Oase highline 400 van Guppy101


Dit is echt super om te lezen
Ik heb zelf ook dit aquarium op het oog al twijfel ik dus de oase highline 400 en de aqualantis 120
Wat mij nu een beetje afremt is de verlichting van oase
De premium led set wel te verstaan
Als je die koopt met controller
Afstandsbediening en transformer....
Daar kan je het halve aquarium voor halen zo kost dat
Dus ik ben benieuwd de ledset die je heb is die ook zo duur of goedkoper
Ik lees dit soort opmerkingen vaker. Toch een waarschuwing. Verlichting is van groot belang bij je aquariumhobby. Daar op bezuinigen is een dure fout. Mensen zien dit probleem pas achteraf wanneer de plantjes het niet doen zoals aanvankelijk gedacht. Dan extra of zelfs nieuw moeten kopen is pas duurkoop. Lees hier de topic's van de spijtoptanten er maar eens op na! Licht is dus beslist géén sluitpost. Voor mij is het vaak onbegrijpelijk dat mensen hele dure bakken aanschaffen met van alles er op en aan en dan vervolgens een paar goedkope ledstripjes aanschaffen omdat alles al duur genoeg was...
 
Heb ook de premium licht set mee genomen in de offerte
En dat is de set die bij oase hoort
Gisteren alles besproken
En gaat allemaal goed komen
 
Heb ook de premium licht set mee genomen in de offerte
En dat is de set die bij oase hoort
Gisteren alles besproken
En gaat allemaal goed komen

ben benieuwd wat het gaat geven. Hou je ons op de hoogte?
 
Heb ook de premium licht set mee genomen in de offerte
En dat is de set die bij oase hoort
Gisteren alles besproken
En gaat allemaal goed komen

nog een tip, als je van plan ben om de inlaat te gebruiken die door de bodem van het aquarium gaat, denk eraan om meteen een kraantje te plaatsen op de slang van de inlaat.

ooit moet deze slang ook eens gekuist worden.Met een kraantje sluit je het water af die in u aquarium zit en kan je gemakkelijk je slang loskoppelen om deze te kuisen.

dat is dus een minpuntje waar oase niet aan gedacht heeft.
Ik heb het dus niet gedaan en nu zit ik een methode aan het uitzoeken hoe ik er die kraan opkrijg zonder dat er 400l water op de grond gaat :D. Dus kan je beter de kraan installeren vooraleer er water ingaat.
 
ben benieuwd wat het gaat geven. Hou je ons op de hoogte?
Ik hou jullie zeker op de hoogte
Vind het een leuk forum
Waar ik heel veel informatie en zelfs al heel soms zelf wat informatie geef
Uit eigen ervaring
Dus die foto’s gaan zeker komen als ik het aquarium heb
 
nog een tip, als je van plan ben om de inlaat te gebruiken die door de bodem van het aquarium gaat, denk eraan om meteen een kraantje te plaatsen op de slang van de inlaat.

ooit moet deze slang ook eens gekuist worden.Met een kraantje sluit je het water af die in u aquarium zit en kan je gemakkelijk je slang loskoppelen om deze te kuisen.

dat is dus een minpuntje waar oase niet aan gedacht heeft.
Ik heb het dus niet gedaan en nu zit ik een methode aan het uitzoeken hoe ik er die kraan opkrijg zonder dat er 400l water op de grond gaat :D. Dus kan je beter de kraan installeren vooraleer er water ingaat.
Dat is wel een hele goede van je
Ga ik zeker doen
Een simpel kogelkraantje met slangklemmen
 
Dat is wel een hele goede van je
Ga ik zeker doen
Een simpel kogelkraantje met slangklemmen


image.jpg
 
Deze moet dus hier boven komen. Ik moet het dus nog plaatsen lol. Zal ook een karwei zijn om het droog te houden :juggle:

image.jpg
 
Ff heel snel wat bedacht
Ducktape is water proef
Voor een korte tijd
Bedek je inlaat in je bak
En probeer het
Het zal niet helemaal droog blijven maar beter iets dan niets
 
Nu vraag ik me ook af
Welk filter heb je staan
Heb je de biomaster Thermo 600
Of heb je een ander filter
Want ik zie net in een filmpje dat het verwarming element dat in de biomaster 600 zit
Eigenlijk te zwak zou zijn voor 400 liter water
En dat het voorfilter best snel verstopt raakt
 
Pondguru (YouTube kanaal) heeft een update gemaakt hoe je de inlaat kan verbeteren.

Succes met aquarium.
 
Een kogelkraantje zal prima werken maar je had ook een dubbele kraan van bv Eheim kunnen nemen want deze is makkelijk los te krijgen indien dit nodig is.
 
