Nitraat en garnalen


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Wat is de beste Nitraat (NO3) waarde voor een aquarium waar alleen Neocaridina garnalen inkomen zonder vis? Ik hoor en lees veel verschillende waarde. Als ik op Google zoek kom ik vaak uit op <20. Lijkt mij heel hoog voor een aquarium met alleen maar mossen erin. Ik sprak laatst een garnalen kweker en die had het over zo laag mogelijk. Liefst 0. Die wist mij te vertellen dat Nitraat net als Nitriet (NO2) zelfs dodelijk kan zijn voor garnalen. Ik begrijp er niets meer van. Of wordt er nu door mensen Nitriet en Nitraat door elkaar gehaald?
 
No2 is voor alle bewoners schadelijk maar er zijn ook leden met de EI en die dus best wat nitraat hebben. Als je alleen mosjes hebt dan heb je vast ook geen zee aan licht en zal er niet heel veel nitraat verbruikt worden en dan is max 10 mg meer dan voldoende lijkt mij.
Soms haalt men de no2 en de no3 ook wel doorelkaar inderdaad.
 
Ik heb 20ppm nitraat en heb ook garnalen in dat aquarium (neocaridina). Totaal geen probleem. Maar zoals John ook aan geeft is 20ppm nitraat niet altijd nodig.

Misschien dat de gevoeligere soorten garnalen wel last hebben van 20 ppm nitraat.
 
Nitraat wordt pas een probleem groter dan 100.
 
Dan is het denk ik ook nog afhankelijk van welke soort je hebt want een huis tuin en keuken crystal red zal meer kunnen verdragen dan een Taiwan Bee.
 
Ik moet toch nog even wachten tot alles goed is ingedraaid. Ik heb gisteren mijn water getest en daar kwamen de volgende waarde uit. Ph=7 - Kh=6. - Gh=8. - NO2= 0,07. - NO3=8. - Po4= 0,8. Temp staat op 22 graden. Die betreffende man vertelde mij dat die No3 van 8 echt naar beneden zou moeten want dat het anders zelfs wel eens voor sterfte zou kunnen zorgen als ik er zo garnalen in zou doen. We hadden het over White Pearl garnalen
 
Nou raar verhaal dat van die no2 hoor. Ik denk dat hij de no2 bedoeld want die moet 0 zijn inderdaad.
 
Hij had het erover dat Nitraat later nitriet wordt. Nu ben ik maar een beginner maar ik dacht dat het juist andersom zou zijn
 
Hij had het erover dat Nitraat later nitriet wordt. Nu ben ik maar een beginner maar ik dacht dat het juist andersom zou zijn
Dan zit hij inderdaad verkeerd om.
Ammonia -> nitriet -> nitraat is de cyclus
 
Tja ik krijg bijna medelijden met de garnalen bij die kweker;)
 
ik twijfelde er ook al een beetje aan want zijn verhaal kwam niet overeen met alles wat ik op internet heb gelezen. Precies de reden dat ik deze topic geplaatst had.
 
Hij had het erover dat Nitraat later nitriet wordt. Nu ben ik maar een beginner maar ik dacht dat het juist andersom zou zijn
Nou dan haalt hij het door elkaar. Nitriet wordt nitraat. Dus NO2 (nitriet) op 0 en NO3 (nitraat) kan echt zonder problemen op 10-20. Voordat nitraat echt dodelijk is moet het heel hoog worden hoor (tenzij je hele gevoelige soorten hebt).
 
Allemaal bedankt voor het mee denken en de hulp
 

Terug
Bovenaan