Nitriekpiek


stefanC

Well-known member
Lid geworden
28 maart 2017
Berichten
2,627
Leeftijd
54
Locatie
Hulste
Nitrietpiek zoals Albert en Nicole onlangs hebben voorgehad .
Beiden zijn eigenlijk op een paar details dezelfde ( details kunnen wel het verschil maken )

Ik vervang mijn filter , dan gaan jullie de raad geven laat de nieuwe filter 3 a 4 weken meedraaien en haal dan de oude filter eruit .
Ik vervang mijn bodem dan .....

Als het aantal bacteriën onderverdeeld wordt in jou effectieve filter aan de ene kant en de bodem aan de andere kant .
Stel nog dat elk 50% van jou totale bacteriën voor zijn rekening neemt .

Gevolg nitrietpiek met nieuwe bodem ja of nee

Graag jullie mening hierover .
 
Inderdaad is de bodem de grootste houder van bacteriën, niet van filtering.
Dus als je daar 50% of zelfs meer weghaalt kan er een probleem ontstaan door te weinig overgebleven bacteriën en wil moeder natuur dit weer herstellen door een nitriet piek te geven.
 
Je kunt ook steeds kleine stukjes bodem vervangen, 3 weken wachtenm volgende stuk. Zo krijg je geen nitrietpiek.
 
Je kunt ook steeds kleine stukjes bodem vervangen, 3 weken wachtenm volgende stuk. Zo krijg je geen nitrietpiek.
Bij een bestaand aquarium kun je dit zo toepassen , maar in bovenstaande voorbeelden zijn dit twee nieuwe aquariums .
 
Bij een bestaand aquarium kun je dit zo toepassen , maar in bovenstaande voorbeelden zijn dit twee nieuwe aquariums .
Daarbij was mijn filtercultuur om zeep. Ik ben niet alleen met een nieuwe bodem opnieuw opgestart maar ook met maar een fractie van de bacteriën in het filter.
 
Nicole had helemaal geen bacterie cultuur meer, geen filter en geen bodem

Albert had alleen nog de cultuur van zijn filters, en voegde meteen na de opstart van de bak al nieuwe vis toe wat ook niet geheel handig was.

heb zelf inmiddels al 2x bodemwissel gedaan met behoud van filter en 2x geen problemen ondervonden.
 
Nicole had helemaal geen bacterie cultuur meer, geen filter en geen bodem
Wel had ik ingedraaid filtermateriaal van iemand anders in mijn filter gestopt en voor wat het waard is Tetra Safestart toegevoegd. Ik heb de eerste twee weken geen waterwissel gedaan, maar toch geen NH gemeten, iets moet hiertoe aan hebben bijgedragen.

De eerste twee weken heb ik dagelijks NH en NO2 gemeten, meestal twee keer per dag, alles bleef 0.

Mijn nitrietpiek viel samen met een stroomstoring die waarschijnlijk lang heeft geduurd, mogelijk 15 uur. 36 uur daarvoor waren beide waardes nog 0.

NH was zichtbaar maar te min om een waarde toe te kennen, NO2 was 0,5 in de ochtend na de stroomstoring. Waterwissel van 75% gedaan en in de avond en dagen erna bleven de waardes weer 0.

Zeker weten kan ik het niet maar ik ben geneigd te zeggen dat in mijn situatie de stroomuitval de oorzaak was. Te toevallig dat dit samenvalt.
 
Je kunt ook steeds kleine stukjes bodem vervangen, 3 weken wachtenm volgende stuk. Zo krijg je geen nitrietpiek.

Mijn idee al heb ik in zowel de 80cm als de 1 meter de bodem in 1x vervangen zonder merkbare gevolgen. Het hangt mede af van de belasting van je bak en welke filter je gebruikt. Op de meterbak had ik 2 filters draaien en dat scheelt ook alweer.
 
Ik heb in het verleden ook wel eens een bodem vervangen, toen was ik niet zo'n fanatieke meter, maar het had hier ook geen merkbare gevolgen.
 
Nicole had helemaal geen bacterie cultuur meer, geen filter en geen bodem

Albert had alleen nog de cultuur van zijn filters, en voegde meteen na de opstart van de bak al nieuwe vis toe wat ook niet geheel handig was.

heb zelf inmiddels al 2x bodemwissel gedaan met behoud van filter en 2x geen problemen ondervonden.

Hier in de 80cm vorig jaar ook geen nitriet na de bodemwissel. Wel gewoon het filter blijven gebruiken.
 
