NO³ wil niet naar beneden.


Ik heb eens een halve dag zitten surfen op het www, ik ben terecht gekomen op een geloofwaardige site https://aquariumscience.org/ die ik rustig heb doorgenomen. niet simpel want het is vrij technisch, maar google translate kwam goed van pas.
Mijn conclusie, er wordt veel geroepen en beweerd wat betreft de waterwaardes. Veel mierengeneuk voornamelijk gestuurd door bedrijven. Het komt erop neer dat de filtering het belangrijkste is voor een aquarium, en het beste is een bioloog. Ik moet me geen zorgen maken wat betreft de No³, waarden van 50mg/l zijn helemaal niet verontrustend, daar spreken ze van waarden meer dan 400mg/l waar de vissen weinig tot geen last hebben. Voor de twijfelaars of de nieuwsgierigen zou ik zeggen, lees de artikels eens rustig na, ze zijn zeer leerrijk. Ik ga het nu laten rusten en zien waar ik uitkom, De bak is nu helder en mooi, de No³ zit op 50mb/l de planten doen het goed, de gh is gedaald tot aanvaardbare waarde.

bedankt voor de hulp en raad

mvg
Dirk
Hoe ga je vanaf nu om met de PO4 waarde? Handhaaf je de verhouding NO3 : PO4
= 10 :1 ?
Oftewel: NO3 50mg - PO4 5mg?
 
Sommige vissen verdragen idd zo waardes , maar of dit nodig of gezond is een ander verhaal.
Denk ook niet dat er hier enige vorm van paniek was rond je no3 van +100mg/l
De originele EI-methode had ook een no3 van 40 a50 mg/l en word beschouwd als een veilige methode( volgens me reeds tehoog)
Heb ooit ook wel eens gespeeld( verschillende malen) met verhoogde no3 toevoegingen en zag vanaf een +-25mg/l dat mijn vissen zich iets anders gedroegen schuren , vinnen knijpen en geïrriteerd gingen zwemmen.

Als je verder gaat zoeken is die no3 maximum waarde sterk afhankelijk van soort vis.
De beste research ga je vinden waar er veel geld mee te verdienen is bv aquaponics(combinatie vis/planten boerderijen)
Daar vinden ze de no3 bovengrens voor bv tilapia 120mg/l , forel 100mg/l dit is het punt dat er commercieel/financieel hun verliezen te groot worden omdat ze teveel uitval/ziekte van hun vissen is .
Zelfs in deze systemen gaat men de ideale no3 waardes tussen -10 tot 30 houden.
 
Heb ooit ook wel eens gespeeld( verschillende malen) met verhoogde no3 toevoegingen en zag vanaf een +-25mg/l dat mijn vissen zich iets anders gedroegen schuren , vinnen knijpen en geïrriteerd gingen zwemmen.
Mensen nemen van alles waar in hun aquaria, en trekken daar conclusies uit. Hoe weet jij zeker of wat jij zag samenhing met die nitraatwaarde?

Daar vinden ze de no3 bovengrens voor bv tilapia 120mg/l , forel 100mg/l dit is het punt dat er commercieel/financieel hun verliezen te groot worden omdat ze teveel uitval/ziekte van hun vissen is .
Zelfs in deze systemen gaat men de ideale no3 waardes tussen -10 tot 30 houden.
Wie is "ze" en op welk onderzoek baseren ze die waardes? Tilapia is een voorbeeld van een vissoort die juist zeer hoge concentraties NO3 kan hebben. Tot wel 2000 mg/L zonder noemenswaardig effect op de groei.

Btw, ik denk dat voor veel vissen een hogere nitraat geen kwaad kan al zegt men wel dat veel soorten zoals de Apisto s schoon water verlangen en ik weet niet of een hoge no3 daar schadelijk voor kan zijn.
Wellicht weet @Gino88 dit. Hier was een Apisto icm de EI nooit geen succes.
Mij is geen mechanisme bekend dat kan verklaren hoe nitraat van noemenswaardige invloed is op zo'n vis. Of onderzoek waaruit een lage ondergrens bereikt.
 
