(Nog geen) nieuwe betta (maar wel wat vragen)


Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Berichten
273
Leeftijd
47
Locatie
Leeuwarden, Nederland
Hallo iedereen, mijn naam is Donna en ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben van plan een betta te kopen, een man. Deze komt dan alleen in een, zoals dat zo mooi op een site staat, Superfish Start 30 Tropical Kit Wit.
Ik wil best een grotere maar mijn kastje is niet dieper >< 23 cm precies dus deze komt mooi uit :)

Ik heb me hier en op allerlei andere plaatsen op Internet al behoorlijk ingelezen en hoop dat ik in ieder geval voldoende kennis heb opgedaan om hem een mooi leven te bezorgen.

Maar ik heb nog wel wat vragen.

1) Heeft iemand ervaring met dit specificieke aquarium en hoe bevalt het?
2) Weet iemand of hier een automatische functie voor het licht op zit of dat je hem aan een timer kan aansluiten? (Voor vakanties bv.)
3) De ondergrond: Ik heb veel gelezen en ook veel uiteenlopende meningen, maar ben er nog steeds niet uit of je nou beter zand of grind kan nemen, en of dat nou inderdaad donker moet zijn of dat dat niet uitmaakt. Ik heb hier op dit forum ook onderwerpen gelezen maar ik kom er gewoon niet helemaal uit...
4) Vakanties: Als wij op vakantie gaan (1x per jaar ;)) dan is dat drie weken. Mijn schoonouders komen zo eens in de drie of vier dagen naar ons huis kijken en zouden dan de betta wat te eten kunnen geven. Zij weten echter niets van vissen af en er is niemand anders (mijn ouders wonen te ver weg) die op het aquarium kan letten in de vakantie.
Zou ik ze bv. in het midden van de vakantie wat water er uit kunnen laten halen en wat nieuw water er in laten doen, gewoon als op een briefje schrijven oid hoe het moet? Ik kan ze niet gaan vragen naar waarden te kijken helaas, dat wordt hem niet. Hoe doen jullie dat in vakanties? Of kan ik hem drie weken in hetzelfde water laten als ik van te voren alles goed controlleer en zorg dat de waarden goed zijn?

Ik heb bij een dierenwinkel een hele mooie rode crowntail gezien met wittig lijf waar ik direct wat verliefd op werd, hij reageerde ook leuk op mijn vinger. Ik heb echter nog geen aquarium en als ik dat wel heb kan ik over vier weken pas een vis halen, dus natuurlijk heb ik hem niet meegenomen :) ik dacht alleen dat hij wat kale plekjes aan het einde van zijn vinnen had, ik dacht dat hij misschien wat aangenipt werd door de kleine andere visjes (geen idee meer welke, kleine wit- of zilverkleurtjes) maar na een artikel hier over vinrot gelezen te hebben weet ik het niet... ben bij nader inzien wel blij dat ik hem nog niet kon meenemen :)

Ik hoop snel van julle te horen!

Groeten,

Donna.
 
Hoezo koop je het niet 1 week voordat je op vakantie gaat. Dan wnnr je terug bent kan je een leuke betta kopen als afsluiter van je vakantie. Hoef je ook nog niks uit te leggen aan je schoonouders enz.
 
3) De ondergrond: Ik heb veel gelezen en ook veel uiteenlopende meningen, maar ben er nog steeds niet uit of je nou beter zand of grind kan nemen, en of dat nou inderdaad donker moet zijn of dat dat niet uitmaakt. Ik heb hier op dit forum ook onderwerpen gelezen maar ik kom er gewoon niet helemaal uit...
Hallo Donna :)

Ik heb zelf een voorkeur gekregen voor zand. Vroeger had ik niets dan grind. Nadeel van grind is dat vuil/voer daar tussen valt. Op zand blijft het liggen en als de bacteriecultuur van de bodem echt rijp is, wordt vuil zoals ontlasting door de bodem zelf afgebroken.

Vakanties: Als wij op vakantie gaan (1x per jaar ;)) dan is dat drie weken.
Drie weken is we lang om niet te voeren. Om te voorkomen dat er tijdens je vakantie teveel wordt gevoerd zou je kleine envelopjes kunnen vouwen van papier en daar een afgemeten portie voer in doen, die per keer gevoerd kan worden. Zo voorkom je dat er tijdens je vakantie teveel wordt gevoerd.

