Nu al 2x uitval na introductie nieuwe vissen


Xarvios

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2014
Berichten
59
Tjah, the title says it all. Maar wat meer uitleg:

Bak: 70 liter, draait al een jaartje of drie (af en toe op nieuw ingericht, maar filter inhoud behouden), 23 graden. Vissen: meestal een boraras soort of twee, maximaal 8, soms een annulatus epiplatys of twee. Verder een x amount of neocaridina. Niks bijzonders dus. Vaak erg stabiel qua vissen, en weinig uitval. Veel planten aanwezig.

Een jaar geleden ofzo dacht ik even een nieuwe scholenvis te proberen. Gekocht van Koicompagnie in Beilen. Ik kocht daar 6 Pseudomugil furcatus. Erg actieve vissen in de bak. Eenmaal thuis meteen uitval (binnen 24 uur) van twee vissen. En ook een aantal van mijn boraras gingen dood. Ik heb toen de nog 4 levende furcatus snel terug gebracht, maar ben alsnog een aantal van mijn rasbora verloren.

Twee weken geleden dacht ik, ik probeer het nog eens bij deze winkel. Want hoe groot is de kans dat het weer fout gaat. Tjah, je raadt het al. Mijn huidige bestand op dat moment was: 5x boraras maculatus, 2x boraras brigittae, 1x annulatus epiplatys vrouw. Ik vond het tijd om alles wat te laten groeien, en misschien eens wat anders te proberen. Ik heb toen 2x boraras brigittae gekocht, 3x endler gup, en 1x annulatus epiplatys man. Sinds ik de nieuwe vissen heb gekocht zijn alle boraras brigittae, 4x boraras maculatus overleden. Ook is een endler gup vrouw overleden (maar had het idee dat zij baarissues heeft gehad, heb twee jongen gevonden, en zag wel dat ze lang geprobeerd heeft jongen te baren, maar kon ook niet helpen).

Symptomen van vissen die uitvallen: binnen 24 uur dood. Ze gaan van levendig rondzwemmend en eten, naar wat onder het oppervlak hangend (nog wel op kleur), soms met ingevallen buik (erg plotseling) naar binnen 24 uur dood. Gaat erg snel dus. Er is uitval van nieuwe vissen en het huidige bestand. Ik heb met een druppeltest nitriet kunnen uitsluiten. Ook heb ik een grote waterwissel gedaan na de uitval (maar nitriet daarvoor getest). De uitval gaat langzaam door, nu ook nog. 1 vis per dag gaat van vrolijk aanwezig, naar dood in 24 uur. Mijn annulatus epiplatys vrouw lijkt het volgende slachtoffer te worden (waarschijnlijk dus morgen al dood).

Wat kan dit zijn? Is er sprake van een bacteriecultuur clash die ervoor zorgt dat de vissen gewoon totaal niet compatible zijn? Of kan er wat anders gaande zijn? Ik weet van de zogenaamde 'wasting disease' maar heb het idee dat die ziekte echt niet zo snel toeslaat. Dus wat kan het dan zijn?
 
Wat het is weet ik niet maar hier 2 keer een soortgelijke situatie waarbij na toevoegen vissen de garnalen dood gingen. Denk zelf aan een bacterie/virus omdat het de eerste keer ook in m'n tweede bak gebeurde en had daar niks nieuws in gedaan maar gebruik zelfde slang en emmer voor beide bakken.
 

Terug
Bovenaan