Nicole had helemaal geen bacterie cultuur meer, geen filter en geen bodem

Albert had alleen nog de cultuur van zijn filters, en voegde meteen na de opstart van de bak al nieuwe vis toe wat ook niet geheel handig was.

heb zelf inmiddels al 2x bodemwissel gedaan met behoud van filter en 2x geen problemen ondervonden.

Zie mijn foto topic. Maar ik heb er ook een nieuwe zandbodem ingelegd. In een reeds draaiend aquarium.
Geen problemen gehad.
 
Wel had ik ingedraaid filtermateriaal van iemand anders in mijn filter gestopt

kijk was heel fijn dat iemand je wou helpen hoor, maar in hoeverre een stuk filterwatten helpt :S

maar toegegeven die stroomuitval zal zeker negatief hebben bijgedragen.
 
Nicole had helemaal geen bacterie cultuur meer, geen filter en geen bodem

Albert had alleen nog de cultuur van zijn filters, en voegde meteen na de opstart van de bak al nieuwe vis toe wat ook niet geheel handig was.

heb zelf inmiddels al 2x bodemwissel gedaan met behoud van filter en 2x geen problemen ondervonden.
Niet goed gelezen Rich.

Ik heb het water uit mn beide oude bakken, zo'n kleine 300 liter toegevoegd, en aangevuld met kraanwater. Het oude filter heeft een tijdje meegedraaid. Dus je beweringen zijn niet geheel juist.
 
Niet goed gelezen Rich.

Ik heb het water uit mn beide oude bakken, zo'n kleine 300 liter toegevoegd, en aangevuld met kraanwater. Het oude filter heeft een tijdje meegedraaid. Dus je beweringen zijn niet geheel juist.

Voor zover er bacterien in het water zitten. Maar de kwaliteit van dat water is zeker beter, dan puur kraanwater.
 
kijk was heel fijn dat iemand je wou helpen hoor, maar in hoeverre een stuk filterwatten helpt :S

maar toegegeven die stroomuitval zal zeker negatief hebben bijgedragen.
De filterwatten hadden zeker langer dan 4 weken in het andere filter gezeten, mogelijk het dubbele. Of moet ik de eerste 2 1/2 week die perfect gegaan zijn, zonder enig spoortje van NH, volledig op het conto schrijven van Tetra Safestart? Lijkt me ook weer stug maar misschien verricht het wonderen. Na de stroomuitval was immers gelijk NH te zien al was het te weinig om af te lezen.

Of het nou spons of watten of keramisch materiaal is, nitrificerende bacteriën kunnen zich er toch aan hechten? Wat maakt het uit welk materiaal ik kreeg, als het maar lang genoeg meegdraaid heeft in het andere filter - of maak ik een denkfout/mis ik hier kennis?
 
laat ik even voorop stellen dat ik geen boeman ben en gewoon zeg wat ik denk.

Niet goed gelezen Rich.

Ik heb het water uit mn beide oude bakken, zo'n kleine 300 liter toegevoegd, en aangevuld met kraanwater. Het oude filter heeft een tijdje meegedraaid. Dus je beweringen zijn niet geheel juist.

dat had ik gelezen, maar ben van mening dat oud water weinig verschil maakt.
maar had geen zin in een discussie daarover.

De filterwatten hadden zeker langer dan 4 weken in het andere filter gezeten, mogelijk het dubbele. Of moet ik de eerste 2 1/2 week die perfect gegaan zijn, zonder enig spoortje van NH, volledig op het conto schrijven van Tetra Safestart? Lijkt me ook weer stug maar misschien verricht het wonderen. Na de stroomuitval was immers gelijk NH te zien al was het te weinig om af te lezen.

Of het nou spons of watten of keramisch materiaal is, nitrificerende bacteriën kunnen zich er toch aan hechten? Wat maakt het uit welk materiaal ik kreeg, als het maar lang genoeg meegdraaid heeft in het andere filter - of maak ik een denkfout/mis ik hier kennis?

je voelt je hopelijk niet aangevallen? ik verwijt je namelijk niks hoor, was gewoon allemaal een hele ongelukkige samenloop door je lekke bak.