Wat krijg je voor filter? Een intern Superfish filter? Welke? Het best mogelijke scenario is dat de oppas van het filter af kan blijven. Normaal maak je het filter ook niet schoon, tenzij het echt slecht door stroomt.

Zou ik ze bv. in het midden van de vakantie wat water er uit kunnen laten halen en wat nieuw water er in laten doen, gewoon als op een briefje schrijven oid hoe het moet? Ik kan ze niet gaan vragen naar waarden te kijken helaas, dat wordt hem niet. Hoe doen jullie dat in vakanties? Of kan ik hem drie weken in hetzelfde water laten als ik van te voren alles goed controlleer en zorg dat de waarden goed zijn?
Durf je hier even niet veel over te zeggen. Volgens mij is een waterwissel tijdens een vakantie niet gebruikelijk/nodig. Hoop dat anderen je daar wat over kunnen vertellen.
Zelf zou ik er naar streven dat de oppas zoveel mogelijk met zijn vingers van de bak af blijft :) Te vaak gelezen dat ondanks goede bedoelingen het toch fout gaat.
 
1. Nee. Al kan ik zeggen dat als je echt alleen een Betta neemt in die bak hij vast blij zal zijn. Veel houden hem in minder.
2. Je kan altijd nog een timer kopen tussen de stekker en het stopcontact die je zelf kan instellen.
3. Niks scherps. Ik zou gewoon voor filterzand gaan van de bouwmarkt. Als je echt niet anders neemt kunnen 0.4-0.8 en 0.7-1.25 allebei. Hier komt ook bij: Wat wil je? Ga je veel planten nemen? Hou bij een Betta rekening met veel oppervlakte planten. Ga je ook in de bodem planten? Dan kun je een voedingsbodem leggen met daarover zand, capsules kopen en die bij de wortels steken, Of van dat speciale spul zodat je eigenlijk niks hoeft te doen. behalve wat voeding voor je oppervlakte planten.
4. Een Betta kan best wel wat hebben. In het wild drogen heel hun habitats nagenoeg uit en leven ze soms in een modderig plasje want meer kun je het niet noemen. Waterwaarden op een bepaald niveau houden is eigenlijk: Hoe kleiner de bak, des te moeilijker het is. Je kan altijd nog een auto-feeder aanschaffen. Als je voor die drie weken waterwissel doet, zou het gewoon moeten kunnen naar mijn idee. Let wel op dat met voeren je niet de fout maakt: Dan maar heel veel zodat hij 4 dagen kan. Hij eer niet alles op en voordat je het weet zit heel je bak vol alg en zijn je waterwaardes verpest. Ik zou hem gewoon 3 weken bij je ouders thuiszetten. Een oppas moet je geluk mee hebben of je vissenwinkel lief aankijken en waarschijnlijk flink geld betalen. Als je niemand in je huis vertrouwt misschien een ander oppas adres.

Zonder foto kan ik het niet zeggen wat betreft die aantasting. Dat valt vaak meestal al op te lossen met een schepje aquariumzout. Of een kuur. Ligt er ook aan waar je koopt. Zie je dode vissen op de bodem in meerdere bakken of vissen die duidelijk ziek zijn, dan is dat vaak een no-go.

Hoop je een beetje vooruit te hebben geholpen! Beter dat je bezint eer ge begint! Scheelt een hoop ellende voor de visjes.
 
Hallo Donna :)

Ik heb zelf een voorkeur gekregen voor zand. Vroeger had ik niets dan grind. Nadeel van grind is dat vuil/voer daar tussen valt. Op zand blijft het liggen en als de bacteriecultuur van de bodem echt rijp is, wordt vuil zoals ontlasting door de bodem zelf afgebroken.


Drie weken is we lang om niet te voeren. Om te voorkomen dat er tijdens je vakantie teveel wordt gevoerd zou je kleine envelopjes kunnen vouwen van papier en daar een afgemeten portie voer in doen, die per keer gevoerd kan worden. Zo voorkom je dat er tijdens je vakantie teveel wordt gevoerd.

Wat krijg je voor filter? Een intern Superfish filter? Welke? Het best mogelijke scenario is dat de oppas van het filter af kan blijven. Normaal maak je het filter ook niet schoon, tenzij het echt slecht door stroomt.


