no3,po4 waarde tijdens 'rustdag' !


ozzywaw

Well-known member
Lid geworden
16 november 2009
Berichten
170
Leeftijd
52
Locatie
den helder
Vraagje... wanneer je via de EI methode bemest , no3 en po4 met een waarde zeg 20-2ppm ( is niet heilig ;)).
Macro bemesting om de dag ipv 1x in de week . wekelijks 50% ww !
Is het juist dat de no3 waarde eerder terug zakt dan de po4 waarde op de dag dat je dan geen macro's toedient?
Dan kan dus de waarde verhoudingen op die tussen(micro) dagen wel anders zijn dan is dat geen probleem?
 
Nou dat is mij niet bekend hoor maar ik voeg zelf alles toe gelijk na de wissel. Wellicht verbruikt je bak wat meer no3 dan po4. Maar die 10/1 is niet heilig hoor en als je maar geen tekorten hebt.
 
Wellicht verbruikt je bak wat meer no3 dan po4
Dat idee heb ik dus ook ivm de drijfplanten en dan voornamelijk de pistia.
Tekorten heb ik niet, maar af en toe zijn de verhoudingen wat uit zijn verband.
Niet echt schokkend, mar toch. beter voorkomen dan genezen roch ivm mogelijke schadelijke algen.
 
Ja ik denk dat de verhouding best wat mag afwijken hoor. Die 10/1 noemt men vaak omdat planten gemiddeld deze verhouding gebruiken maar dat verschilt ook per plant.
 
Ik test soms NO3 en PO4 net voor ik de wekelijkse waterwissel van 50% doe om te controleren of geen tekorten zijn. Meestal is de verhouding 10 : 1 en meet ik 10mg NO3 en 1 mg PO4 op het einde van de "rustdagen" zonder bemesting.
 

Terug
Bovenaan