Nitraat waarde en schrikachtig


janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
Berichten
1,403
Locatie
Zuid limburg
In een discussie met een LFS op mijn vraag waarom sommige van mijn discussen zo schrikachtig zijn en blijven dat heet wel eens kon liggen aan de nitraat waarde die max 10 ppm bedraagt.
De meeste weten dat ik zowel weisflog alsook piwowarsky discussen heb, de ontwikkeling van beide heeft een gigantisch verschil opgeleverd.
Eerst de start:
6 stuks piwowarski formaat 10 -12 cm
5 stuks weisflog formaat 14 cm 1 van 16 cm.
Vanaf dag 1 was er een duidelijk verschil zichtbaar tussen de soorten, na enkele weken gewennen warren de weisflogs rustig terwijl de piwowarksi schrikachtig bleven.
Dat schrikachtige resulteerde ook in een zeer moeizame voer opname, lees ze aten slecht.

Aan het voer kan het niet liggen, 95% is diepvriesvoer, alle soorten en merken geprobeerd waarbij ik uiteindelijk het beste resultaat zie bij ocean nitrition.
Korrels, hooguit een paar van dr Bassleer maar voor de rest worden ze genegeerd.
De weisflogs groeien als kool, ok ze hadden een kleine voorsprong.....
In de loop der maanden werd het verschil echter gigantisch, sommige piwowarski aten zelfs al helemaal niet meer.
Er was geen sprake van dominantie tijdens het voeren, er werd tegelijk op meerdere plekken voer toegediend. Het voer moest bijna bij de mond komen van de piwo dan aten ze, maar actief zoeken was er niet bij.
Het schrikachtige bleef, zelfs na maanden. Een voorbij zwemmende corydora kon al een kettingreactie van vliegwerk veroorzaken....er zit een net over mijn aquarium want eentje is al in de eerste weken eruit gesprongen.
De weisflogs staan dan te kijken en denken waarschijnlijk "wat is er aan de hand" zij reageren dus helemaal niet.

Na enkele maanden de balans, weisflogs zijn inmiddels bijna volgroeid, zetten als twee paren geregeld eitjes af. Kleuren intens, en zijn statige vissen.
De Piwos, 1 is gesprongen, dood, Een heb ik uit zijn lijden verlost. die was graatmager en at niks. 2 stuks eten nauwelijks en zijn dus ook nauwelijks gegroeid kwestie van tijd dan verlos ik deze ook uit hun lijden. 2 stuks groeien wel en beginnen nu met de weisflogs als groep mee te doen. Hier heb ik dan nog hoop op. 2 overhouden uit 6 vind ik echter een beetje bizar

De LFS gaf op mijn verhaal na diverse reacties en voorstellen aan dat mijn nitraat gehalte van 10 ppm wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van dat schrikachtige.
Ook mijn wekelijkste waterwissel van zeker 70% werd niet goed verdragen volgens hem, de watersamenstelling zou dan nl veranderen.
Vond het flauwekul want de samenstelling veranderd niet, PH wordt geregeld, KH is uit de kraan 4. Nitraat is uit de kraan 0. ( hij adviseerde in het begin om 2 x per week minimaal 50% te verversen)
Zijn voorstel was om het schrikachtige uit de vissen te halen door ze in een 34 graden warme speciekuip of kleiner aquarium te plaatsen zodat ze zich niet kunnen verschuilen en gedwongen worden door een hoog metabolisme om aktief te worden met eten. Hij weet dat ik naast discussen ook planten en corydoras in het aquarium zitten, 34 graden is dan geen optie.
En een speciekuip zie ik nou niet als een rust en kuuroord. Hooguit om een vis te behandelen ...en zelfs dat niet want de meeste parasieten zitten dan toch nog in het aquarium behoudens inwendige wormen.

Nu kan ik mij niets voorstellen bij schrikachtig en 10 ppm Nitraat......op welke waarde nitraat houden jullie discussen ?????

LFS gaf aan dat de piwos nl gekweekt werden op water met 0 nitraat, de wesiflogs daartegen op hoger lees verontreinigend water.
Hij gaf dus aan om het nitraat gehalte te laten dalen naar 0, zou een makkie voor mij zijn omdat het drinkwater hier 0 ppm bevat......maar dan kan ik alle planten afschrijven en wordt het een dode kale glazen bak zoals ze bij de handelaren zitten...niet mijn ding.
Inmiddels heb ik contact opgenomen met beide kwekers en navraag gedaan naar hun watersamenstelling en mijn verhaal.....het antwoord kan ik mij al indenken.
De LFS praat alsof we het hebben over wildvang, maar dit zijn geweekte vissen, die reageren toch niet zo op max 10 ppm nitraat met schrikachtig gedrag dat resulteerde in voedselweigering.
10 ppm, het is eerder 5 dan 10 maar ik ga bij het aflezen uit van de hoogste waarde.

Voor mijzelf denk ik dat het eerder aan de kweek lag, soms is er in nakweek genetisch iets niet goed. Bij hondenfokken zie je dat ook..soms is een bepaalde combinatie van ouderdieren gewoon niet geschikt.

Met de LFS ben ik gestopt om naar een oplossing te zoeken, met zijn voorstellen en antwoorden kom ik niet verder...goed bedoeld maar zie ik niet als een oorzaak of oplossing.
 