Durf je hier even niet veel over te zeggen. Volgens mij is een waterwissel tijdens een vakantie niet gebruikelijk/nodig. Hoop dat anderen je daar wat over kunnen vertellen.
Zelf zou ik er naar streven dat de oppas zoveel mogelijk met zijn vingers van de bak af blijft :) Te vaak gelezen dat ondanks goede bedoelingen het toch fout gaat.
3 weken kan wel zonder waterwissel. Voor een x.

Bij de 30 zal wss superfish aqua 50 of 100 in zitten.
 
Bij de 30 zal wss superfish aqua 50 of 100 in zitten.
Ik verwacht de 50, ben heel benieuwd. Heb zelf met dat filtertje geen ervaring.
Een 100 zou wellicht voor een Betta al gauw teveel stroming geven in een bakje van dit formaat.
 
Ik verwacht de 50, ben heel benieuwd. Heb zelf met dat filtertje geen ervaring.
Een 100 zou wellicht voor een Betta al gauw teveel stroming geven in een bakje van dit formaat.
Ja klopt de 50.

Screenshot_20190606-204727_Samsung Internet.jpg
 
Haha sorry ik had niet zo gauw al reacties verwacht :D

Ja klopt de 50 zit erbij.
En zand dus op de bodem, donker, licht, maakt dat nog uit? Wat substraat voor planten er onder.
en ik ben inderdaad van plan om er (echte!) planten in te doen en drijvers. Mooi iets er bij dat hij als schuilplaats kan gebruiken (zonder scherpe randjes) en dat alles zonder de bak overvol te maken ;)
Ik had ergens gelezen dat je met zand kans had om pockets te krijgen? Maar eigenlijk geen idee wat dat precies inhoudt.

Er bestaat ook spul dat goed voor planten is en je gelijktijdig als ondergrond kan gebruiken, is dat nog wat?

Ben blij dat jullie zeggen dat een water wissel voor een keer niet hoeft bij een vakantie. Ik zag het ook al moeilijk in ;) maar elke drie dagen een klein beetje voeren moet kunnen dus.

De tip om vlak van te voren het op te zetten en na de vakantie een vis er in te doen vond ik op zich een hele goeie, ware het niet dat we pas in september op vakantie gaan en volgend jaar hebben we weer vakantie ;)

Ik ben er een stuk geruster op! Mocht iemand nog goede tips/opmerkingen hebben, kom maar door! Alles is welkom!

Ik verheug me er echt op. Heb altijd al een aquarium willen hebben maar uiteindelijk komt het er nu pas van ;)
 
En zand dus op de bodem, donker, licht, maakt dat nog uit? Wat substraat voor planten er onder.
en ik ben inderdaad van plan om er (echte!) planten in te doen en drijvers. Mooi iets er bij dat hij als schuilplaats kan gebruiken (zonder scherpe randjes) en dat alles zonder de bak overvol te maken ;)
Donker is vaak beter omdat het de vissen wat afschermt van bovenaf gezien, en daar komen de vissen en de planten ook mooier opuit, maar ook dat is een beetje persoonlijk, je hoeft niets onder de bodem te doen voor de planten, daar kan je ook sticks of kleibolletjes voor gebruiken en deze bij de wortels doen bij planten die dit nodig hebben, al verder gedacht over plantenvoeding?
Drijvers zijn inderdaad nodig voor een Betta.
 
En zand dus op de bodem, donker, licht, maakt dat nog uit?
Ik zou zelf voor donker gaan om de reden die Ton al aangeeft. Hornbach heeft mooi donker, bijna zwart zand.

Op de foto lijkt het echt grijs. Ik heb zelf een Superfish bakje en de verlichting is best zwak. Ook heb ik zwarte folie achter het bakje, hierdoor oogt het zand bij mij echt zwart. Met meer licht zal het wat grijzer ogen denk ik, maar nooit zo grijs als op de foto.
In mijn herinnering is het droog ook veel donkerder dan op de foto.

Ik vind zelf een achterwandje wel aan te bevelen, zie je gelijk de kabels niet meer. Geeft ook wat meer diepte effect.
In dit kleine bakje zou ik een achterwandje aan de buitenkant plaatsen, anders verlies je erg veel ruimte. Je komt dan al gauw bij (plak)folie uit, of verf. Zelf plakfolie gebruikt, mat zwart van de Gamma. Zit dus aan de buitenkant. Anderen kiezen voor verf, heb ik geen ervaring mee. Komen vast reacties op.


