Oase highline 400 van 4ndr3


Nee maar goed die hebben zeker geen honger, Ik voer 1x levendvoer en dan als 2e portie wat vlokken of diepvries.
We verwennen ze teveel denk ik.
Verwend zijn ze zeker. Op een gegeven moment had ik er nog 4 in de bak, en dat zorgde voor veel onrust. Ik heb er toen 2 jonkies bijgezet en sinds dien is de rust wedergekeerd in de bak. Tijdens het extra voeren van die jonkies hebben de 4 grote zich te goed gedaan aan de extra voerbeurten. Nu die 2 aardig richting het formaat van de oudere gaan, weer het aantal voerbeurten teruggebracht naar 2 per dag.
 
Ik had 5 en na 1 jr overleed er 1 en had dus ook 4 over maar Jos Hut adviseerde juist om er niks bij te zetten omdat de volwassen vissen anders de kleine weleens konden domineren met alle gevolgen van dien en ik heb het bij 4 gehouden. Deze leven in goede harmonie rustig in de 330 liter.
Maar goed het kan dus ook goedgaan lees ik nu, al is jouw bak wel een maatje groter.
 
Maandagavond, dus tijd voor een waterwissel. Niet de beste foto, maar wel eentje die de kleur van het water aardig weergeeft.
IMG-20230417-WA0000.jpeg
 
Aardig kleurtje Andre.
Elzenproppen, bladeren en thee doen wonderen. De bak inmiddels weer gevuld, en dan lijkt hij op de foto weer een stuk lichter dan in werkelijkheid. Maar goed dat je er zelf in realtime naar kijkt en de echte kleur ziet.
20230417_204005.jpg
 
Een foto vertekend vaak inderdaad. Hoe oud zijn de manen nu?
 
Een foto vertekend vaak inderdaad. Hoe oud zijn de manen nu?
De 4 oudste zijn nu 3 jaar, de 2 jongere die er later bijgekomen zijn, zijn iets ouder dan een jaar.
 
Ok, ja de mijne zijn bijna 4 jaar nu. Ze zijn dacht ik uit juni 2019.
 
Tijdje geleden alweer dat ik foto's geplaatst heb, dus direct na de waterwissel even snel een paar foto's met de telefoon geschoten. Midden op de dag, dus wel met weerspiegeling.
20230604_135647.jpg
20230604_135507.jpg
20230604_135249.jpg
20230604_135221.jpg
20230604_134800.jpg
20230604_134731.jpg
 
Alweer lang geleden dat ik hier wat geplaatst heb, terwijl er best wat veranderd is. De foto's zijn net de telefoon gemaakt en niet van de beste kwaliteit.

Ik kwam van de zomer een prachtig groot stuk hout tegen in Woudenberg, dus deze gelijk meegenomen.
20230904_110850.jpg

En omdat ik toch al van plan was om het grind te vervangen door filterzand, maar gelijk twee vliegen in een klap vangen.

Eerst de bak leeg en het zand erin.
20230905_151300.jpg


Het nieuwe stuk hout erin, valt zeker niet tegen.
IMG-20230905-WA0016.jpeg

Vervolgens het oude hout terugplaatsen en het begint weer ergens op te lijken.
20230905_185216.jpg

Nu nog de bak op kleur brengen en hij staat er weer keurig bij.
20231110_120853.jpg


Bij het leeghalen van het aquarium heb ik gelijk de corydoras sterbai en de L397 uitgevangen. Deze hebben allen een nieuw huis gekregen omdat ze de apistogramma's flink in de weg zaten. Omdat ik na een paar weken toch alg kreeg op het hout, heb ik inmiddels vier ancistrus rio itenez toegevoegd. Een mooie klein blijvende soort, die pas een paar jaar geleden ontdekt is volgens de verhalen. Ze zijn nog erg schuw, maar het is toch gelukt om snel een foto te maken voordat hij aan de achterkant van het hout kroop.
20231110_123808.jpg
 