Jammer van de vissen Jan en ik hoop dat je ergens een antwoord krijgt waar je iets mee kan. En ja de kwekers zullen minder nitraat in het water hebben want dat zijn vaak ook geen bakken met planten waar nitraat een vereiste is.
 
Jan
Mijn 7 Piowarski's hebben het tot vorig jaar volgehouden en waren in December vorig Jaar 5 Jaar oud, (geworden).Bij de aankoop waren de vissen 5-7 cm.Groot/hoog.Mijn waterverversingsbeleid is immer en altijd 50 % per week geweest en mede daarom zijn ze ook snel gegroeid naar het volwassen stadium,de watermix was er altijd een van osmose en kraanwater,vooraf in een apparte bak bereid en verwarmd.

Nitraat en fosfaat teste ik zelden vanwege het verversingsbeleid,oke misschien te weinig nitraat want de planten wilde niet echt,maar in de opgroei kon ik het nitraat wel missen,ik ging altijd uit van de geleidbaarheid en die lag meestal tussen de 300 en 400 us of Ms.
Vanaf het begin ging het uitstekend,in het begin en na enkele weken de vissen behandeld tegen kieuwwormen en dat was alles,tot Juni vorig Jaar,de vissen werden niet schrikachtig maar een beetje Down,de etenslust nam af en de afzondering van een enkele vis baarde mij zorgen en enkele werden mager,zeer waarschijnlijk hexamita met daarbij andere mogelijke ziekte verwekkers.

Kontakt opgenomen met de verkoper,en een kuur meegekregen van de meest uiteenlopende medicijnen welke volgens een vast ritme met verversingen hun doel moesten bereiken,in Augustus vorig jaar waren de vissen er niet goed aan toe en moesten ik en mijn vrouw ook nog op vacantie,aan de buurvrouw ( zij verzorgde de vissen) doorgegeven wat er aan de hand was en verteld dat het eventueel slecht kon aflopen,en zo ja dat haar echtgenoot de eventuele stervende vissen maar uit de bak moest halen.

Na een korte vacantie van 8 Dagen weer terug en alles leefde nog maar het zag er beroerd uit,nog een enkele kuur toegepast maar in Oktober de vissen uit hun lijden geholpen.
Dus ja,hoe oud wordt een Discus in gevangenschap,misschien dat 5 Jaar het maximale is en dit tot laten we zeggen 8 Jaar kan oplopen?.
En dan heb ik zo mijn best gedaan,mijn vissen aten alles en kregen dit ook,zelfs droogvoer werd geaccepteerd,maar als het een maal slecht gaat zoals in mijn geval dan is het niet meer te redden ondanks alle inspanningen.
Een en ander heeft er toe geleid om na zo'n 40 Jaar regelmatig Discusvissen gehouden te hebben ik daar maar mee ben gestopt.ik ben nu 65 Jaar en als ik weer met Discusvissen opgestart was dan duurt het weer een lange tijd eer de vissen weer volwassen zijn.

Maar om nu enkele citaten uit jou vorige bericht te filteren denk ik dat de piowarski's bij jou ook iets mankeren,alleen het feit dat je er een broodmagere vis heb uitgehaald zegt al wat (waarschijnlijk hexamita) het schrikachtige hoort ook bij een lichamelijk ongemak wat de vis heeft opgelopen,en niet meer eten is vaak het begin van het einde,let wel dat ik geen visziekte expert ben,zeker niet maar meer een observeerder.
Dat de lfs het zoekt in het nitraat gehalte lijkt mij een oplossing die niet echt hoort bij jou manier van waterverversen en de vissen verzorging,maar dan is hij er verder mee klaar.

De enigste reden van het ongemak bij jou piowarski's zou misschien dezelfde kunnen zijn als ( even geleden) bij mij en dat is een mineralen tekort,als ik terug ga na mijn eigen vissen dan heb ik ze waarschijnlijk te lang op "te lage"waterwaarde's gehouden en dan gaan ze iets missen.

Dit samengevat was voor mij de reden om niet meer met discusvissen te gaan beginnen ofwel opnieuw opstarten,ik heb sinds begin Februari 7 Red back's Maanvissen en deze groeien uitermate goed en vertonen niet de ongemakken waar we vooral in de beginfase van aanschaf van discusvissen en daarna steeds weer moeten bijsturen met medicijnen,of problemen moeten ondervinden.

Gr.bert
 
Piowarski's hebben toch de zelfde water eisen als Stendkers discussen ?

Nu heb ik zelf geen Piowarski's maar stenkers en zitten ze hier op puur leidingwater in een plantenbak waar het Nitraat rond 20mg hangt en voor de waterverversing soms op 30-40mg uitkomt.
Ik heb ze gekocht op 10cm en eten uitstekend en groeien als kool en hier komen ze allemaal naar de ruit zodra je maar neigt naar het aquarium te lopen of met je handen zwaaid.
Soms is er een schrik als je plotse bewegingen maakt maar daarna komen ze weer nieuwschierig teug naar de ruit.
Heb in January 7 Stendkers jong gekocht en eigenlijk al vanaf het begin dat ze in de bak zaten geen problemen gehad met ziektes of eet problemen, later heb ik er nog 2 bij gevoegd om de kleur te breken en deze deden het ook meteen goed vanaf het eerste uur dat ze er in zaten en leek alsof ze er al maanden bij zaten zo aten ze mee met de groep.
Dus tja ik heb stendkers maar dacht dat Piowarski's vrijwel het zelfde gedrag en waterwaardes nodig die ook op leidingwater goed gedeien.. maar ik kan dat mis hebben ?
 
