NO2 blijf te hoog.


Flipper34:

U geef als hardheid noord-Holland aan maar ik woon niet meer in Nederland. Ik woon al 11 jaar in Luxemburg.

Ik zou nog is een druppel test van het kraanwater hier maken.
Dat staatje ging meer over de hardheid en ph waarde van het water in NL ivb de opmerking van lid Ben over PH niet zo zeer over jou water :sorry:

Maar nu je aan geeft dat je in Luxemburg woont is een test overzicht van je kraanwater zeer verstandig zo en zo een mooi uitgangs-punt van wat gebeurt er in der bak.
Kan best dat de watersamenstelling anders is als hier in NL.
Misschien kan de waterleverantesier je een overzicht geven via hun site.
 
Ik zou alleen even de druppeltest van JBL gebruiken zodat je een ijkpunt heb. NO van 0,6 en 40% ververst dan naar 0,4 lijkt mij een logisch gevolg. Als de test van JBL roze word zit er nog teveel NO2 in. Dus blijven verversen totdat de test geel word. Met een beetje mazzel heb je dan je NO2 piek gehad en blijft het verder stabiel op 0.

De strips zijn niet zo betrouwbaar.

Voor juwel filter zijn er bakjes met soort van steentjes erin. Weet niet hoe dit heet. Zal iemand anders wel weten. Eerst nu zorgen dat je NO2 op 0 komt en dan kun je dit wellicht gaan gebruiken. Dan is je filter ingedraaid en heeft dan bacterieen die de bakjes met steentjes zal kunnen voorzien van bacterien.

De bacti balls stop je in filter he?
 
wat vinden jullie ervan of wat zou ik anders kunnen doen?

Is een mooie start!


Maar de zoetwatermossels kan je toch echt beter verwijderen volgens mij.
Die gaan sterven door voedseltekort in je bak. Een aquarium is te klein voor één mossel, laat staan voor drie. Jouw bak is sowieso ook te "nieuw" waardoor er amper tot geen voedsel (kleine diertjes, zweefalgjes,...) in je water zit.
En dergelijke dieren hebben eigenlijk een rivier of een grote vijver nodig om genoeg voedsel te vinden tijdens het "filteren" dus je doet die dieren echt geen plezier wanneer je ze in een aquarium houdt...

En zoals al gezegd: één dode mossel kan je hele bak doen crashen...
 
Hallo,

Ik heb mijn kraanwater getest.

JBL Combiset test, Druppel test.

20/03/2019 10:00

Temperatuur 25 Graden

KH: 4

GH: 8

PH: 7,5

NO2: 0

NO3: 5

NH4: 0


Aquarium:

JBL Combiset test, Druppel test.

Voor de waterwissel.

20/03/2019, 12:30.

NO2: 0,4


6 uur naar de waterwissel.

20/03/2019, 19:00.

NO2: 0,4

50L gewisseld en is met deze waterwissel niet veel verandert.

Maar, doe morgen nog een waterwissel.


-Michelle1:

Ik heb al een tijdje de Juwel Cirax een plastiek bakje met keramiek granulaat.


Die bacterie ballen gooi ik in mijn filter.

Soms los, maar er blijf er een klein balletje over en moet die er dan uitvissen.

Nu heb ik ze in zo een geel ding zitten die in de kindersurprise zit.

Ik heb ook een spiraal van glas gezien waar ze in kunnen om in het aquarium te hangen.


-willem666:

Ik probeer de mosselen ook goed te voeren.

Voer nu de garnalen en mosselen met Dennerle Shrimp King Atyopsis.

Samenstelling: garnalenmeel, tarwemeel, luzerne, spirulina-algen (10%), visolie, biergist, calciumcarbonaat.(Van de Dennerle site)


Ik ga deze week ook nog naar speciaal mosselvoer zoeken.

Als ik het niet in de winkel vind dan online, daar heb ik het wel gevonden

kost €9,99 te grote van een normaal potje visvoer.



Heb ik nog een vraag.

Ik heb 2 vissen met licht witte plaatsjes, geen stip.

Het lijk op schimmel infectie.

Wil ik eSHa 2000 in het water gaan doen, maar kunnen de mosselen daar tegen omdat ze het water filteren.
 