Btw, ik denk dat voor veel vissen een hogere nitraat geen kwaad kan al zegt men wel dat veel soorten zoals de Apisto s schoon water verlangen en ik weet niet of een hoge no3 daar schadelijk voor kan zijn.
Wellicht weet @Gino88 dit. Hier was een Apisto icm de EI nooit geen succes.
Overigens, niet om je af te kraken ofzo, maar wél om het verhaal zuiver te houden:
Hoog nitraat is NIET gelijk aan vuil water.
In niet goed gefilterd/ minder schoon natuurwater zitten nog een heel aantal andere stoffen dan alleen nitraat. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat apisto's heel goed tegen hoog nitraat kunnen, maar de andere stoffen (die in vervuild water of in EI-water aanwezig zijn) niet verdragen.
Misschien kunnen ze wel niet goed tegen kalium, of magnesium, of fosfaat of een bepaald mineraal.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe het inmiddels met het water van TS is.
 
Mij is geen mechanisme bekend dat kan verklaren hoe nitraat van noemenswaardige invloed is op zo'n vis. Of onderzoek waaruit een lage ondergrens bereikt.
Ik weet het ook niet maar vaak lees je dat Apisto s en dat soort vissen van schoon water houden met dus lage no3 en po4. Wat er van klopt durf ik niet te zeggen.
Maar zoals ik zei heb ik met de EI weinig dwergcichliden kunnen houden. Vaak waren die na 6 mnd al dood.
 
Overigens, niet om je af te kraken ofzo, maar wél om het verhaal zuiver te houden:
Hoog nitraat is NIET gelijk aan vuil water.
In niet goed gefilterd/ minder schoon natuurwater zitten nog een heel aantal andere stoffen dan alleen nitraat. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat apisto's heel goed tegen hoog nitraat kunnen, maar de andere stoffen (die in vervuild water of in EI-water aanwezig zijn) niet verdragen.
Misschien kunnen ze wel niet goed tegen kalium, of magnesium, of fosfaat of een bepaald mineraal.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe het inmiddels met het water van TS is.
Ja het is ook niet alleen nitraat hoor en daar heb je gelijk in. Ik bedoelde meer teveel voeding van wat wij toevoegen soms bekort hun levensduur. Althans dat is ook mijn ervaring.
En ja dat kunnen allerhande stoffen zijn. Maar hier ging het in het topic over no3 dus daar ging ik even op door dus;)
 
Mensen nemen van alles waar in hun aquaria, en trekken daar conclusies uit. Hoe weet jij zeker of wat jij zag samenhing met die nitraatwaarde?
Idd je hebt daar volledig gelijk in , wat je doet of aanpast met de bijhorende gevolgen daar trekt men soms tevroeg de gevolgen uit.
Toch blijf ik erbij dat de verhoogde gift aan kaliumnitraat toen dit veroorzaakte.
Waarom , omdat dit de enigste parameter was die ik toen aan aanpassen was waterwissels , onderhoud , visbestand en andere toevoegingen bleven onveranderd.
Heb een vol jaar de 1 maand op no3 op 20mg/l
De volgende maand op de dubbele waarde.
Aan de blauwe spatten en glasmeervallen kon ik zien wanneer ik de dosis kaliumnitraat verhoogd was.
 
Het is net als met co2, de ene vis heeft geen moeite met 25mg en de andere vis zie je opeens veel minder. Veel zal afhangen van je bestand.
 
co2 en hoge nitraat dus echt niet goed voor dieren. en daarom filter ik hier veel met planten en schone spons filter
dat somige vissen in het riool kunnen leven wil niet zeggen dat het goed is.
 
Waarom , omdat dit de enigste parameter was die ik toen aan aanpassen was waterwissels , onderhoud , visbestand en andere toevoegingen bleven onveranderd.
Dan snap ik op zich dat je ernaar neigt te denken dat het de nitraat is die het verschil maakte. :) Maarja, wat het dus zo moeilijk maakt om conclusies te trekken: de door ons meetbare dingen vormen niet het totaalplaatje van de watersamenstelling. Er kan van alles in een bak zitten waar vissen bij een bepaalde hoeveelheid iets van gaan merken. Je hebt (bio)chemische invloeden, parasitaire, bacteriële. Water versen pakt al die potentiële invloeden aan. Maar zie er maar eens achter te komen waar precies dat schuren van de vissen aan lag...
 

Terug
Bovenaan