Zowel stendker alsook piwowarski worden gekweekt op leidingwater.
Mij bevreemde het meeste het verschil tussen de weisflogs en piwowarski.
Heb net op de website gekeken van piwowarkski.....ivm renovatie met ingang van begin april is zijn gehele kweekopstelling afgesloten.

Inmiddels heb ik de temperatuur iets verhoogd, ben nu naar 30,5 graden gegaan.

De discussie met de LFS waar ik de vissen heb gekocht ben ik mee gestopt, behoudens wat giswerk maar zijn overtuiging dat 10 ppm nitraat er voor zorgt dat ze schrikachtig zijn kom ik geen stap verder.
Ook zijn opmerking dat ik minder water moet verversen ivm stabiliteit van de waterkwaliteit vind ik onzinnig....en dat terwijl hij al jaren een expert is op discus gebied. Eerst kreeg ik advies 2 x per week verversen, en nu moet ik minderen terwijl menigeen droomt van de waterkwaliteit die ik hier heb.
Ik besef dat het lastig is om op afstand te beoordelen, maar giswerk en wat kreten mbt nitraat werkt ook niet.
In principe is dat mijn enigste doodzonde mbt discussen.....ik heb planten en geef max 10 ppm nitraat.

Dan kom ik alleen maar uit op dat piwowarski alleen maar in zeer schoon water mogen, 0 ppm nitraat, niet thuis horen in een aquarium met planten.
En dat moet je dan eens tegen de kweker zeggen, welk antwoord denk je dat ik kreeg ....... het staat haaks op wat de LFS zei
 
Jan
Mijn 7 Piowarski's hebben het tot vorig jaar volgehouden en waren in December vorig Jaar 5 Jaar oud, (geworden).Bij de aankoop waren de vissen 5-7 cm.Groot/hoog.Mijn waterverversingsbeleid is immer en altijd 50 % per week geweest en mede daarom zijn ze ook snel gegroeid naar het volwassen stadium,de watermix was er altijd een van osmose en kraanwater,vooraf in een apparte bak bereid en verwarmd.

Nitraat en fosfaat teste ik zelden vanwege het verversingsbeleid,oke misschien te weinig nitraat want de planten wilde niet echt,maar in de opgroei kon ik het nitraat wel missen,ik ging altijd uit van de geleidbaarheid en die lag meestal tussen de 300 en 400 us of Ms.


De enigste reden van het ongemak bij jou piowarski's zou misschien dezelfde kunnen zijn als ( even geleden) bij mij en dat is een mineralen tekort,als ik terug ga na mijn eigen vissen dan heb ik ze waarschijnlijk te lang op "te lage"waterwaarde's gehouden en dan gaan ze iets missen.

Dit samengevat was voor mij de reden om niet meer met discusvissen te gaan beginnen ofwel opnieuw opstarten,ik heb sinds begin Februari 7 Red back's Maanvissen en deze groeien uitermate goed en vertonen niet de ongemakken waar we vooral in de beginfase van aanschaf van discusvissen en daarna steeds weer moeten bijsturen met medicijnen,of problemen moeten ondervinden.

Gr.bert

Dag Bert,

mijn geleidbaarheid is zelfs lager, ik zit op 300 max.
ik verwacht nl ook dat de piwos of een slechte combi was van ouder dieren, of iets onder de leden vanaf het begin.
Tegen kiewwormen heb ik al vrij snel na aankoop moeten behandelen, daar hebben wij al over gepraat. Maar dat aanvaard ik al bij discussen na alles wat ik hierover lees op het web.
Discussen en wormen blijken samen te horen.

Mineralen tekort.....uit dat zich niet ook doordat kiewdeksels gaan open staan ? dacht zoiets eens gelezen te hebben.
en kijk wat piwowarksi op zijn eigen website schrijft bij aanbeidingen......35 Rottürkisdiskus ca. 14-16 cm mit einseitig aufgebogenem Kiemendeckel für 70,-- € pro Fisch

Zou het zo ver komen dat ik teveel met medicijnen moet gaan werken om vissen aan het leven te houden zou ik ook subiet stoppen. Dan is er gewoon iets fout met deze kweken.
Vandaar dat ik ook koos voor 2 verschillende kwekers, en tot nu toe ervaar ik daar dus ook een groot verschil in.

Dank voor je openheid, stel ik op prijs

Jan
 
Zowel stendker alsook piwowarski worden gekweekt op leidingwater.
Mij bevreemde het meeste het verschil tussen de weisflogs en piwowarski.
Heb net op de website gekeken van piwowarkski.....ivm renovatie met ingang van begin april is zijn gehele kweekopstelling afgesloten.

Inmiddels heb ik de temperatuur iets verhoogd, ben nu naar 30,5 graden gegaan.

De discussie met de LFS waar ik de vissen heb gekocht ben ik mee gestopt, behoudens wat giswerk maar zijn overtuiging dat 10 ppm nitraat er voor zorgt dat ze schrikachtig zijn kom ik geen stap verder.
Ook zijn opmerking dat ik minder water moet verversen ivm stabiliteit van de waterkwaliteit vind ik onzinnig....en dat terwijl hij al jaren een expert is op discus gebied. Eerst kreeg ik advies 2 x per week verversen, en nu moet ik minderen terwijl menigeen droomt van de waterkwaliteit die ik hier heb.
Ik besef dat het lastig is om op afstand te beoordelen, maar giswerk en wat kreten mbt nitraat werkt ook niet.
In principe is dat mijn enigste doodzonde mbt discussen.....ik heb planten en geef max 10 ppm nitraat.