Nu vraag ik me ook af
Welk filter heb je staan
Heb je de biomaster Thermo 600
Of heb je een ander filter
Want ik zie net in een filmpje dat het verwarming element dat in de biomaster 600 zit
Eigenlijk te zwak zou zijn voor 400 liter water
En dat het voorfilter best snel verstopt raakt
Ik heb niet echt de indruk dat de verwarming te zwak is hoor. Werkt hier behoorlijk goed. Staat op 25 hier.

Ik heb wel gelezen dat de verwarming snel zou stuk gaan. Maar daar wil ik erbij zeggen dat je heel goed moet opletten dat je de stekker uittrekt vooraleer je u filter wilt open doen en de verwarming eventjes laat afkoelen in de filter. En als je de filter terug dicht doet dan moet je eventjes wachten vooraleer je de stekker van de verwarming er terug insteekt. De verwarming moet zich kunnen aanpassen aan de temp van het water. Dat moet ook gebeuren bij een standaard verwarming maar bij die van oase wordt dat dikwijls vergeten omdat die verstopt zit. Met alle gevolgen natuurlijk. Dus kwa vervarming moet je u geen zorgen maken. Hij is ook vrij nauwkeurig.

wat de voorkamer betreft hangt het vooral af wat voor visbestand je hebt. Als je zware vervuilers hebt zal deze inderdaad sneller moet gekuist worden. Maar dat is welgeteld 2 minuten werk.

momenteel heb ik een 20 tal kardinalen en 8 corys erin zwemmen. De voorfilter kuis ik om de 2 weken en dat is ruim voldoende. De hoofdfilter heb ik na 6 maanden nog steeds niet hoeven te reinigen.

Er komen binnenkort wel maanvissen in dus verwacht ik wel dat het reinigen van de voorfilter vaker zal moeten gebeuren. En op dat moment zal ik ook een beter inzicht hebben hoe snel hij zou dichtslippen.

Maar wat de verwarming betreft gaat deze naar mijn gedacht vaak stuk omdat mensen het verkeerd manipuleren.

tot nu toe nog steeds tevreden over alles.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pondguru (YouTube kanaal) heeft een update gemaakt hoe je de inlaat kan verbeteren.

Succes met aquarium.
Hallo Henk.
Kan je eventjes de link plaatsen want ik vind deze niet terug.
Groetjes
 
Ff heel snel wat bedacht
Ducktape is water proef
Voor een korte tijd
Bedek je inlaat in je bak
En probeer het
Het zal niet helemaal droog blijven maar beter iets dan niets
Ik ga het hier uitproberen door een plastieken diepvries zak over de inlaat te trekken met rekker. Normaal gezien als ik de slang ga loskoppelen zal alles moeten vacuum trekken waardoor het verlies van water zou beperkt moeten zijn.

staat op programma voor deze week. Vinger crossed dat het lukt:D
 
Ik heb niet echt de indruk dat de verwarming te zwak is hoor. Werkt hier behoorlijk goed. Staat op 25 hier.

Ik heb wel gelezen dat de verwarming snel zou stuk gaan. Maar daar wil ik erbij zeggen dat je heel goed moet opletten dat je de stekker uittrekt vooraleer je u filter wilt open doen en de verwarming eventjes laat afkoelen in de filter. En als je de filter terug dicht doet dan moet je eventjes wachten vooraleer je de stekker van de verwarming er terug insteekt. De verwarming moet zich kunnen aanpassen aan de temp van het water. Dat moet ook gebeuren bij een standaard verwarming maar bij die van oase wordt dat dikwijls vergeten omdat die verstopt zit. Met alle gevolgen natuurlijk. Dus kwa vervarming moet je u geen zorgen maken. Hij is ook vrij nauwkeurig.

wat de voorkamer betreft hangt het vooral af wat voor visbestand je hebt. Als je zware vervuilers hebt zal deze inderdaad sneller moet gekuist worden. Maar dat is welgeteld 2 minuten werk.

momenteel heb ik een 20 tal kardinalen en 8 corys erin zwemmen. De voorfilter kuis ik om de 2 weken en dat is ruim voldoende. De hoofdfilter heb ik na 6 maanden nog steeds niet hoeven te reinigen.

Er komen binnenkort wel maanvissen in dus verwacht ik wel dat het reinigen van de voorfilter vaker zal moeten gebeuren. En op dat moment zal ik ook een beter inzicht hebben hoe snel hij zou dichtslippen.