Nee. die kunnen daar niet tegen.
 
Zou nu even geen medicatie erin gooien. Veel medicatie gevolgen voor biologisch evenwicht en een hoge NO2 icm medicatie lijkt me niet heel fijn voor je vissen. Zullen het al moeilijk genoeg hebben met de hoge NO2
 
ESHA 2000 kun je ook beter niet gebruiken. Veel ziekteverwekkers zijn hier tegen resistent. Het goedje staat wellicht al 2 of 3 decennia ongewijzigd in het schap bij de verkopers.
Open eens een topic over deze vissen, met foto. Beschrijf daarbij je bak zo uitgebreid mogelijk. Zie https://aquaforum.nl/threads/checklist-beschrijf-het-ziektebeeld-zo-goed-mogelijk.12956/

Je vraag kun je dan ook onder ziekten plaatsen. Wellicht is voor een van duidelijk wat er aan de hand is en kun je gericht medicatie geven - en dan van een merk wat heel wat beter aangeschreven staat dan ESHA
 
Hallo,
Ik doe nog geen medicatie in het water,wat jullie zeggen.
Daarom vroeg ik het eerst, ik vermoede al dat het niet goed zou zijn als de water waarde niet goed is.

Ik zou nog een topic maken bij ziekten, alleen moet ik nog foto’s maken van de vissen en de zieke vissen.
Ik probeer ze zo duidelijk mogelijk te maken, neem ik de Nikon die is beter als een telefoon.

Ik heb nog een vraagje.
Ik heb nu 3 dagen achter elkaar 50L water gewisseld en mij NO2 blijf al die dagen op 0,4 staan.
Normaal moet hij toch langzaam naar beneden gaan en niet op 0,4 blijven staan.
Weet iemand waarom dat is?
 
Meet eens de no2 voor een wissel van 50% en een half uurtje na de wissel weer. Dan moet de no2 zijn gezakt als de test goed is uitgevoerd.
 
Ik heb nu 3 dagen achter elkaar 50L water gewisseld en mij NO2 blijf al die dagen op 0,4 staan.
Normaal moet hij toch langzaam naar beneden gaan en niet op 0,4 blijven staan.
Weet iemand waarom dat is?
Is hij direct voor en direct na de waterwissel 0,4?
 
Hallo,
De dagen wat ik gedaan heb.
Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.

-18/03/2019, 9:00.
Op deze dag heb ik geen water gewisseld.
JBL Druppel test
Temperatuur: 25,3 Graden
NO2: 0,6
—————
-19/03/2019:
Waterwissel 5x 12L.

10:00 JBL Strip Test.
Temperatuur: 24,8 Graden
NO3: 100
NO2: 5
GH: 7
KH: 6
PH: 7,2
Cl2: 0

13:30 waterwissel.

18:00 JBL Strip Test.
Temperatuur: 24,7 Graden
NO3: 100
NO2: 2
GH: 7
KH: 6
PH: 7,2
Cl2: 0

18:30 JBL Druppeltest
Temperatuur: 24,7 Graden
NO3: 1
NO2: 0,4
KH: 5
GH: 8
PH: 8,0
NH4: 0
—————
-20/03/2019
Waterwissel 4x 12L

11:00 JBL Strip Test.
Temperatuur: 24,6 Graden
NO3: 50
NO2: 2
GH: 7
KH: 6
PH: 7,2
Cl2: 0

12:30 JBL Druppel test.
Temperatuur: 24,6 Graden
NO2: 0,4

12:35 Waterwissel

19:00 JBL Druppel test.
Temperatuur: 24,7 Graden
NO2: 0,4
—————
-21/03/2019
Waterwissel 4x 12L

10:30 JBL Druppel test.
Temperatuur: 24,3 Graden
NO2: 0,4

10:35 Waterwissel

17:00 JBL Druppel test
Temperatuur: 24,5 Graden
NO2: 0,4
 
Ik ga ervan uit dat de druppels goed zijn maat test eens wat kraanwater. Ook kun je vlakvoor de verversing de no2 meten en vlak daarna en niet met een tussenpoos van een aantal uren. Het is ook wel toeval zou ik denken dat de waarde steeds op 0,4 uitkomt. Het lijkt me erg sterk dat je (bijna) iedere keer dezelfde waarde meet.
 
