Nitraat blijft hoog


Louis2000

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
120
Leeftijd
24
Hey allemaal,

Mijn nitraat (no3) blijft tussen de 20-50mg/l. Zelfs na een water wissel van 40%
Tropica bodem lean dosing planted box voeding.

Geen flauw ieee hoe dit kan
 
Ik neem dat de waarde wel zakt als je ververst toch? In kraanwater zit in de regel weinig nitraat namelijk.
 
Wat zou kunnen helpen:
- snelgroeiende planten kopen
- minder eten geven aan de vissen
- minder vissen in je aquarium
Als dit niet werkt dan kan je even gaan checken of er niet toch onbewust veel nitraat in plantenvoeding etc zit. Daarnaast kan je nitraatverlagende dingen in je aquarium aanbrengen zoals bijvoorbeeld herfstblad. Succes!
 
Meet het kraanwater ook eens
 
Hij schrijft dat dit blijft zelfs na een waterwissel van 40%!
Klopt maar hij spreekt van 20-50mg dus wellicht dat het na de wissel wel wat lager is maar nog boven de 20mg. Dat was me niet duidelijk.
 
Ik denk dat dat gemeten is met teststrips? Met druppels is die marge niet zo hoog. Ik zou idd zeggen of nog een keer flink wisselen of nauwkeuriger meten (druppels).En ik ben wel benieuwd naar de uitslag van het kraan water :)
 
Excuses voor het misverstand. Ik bedoel dat ik dit te hoog vind en zelfs na een wissel zakt dit niet. Waterwissel is met osmose water gedaan dus mag normaal geen probleem geven
 
Ik denk dat dat gemeten is met teststrips? Met druppels is die marge niet zo hoog. Ik zou idd zeggen of nog een keer flink wisselen of nauwkeuriger meten (druppels).En ik ben wel benieuwd naar de uitslag van het kraan water :)
Ik meet altijd met druppels
 
De bodem geeft al aardig wat no3 af zoals ik het lees (CEC waarde?)


En gevonden op de planted box website :

Elke dosering van 28ml op 100 liter water geeft een ijzerwaarde van ongeveer 0,25ppm (EDTA), een kaliumwaarde van 12ppm, een nitraatwaarde van 5ppm en een fosfaatwaarde van 2,5ppm. En natuurlijk een hoop sporenelementen!
 
De soil is verrijkt met ammonium.
Planten hebben een voorkeur aan ammonium dan aan nitraat als stikstofbron. Daarom zullen ze eerst de ammonium opnemen en de toegevoegde nitraat links laten liggen. Dan lopen je waarden vanzelf op.
Pas als ammonium minder gaat worden gaan de planten de nitraat als stikstofbron gebruiken. Dus (tijdelijk) veel meer snelgroeiers toevoegen.
 
Meet het kraanwater ook eens

Ook al meet je met druppels. Ik zou toch inderdaad eens gewoon kraanwater testen om te zien of er niks mis is met je testkit.
 
Owke Thanks voor de vele response!
Ik heb geen nh4 test maar ik koop deze snel!

Ook heb ik bruinalg en wat algen van het daglicht. Zie bijlage. Messchien zien jullie daar iets meer op de foto’s

In de achtergrond zie je snel groeiende aantal planten maar dat is mss niet voldoende?
 

Bijlagen

  • IMG_6286.jpeg
    IMG_6286.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 57
  • IMG_6284.jpeg
    IMG_6284.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 57
  • IMG_6283.jpeg
    IMG_6283.jpeg
    2 MB · Weergaven: 59
  • IMG_6287.jpeg
    IMG_6287.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 57
Bruinalg heeft volgens mij NH4 (NH3?) nodig.
Bruinalg ontstaat daarom vaak in een net opgestarte bak met nog onvoldoende bacterie cultuur in het filter of in een gerijpte bak waar flink in de bodem is gewoeld. Dat spul wordt uiteindelijk via no2 omgezet naar no3, wat jij meet in flinke hoeveelheden.
 
Dus nh4/3 moet naar beneden in mijn bak als die hoog zou zijn dan zou mijn algen moeten minderen en nitraat lager zijn?
 
De NH3/4 (ik weet ff niet welke van de twee het is, maar ze horen wel bij elkaar) moet iig naar 0. Die omzetting eindigt in no3. Die no3 gebruiken je planten weer om te groeien :). Veel mensen proberen no3 zo rond de 20 te houden.
 
