Nigel's Iwagumi 128L


Nigel

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2017
Berichten
693
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Na wat actief te zijn op engelstalige forums zie ik nu ook een actief nederlands forum.

Ben sinds maart 2017 met de hobby begonnen en heb in die tijd twee bakken opgezet.

Mijn eerste bak was een superfish home 25 maar vond ik uiteindelijk veel te klein. Qua keuze van de vissen was er ook weinig te kiezen.
Dat was deze bak (is nu een kweek garnalen bak geworden)


Dus nu heb ik een iwagumi opgezet maar dan in een grotere variant.

Specificaties
Aquarium

80x40x40 cm opticwhite 8mm
128 liter
Verlichting
Aquatlantis easy led 742
Stenen
Drakensteen
Substrate
ADA Aqua Soil
Garnalen
? Crystal red
? Red cherry
17 Amano
Vis
30? green neon tetra
Planten
Monte carlo
Dwergnaaldgras
Co2
CO2 met diffusor.
Co2 checker edge (30 ppm)
Verwarming
Hydor eth 200 --> temperatuur 25 celcius
Filter
Eheim 2426 met roestvrij stalen lily pipes
Achtergrond
Frosted glass spray


Dag 1


Dag 7


Dag 14





Tweedehands een bak op de kop getikt. Alleen de voor en zijkant zijn van optisch glas.
hG-0BqePqjC7Hs8PCPhu_0sJqNcOm5cd.jpeg


Seiryu stenen hadden eerst mijn voorkeur. De verkoper gaf me een hoop drakensteen erbij dus heb ik voor deze gekozen :).
hG-0BqePqjC7Hs8PCPhu_0sJqNcOm5cd.jpeg


Hardscape
hG-0BqePqjC7Hs8PCPhu_0sJqNcOm5cd.jpeg


Dag 1
hG-0BqePqjC7Hs8PCPhu_0sJqNcOm5cd.jpeg


Dag 10
hG-0BqePqjC7Hs8PCPhu_0sJqNcOm5cd.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Leuk bakje zo! Dat led schijnt tegenwoordig toch wel lekker te werken zeg! Heel gaaf zulke grote matjes, hopen dat dat mij ook gaat lukken met een co2 setje straks
 
Leuk bakje zo! Dat led schijnt tegenwoordig toch wel lekker te werken zeg! Heel gaaf zulke grote matjes, hopen dat dat mij ook gaat lukken met een co2 setje straks

Werkt goed die LED van tegenwoordig!

Zolang je voldoende licht hebt, voedingsstoffen en co2 dan kan iedereen z'n matje groeien. Het is alleen even de juiste balans vinden. Niet te veel maar ook niet te weinig (vooral met licht).
 
Lichten wat lager achtergrond is mooier nu.
2rE_HdvJSIqj_0QCt0pNxnsp7XVXCL7G.jpeg
 
Nitriet begint al wat af te nemen kan niet wachten tot de tank klaar is om de eerste garnalen (amano's) erin te doen. Daarna langzaam iedere week wat blauwe neons toevoegen voor wat extra kleur.
 
Het licht is nu wel veel minder storend in de kamer denk ik of niet? Ziet er veel minder heftig uit
 
De eerste amano garnalen zitten erin (3 stuks van m'n andere bak) en wat zijn het goede opruimers! Zaterdag ga ik er 14 bijkopen (als de winkel er genoeg heeft). De week daarop begin ik met 8 blauwe neons.
 

één zat er net even mooi bij de vooruit even een shot genomen!

Zitten er pas drie in maar ze hebben alles al helemaal schoon gemaakt. Zit te twijfelen of 17 wel echt nodig is.

Q1dq3UZqNN0XcnbictGaeA58_GZBP6kR.jpeg


Q1dq3UZqNN0XcnbictGaeA58_GZBP6kR.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Blijven mooie beesten die amano garnalen. Geweldige poetsers en lekker actief. Vind het alleen jammer dat de jongen in brak water geboren worden, voelt zo onnatuurlijk om te zien dat ze eitjes dragen en er niks mee kunnen. Een stuk of 7 in totaal is echt meer dan genoeg voor zo'n bakje hoor, 17 stuks is wel erg veel, dan heb je helemaal geen alg meer om over te klagen straks :br:

Het matje is wel erg laag niet? Heb je hem al gesnoeid? Of is hij serieus zo vlak gaan groeien?
 
Mooi project.

Is het niet erg verleidelijk om toch de bak weer vol te proppen. Ik probeer ook altijd minimalistisch te beginnen. Maar ben al gauw het spoor bijster hierin.
 
