Nymphaea gardneriana vraag


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,843
Een paar weken geleden heb ik nymphaea gardneriana gekocht op marktplaats. De man waar ik het van kocht gaf aan dat kleibolletjes voldoende voeding zou moeten zijn. Ik heb de osmocote pilluh van Tuinkabouter gekocht en bij elk plantje een pil in de grond gestoken.
Nu zie ik wel nieuw blad, maar dat blijft erg klein en lijkt in sommige gevallen wel bijna transparant. De oude bladeren zijn verslijmd en met algen begroeid en heb ik weggeknipt. Er is wel een nieuw plantje bijgekomen, maar ook dat is erg klein. Ik wil de planten niet laten wegkwijnen natuurlijk. Moet ik geduld hebben tot ze goed aanslaan of mis ik ergens iets waardoor dit gebeurt. Iemand enig idee?
IMG_20200428_161135.jpg
 
Knal er wat kleibolletjes bij. Deze planten hebben echt veel voeding nodig. Bij aquariumbemesting.nl kan je zakjes bestellen en de kleibolletjes zelf maken. Werkt als een trein.
 
Ik had deze inderdaad al als backup bedacht. Ik ga de kleimix bestellen, dank je wel!
 
Nymphaea's houden over het algemeen, deze dus ook, van zacht zuur water. Deze zal bij een sterk belichte bak laag blijven, bij minder licht worden de stelen wat langer. In de natuur groeien ze eigenlijk op een wat zanderige bodem maar ze doen het beter op leem. Dus kleibolletjes bij d wortels is een goed idee. Je ziet dan vanzelf uitlopers ontstaan waaruit jonge plantjes uitlopen. Dit is trouwens een redelijk nieuwe soort waar ik wel al eerder over gelezen heb maar ik zag ze hier nog niet eerder aangeboden worden. Je hebt dus iets wat hier misschien nog zeldzaam is! Nymphaea gardneriana 'Santarem' heten ze officieel.
 
Ja, klopt Benvo! Zo'n gave plant! Ik zag 'm steeds in aquariums voorbijkomen die ik mooi vond dus toen ik het plantje op Marktplaats voorbij zag komen heb ik meteen gereageerd. Toen moest ik wachten tot de scapers tank er was omdat ik ze niet in mijn cladophora cube wilde zetten natuurlijk en toen heb ik een paar maanden moeten wachten tot ze weer beschikbaar waren.
Inmiddels zit er helemaal links een uitlopertje aan, maar alles blijft maar klein. Vandaar mijn vraag, maar jullie bevestigen mijn idee dat op dit moment voor deze plant de kleibolletjes beter zijn,dus bedankt daarvoor!
 
Kleibolletjes zitten bij de planten, nu afwachten!
 
Mooi!!! Is dat ook de gardneriana? Ik heb ook de capsules van Tuinkabouter en nu dan de kleibolletjesmix van aquariumbemesting.nl erbij. Dubbele whammy, ik hoop dat het helpt. Ik wil ook zo'n mooi veldje. (y):DD
 
Mooi!!! Is dat ook de gardneriana? Ik heb ook de capsules van Tuinkabouter en nu dan de kleibolletjesmix van aquariumbemesting.nl erbij. Dubbele whammy, ik hoop dat het helpt. Ik wil ook zo'n mooi veldje. (y):DD
ja is ook de Nymphaea gardneriana "Santarem", daar heb jij de stekken van ?
beginnen ze al te komen?
 
Serieus, ben jij de Cees waar ik ze gekocht heb? :ROFLMAO: Dat is wel grappig ja. Er komen wel nieuwe blaadjes, maar het blijft allemaal erg klein. Ik heb natuurlijk geen geduld ook, maar hoop wel dat het echt een beetje gaat groeien. Ik heb wel een uitloper bij een, dat is nu een miniplantje, maar met blaadjes van een centimeter. Overal zitten wel kleibolletjes en osmocote pillen bij. Nu nog even wat bestellen bij www.geduld.nl denk ik. :engel:
 
Het wil nog niet echt heel erg lukken met de Nymphaea,zowel de gardneriana als de stellata. De blaadjes zijn klein en bij de gardneriana zijn ze zelfs gedeeltelijk transparant. De eerste nieuwe blaadjes waren nog kleiner en transparanter, dus het is wel beter geworden. Heeft iemand nog een inzicht over iets dat ik mis? Ik heb er kleibolletjes en osmocote pillen bij gestopt en ik geef Complete mix van aquariumbemesting.nl.
IMG_20200607_184309.jpg
IMG_20200607_185533.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb een hogere dosis Complete gegeven en nog wat extra kleibolletjes. Nu zitten er soms wel 4 per plant bij. Maar heb nu eindelijk het gevoel dat er iets gaat gebeuren.
IMG_20200611_164404.jpg
 
Hallo allen!

Is er iemand die mij zou kunnen voorzien van een stek van deze plant (tegen betaling uiteraard!). Ik ben echt dol op deze plant maar het lukt mij maar niet om deze te bemachtigen!

Groet,
Tim
 
Ik heb nog een plantje, dus die doe ik niet weg. Ik heb ze via marktplaats gekocht. Een aantal maanden steeds checken of ze erop staan. Succes met zoeken!
 

Terug
Bovenaan