ombouw van Discus naar gezelschaps aquarium (200x60x55) van Mike_vld


mike_vld

Well-known member
Lid geworden
18 augustus 2016
Berichten
65
Locatie
vlaardingen
na een enige tijd discus vissen te hebben gehouden, kwam er een aantal maanden geleden dan voor mij toch de doorslag!
stoppen met discus vissen! heb een leuke tijd met deze vissen gehad maar ook minder leuke tijden.
problemen met de gezondheid van deze vissen, en andere zaken hebben we allemaal doorstaan.
tevens is het onderhoud van deze vissen zoals vele van jullie weten een flinke bezigheid.
heb het altijd met plezier gedaan,
maar de tegen zin om hier mee verder te gaan werd groter dan het plezier!
dus de knoop doorgehakt en de vissen te koop aangeboden..
binnen het uur hadden ze een nieuw tehuis..gelukkig maar..
hier even een fototje van 1van de uitstralingen die de bak gehad heeft.

IMG_7585_zpsqdc9sz8w.jpg


ik had al vaak met de gedachten gespeeld van hoe de bak er uit moest komen te zien.
grote stukken hout en planten met flinke bladeren hou ik wel van..beetje een grove uitstraling.
meer eerst maar eens de boel leeg halen en slopen.

IMG_7863_zps7orl5pqv.jpg


zonde van de achterwand..maar hij moest er in meerdere delen uit ivm dwars liggers in de bak.
gelukkig! heb ik nog een tweede in de garage staan die zo goed als nieuw is (ook te koop) lol.

IMG-20170408-WA0003_zps3hp53g6y.jpg


tevens maar gelijk begonnen met het verven van de achterkant van de bak..mat zwart schoolbordverf.

IMG_7870_zpsnq7yyt0m.jpg


de "setup" van de bak betreft apparatuur blijft grotendeels het zelfde.
al gaat er het een en ander bijkomen, dus heb de hele onderkast leeg gehaald en helemaal opnieuw begonnen met de opbouw.
alle slangen en leidingen, ringetjes en dingetjes worden vervangen, en opnieuw aangesloten.
stroom punten en bekabeling wordt helemaal opnieuw ingedeeld en dat is een flinke klus.
later zal ik wat foto,s plaatsen van het eind resultaat.
de bak wordt voorzien van 2x jbl 1501 filter pompen, een eheim uvc unit, verlichting en controll van aquatlantis.
deze had ik al in het bezit, en daar komt een bodem verwarming met cotroller bij, ook een komplete c02 set
met controller van het zelfde merk is er bij gekomen.
de bodem wordt dus voorzien van verwarming, een laagje voedings bodem en ruim 80kg aan nieuw grind.
ik heb gekozen voor een licht gemengde kleur,
hier een pixie van de bodem verwarming.

IMG-20170426-WA0003_zpssr7hawtw.jpg


een paar mooie stukken hout gevonden die er in moesten komen, deze had ik al een tijdje laten inwateren.
en behandeld met halamid, wat stukken steen die ik al had ook maar gelijk mee behandeld.
tevens heb ik de bak al een aantal keren tussendoor gespoeld met het zelfde goedje, deze is nu egg wel schoon.
ik heb gekozen om de bak kaal en donker in te lopen, ik heb dit altijd zo gedaan en voor mij is dit prima.
planten zet ik er altijd wat later in, eerst maar eens zorgen dat we na het vullen en inlopen bepaalde waardes
gaan meten en zien werken...dus alle filters weer opgebouwd en aangesloten..water vullen en starten maar.

IMG-20170427-WA0010_zps1xkyj2gi.jpg


ondertussen heeft de bak al een aantal weken ingelopen, en alles gaat de goeie kant op.
dus er kan een begin gemaakt worden met beplanting en verdere inrichting van de bak.
helaas is tussentijds mijn kamera van de Phone kaduuk gegaan.
en heb ik niet alle foto,s in backup kunnen zetten..jammer maar er zijn nog wel kiekjes over gebleven.
die de moeite waard zijn om te laten zien.
dat ga ik in mijn vervolg post laten zien...tot de volgende ronde..:koffie:
 
Wat een mooi project. Ben erg benieuwd.
 
thanks..
de grote stenen waar het hout op rust heb ik inmiddels vervangen door pvc standaards, gewoon gemaakt van 12mm pvc buis.
deze gevuld met grind en afgeblind met dopjes..later staat er beplanting voor en zal je er weinig van terug zien..
zoals beloofd even een kijkje in de machine kamer :foto:

20170601_182950_zps65zgmpqz.jpg


PH controller en Temperatuur controller van Dennerle zal moeten voldoen.
de verwarming wordt tevens ondersteund met een gewone 250watt jeager, die staat ook aangesloten op de controller
zo blijft de balans tussen bodem en gewone staaf verwarming in orde..ik moet zeggen dat dit goed werkt en ik denk ook wel besparend met energie.
de standaard 500gr fles heb ik vervangen voor de 2kg co2 fles, de kleine is mooi als reserve!

