onbekend barbeeltje op Borneo


M

Mascha&Ivo

Guest
Breinkrakertje....

lINQYhY0mGV0zxK1lw6pwRpKuQeMF3mZ.jpeg


Onderwaterbeeld gemaakt in het Maludam National Park in de staat Sarawak op Borneo.

Iemand met een idee?
 
Ik ben deze laatst ook tegengekomen en ik vroeg me ook al af wat het precies was. Ik zat al te denken aan de Danio rerio maar die komt uit India :p
 
Het is de Puntius johorensis. Ik heb even via google gezocht op Puntius borneo en vond een plaatje van een vis die overeen komt.

3nYZIbi1BpL_Fp8zdGhBIZuK5pHgQQNp.jpeg
 
Die heb ik vroeger gehad, als bijvis bij midden amerikaanse cichliden (op kraanwaer, zie nu dat deze liever zacht/zuur water hebben...). Leuke vissen.
 
Het is de Puntius johorensis.

Waarom zou het geen Desmopuntius trifasciatus kunnen zijn?

@Ivo (of Mascha): Hoe groot waren de visjes ongeveer?
 
Kajsa12 zei:
Het is de Puntius johorensis.

Waarom zou het geen Desmopuntius trifasciatus kunnen zijn?

@Ivo (of Mascha): Hoe groot waren de visjes ongeveer?
Kijk eens goed naar de bovenste streep.

cQmRxCNsbUABMMq4rohgnsZuhoLhXUQM.jpeg


Puntius johorensis.
cQmRxCNsbUABMMq4rohgnsZuhoLhXUQM.jpeg


Desmopuntius trifasciatus
cQmRxCNsbUABMMq4rohgnsZuhoLhXUQM.jpeg
 
Ik heb goed naar de bovenste streep gekeken. :)

In de wetenschappelijke beschrijvingen van beide visjes staat niets over een "kronkel" in de bovenste streep. Het wordt zeker niet opgevoerd als karaktereigenschap om soorten uit elkaar te houden.
pdf

Ik ga er maar vanuit dat dit komt omdat er een verandering in strepen gaande is.
Jonge vissen hebben een vertikaal streepjespatroon dat overgaat naarmate ze ouder worden in een horizontaal streepjes patroon.

Wanneer de afgebeelde vissen van Ivo zo rond de 2 � 3 cm zijn, zouden ze bij Desmopuntius soorten een vertikaal streepjes patroon laten zien en zouden we dus naar een ander genus moeten kijken.
 
Grootte is lastig in te schatten. Het is namelijk een schermafdruk uit het volgende filmpje:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=TG23FUtiY8Y[/video]
(Fantastisch youtube kanaal overigens)

~ Ivo
 
Ik ben eigenlijk wel redelijk overtuigd dat het Desmopuntius trifasciatus zou moeten zijn.

1. D. trifasciatus heeft 3 (soms 4) horizontale strepen bij exemplaren >4 cm
D. johorensis heeft 5 (soms 6) horizontale strepen bij exemplaren > 3 cm

2. Distribution

quote uit het pdf-je dat ik als link in m'n vorige bericht plaatste.

The single specimen of P. johorensis from Sarawak has been obtained in a peat swamp forest on one of the islands of the Rajang estuary. It appears that the species is distributed in most basins of the Malay Peninsula, Sumatra and Borneo, except the
Kapuas and may be southern Sarawak where it is replaced by P. trifasciatus.

3. de foto's in het pdf-je
 
Dank Henri!

Eens even goed voor gaan zitten een keertje :)
 
De foto is natuurlijk niet geweldig maar ik krijg een klein beetje het ID dat ze het allebei niet zijn.
 
Tja, als je nu eens kon zien hoeveel baarddraden ze hebben... maar ik kom ook nog Striuntius lineatus tegen. Zou die ook nog kunnen?
 

Terug
Bovenaan