Omgekeerd bakje Bio-CO2


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Goedenavond allemaal.

Aangezien ik de komende dagen vrij ben, wil ik beginnen met Bio-Co2 en een omgekeerd bakje.
Deze Bio-Co2 met omgekeerd bakje leek me een veilige en makkelijk manier om met Co2 toevoer te beginnen.
Inmiddels heb ik het volgende in huis:
- 2m Luchtslang
- Gist
- Suiker
- Gelatine
- 2x Colafles 1,5L
- 1x Wasfles 0,5L
- T-Splitsing luchtslang
- Terugslagventiel

Nu had ik alleen nog wat vragen over het omgekeerd bakje;

- Hoe groot raden jullie aan dat dit bakje is?
Ik lees hier namelijk verschillende dingen over, 1% van je totale oppervlakte, 2% van je totale oppervlakte of deze berekening: Oppervlak diffusor = Oppervlak bak x (0,5-gewenst CO₂ gehalte) / (0,5-1500).
Mijn bakje is 40x25x30, dus een totale oppervlakte van 1000cm2.
1% = 10cm2
2% = 20cm2
Oppervlak bak x (0,5-gewenst CO₂ gehalte) / (0,5-1500) = 1000 x (0,5-25) / (0,5-1500) = +- 16cm2

-Hoe zit dit bij ronde bakjes?
Ik heb een mooi doorzichtig rond bakje met een diameter van ongeveer 6cm.
De oppervlakte hiervan zou dan zijn (straal)^2 x π ; Wat zou betekenen 3^2 x π = 28cm2
Is dit te groot voor mijn bakje, of werkt dit bij ronde bakjes anders? Optisch gezien lijkt het namelijk helemaal niet zo groot en het ronde bakje leent zich hier denk ik goed voor.

- Waar raden jullie de plaatsing van het bakje aan?
Mijn spraybar staat naar de zijkant van het aquarium gericht (zodat mijn betta weinig last heeft van de stroming), is het handig hem hier te plaatsen?
En hoe kan je het bakje het beste bevestigen? Ik zat zelf aan een zuignap te denken, maar weet niet of dit goed werkt.

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie wat tips en aanvullingen hebben!
 
Iets te groot is Opzich niet erg als je veel oppervlakte beweging hebt.
Met 2% kwam je dacht ik net iets over de 20ppm CO2
 
Ik heb mijn spraybar ter hoogte van het wateroppervlakte (wel naar de zijkant gericht), dus er zou denk ik wel voldoende oppervlaktebeweging zijn.
Met dat ronde bakje zou het dus ook moeten kunnen?

En klopt het dat je met een omgekeerd bakje echt niet kan overdoseren? Ik wilde namelijk 2 flessen aansluiten, en deze om-en-om vervangen om zo de CO2 toevoer ongeveer gelijkmatig te houden. Maar zou ik met 2x een 1,5L fles niet kunnen overdoseren op een bakje van +- 30L?
 
Je kan niet overdoseren want de oppervlakte waaruit je bak de co2 opneemt is beperkt tot de oppervlakte van je bakje. Wat teveel wordt geproduceerd ontsnapt onder het bakje vandaan naar het oppervlak. Overdoseren kan alleen als je bakje te groot is qua oppervlak. Zelf zat ik ook zo rond de 2% qua oppervlak.
 
Bedankt voor de snelle reacties!
Fijn dat je niet kan overdoseren mits je bakje op maat is :)
Het vinden van een passend bakje kan alleen wel nog een uitdaging worden, want dat ronde bakje met 28cm2 is dan denk ik te groot. Morgen ga ik maar eens op zoek naar iets van ongeveer 20cm2.
Maakt het verder nog uit hoe ver je de slang door het omgekeerde bakje heen doet? Moet hij binnen de randen van het bakje zitten, of moet hij ook onder het bakje uitsteken?
 
Ik had hem denk ik halverwege de rand.
 
Bedankt, denk dat het nu helemaal goed moet komen!

Nog tips qua plaatsing? Het bakje moet niet helemaal onder water, of nét onder het oppervlakte toch?
 
Bedankt, denk dat het nu helemaal goed moet komen!

Nog tips qua plaatsing? Het bakje moet niet helemaal onder water, of nét onder het oppervlakte toch?
Maakt niet veel uit, wat vooral van belang is dat er stromning ( niet hard) langs het bakje komt. Anders wordt er minder gfoed CO2 opgenomen en wordt het minder goed door je bak gedistribueerd
 
Bedankt!

Inmiddels heb ik ook een bakje van goed formaat kunnen vinden, dus ik ga zo maar eens beginnen.

