Oh nee!! Wat zijn dit voor beestjes??


S

Syl&Ar

Guest
Hallo allemaal,

Ons nieuwe aquarium staat nu iets meer dan een week in te draaien. Nu keek ik net en opeens zitten er allemaal witte dingetjes op de ramen. Gisteren was dit nog niet. Ze zitten aan het raam vastgeplakt en bewegen met de stroming mee. Ik kan ze makkelijk afvegen als ik er met mijn vinger langs ga. Weet iemand wat dit is en of het schadelijk is? En wat kunnen we er eventueel aan doen? Hier foto's van de witte dingetjes:

beestjesylar.jpg


beestjessylar2.jpg


Op internet las ik iets over planaria, maar ik zie nergens wormpjes.

Hopelijk kan iemand helpen.

Groetjes!
 
Misschien zijn het trouwens geen beestjes hoor. Ze lopen niet. Zitten vastgeplakt en dan zit er een soort waaiertje aan die meebeweegt met de stroming.

Maar goed, hoor graag als iemand een idee heeft. Ik kan op Google niets soortgelijks vinden.
 
Ook hele kleine wormpjes gespot net.. paar millimeter groot zijn ze maar.
 
Dat is Hydra. die gaan Niet uit hun eigen weg.

Wormpjes zijn opstartwormpjes,dieverdwijnen vanzelf.
 
Pff fijn.. hoe komen we daar nou weer aan.. of een nog betere vraag hoe krijgen we hydra weg? En zou dat schadelijk zijn voor de vissen?
 
Ik lees trouwens dat hydra bruin/groen is, maar bij ons is het wit/doorzichtig.
 
Hydra is WIT,hoor.
Hebben er hier meer gehad.
http://www.youtube.com/watch?v=k-RObjvz ... detailpage

Ze vangen Hele kleine diertjes uit het water.

http://www.youtube.com/watch?v=MpSPdeTN ... detailpage


Verwijderen,met Flubenol.

Planaria en hoe kom ik er vanaf


23 juni 2007 ... Treats ick, hydra, leeches, planaria, hexamita, and anchor worms ... in de winkel
verkrijgbaar als een aquariumproduct, waar het omgaat is ... Flubendazol
Breedspectrum ontwormingsmiddel uit de groep van ... Zijn er grote slakken
zoals Appelslakken aanwezig is het aan te raden deze te verwijderen zie ...
www.home.zonnet.nl/rsetteur/planaria/planaria.htm -
 
Potverdorie haha..
Ja, dat wordt dan denk toch dat middeltje halen dan maar? Maar hoe komt dit in onze bak? Vind het zo raar hij staat pas 9 dagen. Bij onze 60 cm bak hebben we deze problemen helemaal niet gehad :(
 
Op internet lazen wij dat goerami's hydra eten. echter zitten we pas in week 1 met opstarten en duurt het dus nog 2 weken voordat we deze erin kunnen plaatsen.
Ook is dit maar 1 koppeltje dus vragen wij ons af of de hydra dan ook niet zodanig vermenigvuldigd is dat dit niet meer onder controle te houden is.
Ook lazen we iets van Flubendazol wat ook hydra kan bestrijden, maar dat slecht oplost in je water en ook slecht kan zijn voor oa slakken ed. (nu hebben we daar nog geen lat van omdat we in de opstart fase zitten, maar er komen hierna wel 2 helena slakken mee)

Graag zouden we wat tips en info willen hebben om de bestrijding hiervan te beginnen.
 
TJa vanzelf weggaan doen ze niet snel. Als je flubenol inzet zou ik de eerste tijd geen slakken gaan plaatsen.
Je moet de Flubenol eerst in wat lauw water oplossen en het dan in je bak gooien. Op zich gaat dat prima hoor.
Ik heb er met de garnalen al meerdere malen last van gehad namelijk.
Hoe ze precies ontstaan is me niet bekend. Wellicht heeft er 1 op nieuwe plantjes ofzo gezeten.
Nu is maar zaak ze kwijt te egraken denk ik.
Vissen hebben geen last van dat middel straks maar slakken wel, dus even opletten.
 
Bedankt voor jullie reacties. Bertus ik heb deze fam. toevallig net een berichtje gestuurd! Even afwachten nu maar..
Willen het wel gelijk goed aanpakken, dus dan maar gelijk Flubenol. Moeten we dan na een tijdje filteren over kool om dat middel weer uit het water te krijgen?
 
Kun je doen of een grote waterwissel is ok prima hoor.
Vaak wel even de kuur herhalen na een weekje ofzo. Staat wel op de kuur denk ik.
 
ja na 2 - 3 weken lazen we op internet maar dat zullen we vast wel terug in de bijsluiter kunnen vinden! bedankt voor de reacties!
 