Maar wat de verwarming betreft gaat deze naar mijn gedacht vaak stuk omdat mensen het verkeerd manipuleren.

tot nu toe nog steeds tevreden over alles.
Top dank u voor de ruime informatie
 
Ik ga het hier uitproberen door een plastieken diepvries zak over de inlaat te trekken met rekker. Normaal gezien als ik de slang ga loskoppelen zal alles moeten vacuum trekken waardoor het verlies van water zou beperkt moeten zijn.

staat op programma voor deze week. Vinger crossed dat het lukt:D
Heel veel Succes
 
Een kogelkraantje zal prima werken maar je had ook een dubbele kraan van bv Eheim kunnen nemen want deze is makkelijk los te krijgen indien dit nodig is.
Is nog eens een gedacht john. Ik moet deze week nog naar de lfs. Zal er eens over informeren. Want is inderdaad de bedoeling als het water afgesloten is om er de slang af te koppelen om te kuisen.
 
Beste Guppy101,

Gave bak heb je! Ik moet nog even geduld hebben maar in december ga ik de Oase Highline 300 bestellen. Leuk om hier ook de tip te lezen voor een extra kraan mocht je je slang willen vervangen :)

Ik lees net dat je de Oase Biomaster 600 net iets te zwak vind. De winkel raadde mij de 350 aan op de Highline 300. Was er zelf al uit om de 600 te nemen, omdat ik liever wat ruimer wil zitten dan dat ik straks stroming te kort kom.

ben wel benieuwd of jij de spraybar gebruikt of een lillypipe? Als je de spraypipe gebruikt, heb je hem dan langs de zijwand of achterwand?

Hoop dat je updates blijft plaatsen

Groeten,
Chandler
 
Ik ga het hier uitproberen door een plastieken diepvries zak over de inlaat te trekken met rekker. Normaal gezien als ik de slang ga loskoppelen zal alles moeten vacuum trekken waardoor het verlies van water zou beperkt moeten zijn.

Ik heb toevallig 3 weken geleden het zelfde kraantje er tussen gezet. Ik heb een knikker op de inlaat gedaan. werkte top geen druppel gemorst.

Wel heb ik een beetje spijt van het kraantje. heb met veel kracht de slangen vast moeten maken dus die zal ook niet makkelijk los komen als je het een keer schoon moet maken. Daarbij heb ik het idee dat het kraantje ook wel wat weerstand geeft. De knikker in de inlaat werkte zo goed dat achteraf dat eigenlijk wel voldoende zou zijn maar goed.
 
Topic uit het oog verloren, maar de vissen zwemmen er in! :D Nu wel heel benieuwd naar wat nieuwe, meer up to date, foto's van de bak!
 
Leuk om hier ook de tip te lezen voor een extra kraan mocht je je slang willen vervangen :)

Chandler

Die kraan komt er omdat je op die manier de slang deftig kunt kuisen
 
Beste Guppy101,

Ik lees net dat je de Oase Biomaster 600 net iets te zwak vind. De winkel raadde mij de 350 aan op de Highline 300. Was er zelf al uit om de 600 te nemen, omdat ik liever wat ruimer wil zitten dan dat ik straks stroming te kort kom.

ben wel benieuwd of jij de spraybar gebruikt of een lillypipe? Als je de spraybagebruikt, heb je hem dan langs de zijwand of achterwand?

Groeten,
Chandler

ik vind inderdaad dat de pomp kwa kracht wat tekort schiet. Ik heb de biomaster 600. Het is de krachtigste pomp van oase. Maar ik heb ook een sterk beplante bak. Het hangt dus ook een beetje van je inrichting. Ik heb er een stromingspomp erbij gekocht die aan de overkant van de uitlaat staat. En daarmee gaat het prima. De stromingspomp staat trouwens niet altijd aan. Want dan is er tamelijk veel stroming in de bak. Vinden de vissen niet zo fijn. Die staat enkel eens op om het stof af te blazen :D

Ik gebruik de spraybar. Deze staat aan de linkerkant op de zijwant.

groetjes
 
Topic uit het oog verloren, maar de vissen zwemmen er in! :D Nu wel heel benieuwd naar wat nieuwe, meer up to date, foto's van de bak!

Die komen er binnenkort. Heb net nieuwe plantjes en decoratie van Vivarium. Ook ga ik nieuwe visjes halen deze week. 4 apistograma cacatouetes triple. Daarna is het foto shoot.:D
 
Ik heb toevallig 3 weken geleden het zelfde kraantje er tussen gezet. Ik heb een knikker op de inlaat gedaan. werkte top geen druppel gemorst.

Wel heb ik een beetje spijt van het kraantje.

Het idee van de knikker is ook geweldig. Maar ik weet niet of ik hier een gepaste knikker heb. En er moet er toch maar eens een vis ertegenaan zwemmen of per ongeluk tijdens het schoonmaken:D

John had hierboven de dubbele kraan van eheim voorgesteld. Blijkbaar krijg je die gemakkelijk los. Daar ga ik ook eens voor zien. Anders installeer ik deze .
 
