Nitrietpiek in vijver? ervaring nodig!


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Hallo mensen!

Gisteren was ik bij het tuincentrum voor te kijken voor de vijver. Uiteindelijk stond ik met een man te praten over een vijver. Hij beweerde dat een vijver bij het opstarten g��n nitrietpiek kent zolang er niet meteen vissen in worden geplaatst. Mijn aquarium logica zou zeggen dat als het in het aquarium gebeurt, het in de vijver ook zo ongeveer moet gaan? Dus dat je rond de 2-3de week een nitrietpiek kan verwachten. De man zei dat er in het voorjaar wel een kans op een nitrietpiek is, doordat de vissen dan actiever worden en er meer ontlasting etc. is. Dit zou voor vervuiling zorgen waardoor een nitrietpiek zou kunnen ontstaan.
Wat is jullie mening/ervaring over een nitrietpiek in de vijver?
Alvast bedankt!
 
Een nitriet piek is er zeker (zelf ervaren) maar die is lang niet zo extreem als in een aquarium.
Ik zal later een uitgebreider antwoord geven als je wilt,nu niet veel tijd ;)
 
Uiteindelijk maakt dat niet uit toch? Vijver gewoon eerst een 6 weken laten indraaien beplanten etc. Daarna pas vissen plaatsen
 
Ja dat snap ik, het maakt mij ook niet uit. Alleen beweerde hij dat je de planten ook pas na een 1-2 weken er in kon doen, doordat ze anders zouden afsterven door het leidingwater??? Mijn vraag is: Kan je in de vijver ook een nitrietpiek in het voorjaar krijgen? En volgens de man zouden we nog moeten wachten met planten, doordat de vijver nog niet 'rijp' zou zijn. Is dit inderdaad zo?
@ILoveAnimals, graag uitgebreidt ja! Ik ben nog een echte leek. ;)
 
Ja, natuurlijk in laten draaien.
Er wel zuurstofplanten in zetten. net als in sloot en plas.
Tips voor aanleg - Aanleggen vijver



www.aanleggenvijver.nl/tips-voor-aanleg/



Tips en veelgestelde vragen over uw vijver. ... Jonge vijvers hebben nog geen goed biologisch evenwicht. Leg de ... Ook de filters kunnen dan indraaien.
 
Ok�, duidelijk, gewoon in laten draaien. Er zitten nu nog geen planten in, wanneer zou dit kunnen?
 
Nitrietpiek in een vijver .
Ik heb nog nooit in 10 jaar enig nitriet in een buitenvijver aangetroffen . De waardes zijn altijd 0,00mgl .
Ammonium daarentegen is altijd meetbaar . Zelfs in de vijvers met grote fabrieks-opstellingen .
Ik zet gewoon gelijk vis in een vijver , die paar viskes op de hoeveelheid water hebben totaal geen invloed .
 
erwin2 zei:
Nitrietpiek in een vijver .
Ik heb nog nooit in 10 jaar enig nitriet in een buitenvijver aangetroffen . De waardes zijn altijd 0,00mgl .
Ammonium daarentegen is altijd meetbaar . Zelfs in de vijvers met grote fabrieks-opstellingen .
Ik zet gewoon gelijk vis in een vijver , die paar viskes op de hoeveelheid water hebben totaal geen invloed .

Goed om te weten! Mijn nieuwe vijver is volgend weekend klaar (5000 liter en zeer groot doorstroomfilter) en hier komen zo'n 25 goudvissen in die nu zo'n 10-15 cm. zijn. Kan ik deze er allemaal tegelijkertijd in doen of zal ik het rustig opbouwen?
 
5 kuub is niet echt veel , ik zou dan beginnen met een stuk of 5 a 10 .
Niet gelijk op al het verse water inzetten , dat is agressief (indien je kraanwater gebruikt)
Na een een dag of 5 zie ik weinig nadelen .
 

Terug
Bovenaan