nieuwe vijver met veel draadalg; algemene vragen


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Hallo vijvervrienden,

Ik ben afgelopen januari verhuisd naar een huis waar toevallig een vijver(tje) in de achtertuin lag. Eerder heb ik al ge�xperimenteerd met een speciekuip in de achtertuin, ik houd het er voorlopig maar op dat hierin de boodschap lag dat ik er verder mee moest gaan, en wel zo goed mogelijk.

Uiteraard heb ik geen enkel zeker getal over het kuipje dat ik hier aantrof, dus wat de afmetingen betreft gok ik maar even.
Ik denk dat in de hele vijver zo'n 500 liter water zit, en het diepste punt schat ik op zo'n 65 cm.

Ik heb, voordat ik ergens mee begon, al 2x 100% water ververst en 3x 50%. Het slib op de bodem heb ik daarbij laten liggen, al het plantaardige materiaal dat ik heb gevonden heb ik weggegooid.

Onlangs heb ik er een (van Marktplaats gered) groepje platy's in gezet. Qua planten heb ik er Lysimachia nummularia (penningkruid) en Egeria densa (waterpest) in gezet.
Draadalgen hoefde ik er niet bij te zetten, die groeiden vanzelf fantastisch.

Ik heb intussen een en ander nagelezen, en daaruit de volgende tips verzameld:
1) Blij zijn dat de draadalgen er zijn, omdat dit betekent dat mijn water in principe goed is.
2) De draadalgen regelmatig (bv. 1x per 2 weken) zoveel als mogelijk handmatig verwijderen.
3) Regelmatig, bijv. 1x/2 weken, tenminste 50% water verversen.
4) Snel en makkelijk groeiende planten erbij plaatsen, bijvoorbeeld gele lis, hoornblad en krabbescheer (waterpest zit er al in).

Ik vraag me af of de ge�dopteerde platy's het de winter door gaan redden, maar zoniet dan heb ik ze toch in ieder geval deze lente, zomer en herfst in leven gehouden. Ik ben verder van plan er een klein groepje goudelritsen in te gaan houden.
Ik hoor dat er geen echte algeneters in kunnen, ook G. aymonieri zou de winter niet overleven. De platy's zullen nog wel even aan de eerste groeiknoppen gaan knagen, maar of ze daarna nog veel aan het ecosysteem zullen kunnen bijdragen .....

Verder zou ik het zelf even niet weten.
Heeft iemand nog een leuke tip qua planten en/of vissen?
 
Is 65 cm diep niet �berhaupt al een beetje krapjes gezien onze winters?

~ Ivo
 
Wat je zou kunnen overwegen :
-beluchten
-zacht water toevoegen (flink minder mineralen)
-flinke fosfaatinjectie van 2,0 mg/l(maar zeker beluchten)
 
Mascha&Ivo zei:
Is 65 cm diep niet �berhaupt al een beetje krapjes gezien onze winters?

~ Ivo

De platy's moeten er toch uit 's winters omdat die het anders ook niet overleven, dus mij lijkt het dan niet meer zon probleem.
 
Een vijver moet net als een aquarium "rijpen"!

Door telkenmale uw water te verversen zorg je voor algengroei. In de beginfase zit er niets anders op dan de algen met de hand te verwijderen en blijf van de chemicali�n af, is om problemen vragen.

Volgende zaken stimuleren algen groei:

Ondiepe vijver
Ligging in volle zon
Onvoldoende snelgroeiende planten
Geen of gebrekkige filtering (biologische filter dient afhankelijk van de visbezetting �20% � �30% van het totaal volume te omhelzen)
Ondiepe vijver
Leiding water (is te rijk)


Ik heb zelf een vijvertje van 3,2m x 7m x 1m30 diep bioloog inbegrepen.
 
@Danny : ik snap u redenering , maar sommige punten gaan slechts in enkele gevallen op .
Volle zon is wenselijk als je heel veel planten hebt .
Ondiepe vijver ben ik met je eens evenals de snelgroeiers (maar als de vijver dichtgroeit ook weer niet = koeling)
Qua filtering hou ik me maar afzijdig (ik gebruik er geen op de zwaar bezette koivijver)
Leidingwater is een beetje moeilijk , bij mij werkt het leidingwater best goed (maar de planten groeien natuurlijk wel gigantisch)
Als dit niet gebeurt heb je helemaal gelijk en voeg je teveel mineralen toe .
Wat ik wel mis in je rijtje is co2 gehalte (stabiele pH), ook niet onbelangrijk .
Qua rijping ook mee eens , echter maakt men de vijver mijn inziens dikwijls te zuiver .
Slib verwerkt en slaat overtollige voeding ook op .
 
@ erwin2 : het is inderdaad zo dat dit altijd oeverloze discussie zijn en wel om volgende redenen, elke vijver is anders. Wat bij mij perfect werkt kan bij jou op een ramp uit draaien. In de beginne controleerde ik ook regelmatig Ph en dergelijke daar ben ik ondertussen van afgestapt. Alles groeit hier zoals kool, plant en vis, af en toe eens last van algenbloei maar dit is normaal. Ik wou gewoon wat basisraad meegeven vooral op het feit dat hij regelmatig 50% van de vijver ververste.

Mijn visbezetting bestaat uit Goudwindes, Sarasa's en Shubunkin's en last but not least ze krijgen geen eten moeten maar eten wat ze vinden ;)
 

Terug
Bovenaan