Dan kom ik alleen maar uit op dat piwowarski alleen maar in zeer schoon water mogen, 0 ppm nitraat, niet thuis horen in een aquarium met planten.
En dat moet je dan eens tegen de kweker zeggen, welk antwoord denk je dat ik kreeg ....... het staat haaks op wat de LFS zei

Je hoort ook zoveel verhalen als het over Discussen gaat.. misschien heb ik een goede kweek batch aangeschaft die sterk is, Geen planten bij discussen vind ik al een onzin stelling omdat planten vaak bijdragen om nitraat en fosfaat op te nemen en zuurstof geven aan het water.
Nu weet ik niet echt hoe het bij wildvang zit maar volgens mij heb ik daar ook zat aquariums van gezien op internet dat er planten in groeien en eigenlijk bij elk soort Discussen.
Denk toch echt dat die Piwowarski al iets gehad hebben vanaf het begin of een zwakke kweek batch, niet elke kweek jongen Discussen is altijd sucsesvol en sterk en later komen de gebreken pas boven als ze wat stress hebben gehad met vervoeren of van winkel naar eigenaar.
Gelukkig is dat hier met mijn stendkers gewoon uitstekend gegaan vanaf eerste 30min dat ze vrij zwommen in de bak vraten ze al als gekken..
Dus die verhalen over Nitraat neem ik met een zoute korrel omdat hier het Nitraat altijd op 20mg zit en soms hoger maar kan in het gedrag niks merken aan de
Discussen dat ze met minder nitraat minder schrikkerig zijn of lusteloos ..
Jammer dat het bij sommigen gewoon soms op ellende uitdraaid met Discussen...

Ik heb ze hier op 28graden met 600us
PH6.8 + Co2
KH4
GH12
Weekelijks 30% minimaal en bij oplopen van nitraat doe ik wat extra zo 40-50% eens in de 2 a 3 weken.
 
Laatst bewerkt:
Ed,
bij mij waren de discusvissen ook erg makkelijk,ik kon als ik wilde ze zo met de hand uit de bak halen totaal geen stress of andere ongemakken,ze herkende mij als ik naar de bak liep,vaak aan de visite laten zien dat ze uit de hand voer accepteerden en het echt tussen mijn vingers weghaalden,ze waren echt handtam,en dat voor vissen ach,het was zo.
Mooi om te lezen dat het met de Stendkers goed gaat.

Jan,
Mijn discusvissen hadden op het moment van aankoop geen kieuwdeksel-beschadigingen,maar als ik lees wat jij schrijft dan verteld Piowarski dat hij discusvissen verkoopt met aan een zijde een gebogen kieuwdeksel,als mijn Duits ( lezen) dit verteld?.klopt dan mijn Nederlandse vertaling.
Als Piowarski Discusvissen gaat verkopen met een of beide gebogen kieuwdeksels,dan zal dit in Duitsland niet echt worden geaccepteerd,daar is een Duitser te precies voor en gaat misschien wel negatieve reclame voor hem opleveren in zijn eigen heimat.
Wel is het zo dat Discusvissen met kromme kieuwdeksels dit niet doorgeven aan de nakweek,en dat is misschien een reden om ze voor een dergelijke prijs in de aanbieding te doen.

Kromme kieuwdeksels ontstaan vaak bij jonge vissen ( kieuwwormen) en indien dit te laat wordt herkend of niet juist wordt behandeld gaan de vissen hevig klapperen ( snel ademen) met de ene of beide kieuwdeksels,door dit klapperen verbuigd het kieuwdeksel en zal de vis zijn leven lang met een of beide kieuwdeksels zo rond blijven zwemmen.Maar een krom kieuwdeksel heeft niets met de waterwaarde te maken,mits ze vergiftigd worden door amoniak of iets dergelijks waardoor de ademhaling ook weer vele malen sneller is.

Ach Jan, Piowarski is ook maar een "gewone" kweker hoor,alleen met een bekende naam,maar sluiten vanwege een renovatie en daarbij vissen aanbieden die de markt eigenlijk niet op mogen is een onjuiste combinatie waar je vraagtekens bij mag plaatsen,kwekers van een dergelijk kaliber hebben al Jaren lang een kwekerij die perfect draaid,die hoef je niet te renoveren,of je moet kleiner gaan in aantallen aquaria omdat het kweken met Discusvissen eigenlijk weinig of niets meer opleverd voor de hobbyist en misschien geld dit ook wel voor piowarski.

Je kan ook voor een 'probleem de kwekerij even sluiten toch,

Of ik zit er verschrikkelijk naast en gaat hij uitbreiden,,,,kan ook nog,maar goed ik ventileer een gedachte en die heb ik aldus opgeschreven.

Jan misschien is het raadzaam om met weisflog verder te gaan,overgens erg goed van jou om van beide kwekers vissen te houden,wil nog wel kwijt dat mijn uiteenzetting er een was met veel drama,ik had eerder een verhaal van de afloop kunnen typen,maar daar zag ik enkele Maanden geleden geen noodzaak toe,het is niet anders.
gr.bert
 
Zover mijn persoonlijke kennis gaat, is een gezonde disucs van nature nieuwsgierig, altijd hongerig en zolang er geen gevaar van "boven komt" niet schrikkerig.