Wat substraat voor planten er onder
Niets, dat is niet nodig. Als je planten hebt die voeding aan de wortels nodig hebben kun je kleibolletjes, voedingssticks of capsules (Pilluh van @tuinkabouter) bij de wortels steken.

Een voedingsbodem trek je omhoog als je plantjes met wortel e al eruit trekt, of komt omhoog als je iets te enthousiast het water bijvult tijdens de waterwissel. Ook is die na een x aantal maanden uitgewerkt.
 
Maar hoe zit dat dan met die pockets? En bodemrot met zand?
 
1) Heeft iemand ervaring met dit specificieke aquarium en hoe bevalt het?
2) Weet iemand of hier een automatische functie voor het licht op zit of dat je hem aan een timer kan aansluiten? (Voor vakanties bv.)
3) De ondergrond: Ik heb veel gelezen en ook veel uiteenlopende meningen, maar ben er nog steeds niet uit of je nou beter zand of grind kan nemen, en of dat nou inderdaad donker moet zijn of dat dat niet uitmaakt. Ik heb hier op dit forum ook onderwerpen gelezen maar ik kom er gewoon niet helemaal uit...
4) Vakanties: Als wij op vakantie gaan (1x per jaar ;)) dan is dat drie weken. Mijn schoonouders komen zo eens in de drie of vier dagen naar ons huis kijken en zouden dan de betta wat te eten kunnen geven. Zij weten echter niets van vissen af en er is niemand anders (mijn ouders wonen te ver weg) die op het aquarium kan letten in de vakantie.
Zou ik ze bv. in het midden van de vakantie wat water er uit kunnen laten halen en wat nieuw water er in laten doen, gewoon als op een briefje schrijven oid hoe het moet? Ik kan ze niet gaan vragen naar waarden te kijken helaas, dat wordt hem niet. Hoe doen jullie dat in vakanties? Of kan ik hem drie weken in hetzelfde water laten als ik van te voren alles goed controlleer en zorg dat de waarden goed zijn?

1. Superfish is geen "top of the notch" merk maar functioneert prima voor de meeste huis, tuin & keuken gebruikers :)
voor 1 single betta ook prima geschikt.

2. automatische aan-/uitfunctie zal er niet opzitten, tijdschakelaartje ertussen zetten.
is sowieso aan te raden om de verlichting op vaste tijden aan en uit te laten gaan.

3. ook ik ben fan van zand, die bodemrot (pockets) kan ook bij grind voorkomen. ik heb zelf nog nooit last gehad van mijn zandbodems.
integendeel tot de grindbodems die ik in het begin heb gehad, wat een meuk bleef daarin zitten.
zolang de bodem maar niet knetter wit is (of een 1 van de kleuren van de regenboog) is het prima. "gewoon" zandkleurtje, bruine tint of zwart nemen.

4. een vis kan makkelijk 1 week zonder voer, maar 3 weken wordt wat lang :) wat ik zou doen: stel je schoonouders komen eens in de 3 a 4 dagen langs.
dan zou ik voor die 3 weken 7 porties klaarmaken, allemaal apart in een bakje/zakje verpakt. dan kunnen ze elke 3 a 4 dagen 1 zo'n bakje/zakje aan voer erin gooien.
omdat er relatief weinig wordt gevoerd (maak normale porties en geen extra grotere omdat er wat minder vaak wordt gevoerd!) kan je makkelijk 3 weken zonder verversen door.
filtertje maak je een week voor je op vakantie gaat even een klein beetje schoon in een emmertje aquarium water, dan zou die toch wel weer 4 weken ermee door kunnen.
1 a 2 dagen voor je vertrekt doe je nog een 50% wissel.
trouwens, Verstop het potje voer! mensen vinden het vaak zielig en pakken dan het potje voer om wat "extra" te voeren met alle gevolgen van dien!

als je een vis in de winkel ziet die je prachtig vind, maar je twijfelt of die niks onder de leden heeft: niet meenemen, je haalt jezelf dan alleen maar dingen op je hals.
 
