NO³ wil niet naar beneden.


Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
188
Leeftijd
68
Locatie
Stevoort
Allen,

Ik ben sinds enkele weken aan het proberen om mijn NO³ waarde van mijn 650l bak onder controle te krijgen. De problemen zijn enkele maanden geleden begonnen. Na het testen van mokn leidingwater kwam ik tot de conclusie dat in dat drinkwater de NO² en de NO³ helemaal door het dak gaan. Ook de GH is veel te hoog. Omdat ik daarvoor enkele keren een waterwissel hed gedaan is het resultaat dat in de bak deze waarden veel te hoog waren. Ik heb een CO² installatie en heb sinds enkele weken een Osmose installatie. De NO² heb ik kunnen laten zakken door enkel waterwissels met osmose en door het gebruik van PhosphateMinus van Tetra, maar de NO³ krijg ik niet onder controle. Wat kan ik nog doen, en als ik nog een waterwissel doe, hoeveel osmosewater mag ik bij elke wissel gebruiken, ik heb nl geen idee of de bak een overdosis osmose kan krijgen.

mvg

Dirk
 
No2 en 3 hoort volgens mij niet of nauwelijks in normaal leidingwater aanwezig te zijn. Hoe heb je het getest? Wie is de water leverancier? Je kan vaak de waarden ook op hun site terugvinden. Een hoge KH/GH in leidingwater is, verschillend per regio, niet persé raar. Wat is voor jou te hoog in dit geval? Wat zijn überhaupt te waarden die je meet?
 
Laatst bewerkt:
Nitraat zit meestal erg weinig in ons water maar ik weet niet hoe dat in Belgie is. Heb je waarden opgevraagd bij de leverancier en hoe hoog is dat dan?
 
Ook in België horen nitriet en nitraat niet in hoge hoeveelheden aanwezig te zijn in je water. Als je een eigen bron/ put hebt, zou het in principe wel kunnen, maar dan is je water wel vervuild.
Hoe oud zijn je testen?
 
ergens gelezen dat je in iedergeval meer nitraat in het water zit in de winter, plant boven water zuigt nitraat uit je water dat zou je op lossing kunne zijn
 
Met een erg hoge nitraat denk ik niet dat wat planten daar veel verandering in brengen maar goed we weten nog niet wat hoog is.
Waar zijn de waarden mee getest? Druppels of strips?
 
Hmmm, de tests zijn toch wel 2 jaar oud, ik wist niet dat daar een vervaldatum voor geldt. Mijn partner heeft ooit op een blauwe maandag chemie gestudeerd en die wist dat wel. Ze is nu naar de shop om verse testers te kopen,
Ze breng Gh, NO², NO³, PO4, en Nh³ mee, De Kh en de Ph zijn nog recent..
Ik kan wel zeggen dat de Kh van het leidingwater 9 is en de Kh in de bak 11 is en uit de leiding ook 11
 
Heb op de site van je waterleverancier gekeken en zie onderstaande foto’s.
Verder denk ik niets ongewoons te lezen.
Misschien heb je bij de aftakking van de hoofdleiding na de huisaansluiting (op straat) nog oude leidingen.
Kan van alles zijn. Hier is bijv. alle lood na de meter in alle huishoudens vervangen door pvc.
 

Bijlagen

  • IMG_0564.png
    IMG_0564.png
    642 KB · Weergaven: 16
  • IMG_0563.png
    IMG_0563.png
    455.8 KB · Weergaven: 17
Hmmm, de tests zijn toch wel 2 jaar oud, ik wist niet dat daar een vervaldatum voor geldt. Mijn partner heeft ooit op een blauwe maandag chemie gestudeerd en die wist dat wel. Ze is nu naar de shop om verse testers te kopen,
Ze breng Gh, NO², NO³, PO4, en Nh³ mee, De Kh en de Ph zijn nog recent..
Ik kan wel zeggen dat de Kh van het leidingwater 9 is en de Kh in de bak 11 is en uit de leiding ook 11
Mooi dat je nieuwe testen krijgt en ik ben benieuwd.
 