Het feit dat de vissen geen normaal gedrag vertoonden, doet mij vermoeden dat er een vorm van onderliggend lijden aanwezig is (is geweest). Ik lees wel terug dat je heb behandeld tegen kieuw wormen, maar ik lees niet over flagellaten en nematoden. Verder kan ik ook niet zien dat jij of iemand die jij kent, de ontlasting en een schraapsel van de huid onder de microscoop heeft bekeken. En op een van deze ongemakken is dus als ik correct lees niet gekuurd.

Ik verwacht dat er een onderliggende en aanwijsbare oorzaak is voor het gedrag, maar zonder de goede diagnose, is hier weinig anders aan te doen, dan preventief te gaan kuren en te hopen dat erna blijft dat het beter gaat, of ze aan hun lot over te laten en op te offeren.

Dat "verontreiniging" kan bijdragen aan het gedrag van een discus is wel een feit. Ik zie bij mijn f1 jongen (dus niet eens directe wildvang) dat deze veel eerder stresserig worden als mijn nakweek aziaten. Een fijne waterwissel lost dit probleem echter direct op, voor de bak weer gevuld is, zijn ze weer nieuwsgierig en willen ze eten. Dit gedrag zie ik zowel optreden als ik "te veel" plantenvoeding in de water kolom breng, als ook wanneer ik er een heel stevig voerbeleid op na hou, waardoor uiteraard de nitraten lekker omhoog gaan.

Dat je dus te veel zou verversen, dat geloof ik absoluut niet. Ik denk dat je niet te veel water kan verversen voor een discusvis (even los van de rest van de fauna in het aquarium).

Maar gelet op de reletief lage waarden van 5 a 10 mg/liter, zou ik het daar zelf niet zoeken, maar eerder in een andere oorzaak. Ik persoonlijk zou bij dit gedrag of preventief gekuurd hebben of een microscoop hebben aangeschaft, zodat het preventieve eraf zou gaan, maar dat is hoe ik het doe.

Je het relatief zacht water, maar mineraal tekorten tonen zich vaak in een slechte groei, evt. gaten en kraters (net als bij flagellaten). Dat de ene soort al groter was als de andere, maakt het lastig om hier de oorzaak te bepalen. Echter had na uitsluiting van microscopisch onderzoek hier een volgende optie kunnen liggen om te onderzoeken.

Om heel veel redenen vind ik in ieder geval persoonlijk het groot "trekken" van een discus in een beplante bak en/of met andere medebewoners geen verstandige keuze, omdat je hiermee enorm beperkt ben in de soms simpele methoden om dingen te onderzoeken en uit te sluiten.

De vissen die ik nu in de bar bottom Eheim heb, hebben met grote regelmaat 34+ graden voor hun kiezen gehad, puur om evt. flagellaten in de kiem te smoren, omdat deze hier niet tegen kunnen. Ze hebben daarentegen maar 1 x een wormenkuur gehad, toen ik uit de ontlasting kon opmaken dat ze hier last van hadden. Echter in een "gezelschapsbak" even 34+ graden en/of even kuren is een lastiger process. Ondanks dat heb ik ook (oorzaak niet 100% bekend) enige tijd geleden ze met Bactopur moeten kuren, omdat ze iets onder de leden hadden, waarbij mij "gok" op basis van waarneming bacterieel was. Uiteindelijk na lang twijfelen van mijn kant, bleek dit toch een goede gok.

Of het dus iets genetisch is, dat weet ik niet, het zou kunnen, maar het zou ook heel goed niet kunnen. Echter het getoonde gedrag is in ieder geval niet "normaal", voor een gezonde discus.
 
Microscoop staat hier al, ben ook bekend met de plaatjes die ik zou moeten zien.
Zo had ik de kiewwormen destijds herkend en goed behandeld...alhoewel ik ben bang ben voor resistentie, ik zie ze nl af en toe "flitsen" maar een gezonde vis zal niet meteen bezwijken aan een paar wormen.
Het is lastig om ontlasting te zien / vinden van vissen die niet eten, of maar zeer moeizaam. Ik zal maar voor de zekerheid een kuur doen voor darmparasieten......maaar welke invleod heeft dat opde gezonde vissen ? het zijn geen vitaminen die gebruikt worden...eerder is het gif.

Het vreemde is en blijft dat het alleen de piwos betreft, in zijn geheel niet de weisflogs.
Ben dus overtuigd dat de piwos door hun schrikachtig gedrag zelf een ketting reactie hebben opgeroepen.
Karakter > stress > minder eten > verzwakken > parasieten nemen de bovenhand > helemaal niet meer eten > parasieten
Normaliter zou een discus met overzetten moeten wennen, echter na een paar dagen moet hij weer over op de normale gang van zaken zijn, voer zoeken en eten.
De weisflogs voldeden daar aan, bij de piwos was dat duidelijk anders. krabbelden ze een beetje op schoten ze weer in de stress als ik wat ging verversen.
Vandaar dat ik overstapte van bak leegtrekken naar zoveel water doorspoelen dat ik wel een heel groot deel ververst had.
Stress werd hierdoor al veel minder, mondjes maat werd er gegeten. Maar een koppel dat dan weer eieren afzette was weer voldoende stress om weer een tijd niet te eten.
Langzaam maar zeker zag je hun ontwikkeling stil staan, en zelfs achteruit gaan.