Mensen de klus is geklaard :D

Ik ben super trots op mijn eigen dat ik het redelijk droog gehouden heb.

De kraan staat dus op de inlaat slang. En bedankt aan John voor de hint om de dubbele kraan van Eheim te nemen want het was inderdaad heel moeilijk om die slangen erop te krijgen. Daar moet ik Kerstens gelijk in geven. Je moet paardenkracht hebben om die slangen van een kogelkraan te krijgen. Zou nog een lastige klus geweest zijn op moment dat je de slang moet kuisen.

Nu zal het simpel zijn om de inlaat slang af te koppelen en rustig te kunnen kuisen.


Ik ben dus gisteren achter nieuwe visjes gegaan. 4 apistos. Zitten in quarantaine. En net die zak waar ze inzaten heb ik goed afgespoeld, een beetje ingekort over de inlaat getrokken en vast gemaakt met de rekker. Voor wat dat een viszak allemaal niet kan dienen. :D

De filter afgezet, en op hoop van zege de inlaat slang door gesneden.Het water die in de slang was is eruit gekomen maar voor de rest is het redelijk droog gebleven.

zie hier de fotos. Oef een lastige klus geklaart. Toch aan mijn man straks vragen of hij alles nog eens wilt controleren :D

B8C4C8B3-6C9B-4044-BC8E-DD9001B7C7D3.jpeg
D6E5C8CE-AA97-4F1E-9731-8FCE9662006A.jpeg
 
Nou ik ben blij dat je iets aan mn tip hebt gehad ;)
 
Wat een syteem hé.goed gedaan

Zeg dat maar. Ik moest even mijn adem inhouden toen ik die slang doorknipte. Voor hetzelfde geld lag er 400l water op de grond.:juggle:

Toch iets dat Oase over het hoofd gezien heeft. Er is over alles goed nagedacht voor dit aquarium maar blijkbaar moet bij oase de inlaat slang niet gekuisd worden haha.
 
Ik lees dit soort opmerkingen vaker. Toch een waarschuwing. Verlichting is van groot belang bij je aquariumhobby. Daar op bezuinigen is een dure fout. Mensen zien dit probleem pas achteraf wanneer de plantjes het niet doen zoals aanvankelijk gedacht. Dan extra of zelfs nieuw moeten kopen is pas duurkoop. Lees hier de topic's van de spijtoptanten er maar eens op na! Licht is dus beslist géén sluitpost. Voor mij is het vaak onbegrijpelijk dat mensen hele dure bakken aanschaffen met van alles er op en aan en dan vervolgens een paar goedkope ledstripjes aanschaffen omdat alles al duur genoeg was...

Ik mis de kant tekening wat voor soort bak je wilt. Bij een gezelschap / Hollandse plantenbak is licht erg belangrijk inderdaad (maar nog lang niet zo belangrijk als bij een koralen bak) maar bij een biotoop bak is licht vaak niet bepaald belangrijk.

Het merendeel van onze planten zijn zelfs moerasplanten die komen die vissen zelden of niet tegen in de natuur :)
 
Ik mis de kant tekening wat voor soort bak je wilt. Bij een gezelschap / Hollandse plantenbak is licht erg belangrijk inderdaad (maar nog lang niet zo belangrijk als bij een koralen bak) maar bij een biotoop bak is licht vaak niet bepaald belangrijk.

Het merendeel van onze planten zijn zelfs moerasplanten die komen die vissen zelden of niet tegen in de natuur :)
Het zou raar zijn als niet het merendeel van je planten moerasplanten zijn. Sterker nog, het merendeel van de aquariumplanten zijn nu juist moerasplanten! Verder kan nog gezegd worden dat, weer het merendeel, van je planten een redelijk hoge tot een hoge lichtintensiteit vragen. Uiteraard kennelijk de soorten wel een zekere tolerantie, wat dat betreft, maar om een optimale groei mogelijk te maken zonder daarbij overtollig alg te kweken zal je aan de vraag van licht én bemesting moeten voldoen. Verder zou ik nog willen opmerken dat het best zo kan zijn dat je nu met minder licht toekunt maar er iets niets zo veranderlijk als een mens, dus voor de toekomst...
 
Mijn nieiwe aanwinsten:

4 apistograma cacaouetes triple red.

1 man en 3 vrouw.

sorry nog geen te mooie foto maar ze moeten nog op kleur komen en zitten nog in de quarantaine bak.

2F4AC47C-8CBD-4BC6-9045-A58C0F2EB824.jpeg
804BCBE9-9FC8-463C-B9BC-2AA7950FECDF.jpeg
 

Terug
Bovenaan