Nieuwe verwarming nodig - 2e Eheim kapot


Hove75

New member
Lid geworden
25 november 2023
Berichten
1
Leeftijd
50
In afgelopen 3 jaar heb ik 2x een kapotte Eheim ThermoControl E125 (interne staaf) verwarming gehad. De eerste werd vervangen onder garantie, maar nu is ook de garantievervanging na een jaartje kapot en is de garantie net een maandje verlopen.
Dit lijkt me net iets te vaak. Ik had bewust voor Eheim gekozen vanwege de goede naam en goede kwaliteit. Dit is wel erg teleurstellend. Is dit normaal, levensduur van een Eheim heater van 1-2 jaar?

Welk merk heater is het meest berouwbaar? Ik betaal graag iets meer voor kwaliteit mits het dat dan wel waard is..
 
Als je meer betalen wil denk ik dat je uitkomt op een titanium heater met een losse Inkbird of soortgelijke controller.

anders kom je toch weer op de reguliere heaters van glas. of je koopt een inline heater tussen de slangen van het filter.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Het ding met die verwarmingen is dat vaak de thermostaat kapot gaat (mechanische regelaars) of de elektronische regeling. Naar mijn weten is dit bij alle bekende merken het geval.

Wat "tactieken" die je kunt toepassen:
- Een veel kleinere verwarming plaatsen. Eentje die maar nauwelijks de temperatuur op peil weet te houden. Dan heb je niet of veel minder dat in- en uitschakelen van de unit, en dus minder slijtage in het schakelen.
- Twee kleine verwarmingen doen, waarbij de eerste constant aan is (gewoon een te laag wattage nemen) en de tweede bijspringt om het laatste deel bij te verwarmen. Dit is veiliger, maar je hebt natuurlijk in unit 2 nog steeds dat schakelen....
- Zoals Fozzy zegt: werken met een externe controller, al dan niet in combinatie met een titanium verwarming.

Bij die laatste optie kun je evt ook de controller combineren met een normale verwarmingsstaaf. Die heeft de eigen thermostaat nog en dan kun je daar een extra veiligheid mee inbouwen. Je stelt die thermostaat in op een iets hogere temperatuur dan je de controller laat regelen, zodat hij nooit hoeft te switchen. Zou de controller dan kapot gaan, dan kan de verwarming zelf alsnog uitschakelen op die iets hogere temperatuur. Doordat verder die interne thermostaat nooit gebruikt wordt, zal de verwarming niet gauw kapot gaan.

Ik hoop dat dit enigszins duidelijk verwoord is, hehe.
 
Laatst bewerkt:
Ligt ook ondermeer aan de stand van de staafverwarming, staat deze continue verticaal dan kan het zijn dat deze steeds aan en uit gaat en schakelt, kunnen ze op de langere periode niet aan, dat heen en weer schakelen van aan naar uit.
ik ga waarschijnlijk te veel vertellen, maar een staaf verwarming moet schuin in de bak hangen en liefst ook nog in of bij de uitstroom.

De verwarming moet verwarmen maar ook weer uitschakelen.
Ben het enig sinds met Gino oneens om er een te nemen met te weinig cappaciteit, zou zelf kiezen voor een met een groter wattage omdat je met een mindere verwarming in wattage meemaakt dat deze steeds weer gaat verwarmen, maar dit is dus wat je kiest in en met de combinatie met de inhoud van de bak.
gr,bert
 
Klop Frog, Wanneer een heater (deels) horizontaal ligt kan hij veel beter zijn warmte kwijt.
Echter blijft een thermostaat vaak plakken als hij aanstaat. Wanneer je dan een vrij grote variant hebt kan dit je hele visbestand kosten (spreek helaas uit ervaring).
Ik kies zelf ook liever 2 kleintjes die ik in temperatuur een graad boven elkaar zet. Bij mij zaten ze in een bioloog dus voldoende doorstroming en uit zicht.
Qua totaal verbruik maakt het niet uit of je nu 1 of 2 heaters hebt van welk vermogen. Je hebt dezelfde energie nodig om je aquarium op temperatuur te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Jelle, daarom is het ook belangrijk om stromend water langs de verwarming te laten gaan, in een bioloog gaat dit immer goed omdat daar een redelijke stroming door gaat en de verwarming door de stroming aan en uit gaat en daardoor af en toe aan en uit gaat.
Je hebt helemaal gelijk als je het hebt over de gebruikte energie, met 2 kleintje's heb je toch de kans dat er een doorbrand.
Ik heb jaren lang 4-5) jaar met een Eheim 300 watt goed gedraaid, dus aan het merk ligt het niet.
 
Klopt, maar als er een doorbrand is de impact veel kleiner.
Zelf ca 8 jaar 2 stuks Eheim jager 250W in mijn malawi aquarium gehad. nooit problemen mee ondervonden.
Wel eens met een externe nog op mijn Rio180.
 
Wat ook goed helpt in de levensduur van een verwarming, is de verwarming uitschakelen vóórdat je water gaat wisselen. (ervaringsdeskundige...)
 

Terug
Bovenaan