Ja dat nitraat verhaaltje is gewoon lariekoek, ik ga hier ook niets aan doen.
Tja wat is groot trekken, de vissen waren toen ik ze kocht 10 tot 12 cm. Inderdaad de weisflogs iets groter. 14 cm

Een tweede aquarium aanschaffen om daarmee te kunnen kuren???? Nee dan stap ik af van discus. Als vissen zo snel en dermate ziek worden en nauwelijks nog eigen weerstand hebben zal ik meer bezig zijn met het in leven houden dan van te genieten van een aquarium....de hobby is aquarium, niet met middeltjes bezig moet zijn om discussen in leven te houden.
Voorlopig dus geen piwos meer, en als ie allemaal dood zijn kijk wel voor weisflogs of...maanvissen.....eerst maar eens verdiepen in die combinatie.
 
Jammer dat het "tegen zit" zit Jan want dat soort dingen maken het plezier vaak wel weer minder denk ik.
 
Ik noem het niet tegen zitten, in tegendeel het aqaurium draait voortreffelijk, de weisflogs discussen ontwikkelen zich super...alleen die piwowarski roepen vragen op.
 
Ja ok maar dat bedoel ik dan ook hoor. Het is jammer dat zulke mooie vissen vragen/problemen oproepen maar goed dat hoort soms ook wel bij de hobby.
 
Het is lastig om ontlasting te zien / vinden van vissen die niet eten, of maar zeer moeizaam. Ik zal maar voor de zekerheid een kuur doen voor darmparasieten......maaar welke invleod heeft dat opde gezonde vissen ? het zijn geen vitaminen die gebruikt worden...eerder is het gif.

In een aangeklede bak is dat inderdaad problematisch, in een bare bottom bak is dat vele malen makkelijker, zelfs bij heel weinig ontlasting.
En een kuur heeft sowieso invloed op de bacteriele huishoudiing van je bak -> deze krijgt een pittige klap voor zijn kiezen, dus je mag/moet weer gaan indraaien, na het kuren.
Alle vissen gaan door medicatie achteruit, het is en blijft troep. Dus vanuit dat oogpunt zou ik persoonlijk er toch voor kiezen om de Piwos separaat en niet in de omgeving te behandelen, mede omdat de "sterkere" Weisflogs het wel goed doen.

Karakter > stress > minder eten > verzwakken > parasieten nemen de bovenhand > helemaal niet meer eten > parasieten

Dit is inderdaad een visuele cirkel die "makkelijk" ontstaat en soms wat lastig is om te doorbreken.

Een tweede aquarium aanschaffen om daarmee te kunnen kuren????

Je kan prima van een 50 liter "Curver" doos gebruik maken, hang hier een bruissteen is en een thermostaat en het is prima geschikt om te kuren. Scheelt ook nog eens heel veel medicatie toevoegen, omdat het maar om 50 liter gaat. Kan je ook prima even een weekje 34+ graden doen.

Als je gaat kuren zou ik of Sera Pro of Manaus gebruiken. Ik ben zelf nu over naar Manaus, en ben daar heel tevreden over.
Een rondje kuren kan bestaan uit:

Nematoden kuren Manaus Levamicil
6 dagen
na 10 dagen herhalen
6 dagen

Flagellaten kuren Manaus Otocil
4 dagen
na 1 week herhalen
4 dagen

Bacterieël Sera Bactopur Direct
7 dagen

Als je het hele riedeltje afwerkt, ben je ongeveer 1 maand lang aan het "kuren".
Tijdens deze maand spaarzaam voeren, zeker tijdens de momenten dat er medicatie in de "bak" zit. Na afronding en tussen twee kuren kan je prima wel voeren, maar ook blijven verversen in deze kleine waterhoeveelheid. Ter stimulatie op weer lekker te gaan eten is levenvoer in deze periode aan te raden.

Let op de temperatuur per medicatie, lees even de handleidingen door. Ik koop altijd de grootst mogelijke verpakking, dit is uiteindelijk "goedkoper" als iedere keer een klein flesje/potje kopen.

Tja wat is groot trekken, de vissen waren toen ik ze kocht 10 tot 12 cm.

Inderdaad, voorbij het allermoeilijkste stuk, maar mogelijk juist met iets onder de leden, want niet behandeld is geweest......

En ik snap dat dit een maand "tobben" is, je moet voor jezelf afwegen of het je dat aan geld/tijd/inzet het waard is. Ik heb zelf dit denk ik 3 of 4 keer gedaan in totaal, waarbij ik 1 x een vis toch verloren heb, in alle andere gevallen is het daarna goed gegaan.

Ik moet zeggen dat ik nu met mijn eigen kweek beduidend minder problemen heb op het gebied van flagellaten en wormen als met eerder aangekochte vissen. Dus het lijkt er op dat de "voorgeschiedenis" van een vis ook hier invloed op kan hebben, maar dit is niet wetenschappelijk onderbouwt
 
Tja ik denk dat ik dan maar een seperaat aqaurium ga halen, bij hornbach staan bakken voor een kleine prijs.
maar hoe zit het dan met waterverversen ? op die bakken draait natuurlijk geen filter
 
Tijdens de kuur ververs je in principe niet. Daarna wel. Tijdens voeren tussen door doe je wel om de 1 of 2 dagen een waterwissel beetje afhankelijk van volume en bezetting, als ook hoeveel voer. 1 x per dag klein beetje voer - om de 3 of 4 dagen
 
...vandaar dat ik vroeg verversen, ik verwacht dat ammonium en nitriet gaat stijgen bij voeren, en ook zonder voeren.
Beter dus om een 100 liter bak te nemen.
 
