Nieuwe verlichting voeding


A

Aquamitch

Guest
Hallo

Ik zit met het volgende:
Binnen enkele dagen krijg ik de Juwel helialux 800 met controller voor mij juwel rio 125. Deze heeft totaal 3500 lumen.
Op dit moment heb ik 2 tl buisjes van elke 28 watt.
Ik maak gebruik van de EI methode, voeg nu namelijk iedere week 40 ml PO4 toe en 20 ml kno3. Ook ongeveer 10 ml csmb.
Hoe moet ik dit bij de nieuwe verlichting gaan gebruiken? Iemand enig idee?

Alvast bedankt.
 
Ik denk dat je daar prima mee uit zal komen want dat zijn de gebruikelijke doseringen van de EI en daarmee doseer je normaliter redelijk over. Let er wel op dat je ook voldoende co2 in je water hebt als je meer licht hebt straks.
 
Top! Maar hoe kan ik de CO2 afmeten aan de nieuwe hoeveelheid verlichting?
 
Die helialux 800 (3500 lumen) is een prima uitgangspunt en je kunt hiermee alles laten groeien wat je wilt in je Rio.
Top! Maar hoe kan ik de CO2 afmeten aan de nieuwe hoeveelheid verlichting?
Als jij zorgt dat de dropchecker groen is als het licht aangaat komt, wat betreft CO2, alles goed.
 
Die helialux 800 (3500 lumen) is een prima uitgangspunt en je kunt hiermee alles laten groeien wat je wilt in je Rio.

Als jij zorgt dat de dropchecker groen is als het licht aangaat komt, wat betreft CO2, alles goed.

Heeft u ook een helialux? En is het verschil met de oude tl te zien? Of nauwelijks?
 
Heeft u ook een helialux? En is het verschil met de oude tl te zien? Of nauwelijks?
Verschil, met de oude TL buizen is er zeker. Licht dringt beter door tot op de bodem. Geeft veel minder warmte af dan de TL buizen. Meer ruimte in de kap voor onderhoud. Mogelijkheid tot dimmen in combinatie met maanlicht (alleen met controller).
 
Oke, met welke lichtsterkte zal ik dan moeten beginnen? Heb m namelijk met controller.
 
Ik zou op 80% beginnen. Ik ben gelijk op 100% gegaan zo eigenwijs als ik ben tegelijk met andere plantenvoeding :stom:.
 
Ik zou op 80% beginnen. Ik ben gelijk op 100% gegaan zo eigenwijs als ik ben tegelijk met andere plantenvoeding :stom:.


Goed plan! Heeft u ook de helialux?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel raar dan met ph-controller gestuurde co2 set.

Dat kan, maar draadalg krijg je niet door een verschil in TL of Led. Wel, als gezegd, door een CO2 tekort. Natuurlijk speelt de, eventuele, wijziging in licht duur/intensiteit wel een rol! Planten hebben in tegenstelling tot alg een langere periode nodig voor aanpassing. Dit geldt ook voor de bemesting bij lichtwijzigingen. Ook daar is een gewenningsperiode nodig. Juist daarom is het belangrijk om bij een eventuele overgang om de lichtintensiteit en wellicht ook de lichtduur geleidelijk naar een gewenst niveau te brengen. Vaak ligt dáár het probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat kan, maar draadalg krijg je niet door een verschil in TL of Led. Wel, als gezegd, door een CO2 tekort. Natuurlijk speelt de, eventuele, wijziging in licht duur/intensiteit wel een rol! Planten hebben in tegenstelling tot alg een langere periode nodig voor aanpassing. Dit geldt ook voor de bemesting bij lichtwijzigingen. Ook daar is een gewenningsperiode nodig. Juist daarom is het belangrijk om bij een eventuele overgang om de lichtintensiteit en wellicht ook de lichtduur geleidelijk naar een gewenst niveau te brengen. Vaak ligt dáár het probleem.
Daar zou je zo maar gelijk kunnen hebben. Ik heb 2 jaar geleden de moeite niet genomen..
 
Ik zal het morgen eens gaan proberen :)
 
Daar zou je zo maar gelijk kunnen hebben. Ik heb 2 jaar geleden de moeite niet genomen..

Zou je me kunnen vertellen hoe jij de controller hebt ingesteld? welke tijden wat gebeurd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal het straks voor je nakijken.
 
is goed! ik heb nu:
Dawn van 13 tot 14 uur. 5 % wit en 60% Blauw
sunrise van 14 tot 15 uur. 75% wit 75% blauw
sunset van 21:30 tot 22:00 uur 5% wit en 60% blauw
dusk van 22:00 tot 22:30 en 0% wit 0% blauw --> dit omdat hij dan de nacht ingaat.

Ik hoor t wel! ;)
 
Dawn 07:00-08:00
White 5%, Blue 60%

Sunrise 09:00-10:00
White 100%, Blue 100%

Sunset 18:00-20:00
White 20%, Blue 60%

Dusk 21:00-22:30
White 0%, Blue 5%

Gedurende de nacht 5% blauw maanlicht.
 
Top dankjewel! Heb m vandaag geinstalleerd. Heb hem nu op max 75% de eerste tijd. Anders ben ik bang dat ik een algen bom krijg ;)
 
Ik heb nu ook de helialux ik heb jullie ook nageaapt:p;)gaat dit nog steeds goed met jullie bak nu?
 
Bij mij werkt t perfect. Denk zelfs te mene dat de nieuwe scheuten van plantjes er beter uitzien/voller worden. Herkent iemand dit?
 

Terug
Bovenaan