Als je al zand neemt moet je niet de fijnste korrel nemen. Ik zou zelf op zo n bakje een SF Aquaflow 100 nemen want de 50 is erg minimal ook met een magere bezetting. Ik heb deze in al mn nano s hier draaien.
 
Je kunt ook kijken naar eenvoudige planten zoals een cryptocoryne, welke wel in de bodem staan maar niet veel nodig hebben. Of iets van javavaren/anubias, planten die ergens opbind en de voeding uit het water halen. Heb je een mooi stuk hout, zou je dit daar voor kunnen gebruiken. Evt wat hoger planten zodat je gelijk bovenin een plant hebt, dan zijn drijvers niet altijd nodig.

Tijdschakelaar is sws handig, ook voor de planten. Teveel licht kan snel zorgen voor alg en een vast tijdstip van aan- en uitgaan is dan beter. Mocht je dan ook een keer een dagje weggaan ofzo, uitslapen of juist laat in huis zijn, blijf de verlichting niet branden (of uit, al is dat minder erg)

Lekker gaan voor natuurlijk zand, werkt prima. Kost ook bijna niks. Zou idd niet gaan voor wit of de kleuren van de regenboog.

Achterkant kun je vrij eenvoudig gewoon zwart verven. Hier gedaan met acrylverf van de action, omdat het gewoon rust geeft in de bak. Daarbij knalt je betta er ook mooi vanaf. Heb het zowel bij de bakken thuis (info en foto's staan wel in het topic van mn lido op de eerste pagina, bij de dubai wordt her even zoeken), als de bettabak op stage. Ook een zijkant want daar kijk je toch niet door, heb je ook minder last van weerspiegeling als je de bak inkijkt

Dit was van het begin vh schooljaar, ondertussen al veel meer beplant, maar geeft wel een idee. Ook ligt er zand in, werkt een stuk beter dan grind.
20180912_211829.jpg
 
Wat dachten jullie hiervan?
274330
Is dit wat? Ervaringen?

En weet iemand toevallig hoe groot de voet onder een Juwel Vio 40 aquarium is? Er wordt gezegd dat de diepte van het aquarium 26cm is maar de voet is kleiner. De plek waar het aquarium komt te staan is 23cm diep... dus niet al te veel.
Juwel is wel wat duurder maar wellicht wel beter qualiteit (en mocht het nodig zijn dan kan er een auto feeder op ;))
 
Lijkt mij prima voor een Betta.
 
Dat zand ziet er zover ik kan zien met inzoomen op google in principe goed uit. Duur in vergelijking met filterzand maar voor zo'n kleine bak heb je toch geen 25kg nodig zoals ik. Op https://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Aquaria/Vio-Line-LED/Vio/ zie je een voorbeeld. Probleem is dat die voet natuurlijk gecentreerd is. Kun je niet zomaar veranderen. Je aquarium zal dus 3cm uitsteken. Nu is dat verwaarloosbaar wat mij betreft, maar voor jou kan het zomaar anders zijn. Let er wel op dat die feeder ook nog minstens 18cm in beslag neemt aan hoogte.
 
Yes, had ik gezien, maar bedankt ;) Hoogte heb ik genoeg, lengte ook, alleen geen diepte. Waar het op staat kan dus niet breder (of dieper) zijn dan 23 cm. Vandaar mijn vraag of bekend is hoe lang en breed de voet is. Het aquarium zelf mag best uitsteken, dat is alleen maar meer ruiimte voor de vis. Het gaat mij er om of de voet op het kastje kan staan.
 
Als ik naar de foto kijk op die site kan hij zeker. Je kan altijd voor de zekerheid nog een mail sturen naar de leverancier. Krijg er verder ook niet zo snel antwoord op gevonden. Raar trouwens, je zou zeggen dat die afmetingen van die voet wel te vinden zijn.

Ik kan ook niet vinden of die voet vastzit. Anders kun je gewoon een stuk anti-slipmat neerleggen en je aquarium zonder voet plaatsen.
 
Ik ben het even kwijt, om welk bakje gaat het ook al weer?
 
Ga je ook in de bodem planten? Dan kun je een voedingsbodem leggen met daarover zand, capsules kopen en die bij de wortels steken,
Voedingsbodem is echt niet nodig, eens in de paar maanden wat voeding in de bodem steken is voldoende.
 