Ik denk dat je nu net in de nitrietpiek zit. NH3/4 loopt op en de bacterieen die dit moeten omzetten naar NO2 zijn nog niet in evenwicht. Je zie toch wel verschil van waardens die gaan van 0,6 naar 0,4 en 0,2 na verversing. Ook zie ik verschil in je NO3. Gewoon blijven verversen totdat je op 0 uitkom en aanzien of dit stabiel blijft. Je kunt ook grotere hoeveelheden verversen. In je water zit verder weinig nuttigs. Het duurt eventjes voordat je evenwicht heb. Normaal duurt dit 3 tot 4 weken visloos. De spulletjes die je toevoeg zullen mee helpen maar verwacht niet dat dit in enkele dagen stabiel is en maakt.

Het verschilt per aquarium, wat heeft bodem nog over, wat heeft filters nog over, aantal vis etc. Aan je waardens te zien hebben je filters weinig tot niets meer over dat moet weer groeien en duurt gewoon een tijdje. enige wat je verder kan doen is verversen en verversen.

100 cm aquarium hoeveel liter bevat je aquarium?

Stel 100 liter 0,4 je ververst de helft dan 0,2 over, nog niet stabiel loopt het weer op. 100 liter 0,4 je ververs 80% dan zal lager zijn en minder kunnen oplopen.
 
Toch blijf ik het raar vinden dat bij veel metingen de no2 0,4 is maar goed dat kan toeval zijn. Zoals Michelle al aangeeft veel blijven verversen.
 
Toch blijf ik het raar vinden dat bij veel metingen de no2 0,4 is maar goed dat kan toeval zijn. Zoals Michelle al aangeeft veel blijven verversen.

Is inderdaad wel wat vreemd dat het niet zakt met sommige waterverversingen en dat het weer zo snel oploopt. Zie toch ook een halvering van waarden. Bacterieen zijn ook vreemde wezens maar of er nog meer aan de hand is weet je ook niet. Ik zou de mossels niet vertrouwen of dode vis erin. Met filter schoonmaken en de verversingen zal er weinig eten voor die mosselen zijn. Volgens mij eten deze geen visvoer maar iets van micro organisme wat weinig in het aquarium zal zitten zoals ik zie op de foto van aquarium. Is spik en span schoon. Maar heb niet veel verstand van mosselen en wat ze nodig hebben.

Is nog maar vanaf de 11e aan de gang met hoge waardens dat is pas 11 dagen geleden. Met dat filter gedoetje zal er weinig over zijn dan is 11 dagen onstabiel niet heel vreemd.

Hoe je ook went of keert met zulke waardens is de enige oplossing verversen en blijven verversen. Ooit zal er een 0 komen :rolleyes:
 
Hallo,

Vandaag heb ik geen water kunnen wisselen,
was de hele dag onderweg.


Vandaag was de NO2 niet veranderd op 0,4.
Ik vind het ook raar dat hij op 0,4 blijf.
Ik blijf zo veel mogelijk het water verversen.


Het hele weekend ben ik thuis en ga ik grote waterwissel’s doen, maak schoon en controleer gelijk alles tussen de planten en voeg blauwe bacteriën gel ballen toe.

Dan doe ik de testen direct voor en direct na de waterwissel met een druppel test en met een strip, ik wil wel weten of er ook veel verschil zit in druppel en strip.
En hoop dat de meting een keer op 0 staat.


Dan schrijf ik maandag de testen op deze topic.
Misschien hebben jullie dan nog adviezen.


-jessicapilon:
Kraanwater had ik getest op
20/03/2019 om 10:00 met de JBL Druppel test.
Temperatuur 25 Graden
KH: 4
GH: 8
PH: 7,5
NO2: 0
NO3: 5
NH4: 0


-michelle1:

Mijn aquarium is:
100x40x45 en 160L.


De mosselen hou ik goed in de gaten, ze krijgen apart voer wat ook voor garnalen is. Het is in poeder vorm dat de mosselen uit het water filteren.

