Nieuweling in de aquarium hobby


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Hallo allemaal!

Graag stel ik me als nieuw lid aan jullie voor.

Ik ben Marije, in de veertig, twee kinderen waarvan er 1 én erg allergisch is voor huisdieren én er heel graag toch echt eentje wilde. Een paar vissen was wat hem betreft ook leuk al is het geen hond.
Aldus geschiedde. Eerste aankoop: een biOrb Classic 15 via MP nieuw in doos. Rond en klein. Vast goed om mee te beginnen voor een jongetje van 8, met wat guppies of platies of garnalen. Nee, nu niet boos worden en wegklikken, blijf lezen, er komt meer!!!

Die biOrb staat weer in de doos. What was I thinking! Ik snap nu dat je daar niet serieus goed vissen in kunt houden.
Benieuwd of ik de biOrb (en allerhande zooi die ik er natuurlijk al omheen bij gekocht had) weer kan verpatsen. En anders draai ik hem alsnog in als een mini-bakje voor wat garnalen. We zien wel.

Vandaag is daar zojuist, in bestelling nog, een Superfish Home 60 bij gekomen, met verwarming. De bestelbevestigingen rollen net de mailbox in. Nog steeds geen grote bak, maar wel wat we kwijt kunnen (het bijbehorende meubel komt er ook aan want de huidige net-nieuwe zwevende tv kast kan zo'n bak helemaal niet aan). Ik vind dat een mooie bak qua uiterlijk, ik wil wel iets aan aquashaping proberen te doen, en het interne filterhuis vind ik vooralsnog geen probleem. Ook gelijk meebesteld de SF Nano Heater 100W, filtercartridges en wat drakenstenen. Gisteren bij de dierenwinkel al bedacht dat het groter moest (eerst een SG Start Tropical 30 in gedachten maar vandaag dus 2 x zo groot gaan denken) en onder meer door vergeten pinpas alleen met wat plantjes thuisgekomen. Dwergcryptocoryne, cryptocoryne, hygrophyla en limnophyla. Staan in een emmer nu.

Ondertussen denkt zoon 'waar blijven nou die beloofde vissen' maar hij weet dat we deze bak tot na de zomervakantie aan het indraaien zijn. Voor wat betreft bewoning en goed indraaien heb ik al heel veel gelezen online. En daarom ook ben ik juist lid geworden van dit forum. Ik ben bang dat het virus mij al aan het grijpen is en hoop er een goede draai aan te geven. Ik wil graag iets met garnalen, slakken en kleine visjes. Stiekem droom ik van diamantzalmen en neon-/kardinaaltetra's maar alleen als dat kan in deze 60. Dat hoop ik deze komende weken verder uit te zoeken, hier en samen eventueel met jullie hulp.

Hartelijke groet,
Marije
 
Welkom! En super leuk en leerzaam voor je kids:) succes met indraaien!
 
Welkom op het forum, ik wens jullie veel succes en plezier in deze leuke hobby!
 
Welkom! Super dat je je goed aan het inlezen/ voorbereiden bent!
 
welkom.

guppen zijn top vissen om mee te starten vooral met kinderen.
ze zijn erg actief en krijgen ook geregeld jonkies zonder speciale voorzieningen.
en zijn makkelijk te houden .
 
Welkom hier!
Prima oplossing zo voor je kids: toch huisdieren, maar geen last van allergieën :)
 
Hallo allemaal, dank voor de aardige woorden! Fijn dat dit een forum voor zowel de doorgewinterde aquariaan als de beginnende noob is, top :thumbs:

De bak en toebehoren zijn binnen, hoera!

Gisteren gelijk aan de slag gegaan met de drakenstenen, gelukkig daar hier op het forum ook veel over te lezen gevonden (en dus met satéprikkers en veel water gewapend ze heel voorzichtig te lijf gegaan).
Het grind was al een dag of twee geleden gekocht en gespoeld, de plantjes stonden klaar. Gelukkig een goede verkoopster in de Pets Place die mij ook al had verteld dat dat steenwol er echt af moest.

Dit is het eerste resultaat. Gisteren de meegeleverde HS Procell toegevoegd, vanochtend de eerste lading HS Bacto. Deze moet dus echt nu in de opstart dagelijks? Of....?
IMG_7150[1].JPG


Nu eerst een week of 4 laten staan. Op- en aanmerkingen, goede tips, coachende woorden, graag!
 