Wil nog wel een toevoeging plaatsen,bij het gebruik van medicijnen b.v. een wormen kuur mag je niet langer als 3 x achtereen het zelfde product gebruiken,mocht een dergelijk medicijn in een later stadium weer benodigd zijn gebruik dan een ander middel met dezelfde verbeteringsoplossingen.

Jan,,schakel langzaam over op weisflog,jou bak heeft veel energie gekost en het zou jammer zijn indien je zo'n mooie bak omgooit qua eventuele andere vissen,in het voorbijgaan heb ik al jou geplaatste foto's gezien en voor een discus is dit een droomaquarium,laat ze daarvan genieten,de weisflogs.

Het is in het algemeen jammer dat we een discus-gemeenschap op gezette tijden weer op de startplaats moeten zetten vanwege ongemakken of ziekteverschijnselen,en iedereen die discusvissen houdt zal op enig moment weer moeten bijsturen.
Zelf ging het bij mij lang goed,zoals eerder vermeld enkel een kieuwwormenkuur en daarna 3,5-4 Jaar niets meer.

Hexamita is een gebreks ziekte,voornamelijk mineralen gemis,en welke dit nu spesifiek zijn? ik hou het maar op en de watercondities die op de lange duur een gebrek veroorzaken,niet bij jou Jan want jou vissen zijn nu nog jonger dan dat die van mij zeg maar oud zijn geworden.Maar zo snel ( bij jou) een sterk vermagerde vis,dat is te snel gegaan.En dit is waarschijnlijk niet de schuld van de kweker,ze missen iets in het water waar wij niet bij kunnen of niet op kunnen testen,en laat staan toevoegen,,.

Heel erg goed dat er testkoffers zijn met de meest uiteenlopende testen,hoeveel testen zitten daarin? 20? weinig gebruikt door mijzelf,wel zo nu en dan de Kh.
Water zit zo moeilijk in elkaar dat we echt nog niet precies weten wat daar allemaal inzit,laat staan voor een vissen aquarium.

Over water gesproken,geloof het of niet maar zo'n 30 Jaar geleden ( jaartal bij benadering) was er Amazone water te koop in jery-can's van 5 liter,ik meen dat ik er daar diverse van heb gekocht,als ik mij goed herinner bij Verlaat in Zevenhuizen.Dit was toen nog wel wat,,Amazone water.
Op de aquariumvereniging waar ik nog steeds lid van ben zag ik op een bepaald moment een DATZ (duits aquariumblad) waarin beschreven werd door een Duitse professor (het Amazone water) en hij kwam tot de conclusie dat het echt water betrof uit de amazone,zonder merkbare toevoegingen.Ik meen dat Bernd Degen er ook iets mee deed of er een belang in had,maar zeker weet ik dit niet meer.
 
Jan maak gebruik van een eheim potfilter,en laat deze even op je bak draaien,en plaats dit filter dan later op de kweekbak,anders wordt je water in de apparte bak snel vies,nitraat/nitriet.
 
Wil nog wel een toevoeging plaatsen,bij het gebruik van medicijnen b.v. een wormen kuur mag je niet langer als 3 x achtereen het zelfde product gebruiken,mocht een dergelijk medicijn in een later stadium weer benodigd zijn gebruik dan een ander middel met dezelfde verbeteringsoplossingen.

Jan,,schakel langzaam over op weisflog,jou bak heeft veel energie gekost en het zou jammer zijn indien je zo'n mooie bak omgooit qua eventuele andere vissen,in het voorbijgaan heb ik al jou geplaatste foto's gezien en voor een discus is dit een droomaquarium,laat ze daarvan genieten,de weisflogs.

Het is in het algemeen jammer dat we een discus-gemeenschap op gezette tijden weer op de startplaats moeten zetten vanwege ongemakken of ziekteverschijnselen,en iedereen die discusvissen houdt zal op enig moment weer moeten bijsturen.
Zelf ging het bij mij lang goed,zoals eerder vermeld enkel een kieuwwormenkuur en daarna 3,5-4 Jaar niets meer.

Hexamita is een gebreks ziekte,voornamelijk mineralen gemis,en welke dit nu spesifiek zijn? ik hou het maar op en de watercondities die op de lange duur een gebrek veroorzaken,niet bij jou Jan want jou vissen zijn nu nog jonger dan dat die van mij zeg maar oud zijn geworden.Maar zo snel ( bij jou) een sterk vermagerde vis,dat is te snel gegaan.En dit is waarschijnlijk niet de schuld van de kweker,ze missen iets in het water waar wij niet bij kunnen of niet op kunnen testen,en laat staan toevoegen,,.

Heel erg goed dat er testkoffers zijn met de meest uiteenlopende testen,hoeveel testen zitten daarin? 20? weinig gebruikt door mijzelf,wel zo nu en dan de Kh.
Water zit zo moeilijk in elkaar dat we echt nog niet precies weten wat daar allemaal inzit,laat staan voor een vissen aquarium.

