om gek van te worden


Ik zou denken dat het geen invloed heeft hoelang hij is. Maar ja, wie ben ik ;) .
Het is alleen wel belang denk ik om hem bij de bodem te hebben en te houden omdat anders er niet voldoende van de bodem wordt afgezogen. Er zijn ook wel mensen die hem halverwege de achterwand hebben en dat is minder ideaal.
 
Even weer een update.
Uiteindelijk ook een waterstofperoxide kuur gedaan van 3 dagen, met de verlichting uit.
De voorste lamp heb ik nu ook afgeplakt, dus nu zit er op allebij de lampen bruine plakband.
Morgen gaat de verlichting weer aan, en de voederautomaat er op, en begin ik weer voorzichtig met plantenvoeding.
Zondag nog een flinke waterwissel en de filters schoonmaken, en dan gaan we een weekje weg.
Moet ik dan eigenlijk voeding voor een week in het aquarium doen?

M.v.g. Bengel
 
Nee, wel voor 2 dagen, rest overleven ze het wel, als je het over vissen hebt.
 
Ja ik weet ook niet echt of het over de vissen of de planten gaat.
Voor de vissen kun je moeilijk voor een week eten erin doen denk ik.
Als je de planten bedoeld dan kun je gerust dit voor 1 week doseren. Zelf doseer ik alle voeding altijd voor 1 week tegelijk.
Alleen de plantenvoeding doe ik 1 dag na de nitraat en fosfaat (ivm de EI).
 
Oeps, sorry. Ik bedoelde de voeding voor de planten.
Bedankt voor jullie reactie.

M.v.g. Bengel
 
Dat geeft niet hoor, maar daar kun je gewoon voor een hele week van doseren dus.
 
Op het hout zit nu net zoiets als baard/penseelalg (ik kan die 2 maar niet uit elkaar houden), maar dan in het bruin. Die rare algen zijn er nog steeds. Ik denk er nu over om de hele bak maar leeg te halen, en een week leeg te laten staan.
De vissen doe ik in een grote curverbak met het aquaelfilter en een staafverwarming.
Hoe kan ik nu het beste te werk gaan (zonder halamid)?
Alles met alleen warm water schoon maken, of iets van dettol/chloor/bleek/schoonmaakazijn gebruiken (ik heb nu zoveel gelezen, dat ik door de bomen, het bos niet meer zie), en wat doe ik met het bodemzand/grind? Vervangen of op de een of andere manier hergebruiken/ontsmetten?
Ik ben er nu, helaas, helemaal klaar mee.
Maandag gaan we een week weg, en ik hoop bij thuiskomst weer met goede moed, opnieuw te beginnen.

M.v.g. Bengel
 
Ik noem die grijze plukje de penseelalg en de wat langere dunne haren op de randen de baardalg.
Volgens mij is het Tony die ook de hele bak net leeg heeft gehaald.
Halamit is ook een sterk ontsmettingsmiddel wat wel in aquaria wordt gebruikt.
 
Klopt John, maar ik vind het, op de een of andere manier, maar eng spul.

M.vv.g. Bengel
 
Dat kan ik me erg goed indenken maar ja als het niet weg wil dan moet je wat denk ik.
Misschien kun je Tony via de pb om advies vragen hoe en wat hij precies heeft gedaan.
Dan voelt het misschien wat veiliger voor je om het te doen.
 
Dank je John, ik heb Tony een pb gestuurd.

M.v.g. Bengel
 
Succes met het schonen en hou ons maar op de hoogte als je wilt.
 
Ik heb ook met deze ellende te maken, sinds begin dit jaar :(.
Gek word je er van. Het groeit als kool en er is niet tegenop te boenen.
Het feit dat ik in de Malawihoek zit en daarom dus sowieso weinig planten heb (alleen wat hoornblad en valisneria), helpt niet mee denk ik.
Vorige week begon mijn pomp ook te gorgelen, bleek die ellende daar als een prop in de pijp te zitten en de boel te verstoppen!
Mocht iemand dus een goede remedie gevonden hebben (waterstofperoxide, zinkoxide) dan lees ik daar graag over mee!
 
