten maar.
Filters draaien op maximale capaciteit, UV-lampen staan aan. Niets aan de verlichting veranderd, temperatuur water 23 oC, klein luchtsteentje. De pH is nu 8.3 maar dat is het gevolg van het feit dat het uit de waterontharder komt, niet uit het osmoseapparaat; omdat ik nog veel wil spoelen, vind ik het onnodig op dit moment RO-water te verspillen. Geen chemicaliën of dergelijke toegevoegd.
En natuurlijk gestofzuigd (dat doe ik vanouds over één van de filters) en zo veel mogelijk zwevende 'biofilm' met het net verwijderd om de filters te ontlasten.

Voorzichtige, eerste indruk: de aangroei van de bacterielaag lijkt wat af te nemen. Het is bij lange na niet meer zo agressief als een paar dagen geleden. Maar ik houd m'n hart vast voor als ik later minder waterwissels toepas en de temperatuur omhoog gaat. We'll see.
 
Go Go Go GIF by Kids' Choice Sports 2019


You can win the battle Menno:thumbs:
 
Zou nu uv uitzetten, je wil groei niet doden, maar juist op gang brengen en krijgen. Pas na indraaien, UV gaan gebruiken
Dank, je hebt gelijk. Zodra de bizarre aangroei gestopt is, zet ik UV uit, spoel ik de filters en ent ik ze opnieuw. En dan maar hopen. :)
 
Dank, je hebt gelijk. Zodra de bizarre aangroei gestopt is, zet ik UV uit, spoel ik de filters en ent ik ze opnieuw. En dan maar hopen. :)
Wilde ik ook net zeggen.

Dank, je hebt gelijk. Zodra de bizarre aangroei gestopt is, zet ik UV uit, spoel ik de filters en ent ik ze opnieuw. En dan maar hopen. :)

Nee, gelijk uitzetten. En een maand wachten. Dan pas aanzetten.
Bacterien willen een kolonie opbouwen. Het liefst in het filter.
Daarvoor moeten ze eerst zwevend door het water.
De uv maakt deze zwevende dood.
Dus hebben ze geen andere keuze dan maar op minder plezierige plaatsen te gaan zitten.
 
Ok! Doe ik vandaag. Ik spoel nog een keer de watten in de filters uit en dan gaat de UV uit. Dank voor het advies.
 

Terug
Bovenaan