20170601_183008_zpsyl732zth.jpg


de uvc unit heb ik nog niet in gebruik, maar als het nodig is staat hij zo bij geschakeld
voor de gene die willen weten wat er in de filters zit: siporax buisjes van sera, bio balletjes van tetra en in verschillende lagen ook wat filtermatten en in top wat fijne watten patroon die je op maat kunt knippen.
een vrij basic maar naar mijn idee prima filter materiaal,
de co2 staat ook al te pruttelen, en de PH waarde zakt gestaag naar beneden.
betreft de beplanting heb ik zoals ik al aangaf graag wat grof van uitstraling, denkend aan lange bladeren, forse uitstraling
uiteraard zal het hout ook wat bekleed gaan worden met wat anubiasjes en microsorum/java varen achtige.
de benodigde planten kon ik niet allemaal makkelijk verkrijgen, en voor sommige moet ik wat verder zoeken.
op het moment gaat de voorkeur uit naar aponegetons, echinodoras varianten, en planten die naar het oppervlakte gaan zoals bv de lotus (mits je die niet snoeit).
wat lage beplanting komt er ook nog aan..ik deel alles stap voor stap in.
ik neem alle tijd om het naar de zin te maken, en zal er wat langer over doen om de uitstraling te maken zoals ik graag zou willen.

hier staan er al een aantal in potje te wachten op een vast plekkie!
20170510_214307_zpsr3t7ef59.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaaf om te zien.. Kleurt al lekker
 
Indrukwekkend zo'n machinekamer :) Wel wat andere koek dan mijn interne Juwel filter :D

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Het contrast is er al.

Weet je al wat voor vissen er in komen?
 
het lijkt een beetje een wir war van kabels te zijn, maar valt eigenlijk best wel mee.
de eerste vissen zitten er al in..13 roodkop/neus zalmpjes en 8 coridoras leucomelas over van mijn discus bak.
als eerst zijn er 2 lamontichthys llanero's in gegaan.
zojuist even wat foto,s gemaakt van hoe de bak nu er uit ziet.
zal ik later nog even posten..zo,n 3weken geleden zijn de planten er vast in gegaan
en er zijn er een paar bij gekomen, ik heb nog wat lege plekken
deze worden binnenkort opgevuld..ik moet nog even verder zoeken en afwachten op het gene wat ik wil..
betreft andere vissen ben ik nog niet helemaal over uit..ik zit hard te denken aan een aantal mooie altums en wat extra zalm varianten.

lamontichthys llanero

20170512_204726_zpscduhq93n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat. Ik zou het alleszins moeilijk hebben met het verwijderen van zo'n mooie achterwand. Echter is het ook mooi met de verf.
Eens de planten dik staan zie je de achtergrond toch nog nauwelijks.
Veel succes!
 
het was best wel even een moeilijk moment jah, en ik heb geprobeerd hem heelhuids er uit te halen maar dat ging gewoon niet.
gelukkig heb ik nog een 2e voor als ik het ooit nog wilt veranderen.
de zwarte achterkant geeft meer diepte uitstraling en alles komt in deze situatie er beter uit..
zoals beloofd nog een paar foto,s die ik gister avond nog even genomen heb.
er zit hier en daar wat licht weerspiegeling, maar het gaat even om het idee.
hier en daar nog wat kale plekken vooral links en rechts achter..die plekken zijn al gereserveerd voor wat andere aponegeton soorten.

20170601_204040_zpsrohkkbq6.jpg


20170601_204124_001_zps4lhfxda0.jpg


20170601_204143_zpshsnc3zha.jpg


20170601_204152_zpscy4pdl2p.jpg


langzaam maar zeker komt het geheel wel bij elkaar.
het water oogt wat bruinig, het hout geeft nog steeds langzaam kleur af, opzich heb ik hier geen grote problemen mee.
maar hier dus een beetje een impressie van het geheel en de richting waar ik heen wil.
groeten..mike
 
gisteren op familie bezoek geweest in het oosten van het land.
en daarna even naar nijmegen geweest op bezoek bij De Maanvis.
de mede eigenaar kennen wij al een geruime tijd, dus altijd leuk om daar even heen te gaan als we in de buurt zijn.
altijd mooie vissen daar en nu dus ook even de tijd genomen om even lekker rond te neuzen.
ik liep al een enige tijd met het idee om een stel mooie maanvissen aan te schaffen voor in de omgebouwde bak.
en daar zag ik wat ik graag wilde hebben.
een 5 tal prachtige Scalare Red Back Rio Manucapuru geselecteerd en meegenomen.
en tot nu toe gaat het prima, even een fototje.

