Oeps verkeerd gemeten


Hoi Edje,

Ik heb geen voedings bodem, alleen maar grind.
Heb wel capsules van Kabouter van dit forum in de bodem gedaan bij bep. planten die meer voeding aan de wortel nodig hebben of meer ijzer(de zogenaamde moeilijke planten).
Dus jij denkt dat het licht uit doen niet helpt, zal zo ff kijken staat nu 2 1/2 dag uit.
Ivm mijn werk heb ik de komende weken weinig tijd om dingen te ondernemen.


Dan is er maar één resolute oplossing,

UVC-C lamp inzetten tussen je filter om de algenbloei te lijf te gaan, misschien kan je er één tijdelijk lenen van een mede Aqauriaan of kennis.
Deze UV-C lamp doe je tussen je uitstroom van je filter en na een paar dagen moet je al resultaat zien door lichte verbetering en na een week moet het zijn opgelost.
Wel is het zo mocht er wat mis zijn in de waterhuishouding en of je lichtbron dat het ook weer terug kan komen bij uitzetten of verwijderen van de UV-C lamp, dus ik zou er zelf één aanschaffen van 7-9watt en er preventief tussen houden.
Hier heb ik er ook één preventief tussen zitten die ik inzet bij waterverversing wat tegen vertroebeling helpt + schadelijke bacterien en parasieten dood die mogelijk in het leidingwater kunnen zitten.

Let wel op ze kunnen prijzig zijn en een UV lamp moet bij regelmatig gebruik elk jaar de lamp vervangen worden omdat deze snel verslijten en geen of te weinig UV straling meer afgeven. maar een los PL lampje kost tussen de 15 a 20euro en elders zelfs goedkoper te vinden.
Als een prima lamp kan ik de Eheim reef reflector aanbevelen, wel een UV lamp nemen die geschikt is voor het aantal liter water van je Aquarium en geen overkill erop plaatsen anders ga je teveel goede bacterien beschadigen die vrij zweven in het water.
Denk dat dit je enigste optie is die overblijft en dan kan je daarna op je gemak uit gaan zoeken waarom je algenbloei krijgt, door het licht te temperen en te zien of het dan ook weer terug komt.

Komt het na uitzetten van de UV lamp weer terug zal je toch de bron moeten opsporen waar de voedingsstoffen vandaan komen die dit veroorzaakt, bijvoorbeeld stop een week met plantenvoeding en verwissel alleen water.
Dit kan een oorzaak zijn omdat er al teveel voedingsstoffen in je water zitten die uit de bodem komen, door de kleibollen die teveel afgeven bijvoorbeeld en in de waterkolom terecht komen als ze oppervlakkig onder het grind zitten en niet diep genoeg.
Kleistof kan namelijk zo vrijkomen en zeker vertroebeling en algenbloei veroorzaken net als bijv turfstof en een voedingsbodem die teveel afgeeft aan het water door een te dunne grindlaag.

Als je kienhout of spiderwood in je bak heb, deze tijdelijk eruit halen en zien of de algenbloei wel of niet terug komt, zo ja ook niet de oorzaak, zo nee dan het hout paar weken uit laten wateren in een teil of emmer en regelmatig het hout schoon schrobben en water weer verversen in de teil of emmer en uit 2weken laten weken.
Weer schoon schrobben en dan goed afspoelen en terug plaatsen in het aquarium.
Na een week of 2 dit gedaan te hebben terug plaatsen.
Hout neemt namelijk fosfaten op en kan deze afgeven in je water, ook als het hout zacht aanvoelt aan de buiten kant lost dit op in je water wat een voedingsbodem is voor algen (organische stoffen)
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen iedereen die gereageerd heeft op dit topic,

Om de onverklaarbare reden is mijn bak weer kraak helder, hoe ik heb geen idee.
Ik heb zondag de wekelijkse water wissel gedaan en maandag pas de macro en de micro toegevoegd.
Heb zondag wel easy carbo gedoseerd wat ik normaal niet meer doe, dit ivm Co2 toevoegen.
Heb ook nog een keer opstart bacterien toe gevoegd.
Misschien is het gewoon geluk, maar ben wel blij dat het weg is.
Ik wil jullie bedanken voor het mee denken.

Mvg,

Erik
 
Mooi dat het is opgelost en veel plezier verder met de hobby.
 
Graag gedaan… Erik.
 

Terug
Bovenaan