Ik bestel dit wekend speciaal mossel voer en nog extra garnaal voer.
Ik wil graag dat de garnalen en mosselen goed te eten krijgen, maar de vissen eten er ook nog een keer van mee. Dan hebben de vissen 3x per dag eten.
 
Zo lang je bak nog niet stabiel is zou ik rustig aan doen qua voedsel. Heb je waaierhandjes?
En ik zou de mosselen eruit halen maar dat ben ik.
 
160 liter en 50 a 60 liter verversen is wat weinig. Nu je dit weekend de tijd heb ververs een 100 liter. Dat zet zoden aan de dijk. Probeer met tuinslang bij je bodem af te hevelen dan neem je meteen een hoop troep mee erruit. Dan voor je verversing meten en dan 2 uurtjes later weer. Je moet dan verschil zien. Morgen weer. 3x per dag voeren is volgens mij ook vrij veel voor tropische vissen.

geen 100 liter koud water erbij doen hoor dat is niet fijn voor je vissen.

Poets niet teveel en blijf in ieder geval van je filters af alleen de ballen erin doen. Niets gaan uitspoelen! Probeer die ballen op de cassetes met steentjes te doen. Ook op tierelantijntjes en plantjes krijg je een bacterie filmpje dus deze ook niet te veel schoon maken. Dit pas doen als je stabiel draai. Voor nu tellen alle beetjes mee. Als je straks stabiel draai is het handigst omdat je 2 filters heb deze om de beurt te gaan uitspoelen met minimaal een maand ertussen.
 
Ik zou je kraanwater (of demiwater) eens testen.
Geeft dit ook 0,4. Dan is dat gewoon 0.

Dus is je aquarium ook gewoon 0.

Heb ook zo’n nitriet test gehad. Bij 0 gaf deze al een kleuring.

De test zal wat ouder zijn.
 
Hallo,

Ik heb Zaterdag, Zondag en Maandag(Vandaag) 60L water gewisseld.

3x 60L = 180L


-Zaterdag 23/03/2019:

12:00 Voor de waterwissel 60L

Temperatuur: 24,9 graden

NO2: 0,3(Druppel test)


18:00 waterwissel 60L klaar plus 6 bacterie gel ballen in de filter.


18:00 gelijk naar de waterwissel test

Temperatuur: 25,3 graden

NO2: 0,2(Druppel test)


-Zondag 24/03/2019:

14:00 Voor de water 60L

Temperatuur: 25,0 graden

NO2: 0,2(Druppel test)


15:00 waterwissel 60L klaar plus 4 bacterie gel ballen in de filter.


15:00 gelijk naar de waterwissel test

Temperatuur: 25,4 graden

NO2: 0,1(Druppel test)


-Maandag(vandaag)25/03/2019

14:00 voor de waterwissel 60L

Temperatuur: 25,2 graden

NO2: 0,2(Druppel test)


15:30 waterwissel 60L klaar


15:30 gelijk naar de waterwissel test

Temperatuur: 25,8 graden

NO2: 0,1(Druppel test)


Strip testen waren die dagen

Zaterdag, NO2: 0,5

Zondag, NO2: 0

Ik denk dat strip testen niet zo pressies zijn.

————————

-Quistero:

Ik voer mijn vissen niet 3x per dag, ik voer mijn 2x per dag en de garnalen/mosselen 1x per dag.


Ik heb 5 waaiergarnaaltjes(grijs,zilver)in mijn aquarium.


Waarom moeten de mosselen uit het aquarium?


-Michelle1:

Ik heb een Juwel zuiger met een grote opzetstuk, als ik hem in de steentjes druk zuig hij de steentjes naar binnen tot op het glas(bodem) en als ik hem op weer omhoog trek vallen de steentjes er weer uit.


Het water wat ik via de tuinslang terug in het aquarium doet is normaal zo 25 graden.
 
Water verversen doe ik ook ,maar als je je filter tegelijk ververst haal je alle goede bacteriën uit je filter die je nodig hebt om de schadelijke stoffen uit je nieuwe water te halen.
Schadelijke stoffen uit het nieuwe water?Welke schadelijke stoffen bedoel je?
 
Waarom moeten de mosselen uit het aquarium
Niks moet. Maar ben bang dat ze niet genoeg voedsel krijgen. Heb zelf geen ervaring met mosselen in een aquarium en als jij ze erin wilt houden gewoon doen. Zal er niet weer over beginnen.
 