20170604_151050_zpsnormgtti.jpg


20170604_161139_zpsdllemty7.jpg


er zwemmen al een 13tal roodkoppen bij, maar zou nog graag 1 of 2 schooltjes met andere bij vis willen zetten.
weet alleen nog niet wat..misschien dat jullie mij een idee kunnen geven..
later post ik wel weer bij met foto,s van de vorderingen..
 
Vind je 5 stuks niet wat weinig? Je hebt genoeg plek.en het gedrag word er alleen maar beter op.
 
5 is misschien idd wat weinig.
Maar wat ik begrepen heb zou 5 toch minimaal kunnen.
Ik kan er eventueel nog een aantal van de zelfde of andere variant bij kunnen doen.
Heb nog wat op het oog..
De bak draait ook nog niet heel lang
Wil dus ook even kijken hoe dit gaat.
 
Had ook voor meer dan 5 gegaan, hoe meer maanvissen hoe beter de agressie word verdeeld.

Roodkoppen zou wel kunnen, maar ben je niet bang dat ze voer worden zodra de maanvissen volgroeid zijn?

Andere scholen vis zou ik er niet bij doen, 1 soort in een grote school oogt simpelweg rustiger.
 
Wat vinden jullie dan een minimum aantal 7 of 8?
De roodkoppen zijn flink!
Hebben een lange tijd van de discus vissen mee gegeten
En op hogere temperatuur.
Dus ik verwacht niet snel dat het levend voer wordt.
De maanvis groep vergroten is geen probleem
Desnoods reserveer ik er een paar extra.
Grtz mike
 
Ik zou altijd voor een even aantal gaan. Dus ik zou op 8 gaan zitten als ik jou was
 
Ik twijfelde al een beetje bij aanschaf.
Maar ik haal er nog minstens 3 bij
Ik denk dat 8 idd een mooi aantal is
toevallig zaterdag weer richting nijmegen
Dus dat komt mooi uit, heb al laten weten
Er nog minstens 3 apart te reserveren.
Was geen probleem..
Wel een mooi gezicht met die vissen in de bak
 
even een korte update..
ik heb de groep met redbacks vergroot, en de vertoning is nog mooier.
heb de beplanting ook wat aangevuld en het groeit goed!
alles draait prima, water waarden gaan ook goed.
al heb ik een te lage no3 en po4, de planten zuigen alle voeding gretig weg!
dus ik moet denk maar gaan aanmaken en toevoegen, meet nitraat nu vaak lager dan 5,0mg/l
en dat is naar mijn idee te weinig..graag jullie mening hier over..

hier even een paar fototjes van hoe het er nu bij staat.
heb ze net genomen, sorry voor de licht in val hier en daar..blijft lastig foto,s maken..
groeten mike..

20-6-17-1_zpsxfbeomp6.jpg


20-6-17-2_zpsvjgn7xeg.jpg


20-6-17-3_zps5q98sf8p.jpg


20-6-17-4_zpspxnw1u4o.jpg
 
Prachtig, ziet mooi uit. Ben het wel met de anderen eens, een mooie school dezelfde soort kan erg mooi kan zijn.
Heb je nu niet het idee dat het geen discusbak maar een maanvisbak is geworden ipv gezelschapsbak wat je insteek was?
Ik vind dit echt mooi, zeker zo laten.
 
Ja stuk beter tog dat het gedrag alleen maar verbeterd?

No3 is inderdaad veel te laag, mocht het echt "op" raken zal je algen gaan krijgen omdat je planten niet lekker kunnen groeien
 
thanks voor de reacties..
het is naar mijn idee niet echt een maanvis bak, maar is inderdaad wel het hoofd bestand.
ik heb alleen een beetje spijt van de congo zalmen..veeeeel te hebberig op het voer..
op verschillende plekken voeren helpt wel redelijk, maar had beter niet kunnen doen.
maar gelukkig krijgen de manen naar mijn idee genoeg binnen, ze groeien best goed.
alleen met het voeren zit dus alles en iedereen op de aanval..
wat tuin kabouter zegt merk ik toevallig vanavond op..ik begin algjes te krijgen.
dus gaan we toevoegen, uiteraard blijven meten.
al met al ben ik tot nu tevreden over het resultaat, ik ga er steeds meer van genieten.
ik zal geregeld weer updaten..:thumbs:
 

Terug
Bovenaan