Nog een keer een Caridina Garnalen bakje proberen (Lex)


Lex

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2006
Berichten
647
Leeftijd
51
Locatie
Nieuw-Vennep
Zoals de titel zegt, wil toch nog een keertje Caridina garnalen proberen te gaan houden, naast de bakjes Neocaridina garnalen die hier staan.
In het verleden een paar keer geprobeerd deze garnalen te houden maar met wisselend succes en nu van mijn fouten geleerd ( hoop ik ).
De fouten die ik gemaakt heb waren, gewoon water i.p.v osmose, bij osmose water teveel GH+ gebruikt waardoor teveel zouten, geen goede bodem, teveel gevoerd waardoor verkeerde waardes, kruisbesmetting, ed.
Wat ging er wel goed achteraf gezien.....:oopss:
Dit wil ik nu dus anders gaan doen en hier in dit topic bijhouden met foto's en verslagen, en ik sta natuurlijk open voor suggesties en tips....

Als eerste de bak een 30x30x30 bakje.
Een PH verlagende bodem die voor een PH van 6 kan zorgen.
Een hangon filter ( eerste keer dat ik deze gebruik )met hopelijk een groter betere filtratie dan een sponsfiltertje.
Led verlichting van Ali.
Osmosewater welke ik zelf aanmaak met Storm GH regulator van Vin naar een US van 200>250.
Bacteriën van Milione Bacteria Power.
Ook iets leuks aquascapen met hout / stenen en planten.
 
Waar ik tegenaan ga lopen als het bakje ingedraaid is, Crystal red/black , Whine Red zoiets geen hele dure garnalen in eerste instantie.
 
Leuk Lex!
Ik moet zeggen dat ik ook een laatste poging heb gewaagd. Kon een groep TB garnalen voor een leuk bedrag ophalen die op een uitgewerkte ph-verlagende bodem zaten zonder osmose of toevoegingen... en die doen het bij mij nogsteeds zo! 👌
Hopelijk heb jij ook meer geluk deze keer!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Leuk Lex!
Ik moet zeggen dat ik ook een laatste poging heb gewaagd. Kon een groep TB garnalen voor een leuk bedrag ophalen die op een uitgewerkte ph-verlagende bodem zaten zonder osmose of toevoegingen... en die doen het bij mij nogsteeds zo! 👌
Hopelijk heb jij ook meer geluk deze keer!
Je moet het geluk hebben dat alles meezit met waardes, sterke garnalen ed. maar leuk voor je dat ze het goed doen !
 
Veel plezier gewenst! 😄 Wat ga je voor filtraat in je hangonfilter doen? Zit daar niet ook een spons in dan? Ik zat laatst iets te lezen over siporax en perlite, ik ga zelf daarin nog wat onderzoek naar doen maar misschien werkt zo iets beter dan een spons 😀
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Veel plezier gewenst! 😄 Wat ga je voor filtraat in je hangonfilter doen? Zit daar niet ook een spons in dan? Ik zat laatst iets te lezen over siporax en perlite, ik ga zelf daarin nog wat onderzoek naar doen maar misschien werkt zo iets beter dan een spons 😀
Zit standaard een grof en een fijne spons in, denk idd. dat wat anders beter is........als voorfilter op de inlaat ga ik een gewone sponsfilter gebruiken.
 
Dr is niets mis met een sponsfilter hoor, goedde doorstroming en goedde oppervlakte, je kan wel fijn spul nemen met veel gangetjes voor de bacteriën op aan te hechten maar als die verstopt raken verliest het ook zn effectieviteit. Ik wil in de toekomst misschien is een test gaan uitvoeren. Maar aquaria zonder filter kunnen ook goed draaien zolang de bak niet te druk bezet is en je een goedde bodem en voldoende planten gebruikt dus het moet vast wel goed komen😄
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Omdat t een fotoalbum is wat foto's van de materialen welke ik ga gebruiken.

Als eerste het bakje met verlichting en het pompje op zijn plaats.

c1.jpg


Het Pompje:
c2.jpg


De bacteriën en de GH regulator die ik wil gaan gebruiken.
c3.jpg


De Ph verlagende Soil die ik wil gebruiken:

c6.jpg


Wat hout en stenen voor de aquascape :

c4.jpg
c5.jpg


De planten wil ik uit de andere bakken halen daar staat genoeg in van het een en ander.
 
Ik zie scapersoil maar zit daar niet veel voeding in wat schadelijk kan zijn voor de garnalen? Daar zit veel stikstof in zover ik weet dus dat moet niet meer in de waterkolom kunnen komen lijkt me. Misschien dat dit na enkele weken en veel verversen wel goed is maar ik zou dat even goed nagaan.
 