Bruinalg heeft volgens mij NH4 (NH3?) nodig.
Bruinalg ontstaat daarom vaak in een net opgestarte bak met nog onvoldoende bacterie cultuur in het filter of in een gerijpte bak waar flink in de bodem is gewoeld. Dat spul wordt uiteindelijk via no2 omgezet naar no3, wat jij meet in flinke hoeveelheden.
Dit kan in principe vanzelf verdwijnen als er voldoende bacteriën zijn dan?
 
ja :) het is vrij normaal in een pas opgestarte bak om bruinalg te krijgen. dat trekt over het algemeen vanzelf weg. tenzij je echt te kort filter capaciteit hebt.
 
uit nieuwsgierigheid; wat zijn de andere specs van je bak: belichting (merk, tijdsduur, intensiteit), filter en voeding
 
Bruinalg heeft volgens mij NH4 (NH3?) nodig.
Het ontstaat door teveel organische belasting en heeft silicaten en fosfaten nodig voor de opbouw van het skelet. Daarom ontwikkelen ze zich snel in een bak met veel silicaten maar silicaten zijn niet de oorzaak van de alg.
nh3/4 is in de regel een boost voor algen echter is bruinalg een diatoom en ik weet niet of die daar ook op reageert. Ik heb die ervaring niet.
 
uit nieuwsgierigheid; wat zijn de andere specs van je bak: belichting (merk, tijdsduur, intensiteit), filter en voeding
Merk van bak onbekend wel. Licht staat aan van 15u tot 21u is een chihiros wrgb2 120 intensiteit 67 rood 44 groen en 32 blauw. Filter greenline 1902 vol met seachem matrix
Voeding planted box lean dosing 10 ml per dag. Idk of dit voldoende is op de verpakking staat voor 240 l 10 ml

Mijn bak is dus 240 l ;)

Heb ook alg omdat er een ruit is waar het dus makkelijk aan het aquarium komt, komen de algen door het daglicht of door de uv stralen? Anders kan ik een folie kopen. De bruinalg zal inderdaad wel wegtrekken.

Nh3/4 is 0 in de bak dus dat kan het al niet zijn :)
 

Bijlagen

  • IMG_6311.png
    IMG_6311.png
    166.3 KB · Weergaven: 49
  • IMG_6313.png
    IMG_6313.png
    4.4 MB · Weergaven: 44
  • IMG_6312.png
    IMG_6312.png
    7.4 MB · Weergaven: 51
Direct zonlicht is niet bevorderlijk voor een bak.
 
Is 10 ml per dag niet erg veel? Ik geef 2x per week 10 ml plantedbox all in one
 
Ik zie hier ook geen aantal milliliters staan per 100 liter
 
Per week voor 100 L staat er 28ml, op de verpakking staat 10ml/per dag dat is dus 70 ml in de week. Dit klopt hoor, en ik heb algen dus eigenlijk voeg ik zeker niet teveel toe en toch?
 

Bijlagen

  • IMG_6317.jpeg
    IMG_6317.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 37
  • IMG_6318.jpeg
    IMG_6318.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 36
Misschien heb ik nog een oude verpakking 😅, bij mij staat er: weinig licht/planten/geen co2: 10 ml per week per 100 liter. Veel planten/licht/wel co2: 30 ml per week per 100 liter. Waarschijnlijk heb jij dus veel planten/licht/co2 en deel je de weekdosering over 7 dagen? Ikzelf heb geen co2, wat planten en gedimd licht op 70%. Dus ik dacht ik ga in het midden zitten (dus 20 ml) en die verdeel ik in 2x in de week 10 ml.
 
Oh en de zijkant van mijn bak heb ik afgeplakt, zodat daar geen daglicht in valt. Als ik dat niet zou doen, dan schijnt de zon daar zeker wel een 3tal uren in
 
Misschien heb ik nog een oude verpakking 😅, bij mij staat er: weinig licht/planten/geen co2: 10 ml per week per 100 liter. Veel planten/licht/wel co2: 30 ml per week per 100 liter. Waarschijnlijk heb jij dus veel planten/licht/co2 en deel je de weekdosering over 7 dagen? Ikzelf heb geen co2, wat planten en gedimd licht op 70%. Dus ik dacht ik ga in het midden zitten (dus 20 ml) en die verdeel ik in 2x in de week 10 ml.
Yes dat klopt hahaha, en inderdaad zal een folie moeten kopen, hij schijt er langs 2 kanten ik langste kant en voorkant beetje.

Ik twijfel wel tussen een niet transparante of transparante uv folie te kleven
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 40
Yes dat klopt hahaha, en inderdaad zal een folie moeten kopen, hij schijt er langs 2 kanten ik langste kant en voorkant beetje.

Ik twijfel wel tussen een niet transparante of transparante uv folie te kleven
Dat zou wel je alg kunnen verklaren misschien. Ik heb gewoon stuk papier op maat gesneden, werkt ook prima 🤣
 

Terug
Bovenaan