Blijven mooie beesten die amano garnalen. Geweldige poetsers en lekker actief. Vind het alleen jammer dat de jongen in brak water geboren worden, voelt zo onnatuurlijk om te zien dat ze eitjes dragen en er niks mee kunnen. Een stuk of 7 in totaal is echt meer dan genoeg voor zo'n bakje hoor, 17 stuks is wel erg veel, dan heb je helemaal geen alg meer om over te klagen straks :br:

Het matje is wel erg laag niet? Heb je hem al gesnoeid? Of is hij serieus zo vlak gaan groeien?

Ik vind ze persoonlijk minder mooi dan andere garnalen maar idd geweldige poetsers en lekker actief. Zou ze niet willen missen. Daar heb je wel gelijk in idd maar ook wel weer handig dat ze niet broeden. Blijft alles een beetje onder controle. Ik ga morgen is kijken hoeveel ze er hebben in de winkel en dan neem ik er nog een paar mee.

Het matje is idd laag maar wil ik ook niet veel hoger. Het is monte carlo en als je deze z'n gang laat gaan kan de onderste laag afsterven en komt zo heel de mat naar boven. Wekelijks ga ik hem dus trimmen. Op dit moment heb ik hem nog niet gesnoeid. Ik heb het in hele kleine porties geplant en daarom is hij zo laag. Heb hem wel een beetje aangedrukt zachtjes dan groeit hij wat compacter. Als je de beschrijving volgt van bijvoorbeeld Tropica dan heb je hele grote plukken die omhoog blijven staan. Met kleinere porties gaat de plant vanzelf ook sneller "liggen". Op mijn manier is de mat veel sneller klaar en kun je met minder potjes het doel bereiken.

Mooi project.

Is het niet erg verleidelijk om toch de bak weer vol te proppen. Ik probeer ook altijd minimalistisch te beginnen. Maar ben al gauw het spoor bijster hierin.

Ik zat er idd al over na te denken om een wat groter plantje aan te brengen zoals echinodorus tenellus green. Toch ga ik proberen om het lekker minimalistisch te houden. Qua dieren (met name vissen) houd ik het echt rustig aangezien de stenen de main focus hebben. Alleen één soort scholenvis komt erin. Nadeel is wel dat deze op den duur hun eigen pad gaan, aangezien er niet een grotere vis in zit die ze opjaagt om in een school te zwemmen.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, nog nooit op deze manier gehoord, zie nu wat je bedoeld bij je startfilmpje.
 
Hmmm, nog nooit op deze manier gehoord, zie nu wat je bedoeld bij je startfilmpje.

Is wel heel veel werk! Maar zeker aan te raden voor het snelste resultaat :)
 
Heb wat extra amano's toegevoegd eentje werd roze/rood heel vreemd.
CKoGVxhgmaq4fOcL4hMl_WNkNyKNYXCg.jpeg
 
Eerste 10 blauwe neon's zitten erin. Ze laten al prachtige kleuren zien. Ik heb alleen geen idee hoe ik het volledig aquarium met planten, hardscape en vissen scherp kan krijgen op foto/video. Tips zijn welkom :)

 
Prachtig! Staat een sterke stroming in je bak!

Thnx!

Heb de filter zelfs voor de helft afgeknepen.. daarom vind ik tegenwoordig het advies van koop een filter die 10 keer per uur je bak inhoud filtert overdreven... (voor aquascapes)
 
Thnx!

Heb de filter zelfs voor de helft afgeknepen.. daarom vind ik tegenwoordig het advies van koop een filter die 10 keer per uur je bak inhoud filtert overdreven... (voor aquascapes)
Mooie scape! Ben benieuwd naar het verloop!
 
Thnx!

Heb de filter zelfs voor de helft afgeknepen.. daarom vind ik tegenwoordig het advies van koop een filter die 10 keer per uur je bak inhoud filtert overdreven... (voor aquascapes)
Er zit natuurlijk wel een verschil wat betreft de plantmassa in een Iwagumi en een Jungle scape...
Voor een plantenbak barstensvol met stengelplanten is het totaal geen overbodige luxe Maar voor een iwagumi is het idd overkill.
 
Die zwemmertjes knallen er goed uit zeg op de video! Mooi beeld.
 
Monte carlo gaat echt als een speer. Dwergnaaldgras is zoals gewoonlijk sloom..

Nu een volledige shot van het aquarium.

Dag 26

iwagumi_128l_day_26_cropped.jpg
 

Terug
Bovenaan