Nou dat is zoals ik al dacht een zeer hardnekkige alg, waarvan we eigenlijk de benaming nog niet eens weten.
 
Boon, waarschijnlijk is het enigste wat helpt, de bak helemaal leeg halen, alles goed schoon maken en een week leeg laten staan.
Daarna helemaal opnieuw op starten (tenminste, dat is wat ik nu ook doe. Net als Tony).

M.v.g. Bengel (die helemaal klaar was, met deze alg)
 
Jullie kunnen nog wel steun zoeken en vinden bij elkaar :D ;).
 
Mja, dat voor mij niet echt een optie; ik heb geen alternatief waar ik mijn vissen een week in onder kan brengen namelijk. Heeft iemand al wat geprobeerd met algeneters? Misschien een paar forse L nummers ofzo?
 
Algeneters hebben wel de naam maar op een enkele na eten die dus geen algen.
Tegen de algen zoals op de foto s was te zien kunnen die ook niet eten hoor.
Dat woekert te snel.
Anders moet je een speciekuip kopen en ze daar tijdelijk in onderbrengen of een goedkope bak op MP.
 
Zoo, we zijn weer terug van vakantie.
Boon, ik heb een stel otto's er in, maar die deden er niks mee.
Ik heb m'n vissen in een grote curverbox, met een reserve filter en verwarming gezet(iedere paar dagen een flinke waterverversing).
Alles heeft nu ruim een week leeg gestaan, en is opgedroogd.
Inmiddels zit het hout en water er weer in.
Ik heb nieuw zand besteld, en als dat er in zit en het hout is weer gezakt, komen de planten er weer in.
Ik hoop over een week of 2 � 3 de vissen er weer in te zetten.

M.v.g. Bengel
 
Dat heb je verder netjes opgelost hoor.
 
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik herken je bruine slierten slijmerige algen. Kwamen bij mij na een week of 5/6 na opstart van een nieuw aquarium (nog zonder vis). En verdwenen als sneeuw voor de zon een week of 3 na introduceren van een 30-tal vissen. Ik verwijderde de algen manueel omdat ik het niet zo mooi vond ogen maar deed er verder niks aan.

Ik had bij opstart een voedingsbodem, co2 , en plantenvoeding toegevoegd volgens RR methode. En de hoeveelheid licht langzaam verhoogd van 8 tot 10 uur. Planten waren: Cabomba en waterpest, veel cabomba en waterpest. Waterwaarden: ph 6.5, po4 1, no3 10, kh 4.

Wat mij vooral opvalt aan het topic is de in mijn optiek extreme hoeveelheid veranderingen in korte tijd aan belichting, stroming, voeding, co2, planten erin en eruit etc.

Een bak heeft bij mij toch altijd wel een paar maanden nodig om helemaal in evenwicht te raken.

Mijn advies: beginnen met veel zuurstofplanten, plantenvoeding in balans houden (meten is weten), voeg co2 toe, verlichting op 8 uur en rustig opvoeren en verander niet al te veel, zodat de planten en vissen zich rustig kunnen aanpassen en het biologisch evenwicht zich kan instellen. Niet meteen schrikken van algen, zijn er in het begin toch wel.

Veeeeeel succes!!!
 
Boon zei:
Ik heb ook met deze ellende te maken, sinds begin dit jaar :(.
Gek word je er van. Het groeit als kool en er is niet tegenop te boenen.
Het feit dat ik in de Malawihoek zit en daarom dus sowieso weinig planten heb (alleen wat hoornblad en valisneria), helpt niet mee denk ik.
Vorige week begon mijn pomp ook te gorgelen, bleek die ellende daar als een prop in de pijp te zitten en de boel te verstoppen!
Mocht iemand dus een goede remedie gevonden hebben (waterstofperoxide, zinkoxide) dan lees ik daar graag over mee!