Ik zie scapersoil maar zit daar niet veel voeding in wat schadelijk kan zijn voor de garnalen? Daar zit veel stikstof in zover ik weet dus dat moet niet meer in de waterkolom kunnen komen lijkt me. Misschien dat dit na enkele weken en veel verversen wel goed is maar ik zou dat even goed nagaan.
Misschien een laagje er overheen..? Dan komt het niet zo vrij meer.. hoewel je dan volgens mij nog best een dikke laag moet hebben voor het effectief werkt 😅
 
Hmmm...daar had ik nog niet bij stilgestaan dat deze soil miss. schadelijk zou kunnen zijn, dacht dat deze soil ph verlagend was dat het wel goed was voor garnalen.
Was eigenlijk niet van plan om er een dikke laag in te doen.
 
Even opgezocht:

Oase scapersoil​

  • ACTIVE SOIL: De active soil beïnvloedt de waterwaarden en plaatst ze in een pH-gebied dat gunstig is voor de meeste aquariumplanten. De waarden kunnen afhankelijk van de visbezetting en frequentie van verversen variëren.
  • OPSLAG VAN VOEDINGSSTOFFEN: Active soil kan voedingsstoffen uit het water opnemen en weer afgeven. Die bufferwerking is ideaal voor een goede plantengroei.
  • NATUURLIJK OGENDE KORRELGROOTTE: De korreling van onze Scaper Soil is ideaal voor kleine, middelgrote en ook grotere scapes en geeft de plantenwortels een goede grip.
  • NIET UITWASSEN A.U.B.: U hoeft de active soil niet uit te wassen voordat u hem in de scape gebruikt. Hij wordt droog in het aquarium geschud en daar gemodelleerd zonder dat het water troebel wordt.
Oase Scapersoil is effectief te gebruiken om de groei van aquariumplanten te bevorderen.

Het geheim zit in het basismateriaal: natuurlijke zwarte aarde rijk aan stikstof en organische verbindingen. De relatief plakkerige aarde die rijk is aan van planten afkomstige verbindingen en die sterk verschilt van gewone zwarte vulkanische asbodems. Het stikstofgehalte is een belangrijke factor die de groeisnelheid van waterplanten bepaalt.


Dus ja veel voedingsstoffen voor planten en stikstof ja.......weet niet of dat schadelijk kan zijn voor de garnalen.
Had de inhoud ( 1/3 ) van dit zakje over, en wilde dit gebruiken....maar miss toch niet dan.
 
Ik weet niet zoveel van garnalen in combinatie met soil. Zelf vroeger wel veel Sakura met een soil van Tropica en nooit geen problemen ondervonden oid.
Maar ik denk dat alle soil wel geschikt is na de periode van verplichte waterwissels. Maar ja, wat wil je: een plantenbak met garnalen. Of een garnalenbak met wat plantjes?
Voor een plantenbak met garnalen zou ik kiezen voor tropica.
Voor een garnalenbak met wat plantjes zou ik kiezen voor GlasGarten
 
Ik weet niet zoveel van garnalen in combinatie met soil. Zelf vroeger wel veel Sakura met een soil van Tropica en nooit geen problemen ondervonden oid.
Maar ik denk dat alle soil wel geschikt is na de periode van verplichte waterwissels. Maar ja, wat wil je: een plantenbak met garnalen. Of een garnalenbak met wat plantjes?
Voor een plantenbak met garnalen zou ik kiezen voor tropica.
Voor een garnalenbak met wat plantjes zou ik kiezen voor GlasGarten
Dank voor je antwoord Cornelius, ik ga voor in deze bak voor die laatste dus voor de garnalen met wat simpele plantjes.
Dus de zak met de tropica gaat weer terug de kast in en ga op zoek naar een soil speciaal geschikt voor (caridina) garnalen zoals die van GlasGarten.
 
in afwachting van de bodem verder gegaan met de hardscape, ik wilde een stukje hout erin maar het is moeilijk om een leuk stukje te vinden.....allemaal net te groot/klein niet naar het zin, dus ik had een zakje met Spiderwood Twigs gekocht.

ff kijken wat ik hier nu van kon maken...
t1.jpg


Beginnetje gemaakt:
t2.jpg


Nog wat takjes bijgevoegd.

t3.jpg


Af en toe passen in de bak en zoiets is het geworden....
t4.jpg
 
Leuk gedaan knutselsmurf en waar heb je dat mee gelijmd?
Met knutsellijm gedaan grote smurf....:LOL:




Nee met secondelijm, welke ik ook in andere bakken gebruikt hebt en dat zit nog steeds vast dus vertrouwen in dat dit niet in elkaar stort.;)
 
Ik hoop t....:DD
Het wachten is nu op de pakketdienst die de Glasgarten soil en wat mineraal stenen komt afleveren, dan kan ik weer verder.
Wel nu alvast 30L osmosewater aan t maken.
 