Hallo,
Vandaag heb ik geen waterwissel gedaan.
Morgen doe ik weer een wissel.
Ik heb vandaag de NO2 getest hij was 0,1 gaat goed.

Alleen heb ik vandaag een dode vis en een dode mossel gevonden.

Ik heb ze er gelijk uit gehaald en de NO2 gecontroleerd was nog 0,1 gelukkig.
Ik ga vanavond even voor de zekerheid alle waardes controleren.

-quistero:
Over de mosselen, ik denk ook dat ze niet genoeg krijgen.
Ik gooi er algen poeder in, en heb vandaag opgelet door de vissen stoppen de mosselen met eten en doen de schelp dicht als de vissen er omheen zitten te happen naar eten.
 
Het zakt dus gestaag in elk geval.
 
Gelukkig wel zak de NO2, en hebben de dode vis en mossel niet voor problemen gezorgd.
 
Waterwaardes van mijn kleine en grote aquarium.
De waterwaardes komen allemaal van een Druppeltest.

Kleine aquarium met jonge vissen.
09/04/2019 om 10:30
Dit was vanochtend voor de waterwissel van 50%
Temperatuur: 25,0 Graden
NO2: 0,4
NO3: 1
NH4: 0
PH: 8,0
KH: 4
GH: 6

Grote aquarium
09/04/2019 om 11:00
Dit was vanochtend voor de waterwissel van 60L
Temperatuur: 25,1 Graden
NO2: 0,05
NO3: 5
NH4: 0
PH: 8,0
KH: 4
GH: 7
 
Fijn Andy, je grote aquarium is zo te zien stabiel. Kun je overgaan op 1 keer per week wat water wisselen. Als je werkzaamheden aan filter/bodem uitvoer weer een dag erna meten. Dit wil wel eens voor weer wat hogere waardens zorgen.

het kleine aquarium met jonge visjes. Hoelang staat dit aquarium te draaien en het filter? De 0,4 is niet fijn voor die vissen. Als het mogelijk is kun je beter de kleine visjes in het grote aquarium zetten omdat dat watertje veel beter is. Dat aquarium kun je gewoon leeg laten en alles aan laten wachten totdat de NO2 weg is. Als volgende week nog niet gedaald is klein snufje vissenvoer erin om bacties te voeren.
 
Grote Aquarium:
Ik heb vandaag(10/04/2019) nog een waterwissel van 60L gedaan,
En ik heb de bovenste filter uitgespoeld, ik heb van Juwel een O2 opzet stuk op de filter en als de bovenste filter dicht zit kommen er geen bellen meer uit.
6 nieuwe bakterie ballen er in, en een paar kleine dingetjes.
Planten snoeien, resten opruimen, ramen schoonmaken, bodem opervlakte afgezogen.

Kleine aquarium:
Die staat er vanaf 13/03/2019 te draaien.
Ik verschoon om de dag het water, een halve aquarium.
Maar daar zit zo een kleine pomp in met alleen filter Watte er in.

Ik zat te denken om ze in de grote aquarium te doen maar ik heb ook 2 maanvissen die wilde ze toen ze net geboren waren al aanvliegen. Ik vertrouw het nog niet echt om ze al in de grote aquarium te zetten.


U had geadviseerd om over uvc te filteren. Is daar een optie voor een binnenfilter?
Welke uvc zou u adviseren bij mijn grote aquarium?
 
EEF29FF1-3164-4954-AADC-DD9FE84446EC.jpeg
Ik had dit ook besteld voor de grote aquarium, maar nog niet gebruikt.
 
Zal je kort uitleggen hoe kringloop van je aquarium werkt zodat je beetje begrijp hoe en wat en waarom je dat gedoe met die hoge NO2 waardens heb.

Om een stabiel aquarium te verkrijgen heb je bacterieen nodig die de vervuiling omzetten.
Vissenpoep, voerresten en elk hapje water wat door vis gaat geeft vervuiling.