WElk filter ,op Malawi?

Heb ook Malawi, met eheim 2026.
Nergens geen last van.

Denk dat je meer water moet verversen.
 
Pietert.
Mijn advies: beginnen met veel zuurstofplanten, plantenvoeding in balans houden (meten is weten), voeg co2 toe, verlichting op 8 uur en rustig opvoeren en verander niet al te veel, zodat de planten en vissen zich rustig kunnen aanpassen en het biologisch evenwicht zich kan instellen. Niet meteen schrikken van algen, zijn er in het begin toch wel.

Dat is de hele clou.
Zuurstofplanten ,bij opstarten, om silicaten uit het water te halen, wat opstart alg veroorzaakt.
 
Bruina alg voed zich wel met de Si maar ontstaat er net door. Dat krijg je door nog geen goede bacteriecultuur.
Door de Si te ontnemen hebben ze geen of weinig voeding. Anders zou ik bij steeds een wissel van de helft altijd bruine algen moeten hebben met de EI.
 
Bacterie heeft niets met silicaten te maken.

Bij een wissel is de bak al zover ,dat het goed opgenomen wordt.
Als hij lang genoeg draait.



aquariumwater - AquaMalawi



www.aquamalawi.com/html/aquariumwater.html



Spring naar silicaat] - Het silicaat gehalte van het water.

Of je nou 10 mg/l heb of 40 mg/l
Is groot verschil.
 
Je krijgt omdat de bacteriecultuur nog niet goed op orde is net als bij bv. blauwalg de bruinealg.
Daarom ook vaak bij de opstart. de bruine alg voedt zich met silicaten. Door deze eruit te halen neem je voor bruine alg de voeding weg en krijg je geen of weinig bruinalg.
Bruinalg is in heel veel soorten er namelijk. Dit zijn de diatomen.
De reden dat ze meestal in opgestarte bakken verschijnen is ook dat de bacteriecultuur nog niet op orde is.

Anders zou ik met een wekelijkse wissel van 50% ook nooit van de bruine algen af komen omdat ik steeds weer silicaten toevoeg.
 
Nou? wat vertel ik dan? Daarom ook die snelgroeiers. in de bak.


Ik spreek toch Nederlands,hoor. John?
Waarom komt dat dan in een Afrikabak meer voor?

OOk bij mij? Geen snelgroeiers, daarom een koppeltje ancistrussen aan het werk gezet
Die houden het wel bij.
 
Ik dacht dat je bedoelde dat de oorzaak in silicaten ligt en dat is niet zo dus.
Ik kreeg eens deze uitleg van een "expert":



Er zijn 10.000e soorten diatomen, dus je moet maar weten dewelke je hebt.

Diatomen kunnen zich met h��l weinig silicaat in het water al voeden. Denk dat er in elk aquarium genoeg zit om een hele kolonie te voeden.
De hoeveelheid en aanwezigheid van silicaat heeft er volgens mij dus weinig mee te maken. Dan zou je telkens bij een verversing diatomen moeten krijgen, omdat je dan silicaat toevoegt.
Wat er volgens mij wel mee te maken heeft (en dat geld voor bijna alle algen), is dat een net opgestarte bak een heel onstabiel systeem is waar organisch afval zich ophoopt en de bacteri�n die verantwoordelijk zijn voor de verwerking van organisch afval er nog niet zijn. Daarom dat verversen tijdens het opstarten ook zo belangrijk is!
Daar profiteren dan de diatomen van, en ze verdwijnen weer als de omstandigheden minder gunstig zijn. En als later de omstandigheden terug goed zijn, staan ze er terug.
 
Dat heet,3-4 weken indraaien,toch?

Dan zal de bak best gestabiliseert zijn.
Waterverversen den we toch al elke 14 dagen, dus wat er bij komt is te verwaarlozen.
 
Ja dat klopt.
Begrijpen we elkaar toch goed :D ;).
 

Terug
Bovenaan