Aangezien gister de postbode een zak Glasgarten Soil en wat Shirakura stenen door de brievenbus gegooid had kon ik weer verder....
Uit de plantenbak wat Bucephalandra geplukt, vraag ff niet welk soort het is er zijn 1000 soorten..... maar van deze is het blad groen met aan de onderzijde bruin/rood en af en toe witte blommetjes.
Groeit als onkruid, en het staat inmiddels in alle bakken hier.

cr3.jpg


De Glasgarten Soil in de bak gedaan, 1cm voor en dan oplopend naar 2,5 cm achter en wat kleine steentjes toegevoegd.

cr4.jpg


Daarna het osmosewater toegevoegd wat al klaar stond in emmers.

cr5.jpg


De Bucephalandra tussen het hout gefröbeld en wat Nymphoidos SP Taiwain gesnoeid uit de planten bak en deze in de soil gestoken kijken of dit een mooi lichtgroen tapijtje wordt.

cr6.jpg


De Shirakura mineraal stenen achterin de bak plus de Oxidator.

cr8.jpg


De oplettende kijker heeft gezien dat er een ander filter inzit, dat komt omdat ik toch niet tevreden was met de hang-on filter....
Duurde ff voordat ik hem aan de praat kreeg hij resoneerde tegen de ruit aan en ik vond die grote 'puist' op de bak ook geen gezicht eigenlijk.....dus een oude vertrouwde Bob-filter opgezocht met 2 nieuwe sponsfilters.

cr7.jpg


Tevens wat Milione Bacteria powder toegevoegd voor de opstart.

Wat nog meer te doen:
Nog een plantje toevoegen linksachter, weet nog niet wat ? suggesties ?
Wat drijfplantjes toevoegen maar deze ff niet voorradig in de andere bakken.
De waterwaardes in het oog houden, de enige die ik nu weet is de Us van 200.
En wachten wachten wachten.....
 
Mooi ingericht Lex en straks racen de garnaaltjes door de bak net zoals de motoren dat doen in Assen;)
 
Die oplopende bodem is leuk bedacht maar helaas voor jou weten garnalen daar wel raad mee en leveltie heel snel uit, wil je toch dat bodemverloop houden kun je beter terrasdelen gebruiken
 
Die oplopende bodem is leuk bedacht maar helaas voor jou weten garnalen daar wel raad mee en leveltie heel snel uit, wil je toch dat bodemverloop houden kun je beter terrasdelen gebruiken
Ja klopt, maar ach hebben de garnalen wat te doen,, de bodem van achter naar voor verslepen......en net als ze klaar zijn schuif ik t weer op.:p
 
Op dag 5 beginnen de bacteriën al lekker hun werk te doen, er zat al een klein laagje op de ruiten en het hout wordt ook wat 'pluizig'.....
Dus gelijk de eerste opruimploeg van 3 gouden tijgerslakken ( zo noem ik ze maar ) in de bak gedaan welke al lekker aan het spul op het hout zitten te knagen.
Ook een bosje Braziliaanse klimop ligt los bovenin de bak te drijven, ook voor de opstart en voor later een perfecte schuil/eet plaats.
crr2.jpg

crr1.jpg
 
Ik heb nog een kolonie crystal red nakweek die bij mij op ongeschikte waterwaarden zitten (in mijn onwetendheid destijds ingekocht denkende dat het rode neocaridina rillis waren. Oeps.). Als je interesse in goedkope exemplaren hebt kan je me een berichtje sturen. Ze hebben het hier prima naar de zin, maar ze willen niet echt kweken omdat mijn pH te hoog is. De citroentjes in dezelfde bak zullen ze er snel uit concurreren.
 
Ik heb nog een kolonie crystal red nakweek die bij mij op ongeschikte waterwaarden zitten (in mijn onwetendheid destijds ingekocht denkende dat het rode neocaridina rillis waren. Oeps.). Als je interesse in goedkope exemplaren hebt kan je me een berichtje sturen. Ze hebben het hier prima naar de zin, maar ze willen niet echt kweken omdat mijn pH te hoog is. De citroentjes in dezelfde bak zullen ze er snel uit concurreren.
Ik hou het ff in gedachten zoizo nog 4 weekjes indraaien.;)
 

Terug
Bovenaan