Over water gesproken,geloof het of niet maar zo'n 30 Jaar geleden ( jaartal bij benadering) was er Amazone water te koop in jery-can's van 5 liter,ik meen dat ik er daar diverse van heb gekocht,als ik mij goed herinner bij Verlaat in Zevenhuizen.Dit was toen nog wel wat,,Amazone water.
Op de aquariumvereniging waar ik nog steeds lid van ben zag ik op een bepaald moment een DATZ (duits aquariumblad) waarin beschreven werd door een Duitse professor (het Amazone water) en hij kwam tot de conclusie dat het echt water betrof uit de amazone,zonder merkbare toevoegingen.Ik meen dat Bernd Degen er ook iets mee deed of er een belang in had,maar zeker weet ik dit niet meer.
Ik volg jouw advies Bert, je brengt het goed, duidelijk en onderbouwd door ervaring.
De kogel door de kerk, ik ga niet lang klooien met de piwos...kost veel te veel tijd en geknoei met slangen omdat die bak in de garage zal staan.

Ik heb de afgelopen dagen zoveel gelezen...alle discussen dragen de darmwormen...alleen als ze verzwakt raken dan neemt het de hand over is toch wel de stelling van velen.
Dan weer gaan behandelen uiteindelijk komt de vraag wat bereik ik.....vissen die stevige chemische vergiftigingen hebben gehad, moeizaam weer opgekrabbeld zijn, en bij de eerste beste keer weer het slachtoffer zijn.

Inderdaad ben ik blij met het aquarium zoals het is, heb ook weinig trek in een glazen bak met geen planten of wat dan ook. Juist de planten vinden de discussen leuk...ze scharrelen de gehele dag achter de corydoras aan om te kijken of er nog iets is te snaaien.
Dan maar een paar weisflogs erbij, koop ze sowieso vanaf 14 cm dan is het ergste achter de rug.
 
Misschien nog ene kleine bijdrage van mijn kant.
Ik heb verschillende 'rassen' bij elkaar gehad. Nu was dit wildvang en nakweek.
Ik ben waarschijnlijk bij dezelfde LFS geweest. Ik kom uit Heerlen. en daar ook niet altijd goed geholpen.
Zo kregen de nakweek behoorlijk last van de symptomen, schuren, schieten, schuw.

Ook bij de LFS een kuur gehaald, daar moest het mee over gaan.
Het hele flesje opgekuurd en nog niks. "O, dan is het hardnekkiger dan ik dacht. Doe nog maar een flesje."

Na dit flesje nog niks. Ik kwam in contact met een LFS uit Vlaardingen en die jongen adviseerde mij "Bilocil" én(!) of de wildvang óf de nakweek te houden.
Als ik beide zou houden, zou dit een terugkerend probleem blijven.
"Bilocil" gegeven en het stopte. De wildvang (uit Hasselt) verkocht en alles is weer tot rust gekomen.

Tijdens de 'besmette periode' waren mijn vissen ook schuw, terwijl ik voorheen en nu weer enkele idd met de hand eruit aan halen (als dit gewenst zou zijn)

Ik hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt, vwb het terugkerend probleem met verschillende 'rassen'. (Ik weet dat dit in jouw geval natuurlijk niet zo hoeft te zijn.)

Veel succes en ben benieuwd naar een mooie foto van je bak.

(y) Peter
 
Manaus Bilocil is een van de laatst bekende medicijnen voor de bestrijding van kieuwwormen ontwikkeld door een Duitse firma,en neem mij niet kwalijk als het uit Duitsland komt/gefabriceerd wordt dan heb ik daar meer vertrouwen in dan in de apotheek van de achterliggende en overige bekende medicijnen welke momenteel veelal nog verkrijgbaar zijn.

Een nadosering volgens de beschrijving wel in acht nemen,is erg belangrijk.

Overgens,net wat Janjdk zonet nog schreef is het inderdaad zo dat de discus de kieuwwormen latent altijd bij zich draagt en daar mee kan leven,echter als er omstandigheden zich voordoen waardoor de weerstand iets terug gaat kunnen de kieuwparasieten zich weer snel vermeerderen.

En ja wildvang en nakweek vind ik zelf niet zo'n goede combinatie,maar goed ik ben eerder (even geleden) terecht gewezen dat mijn mening over een verschillend kleurenpatroon en ( soorten) Discusvissen van diverse groote en van verschillende adressen en die er naderhand "bijkwamen" een keuze is die ik moest respecteren.

Elke Discusvis schijnt zijn eigen bacterien stam met zich mee te dragen,is geen wijsheid van mijzelf,maar toekomstige Discusliefhebbers moeten daar maar eens wat meer over nadenken,zoals eerder vermeld is simpel al moeilijk genoeg.
 
Misschien nog ene kleine bijdrage van mijn kant.


Ik hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt, vwb het terugkerend probleem met verschillende 'rassen'. (Ik weet dat dit in jouw geval natuurlijk niet zo hoeft te zijn.)

Veel succes en ben benieuwd naar een mooie foto van je bak.

(y) Peter

Dag Peter,
dank voor je input, stel ik zeer op prijs.
In mijn onderschrift is een link, klik daarop en je krijgt een aantall fotos te zien.
Eentje alvast hierbij.

20-3-1.jpg
 

Terug
Bovenaan