Zo, nieuwe testen.
No³ 100 (max rood op de vergelijking
No² <0.3
Po4 3mg
Kh 11

dus moet de No³ en de No² een heel stuk zakken. Maar hoe?

Dirk
 
Ik zou eens informeren hoeveel no3 er in het kraanwater zit want dit is erg hoog en dat komt volgens mij niet uit de kraan.
 
Dat is het advies met veel licht en co2 en in dat geval kan dat niet de oorzaak zijn als je wekelijks de helft ververst.
hola pola, Ik ververs niet elke week hoor, wekelijks 300l osmose.. dat is wekelijks 1000l water, dat is me toch wat de kostelijk, ik heb nu 3x 100l met osmose gewisseld. In de winter is er een groot verlies als osmose gemaakt wordt.
En net het leidingwater gemeten op No³, dat heeft volgens de kleur een waarde van 12.5mg per liter.
 
Mocht er onverhoopt nitraat (max 50 ppm) in je kraanwater zitten. Dan is het beter om te stoppen met de all in one plantenvoeding.
Dan kun je beter alles apart doseren. Hiermee zorg je dat fosfaat en nitraat in balans komen.
All in one is leuk, maar gaat toch vaak uit balans lopen.

Wat betreft nitriet. Dat kan ook verhoogd zijn door het hoge nitraat.
 
ha, ok, dan moet ik opzoek naar andere plantenvoeding. Heb je ervaring met andere voeding?

Dirk
 
Mocht er onverhoopt nitraat (max 50 ppm) in je kraanwater zitten. Dan is het beter om te stoppen met de all in one plantenvoeding.
Dan kun je beter alles apart doseren. Hiermee zorg je dat fosfaat en nitraat in balans komen.
All in one is leuk, maar gaat toch vaak uit balans lopen.

Wat betreft nitriet. Dat kan ook verhoogd zijn door het hoge nitraat.
Toch kan je niet meer dan het dubbele van de hoeveelheid krijgen die je toevoegt als je de helft ververst tenzij er andere oorzaken zijn voor de no3 stijging.
Daarom hoef je normaliter ook niet te meten als je wekelijks de helft ververst met de EI.
Volgens mij doseer je maar 15mg no3 met de AIO dus boven de 30 zou je niet moeten kunnen komen door de toevoeging. Ik denk dat TS eens moet kijken waar de toename weg kan komen.
 
Toch kan je niet meer dan het dubbele van de hoeveelheid krijgen die je toevoegt als je de helft ververst tenzij er andere oorzaken zijn voor de no3 stijging.
Daarom hoef je normaliter ook niet te meten als je wekelijks de helft ververst met de EI.
Volgens mij doseer je maar 15mg no3 met de AIO dus boven de 30 zou je niet moeten kunnen komen door de toevoeging. Ik denk dat TS eens moet kijken waar de toename weg kan komen.
Wel als je veel minder wisselt en elke week vrolijk bij stort..
 
No2 en 3 hoort volgens mij niet of nauwelijks in normaal leidingwater aanwezig te zijn. Hoe heb je het getest? Wie is de water leverancier? Je kan vaak de waarden ook op hun site terugvinden. Een hoge KH/GH in leidingwater is, verschillend per regio, niet persé raar. Wat is voor jou te hoog in dit geval? Wat zijn überhaupt te waarden die je meet?
No3 mag 50ppm in Nederland, dat is wat hoog voor onze hobby
 
Ja maar goed de AIO is eigenlijk ook bedoeld met de EI en dus veel verversen. Je moet natuurlijk wel weten waar je mee bezig gaat als je een AIO gaat gebruiken.
Klopt. Als je de EI methode volgt, dan hoort daar de wekelijkse wissel van 50% bij. Wil je minder water per week wisselen, dan moet je de dosering meststoffen daar op aanpassen.
De EI is best variabel en je kan ook 25% verversen en dan geen 20/2 maar 10/1 toevoegen.
 