Ik ben van plan te werken met 2 flessen en deze om en om te vervangen. Ik vroeg me alleen af hoe je hiermee moet beginnen? Niet direct met 2 flessen met de Bio-CO2 lijkt me, anders zou ik ze tegelijkertijd moeten vervangen.
Maar als ik 1 volle en 1 lege fles heb lijkt het me dat de lege fles zich zal vullen met de aangemaakte Bio-CO2, ipv dat dit naar het aquarium wordt gebracht.
 
Ik werkte altijd met 1 fles en liet die via de wasfles naar de bak lopen voor de toevoeging van co2.
 
Wordt dit dan niet te inconsistent? Of zou voor een nanobakje 1 fles genoeg zijn om het lang te gebruiken en consistent te houden? Ik ga een recept met gelatine gebruiken zodat er een langzame afgifte zou moeten plaatsvinden.
Online las ik dat veel mensen 2 flessen gebruikten om zo de CO2 toevoer altijd ongeveer hetzelfde te hebben
 
Ik gebruik zelf nooit meer dan 1 fles (met 0,6ltr vulling) op een bak van 50ltr of minder, maar ik gebruik dan ook geen omgekeerd bakje. Misschien verandert dat alles.

Onze flessen geven zonder gelatine een week of 3 co2, waarvan we de 2 meest stabiele weken gebruiken.

Wanneer je een co2-fles vervangt is het altijd verstandig die fles 2 a 3 dagen vantevoren klaar te maken (zonder deksel laten staan).
Dat zorgt dat de co2-productie vast goed op gang komt.
 
Bedankt! Dan begin ik gewoon met 1 fles, en dan houd ik die tweede fles als reserve.

@Drup hoe doe jij het dan als ik vragen mag? Direct een slangetje in het water, een diffusor of iets anders?
 
Bedoel je de aquariumkant? Dan is het voldoende als de co2 in de vrije ruimte in het bakje komt. Het moet in elk geval niet onder de onderkant van het bakke uitsteken.
 
Huh een omgekeerd bakje is toch juist zodat de overtollige co2 via de onderkant naar boven kan ontsnappen?
 
Maar jij hebt dus helemaal geen bakje? Want een bakje zorgt er toch juist voor dat het overtollige co2 zich via de onderkant naar de oppervlakte gaat?
 
Het veiligste is inderdaad een omgekeerd bakje van de juiste afmeting.
 
Ik werkte zonder wasfles, maar met 2 maal 1,5 liter flessen die ik dan voor ong 2/3 vulde met suikerwater( recept op gevoel). Deze werkten ongeveer 2 weken lang. En dan wisselde ik per week 1 fles om het constanter te houden. Oppervlakte omgekeerd bakje ~2%. Doordat de flessen relatief laag gevuld waren, ontstond er nooit grote bellen die meegingen naar de toevoerslang, m.a.w.; wasfles was obsoleet geraakt.

Ik maakte het bakje vast met een omgekeerde 10ml spuit. Deze past precies in een klem van een thermostaan of buisklem

Edit: ik heb nog een foto gevonden van het bakje:

Screenshot_20211028-162122.jpg
 
Inmiddels heb ik alles geïnstalleerd en ziet het er als volgt uit:
1635445898750868414460.jpg



Ik denk dat mijn opstelling helemaal goed is, alleen heb ik zo mijn vraagtekens bij mijn omgekeerde bakje; moet deze helemaal vol staan met water alvorens het co2 gaat lopen of moet hier juist een sooet luchtbubbel al zijn?
 
Inmiddels heb ik alles geïnstalleerd en ziet het er als volgt uit:
Bekijk bijlage 333230


Ik denk dat mijn opstelling helemaal goed is, alleen heb ik zo mijn vraagtekens bij mijn omgekeerde bakje; moet deze helemaal vol staan met water alvorens het co2 gaat lopen of moet hier juist een sooet luchtbubbel al zijn?

Er ontstaat vanzelf een luchtbel door de productie van CO2, mits alles luchtdicht is gemaakt natuurlijk. DUs dat water wordt vanzelf verdreven


Mooie ambulia's en ludwigia, heb je ook een totaaltje van je bak?:foto:
 
Ah oke ik horf hem dus niet eerst volledig vol water te laten lopen?

De salvinia zit trouwens in het omgekeerd bakje ivm mijn betta, om te voorkomen dat hij een overdosis CO2 krijgt.