Zomaar een paar foto's van de laatste aanwinsten, 4 dicrossus filamentosus. Ze zijn pas 2,5 cm groot maar laten zich goed zien.
20231129_203629.jpg
20231129_203655.jpg


En ook de pas toegevoegde ancistrus Rio Itenez laten zich steeds vaker zien.
20231129_203710.jpg
 
Mooie bak, leuk ingericht!

tip, als je foto's maakt met reflectie, doe dat niet in je onderbroek :LOL:
 

Bijlagen

  • Untitled.png
    Untitled.png
    352.4 KB · Weergaven: 53
Mooie bak, leuk ingericht!

tip, als je foto's maakt met reflectie, doe dat niet in je onderbroek :LOL:
Moet ik de dames toch teleurstellen. Loop thuis meestal in een sportbroek. Mijn vrouw heeft het gauw koud dus knalt gauw de kachel aan. Ikzelf ben daarintegen nogal warmbloedig.
Ps. Mijn strakke kuiten zijn wel het aankijken waard;)
 
Bijna 2 maanden geleden 4 wildvang crenicara filamentosa van 2,5 cm gekocht. Inmiddels zijn de grootste al formaat volwassen kardinaaltetra. Dus tijd voor wat nieuwe foto's.
20240120_151532.jpg
20240120_151534.jpg
20240120_151710.jpg
20240120_151821.jpg
20240120_151854.jpg
20240120_151931.jpg
20240120_151859.jpg


Oké vriend, dat was wel weer genoeg. Laat ons nu naar weer net rust.
20240120_151800.jpg
 
Heel bijzondere vis. Mooi om te zien. Heb je ook een recent totaal plaatje van het aquarium?
 
Schitterend
Kan je wat vertelen over je techniek?
Verlichting....co2....etc
Hoe vaak verversen water?
En welke eten geef je ze?
En hoe voorkom je dat je geen algen krijgt?

mvg ronald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie bak! Persoonlijk vind ik de maanvissen te groot en aanwezig voor de bak. Ben eerder fan van kleine visjes ;) maar de sfeer is zeker in orde!
 
Schitterend
Kan je wat vertelen over je techniek?
Verlichting....co2....etc
Hoe vaak verversen water?
En welke eten geef je ze?
En hoe voorkom je dat je geen algen krijgt?

mvg ronald
Het aquarium is een Oase highline 400 en wordt gefilterd door een Oase biomaster850 thermo. De verlichting bestaat uit 2 stuks premium led aangestuurd door een eac. De verlichting komt niet boven de 50%. En de voorste lamp brand wat feller dan de achterste. Ik maak veel gebruik van de bewolking die standaard in de Oase app zit. Dit geeft het geheel door de overdrijvende wolken een nog natuurlijker uitstraling.
Screenshot_20240120_174226.jpg

Screenshot_20240120_174218.jpg

Ik voeg geen co2 toe, wel kleur ik het water na een wekelijkse waterverversing van bijna 50% met catappa bladeren, catappaschors, elzenproppen en rooibosthee.
in een dergelijke bak horen eigenlijk geen planten. Ik heb er zelf wat kleine Echinodorus ingezet en heb gisteren hydrocleys nymphoides en Hydrocotyle leucocephala toegevoegd. Hopelijk slaat 1 van de 2 aan als drijver. Tot nu toe zijn alle pogingen voor drijvers mislukt. Anders wordt het straks eendenkroos.

Last van algen heb ik niet. Door het donkere water komt er te weinig licht in voor een flinke algengroei. En wat er wel groeit wordt door de ancistrus Rio Itenez en de otocinclus opgeruimd. De voorruit maak ik hooguit 1x in de 2 maanden schoon. En dan alleen nog als de laagstaande zon op het aquarium heeft gestaan.

Als eten krijgen ze 1x per dag dr. Bassleer granulaat en 1x per dag diepvries witte muggenlarven, artemia of daphnia.
 