Nou, de Flubenol is besteld hoor! Nu heb ik echter nog een vraagje. De wormpjes zijn al aanzienlijk groter geworden. Er zitten kleintjes op de ramen en door de bak drijven wat grotere mee met de uitstroom. Nu heb ik er net een grote uitgevist en een foto van gemaakt, maar is dit wel een opstartwormpje?

wormpje_sylar2.jpg


wormpjesylar.jpg
 
Vind ik het niet echt op lijken als ik op Google kijk. Misschien Tubifex? Ik zie er niet veel nee.. maar als het goed is zouden deze ook dood moeten gaan met de Flubenol kuur toch?
 
Nee? Heb je goed gekeken, geel,met pootjes voorin.

Heb er emmers vol onder de daken vandaan gehaald.

Tubifex???? ???? is een dun draadje.

Kan ook libelle larf zijn
 
Vond het meer een beetje rood van kleur, misschien op de foto niet goed te zien. En was erg dun wormpje met soort stekelig uiteinde.
Ik snap niet zo goed waar al die beestjes vandaan komen, maar hoop dat ze snel weer weg zijn dalijk.
 
Halo allemaal, we zijn weer terug van een 11 daagse vakantie en bij thuiskomst troffen wij ons "nieuwe" aquarium aan in een toestand die we niet echt hadden verwacht...

Voor de vakantie hebben we een behandeling met Flubanol gedaan omdat we last hadden van Hydra.
Inmiddels iets meer dan 11 dagen later troffen wij dit aan:

521569sylar_0_82_20140806_13.jpg


Dit lijkt op een soort van mix van bruin alg en groen alg?

898169sylar_0_82_20140806_13.jpg


Witte slakjes.

446995sylar_0_82_20140806_13.jpg


497655sylar_0_82_20140806_13.jpg


Veel witte wormpjes op de zijruit maar zien er niet uit als planaria naar mijn mening omdat ze geen kegelvormige kop hebben.

Nu de vraag!
Wat kunnen we het beste doen?

We wilden in eerste instantie beginnen met 25-30% water eruit, vervolgens de ruiten en pompbuizen schoonmaken rotte bladeren verwijderen en stofzuigen, en vers water erin...

Enige tips zijn welkom!
 
Zou niet teveel gaan doen in 1 keer want anders bestaat de kans dat je alles uit balans haalt.
Zou enkel de ramen schoonmaken en wat verversen,stroomt het filter nog goed door?
 
het filter doet het nog prima alle plantjes bewegen mooi mee. ik bedoel ook de buitenkant vrijmaken van hetzelfde groene/bruine alg als de ruiten.

We wilden vandaag ook beginnen met wat vissen overzetten, zullen we wel zoveel mogelijk wormpjes ook weghalen van de ruiten?

We gaan uiteraard pas vis plaatsen als de water waardes goed zijn!
 
Ah ok ja dat kan wel,rotte bladeren zoveel mogelijk verwijderen ook inderdaad.
Lijkt wel het begin van blauwalg trouwens en is geen goede zaak.
Heb je het water al getest?
 
blauw alg kan toch alleen ontstaan in stilstaand water?
Ik zal meteen even een test doen!
 
no3 =0
no2 =0
GH =5
KH =6
PH =6.8

Volgens mij zijn deze waarde wel goed....
We hebben nog geen waterverversing gedaan sinds de opstart, dat is nu ongeveer 3 a 4 weken geleden.

De verlichting staat op een timer, deze brand van 09:30-18:30
 
De planten groeien trouwens heel goed!
Ze zijn in de 11 dagen dat wij weg zijn geweest toch zeker 6 cm in lengte gegroeid!
Op uiteraard de laaggroeiers na.
 
Zou wel ff verversen,weet niet met wat je meet wat betreft nauwkeurigheid maar een NO3 van 0 is niet goed want is voeding voor de planten namelijk en als ze een tekort hebben aan voeding zijn ze vatbaar voor algen.
Verlichtingsduur is in principe niet overdreven,gebruik je reflectoren boven de lampen?
 
We gebruiken geen reflectoren bij de lampen,het zijn 2 t5 lampen.

We hebben meet strips dus heel nauwkeurig zullen ze niet zijn, we geven de planten elke week/2weken een vloeibare planten voeding "shot".

Heb je ook een idee wat voor wormpjes we hebben?
 
Ze worden opstart wormpjes genoemd,hebben een wetenschappelijke naam maar die weet ik ff niet meer.
Kunnen geen kwaad en gaan vanzelf weer weg,en als ze tegen de tijd dat er bewoners komen nog niet weg zijn eten die ze wel op.
 

Terug
Bovenaan