20211027_145625.jpg

Dit is mijn bakje met mijn betta Joop en een Helenaslak. In het verleden heb ik ook wat vuurtjes erbij gehad maar dat was geen goede combi met Joop. Daarna 3 Japonica/Amano garnalen erin gehad, maar ook deze na 3 dagen weggehaald. Ze zaten alle 3 verscholen achter het filter omdat Joop ze constant lastig viel
Ik heb er sinds een week of 5 een nieuwe bodem in zitten en ook heb ik 2 weken geleden de boel herplant, dus sommige planten moeten nog even omschakelen. Vandaar dat er op de anubias en sommige andere plekken een beetje bruinalg te zien is. De waardes zijn echter allemaal al een tijd lang goed en stabiel. Het enige wat ik nog moet doen is morgen langs de LFS een dropchecker halen.
 
Je bent al mooi bezig :)

Je moet beginnen met het bakje vol water. De co2 zal het water uit het bakje gaan duwen.

Een drijfplant in het bakje lijkt mij geen goed idee. Daarmee sluit je het oppervlak af, waarmee je dat verkleint. Bovendien zal de drijfplant waarschijnlijk sowieso uit het bakje geduwd worden zodra de co2 het volledig gevuld heeft.

Meestal komt na verloop van tijd ook zuurstof in je bakje. Dat komt uit het water. Dat is niet direct een probleem, omdat zuurstof lichter is dan co2. Het zal dus boven de co2 blijven hangen. Maar, op enig moment kan de hoeveelheid zuurstof teveel worden en is het verstandig het bakje even te legen. Uiteraard het beste om dit na de lichtperiode te doen, dan heeft het bakje tijd om weer te vullen.
 
Bedankt!
Drijfplanten verwijderen dus? Of is er dan een risico dat mijn betta een hap pure co2 neemt?

Het ziet er nu als volgt uit:
16355032198921418174489.jpg


Na een nu de installatie zo'n 15 uur staat kan ik wel concluderen dat het werkt! Het bakje is inmiddels helemaal vol CO2 en om de zoveel tijd hoor ik een bubbel naar de oppervlakte gaan.

Het enige waar ik mee zit is beginnende baardalg op mijn hout en enkele planten. Dit komt door een CO2 tekort, dus ik hoop dat het prombleem zichzelf nu oplost. Hoe lang zou het duren voordat dit zichtbaar is?

Zo nog ff naar de LFS voor een dropchecker en dan ben ik helemaal klaar denk ik!
 
Ps. De bubbels in mijn wasfles komen ongeveer elke 10 seconde uit het slangetje in het water. Is dit weinig, of maakt het allemaal niet zoveel uit omdat het toch wordt afgevoerd naar het omgekeerd bakje?
 
Zolang je bakje maar af en toe een bel laat ontsnappen is het goed want dan is de productie hoger dan wat er wordt opgenomen.
 
Goed dat je co2 al loopt. Je hebt kans dat de productie nog wat gaat toenemen. Dat zal alleen meer gebubbel naar het oppervlak geven.

In principe moet het, mits het bakje de juiste afmeting heeft, voldoende zijn als er co2 in het bakje staat. Ik zou inderdaad de drijfplantjes eruit halen.

Baardalg kan komen door te weinig co2, een wisselende co2 of een slechte distributie van co2 door de bak.
Beginnen met co2 is een goede stap, maar vooral bij baardalg is het belangrijk het ook te onderdrukken. Dus bijvoorbeeld aangetaste bladeren verwijderen, of lokaal behandelen, al of niet in de bak.

De beste plek voor de dropchecker is tegenover het bakje, ongeveer op dezelfde hoogte als je planten, dus meestal zo'n 10 a 15cm van de bodem.
 
Dan zal ik de drijfplanten inderdaad maar verwijderen onder het bakje.

Ik ga morgen denk ik maar eens mijn hout en planten met een zachte tandenborstel af, en zal de aangetaste bladeren weghalen.

De dropchecker heb ik inmiddels gehaald, hij hangt nu tegenover mijn omgekeerde bakje:
16355118470681337581338.jpg


Ben benieuwd of de kleur morgen veranderd zal zijn!
 
Ik zou zelf de checker lager hangen. Zo geeft het je een beter beeld van het co2 - gehalte daar waar je het nodig hebt.
 
Haha bedankt, ik heb hem verhangen naar ongeveer halverwege de tank.

Nogmaals bedankt voor alle tips en hulp allemaal, echt fijn dat iedereen zo behulpzaam is op dit forum!
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Van mij uit in elk geval graag gedaan. Ik vind bio-co2 leuk en probeer dus ook graag mee te denken.

Wat ik bij jou oa leuk vind is dat je aan de slag gaat met gelatine. Ik ben daar te lui voor, en werk met grotendeels los gestorte suiker voor een tragere opname, maar ik ga zeker bij jou in de gaten houden hoe de gelatine werkt voor jou. Leuk.

Veel succes met je experiment.
 

Terug
Bovenaan