Kan gebeuren teveel aan aio of osmocote gebruiken.
Denk dat je door de zure appel moet bijten Dirk enkele malen een zeer grote grote waterwissel (+50% of meer)doen om je no3 waarde zwaar te verdunnen .
Gebruik je dan pure osmose of maak je een mengverhouding met je kraanwater om wat aan te harden ( je zou eventueel tijdelijk wat meer kraanwater kunnen gebruiken als je vissen dit toelaten)
Nadat je deze waterwissels gedaan hebt en je no3 voldoende laag tussen 10a 20mg/l zou ik de aio voeding veel zuiniger terug opstarten bv.1/5 van je huidige dosis.
Stop dan ook met je PhosphateMinus te gebruiken.
 
Ik heb eens een halve dag zitten surfen op het www, ik ben terecht gekomen op een geloofwaardige site https://aquariumscience.org/ die ik rustig heb doorgenomen. niet simpel want het is vrij technisch, maar google translate kwam goed van pas.
Mijn conclusie, er wordt veel geroepen en beweerd wat betreft de waterwaardes. Veel mierengeneuk voornamelijk gestuurd door bedrijven. Het komt erop neer dat de filtering het belangrijkste is voor een aquarium, en het beste is een bioloog. Ik moet me geen zorgen maken wat betreft de No³, waarden van 50mg/l zijn helemaal niet verontrustend, daar spreken ze van waarden meer dan 400mg/l waar de vissen weinig tot geen last hebben. Voor de twijfelaars of de nieuwsgierigen zou ik zeggen, lees de artikels eens rustig na, ze zijn zeer leerrijk. Ik ga het nu laten rusten en zien waar ik uitkom, De bak is nu helder en mooi, de No³ zit op 50mb/l de planten doen het goed, de gh is gedaald tot aanvaardbare waarde.

bedankt voor de hulp en raad

mvg
Dirk
 
Ik heb eens een halve dag zitten surfen op het www, ik ben terecht gekomen op een geloofwaardige site https://aquariumscience.org/ die ik rustig heb doorgenomen. niet simpel want het is vrij technisch, maar google translate kwam goed van pas.
Mijn conclusie, er wordt veel geroepen en beweerd wat betreft de waterwaardes. Veel mierengeneuk voornamelijk gestuurd door bedrijven. Het komt erop neer dat de filtering het belangrijkste is voor een aquarium, en het beste is een bioloog. Ik moet me geen zorgen maken wat betreft de No³, waarden van 50mg/l zijn helemaal niet verontrustend, daar spreken ze van waarden meer dan 400mg/l waar de vissen weinig tot geen last hebben. Voor de twijfelaars of de nieuwsgierigen zou ik zeggen, lees de artikels eens rustig na, ze zijn zeer leerrijk. Ik ga het nu laten rusten en zien waar ik uitkom, De bak is nu helder en mooi, de No³ zit op 50mb/l de planten doen het goed, de gh is gedaald tot aanvaardbare waarde.

bedankt voor de hulp en raad

mvg
Dirk
Leuk om te zien dat steeds meer mensen die site ontdekken. Weten dat het met de meeste waterwaarden niet heel nauw komt, brengt een stukje rust in de hobby. :) Ook ik denk, als ik een nitraat meet van 50: mooi, ik hoef nog een tijdje niets te doen...
 
Btw, ik denk dat voor veel vissen een hogere nitraat geen kwaad kan al zegt men wel dat veel soorten zoals de Apisto s schoon water verlangen en ik weet niet of een hoge no3 daar schadelijk voor kan zijn.
Wellicht weet @Gino88 dit. Hier was een Apisto icm de EI nooit geen succes.
 
Ik ben het op zich met je eens, dat NO3 geen paniek hoeft uit te lokken.

Afgezien daarvan: je NO3 kan ook oplopen, omdat je planten een andere voedingsstof te kort komen. PO4, mineralen etc. Daardoor wordt hun opname van NO3 bepaald door de voedingsstof die er het minste is.
 

Terug
Bovenaan