Nu eerst een week of 4 laten staan
Inderdaad, rustig afwachten en de natuur zijn gang laten gaan, een heel klein beetje helpen door wat droogvoer in de bak te verkruimelen, dan hebben de bacterien wat te eten om zich te vermenigvuldigen.
 
Gisteren de meegeleverde HS Procell toegevoegd, vanochtend de eerste lading HS Bacto. Deze moet dus echt nu in de opstart dagelijks? Of....?
Ach, deze middelen vallen bij mij onder de noemer "baad het niet dan schaadt het niet" maar echt nodig is dat in NL niet.
 
Wellicht leuk voor jezelf om een nieuw topic te starten bij het foto-album. Zo kun je zelf de vorderingen bijhouden en heb je alles in een topic.

Edit; oh en welkom natuurlijk!
 
Dag Marije

Succes met het leuke bakje, zeker een leuk ding om mee te beginnen
Ik denk dat dat zo te horen wel goed gaat komen :)

De start is er en nu het grote wachten
 
Welkom!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op het AF
 
Welkom hier.
Al bij al een deftige start.
Als ik nog enkele tips mag geven...
Vertrouw die superfish heater voor geen haar, dit is 1ste klas rommel.
Je grind is aan de grove kant, hier zal zeer snel enorm veel vuil in ophopen. Regelmatig (wekelijks) onderhoud zal dus nodig zijn.
Tenzij je het nu al omruild naar filterzand (verkrijgbaar bij bvb wildkamp). Daar blijft het vuil veel beter op liggen waardoor het meer kans heeft om door de filter opgezogen te worden.

Haal ook je plantjes ff uit elkaar. Vooral de crypto's hebben veel baad bij uit elkaar te staan, dit geeft ze meer groeimogelijkheden rondom en meer zuurstof aan de worels.

Grotere stenen horen eerst op de bodem of op een stukje tempex gezet te worden, dit om te voorkomen dat er dode zones in de bodem er onder ontstaan.

Guppen zijn idd leuke beginnersvisjes maar ga er aub geen kopen bij een petsplace oid, dit is letterlijk rommelvis, overkweekt en minderwaardig restafval.
Zoek je beter een kleine hobbykweker, die gericht op een zuivere stam kweekt. Die visjes zullen mss iets duurder zijn in aankoop (al ben ik dat nog niet zeker) maar op langere termijn zal dit zeker z'n vruchten afwerpen (bijna letterlijk op te nemen)
 
Goede tips, Vis&versa, dankjewel! Had inderdaad over het grind al mijn twijfels na wat verder spitten hier op het forum. Gelukkig hier een Wildkamp in de stad hier dichtbij dus ik ga gelijk op weg. Nu nog de tijd om de bak te verbeteren. Klopt het dat vissen niet van een lichte bodem houden?

De plantjes zal ik idd splitsen, ik wilde de voorste dwergcrypto al naar achteren zetten omdat deze nu wat klem zit, en daar bv een bol javamos voor de toekomstige garnalen neerleggen. Als ik toch ga herschikken, kan ik mss ook wel wat plantjes op/in de drakenstenen kwijt.

Dank ook voor de goede tip over de stenen. Ik koop wat tempex en geschikte lijm voor een aquarium. En ik ga op zoek naar een goede hobbykweker. Iemand tips omgeving Zuid-Friesland?
 
Tips over een alternatieve heater (bvk een staafheater die overeenkomt met de maten van de huidige Eco 100W zodat ik dit filterhuis kan blijven gebruiken) zijn welkom. Ook tips om het huidige filter (Aqua-Flow 200) te verbeteren, graag. En zou ik nog meer/andere planten erbij moeten nemen?
 
Klopt het dat vissen niet van een lichte bodem houden?
Vissen houden niet van een ondergrond waarop ze afsteken.
Lichte vissen hebben dus liever een lichte ondetgrond, dat maakt ze minder zichtbaar uit de lucht (ook de reden waarom vele vissen zilverkleurig zijn aan de bovenzijde)

Maar in de aquariumprakrijk valt dit nog allemaal goed mee en zullen de meeste soorten zich daar niet veel van aantrekken
 

Terug
Bovenaan