Nitriet piek duurt en duurt…


Thijme

Active member
Lid geworden
1 februari 2018
Berichten
35
Leeftijd
41
Hi!
Na al vele goede tips gekregen te hebben doen mijn plantjes het stukken beter!

Nu alleen het volgende probleem. Waterwaardes waren netjes, dus eerste visjes toegevoegd vorige week. 5 neon tetra’s.
Na 2 dagen zag ik ze moeilijk doen, water getest en nitriet mega hoog > de 1 ( ondanks dat deze waarde dus 2 dagen daarvoor goed was).
Gelijk water gaan verversen, en na een dag 2x per dag 40-50% verversen. Sinds 2 dagen 1x per dag verversen omdat het nitriet < 0,3 was.
Helaas sinds gister toch weer rode verkleuring in mn vloeistof test, en zit rond de 0.8.
Ik snap er niks van! Er zijn wat kleine bodem plantjes die deels dood zijn, maar ook deels leven ( zie foto). Kunnen die dit veroorzaken? Of is er wat anders aan de hand?
 

Bijlagen

  • 7FA0BB2B-CF19-4006-B08F-DCF248438377.jpeg
    7FA0BB2B-CF19-4006-B08F-DCF248438377.jpeg
    3.4 MB · Weergaven: 51
Door het toevoegen van vissen is de bak opeens meer belast en moet de bacteriecultuur zich nog aanpassen en ook dode planten belasten extra. Ik zou vooral nu dode planten en resten goed verwijderen en dagelijks meten en verversen.
 
Dode blaadjes etc haal ik dagelijks weg. Het enige wat ik niet weg krijg is wat je op de foto ziet, die kleine dode blaadjes op de bodemplantjes. Dan trek ik het hele plantje stuk.
Is het normaal dat die piek zo lang duurt? Bij zo vaak verversen en zo weinig visjes?
 
Is het normaal dat die piek zo lang duurt? Bij zo vaak verversen en zo weinig visjes?
Ik geloof dat dat de grootte van het filter (volume filterpot) en het filtermateriaal ook een rol kan spelen. Wat meer informatie van jou daarover in combinatie met info van de bak zal verwacht ik helpen.

Die bodemplantjes kunnen lastig zijn. Overgang naar aquariumplanten kan /zal het probleem zijn
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij niet heel raar dat het langer duurt, ik heb het ook gehad nadat ik vissen toevoegde ondanks 4 weken indraaien en goeie waarden ineens een dag later nitriet. Voordat het helemaal weg was, was ik toch zeker 2 weken verder. In het begin elke dag verserst, na een weekje oid om de dag en op een dag was de test eindelijk weer 'wit' :)

Gewoon blijven verversen en goed je vissen in de gaten houden. Hier leken ze er geen last van te hebben en ze hebben het allemaal gered en leven (nu 3 maanden later) nog steeds :)
 
Ik geloof dat dat de grootte van het filter (volume filterpot) en het filtermateriaal ook een rol kan spelen. Wat meer informatie van jou daarover in combinatie met info van de bak zal verwacht ik helpen.

Die bodemplantjes kunnen lastig zijn. Overgang naar aquariumplanten kan /zal het probleem zijn
Ik gebruik een standaard filter die bij de bak zat ( Ciano 60).
Heb van de week een ander filter overwogen, maar wil er nu eigenlijk niet aan zitten en dat wisselen
 
Volgens mij niet heel raar dat het langer duurt, ik heb het ook gehad nadat ik vissen toevoegde ondanks 4 weken indraaien en goeie waarden ineens een dag later nitriet. Voordat het helemaal weg was, was ik toch zeker 2 weken verder. In het begin elke dag verserst, na een weekje oid om de dag en op een dag was de test eindelijk weer 'wit' :)

Gewoon blijven verversen en goed je vissen in de gaten houden. Hier leken ze er geen last van te hebben en ze hebben het allemaal gered en leven (nu 3 maanden later) nog steeds :)
O dat klinkt wel herkenbaar!
Ik had van de week ook hoop dat het minder werd, maar schrok gister best toen het weer hoog was.

Ik ga stug door, de aanhouder wint is het een beetje begrijp ik?
 
O dat klinkt wel herkenbaar!
Ik had van de week ook hoop dat het minder werd, maar schrok gister best toen het weer hoog was.

Ik ga stug door, de aanhouder wint is het een beetje begrijp ik?
Je zou dmv een zuurstofsteentje wat meer zuurstof en stroming in het aquarium kunnen brengen. De bacteriën hebben zuurstof nodig. Ze zullen vast niets tekort komen maar je kan ze er altijd een handje mee proberen te helpen om te groeien en bloeien 😄

aanhouder wint ja dat is hoe het aquarium werkt. Als je een aquarium met rust laat dan vind het uiteindelijk vanzelf een balans en blijft in beweging en wiebelen omdat het beweegt.
De balans die het aquarium vind zonder onze invloed is niet altijd wenselijk voor onze vissen en planten dus het is onze taak het aquarium te sturen, naar een staat van zijn die wel ideaal is voor planten en vissen. Zo iets bouw je langzaam op (of af in sommige gevallen) eerst is er een ammoniak piek, bacteriën passen zich daar op aan dan krijg je een nitrietpiek, daar passen bacteriën zich op aan en dan bouwt vervolgens het nitraat op. Ook daar zijn weer bacteriën voor om het af te breken.

Er zal altijd wat van in het aquarium zitten maar de bacteriën eten net zolang tot dat het op is en wachten vervolgens tot ze weer nieuwe krijgen tot op een zekere hoogte. Als ze geen voldoening krijgen bouwen de bacteriën ook weer af.

Elke verstoring die je aan het aquarium geeft, van waterwissel tot planten toevoegen/ snoeien kan het aquarium laten wiebelen. Dat is niet erg. Maar een jong aquaruim is nog niet zo stabiel en heeft meer last van wiebelen dan een aquarium dat rijp is, al lang staat. Die is vaak veel beter weerstand tegen schommelingen. Een oud aquaruim schommelt namelijk net zo veel als een nieuwe, als het niet meer is. De schommelingen hebben alleen minder effect door balans en buffers.

Dus de aanhouder wint zeker. Soms vraagt het extra geduld, soms vraagt het ingrijpen. Maar blijf onthouden dat dit leeft, je bodem het filter de planten de vissen de poep van de vissen en de bacteriën die het afbreken alles leeft. En je kan niet alles sturen. Dat gaat van zelf. Nooit tegen de stroming in vechten tenzij je niet anders kan! Alles wat wiebelt beweegt van links naar rechts, van goed naar fout naar goed naar fout tot het een middelpunt bereikt wat hopelijk is wat je wenst. Gaat helemaal goed komen!
 

Terug
Bovenaan