Hoe steek jij die in de bodem dan? Ik heb nu capsules van Tuinkabouter ( aanrader).
Die "steek" je dus gewoon in de bodem, vlakbij of onder de wortels, afhankelijk van de grootte van de plant 1 of meerdere.
 
Hoe steek jij die in de bodem dan?
Ik maak zelf kleibolletjes en die druk ik met een pincet diep in de bodem, beetje rondom de plant.
De capsules kun je op de bodem leggen en dan met je vinger in de bodem drukken, maar die kleibolletjes plakken nog al dus daarbij werkt dat niet altijd.
 
Ok, goed om te weten. Al moet ik zeggen dat ik nu ik er vanaf weet ik lekker Pilluh bij Tuinkabouter blijf bestellen. Het maakt volgens mij niet echt veel uit wat betreft resultaat.
 
Ik maak zelf kleibolletjes en die druk ik met een pincet diep in de bodem, beetje rondom de plant.
De capsules kun je op de bodem leggen en dan met je vinger in de bodem drukken, maar die kleibolletjes plakken nog al dus daarbij werkt dat niet altijd.
Ingevroren bewaren werkt makkelijker.
 
Dank voor alle reacties en tips, keep 'em coming! :)

Die voet van de Vio 40 is los, heb er een filmpje van gezien, je plaatst het aquarium er op. Vind het wel wat griezelig, kantelt hij niet dan? Het grootste deel van het water zal wel op de voet rusten, dan zal dat wel niet :)

Hij is wel duur. Misschien toch eerst maar beginnen met de SF.
 
Heb zelf de via 40 gehad, was een prima bakje.
 
Ingevroren bewaren werkt makkelijker.
Ja dat doe ik ook, maar als je handen eenmaal nat zijn en je pakt het bolletje dan zit ie al bijna aan je vinger vast.
 
Was ik weer :) na winkels, raad en andere bronnen ben ik weer meer informatie rijker. Het gaat toch een Superfish Start 30 Tropical Kit worden, wit.

Ondergrond ben ik nog steeds niet helemaal uit. Neig zelf meer naar grind eerlijk gezegd (maar dan iets van 1mm), er zit straks één betta en misschien ooit een slak in met echte planten, hoeveel "meuk" (zoals ik hier las) zal er op of in het grind blijven liggen? Maar ik hoor graag andere meningen :) alle beetjes helpen.

Geen substraat voor planten eronder, heb een filmpje gezien wat er gebeurt mocht er een plant losraken of uitgetrokken worden en het spul mixt met de bovenlaag, wat dat met het water doet, niet fijn.
Ik probeer planten te vinden die geen bodemvoeders (of hoe noem je het) zijn. En anders voedingsdingetjes erbij.
Of dat Fluval spul dat voor planten en de mooi is en dat dan alleen. Maar ik moet nog even zien wat ik doe.

Zand kan ik alleen in HEEL licht of HEEL zwart vinden. En ik wil graag iets er tussen in, wel wat donker maar niet zwart. Vandaar ook dat ik neig naar grind.

Ik zet het aquarium op een kastje. Moet ik er nog iets onder leggen, schuimrubber of zo (ik noem maar iets), of kan hij gewoon zo op dat kastje staan? Kastje is waterpas :)

Heb je perse zo'n zuigslang nodig voor het schoonmaken van een 30L aquarium? Het lijkt me vrij lastig omdat hij op het kastje staat en de badkamer niet naast de deur (nou ja twee deuren verderop) is. Kun je het grind ook anders schoonmaken? water kun je er met een bakje uihalen maar heb je perse zo'n slang nodig voor de ondergrond?

Oh ja nog een ding: De meneer van de Intratuin (overigens voor zover ik met mijn beginners kennis kan bepalen best goed op de hoogte van van alles betta) gaf aan dat je de bak niet vier weken hoeft laten indraaien als je er direct bacterien bij in doet.
Hij zei dat je dan na een week er al een vis in kan doen.
Als je bacterien aan het filter toevoegd en spul om water te ont-chloor-en en dergelijke er in, moet je het dan toch vier weken in laten draaien (en moet dat met verwarming aan)?

Ik hoop dat jullie niet zat worden van mijn vragen, anders gewoon zeggen ;) ik doe het liever van te voren al goed :D
 

Terug
Bovenaan