Een nieuw aquarium met filter heeft nog geen bacterieen. Bij het indraaien ga je bacterieen kweken. je verkruimel wat voer in het water zodat er vervuiling ontstaat en de bacterieen dus wat te doen hebben en gaan groeien in aantal. De eerste fase is dan verhoging van NH3/4. Er groeien bacterieen in je aquarium om dit om te zetten naar NO2. Dit proces duurt een paar weken. Als er bacterieen zijn om de NO2 om te zetten ga je NO3 meten.

De NH3/4 en NO2 zijn schadelijk voor je vissen. Op een gegeven moment krijg je een NO2 piek. Na de piek heb je dus genoeg bacterieen op dat moment om stabiel te draaien.

De bacterieen groeien met name in je filter en in je bodem. Ook op plantjes en tierelantijtjes zit het een en ander.

Voeg je vis toe komt er meer vervuiling en moeten de bacterieen dit weg werken. De bacterieen moeten in aantal groeien omdat er meer vervuiling onstaat door de vissen. Vandaar het raadzaam is om niet meteen al je vissen in een keer toe te voegen omdat je bacterieen dat niet aankunnen.

Als je dus filter ga schoonmaken of een deel, dood je een aantal bacterieen waardoor je dus weer niet genoeg bacterieen heb en waterwaardens weer stijgen. de bacties starters zijn in vele vormen en scheelt een stukje maar lost hoge waardens niet op. Dit is gewoon een kwestie van tijd geven zodat het kan groeien.

Hoewel je denk ik wil alles zo schoon mogelijk houden is dit dus juist bacterieen die je nodig heb eruit halen en je aquarium niet stabiel word/blijft.

Als je NO2 meet is dit wel op te lossen met een en geen maar voor een beginner niet allemaal even eenvoudig. Verversen is de makkelijkste oplossing. Als je NO2 van 0,4 meet en je ververs de helft hou je 0,2 over maar de vervuiling gaat ook door. Dus de volgende dag kan het wel weer 0,3 zijn.

Een verhoging van 0,1 na een filter schoonmaak ofzo voor een paar dagen kunnen vissen wel tegen maar vissen die weken in een oningedraait aquarium zitten hebben te maken gehad met NH3/4 en NO2 in het watertje en dat doet ze niet goed. Stel je voor dat jij een maand lang in een kamertje zit waar de hele dag iemand zit te roken. Na 3/4 weken gaat die ook nog even 3 pakjes per dag roken.

Op iedere vis en in ieder aquarium leven ook nog eens een aantal ziekteverwekkers. Gezonde vissen hebben een goed afweersysteem maar verzwakte vissen minder. Verzwakte vissen zijn een prooi voor de ziekteverwekkers. Die gaan massaal op het verzwakte visje leven en vermeerdere zich. Krijgen baby gespuis. Deze willen ook lekker op een visje leven etc.

Nieuwe visjes kun je ook ziek kopen zonder je het zie en verzwakken door de stress van transport en gewenning etc, Dit is ook altijd weer een risicootje als je nieuwe vis in je aquarium doe.

Een intern uvc filter heb je van aquael. wellicht zijn er meerdere merken maar dat weet ik niet. UVC filters hebben een lampje waar water mee in aanraking komt en dood het een en ander aan bacterieen, parasieten, alg.

UVC licht doet niets aan je waterwaardens!! Er staat op het forum veel over UVC filters dus zoek daar zelf even op en kun je veel over lezen. Ik weet er niet heel veel van. Ik gebruik het voor ziekte kiemen en bij nieuwe vissen toevoegen. Ik gebruik niet 7x24 uur. Sommige wel. Dat zijn keuzes die jezelf moet maken. Voor 1 ziek visje beetje dure hobby om aan te schaffen. Als vis eenmaal goed ziek is gaat UVC hem niet redden. Het is meer een preventie en na een kuur een steuntje in de rug.

Zakje en de bacti ballen zullen geen kwaad kunnen maar is geen middel om een wonder te verrichten zodat aquarium met NO2 meteen goed is. Geduld is een groot vereiste voor je hobby :(
 
Dat is netjes en duidelijk uitgelegd
 
Als ik het zo lees ben ik eigenlijk te veel bezig met mijn aquarium,
Of probeer ik te schoon te zijn dat dat juist de stabieliteit eruit haal?
 

Terug
Bovenaan