enige waarom ik het zeg:

media heeft diverse hechtingsoppervlakken, watten vallen bij mij net onder datgene waar bacterieen niet lekker op hechten. ze zitten erop hoor, maar niet zoveel als bijvoorbeeld in een handje vol poreus materiaal (siporax,substrat,micromec dat soort dingetjes). het zal ongetwijfeld geholpen hebben, en zonder die stroomstoring zal het misschien wel nog anders gegaan zijn. maar met een mandje vol poreus spul was je 10x beter geholpen (en als je hier in de buurt had gewoond had je dat echt zo mogen halen, vond t namelijk echt rot voor je al die problemen)

had jou filter al lang genoeg kunnen draaien voor die stroomuitval durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat je nergens last van zou hebben gehad.

een piek ontstaat overigens meestal in de 2e tot 3e week, dus het was of de stroomuitval waardoor je bak een flinke "tik" te verduren kreeg, of net de combinatie tussen die 2.
 
je voelt je hopelijk niet aangevallen? ik verwijt je namelijk niks hoor, was gewoon allemaal een hele ongelukkige samenloop door je lekke bak.
Oh nee alsjeblielft, zo heb ik het zeker niet opgevat. Ik breek vooral mijn hoofd erover hoe het bijna drie weken wel zo goed is kunnen gaan. Ik kan bijna niet geloven dat dit de Safestart was. Maar we zullen het nooit weten. Ik mag van geluk spreken dat het zo goed is verlopen de eerste weken en dat de nitrietpiek geen verdere gevolgen (geen uitval) bleek te hebben.

media heeft diverse hechtingsoppervlakken, watten vallen bij mij net onder datgene waar bacterieen niet lekker op hechten
Dat ben ik ook geneigd te denken maar weten we dat ook echt of is dat onderbuikgevoel? Ik stel die vraag niet om een nieuwe discussie te starten (mag uiteraard wel) maar meer even als kritisch kanttekening. Het verschil tussen keramisch materiaal en watten mag duidelijk zijn, maar het verschil tussen spons en watten?

maar met een mandje vol poreus spul was je 10x beter geholpen (en als je hier in de buurt had gewoond had je dat echt zo mogen halen, vond t namelijk echt rot voor je al die problemen
Ik was al heel erg blij met de watten, dankjewel dat je zo meeleefde. Het was ook een heel stressvolle week en ook de eerste weken daarna. Elke keer dat ik ging meten was ik er op voorbereid dat er een reeks waterwissels zouden moeten gaan volgen.
had jou filter al lang genoeg kunnen draaien voor die stroomuitval durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat je nergens last van zou hebben gehad.
Als ik de ervaringen van anderen lees met filteruitval geloof ik dat ook.

een piek ontstaat overigens meestal in de 2e tot 3e week, dus het was of de stroomuitval waardoor je bak een flinke "tik" te verduren kreeg, of net de combinatie tussen die 2.
Ik ga voor de combinatie maar weten zullen we het nooit. Ik heb het net nog nagekeken, de bak draait over 3 dagen pas een volle maand. Reden om er nog steeds zoveel mogelijk met mijn vingers vanaf te blijven. Aan goed beplanten en flink rommelen begin ik misschien pas over een maand. De bak verdient nog steeds rust (en de vissen overigens ook).
 
Dat je de bak nu best met rust laat en hem verder laat rijpen heb je helemaal gelijk in Nicole en ik zou in jouw plaats nog wachten tot 6 weken.
Ik heb wel 8 weken gewacht voor ik er überhaupt nog maar iets aan deed en heb nooit een nitrietpiek gehad en ook geen problemen.
Heb wel easystart van easy life gebruikt en daar ben ik zeer tevreden over,trouwens de producten van easy life zijn voor mij allemaal top.
Ik ga binnekort beginnen aan mijn klein Superfish 60 bakje en dat ga ik minstens 6 weken laten indraaien voor er vissen in komen,plantjes doe ik er na 5 weken pas in.
 
Backplay heeft ooit een studie laten zien waarin naar voren kwam dat sponzen meer bacterien bevatten dan poreus hard materiaal. Dit echter na x weken gebruik.

Maar iedereen die een spons na 2 maanden uit een filter haalt. Weet dat deze volledig dicht zit.
Dus moet deze schoongemaakt worden.
Daaaaaaaag bacterien.

Poreus materiaal na 2 maanden. Nog bijna brandschoon. De bacterien zitten erin. Door het zakje of mand even heen en weer te halen in een emmer water, komt er wat los vuil uit.
Maar de bacterien zitten stevig in en aan het materiaal.

Teven slaat dit materiaal niet dicht, dus veel langere standtijden.

Dat is dan dus ook het voordeel van poreus materiaal.
 

Terug
Bovenaan