Schitterende foto’s van een schitterende bak!👍
 
Het aquarium is een Oase highline 400 en wordt gefilterd door een Oase biomaster850 thermo. De verlichting bestaat uit 2 stuks premium led aangestuurd door een eac. De verlichting komt niet boven de 50%. En de voorste lamp brand wat feller dan de achterste. Ik maak veel gebruik van de bewolking die standaard in de Oase app zit. Dit geeft het geheel door de overdrijvende wolken een nog natuurlijker uitstraling.
Bekijk bijlage 370952
Bekijk bijlage 370953
Ik voeg geen co2 toe, wel kleur ik het water na een wekelijkse waterverversing van bijna 50% met catappa bladeren, catappaschors, elzenproppen en rooibosthee.
in een dergelijke bak horen eigenlijk geen planten. Ik heb er zelf wat kleine Echinodorus ingezet en heb gisteren hydrocleys nymphoides en Hydrocotyle leucocephala toegevoegd. Hopelijk slaat 1 van de 2 aan als drijver. Tot nu toe zijn alle pogingen voor drijvers mislukt. Anders wordt het straks eendenkroos.

Last van algen heb ik niet. Door het donkere water komt er te weinig licht in voor een flinke algengroei. En wat er wel groeit wordt door de ancistrus Rio Itenez en de otocinclus opgeruimd. De voorruit maak ik hooguit 1x in de 2 maanden schoon. En dan alleen nog als de laagstaande zon op het aquarium heeft gestaan.

Als eten krijgen ze 1x per dag dr. Bassleer granulaat en 1x per dag diepvries witte muggenlarven, artemia of daphnia.
Hartelijk dank voor het uit gebreide antwoord.

Mvg Ronald
 
Die ancistrus Rio Itenez :love: prachtig beestje !!
Als je ooit eens jongen gaat krijgen hou ik me aanbevolen !!!
 
Als ze zichtbaar zijn, verstoppen ze zich meestal alweer voordat je de telefoon kan pakken om even snel een foto te maken. Dit keer bleven ze even zitten, dus snel een paar foto's geschoten. De meestal onzichtbar ancistrus Rio Itenez.
20240121_204352.jpg
20240121_204308.jpg
20240121_204324.jpg
blijft toch een van de mooiste ancistrus.
 
Helemaal mijn smaak, maar dat weet je wel :D Heel erg mooi, ook de vissen. Voer jij de ancistrus iets van groenvoer? Die van mij eet vooral heel actief mee met alles wat ik de rest voer, maar dat is niet plantaardig.

Die ancistrus Rio Itenez :love: prachtig beestje !!
Als je ooit eens jongen gaat krijgen hou ik me aanbevolen !!!
Zijn inderdaad mooie ancistrus, op aanraden van Andre heb ik er ook eentje aangeschaft, hij laat zich hier heel goed zien elke dag. Ik weet niet waar je woont maar aquariumgek in Oosterhout heeft ze zitten voor een heel betaalbare prijs.
 
Ze grazen hier vooral het hout en de botanicals af, maar ze zullen ongetwijfeld elk stukje granulaat dat ze tegenkomen opeten. Ik leg afhankelijk van wat we zelf eten groente in de bak, courgette bloemkool spruiten ed. Maar over het algemeen zie ik daar alleen de oto's en slakken op reageren. Mogelijk dat ze er 's avonds van eten, maar meestal gaat alleen de spruit op. De rest vis ik er na een dag weer uit.
 
Helemaal mijn smaak, maar dat weet je wel :D Heel erg mooi, ook de vissen. Voer jij de ancistrus iets van groenvoer? Die van mij eet vooral heel actief mee met alles wat ik de rest voer, maar dat is niet plantaardig.


Zijn inderdaad mooie ancistrus, op aanraden van Andre heb ik er ook eentje aangeschaft, hij laat zich hier heel goed zien elke dag. Ik weet niet waar je woont maar aquariumgek in Oosterhout heeft ze zitten voor een heel betaalbare prijs.
Zit niet helemaal in de buurt meer dan 200km heen en weer...
 

Terug
Bovenaan