Oeps slechte combi Danio margaritatus en Pseudomugil paskai?


Miekes

Member
Lid geworden
5 augustus 2018
Berichten
14
Leeftijd
41
Hoi allen,

Ik heb een 80x40x40 bak helemaal vol beplant met veel randbeplanting met onderin veel beplant hout en mos. Ik wilde hierin een leuke groep danio margaritatus houden. Naar mijn verwachting zouden deze zich vooral onderin ophouden en nogal schuw zijn. Daarom wilde ik er een visje bijhouden om ze wat uit de tent te lokken. Dus ben ik begonnen met een groepje van 6 pseudomugil paskai, twee mannen, 4 vrouwen. Het leek zo'n goed plan, dat groepje zwom vooral bovenin tussen de randbeplanting en bij het mos van de achterwand. De twee mannen in het groepje gedroegen zich heel zachtaardig onder elkaar, helemaal leuk.

Maar mijn idee pakt heel anders uit. Drie dagen geleden heb ik de eerste 6 danio Margaritatus erbij gezet. In de winkel waren ze hartstikke bleek, ik kon geen verschil zien tussen man of vrouw. Eenmaal thuis blijken het helaas duidelijk 5 mannen en 1 vrouw. Later nog maar wat vrouwtjes erbij vinden was mijn eerste reactie.

Maar helaas blijkt de combinatie niet bepaald gezellig. De pseudomugil mannen zijn nu aan één stuk door aan het sparren en pronken en de Margaritatus mannen doen niets anders terug. En de pseudomugil vrouwtjes moeten continu de mannen van beiden soorten van zich af jagen. Mooi hoor, al dat gepronk, maar ik heb niet het idee dat er zo ook maar een vis aan rust toe komt. De Margaritatus zwemmen niet zoals verwacht onderin tussen de dichte beplanting, maar zwemmen continu in het open gedeelte bovenin tussen de pseudomugil. En als ze eens onderin zitten, gaan de pseudomugil net zo hard ineens in de onderste laag zwemmen. Deden ze anders nooit :-(. Gevochten wordt er niet echt, maar het zit elkaar wel continu achterna.

Is dit een domme combinatie en kan ik de boel maar beter scheiden? Ik kan de pseudomugil eventueel omwisselen met mijn dwarsbandsnoekjes die in een andere bak zitten? Ik zag de pseudomugil vandaag wel eieren leggen. En iedereen is inmiddels ook mooi op kleur gekomen en eet goed. Maar ik vind het toch nogal een nerveus geheel. Gaat dit om het afbakenen van territoria en zal het iets rustiger worden? Gaat meer vrouwen rust in de tent brengen? Of is dit gewoon gedoemd te mislukken?

Groeten,

Annemieke
 
Of is dit gewoon gedoemd te mislukken?

Zie je al enige verandering in gedrag intussen?
Op welke temperatuur hou je je bak?

Ik heb zelf een groepje Paskai in een bak van een meter maar ze gedragen zich anders dan wat jij beschrijft. Ze zwemmen hier eigenlijk hoofdzakelijk vrij laag in de bak: net boven de bodembedekker speurend of zelfs hevig scharrelend in het tapijtje.
De mannetjes sparren vrij vaak maar steeds op een 'vriendelijke', bijna gemoedelijke manier. De vrouwtjes zijn wel populair maar het is helemaal niet zo dat ze geen rust krijgen. Het zijn best actieve visjes maar ik vind ze allesbehalve zenuwachtig, hun gedrag geeft alleszins nooit een "nerveuze indruk".

Maar ze hebben hier enkel een groepje oto's en wat japonica's als gezelschap waardoor ze als het ware de hoofdvissen zijn in de bak.
Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze, ik zie nu eenmaal liever één (grotere) groep van 1 soortje ipv meerdere soorten dooreen.
Maar ik merk wel zeer duidelijk dat ze zich echt 100% op hun gemak voelen, alsof ze weten dat ze "king of the tank" zijn, en dat ze (mede daardoor?) zeer natuurlijk en ontspannen gedrag vertonen.

Ik zou het probleem dan ook eerder zoeken bij (de combinatie met) de Danio's.
Vooreerst lijkt de verhouding daar effectief compleet scheef (5 mannen en 1 vrouw) waardoor ze misschien ook interesse krijgen in de Paskai vrouwtjes...
Maar in alle eerlijkheid: ik heb een sterk vermoeden dat Paskai toch beter gedijen (leuker gedrag vertonen, mooier kleuren) in een bak zonder het gezelschap/de concurrentie van andere (scholen-)visjes.
En in een bak van 80cm zou ik ze zeker niet combineren met iets als Danio's, ik denk dat ze dan (Danio's en/of Paskai) meer timide of gestresseerd zullen worden.

Heb je misschien een foto van je bak/vissen? Ik ben extra nieuwsgierig want ik kom maar zelden Paskai tegen bij anderen... ;)

Edit:
2 mannetjes (Paskai) is misschien ook niet ideaal. Ze zullen elkaar niet afmaken of zo maar als je er wat meer hebt geef je de individuele mannetjes meer kans op rust denk ik. Dan moet de meest dominante man zijn aandacht verdelen over meerdere concurrenten en is het niet steeds dezelfde die het onderspit moet delven.
;)

Mijn advies: Danio's verhuizen en een aantal extra Paskai in de bak!
En klaar, handjes geven! :D

Maar ik moet toegeven: ik ben wat bevooroordeeld aangezien ik helemaal fan ben van Paskai's. Als ze optimaal op kleur zijn zien ze er fantastisch uit vind ik, de mannen zijn super mooi als ze goed uitgroeien!
En hun gedrag onderling vind ik schitterend om zien.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan