Nieuwe verkooptruc dierenwinkels: vissen na 1 dag in je aquarium?


Maar gelukkig hebben we dit Forum nog !:deal:
Och, met die laatste zin stel je voor mij juist wat er zo waardevol is aan deze tijd. Zonder het internet had ik nooit aan deze hobby kunnen beginnen. Dan had ik me moeten abonneren op een blad waarvan ik nog niet wist of ik het wel leuk zou gaan vinden, en me in een rokerig achterafzaaltje moeten gaan mengen onder mensen die ik niet ken en die de hele avond tegen elkaar op zouden gaan bieden wie de beste dry start methode zou hebben, hoe een bak met salmiak op te starten en wat de meest optimale TDS waarde is bij osmose water. (No offence, en rijkelijk overdreven natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel).

Ik zou juist willen stellen dat de huidige tijd ons méér mogelijkheden biedt om ons met de hobby bezig te houden, dan voorheen. Ik vind het om het zo te zeggen, democratischer geworden. Dat betekent tegelijkertijd dat ik denk dat juist méér mensen er aan beginnen. Kijk maar op al die groepen op Facebook, alleen al in Nederland. Kijk ook naar de advertenties op Markplaats.
Het zou leuk zijn om eens na te gaan of daarmee het 'uitval'-percentage ook hoger is komen te liggen (mensen die er mee stoppen binnen het jaar) en of dat komt door de grotere stroom aan desinformatie/verkeerde informatie waar je in algemene zin met meer social media/internet last van hebt tegenwoordig.
 
Zie het ook somber in voor de toekomst en de aquarium hobby niet alleen door de Corona problemen maar ook dat weinig jeugd nog echt intresse heeft en dat is ook te zien in de Hengelsport alles wat natuurlijk is gaat er aan geloven als hobby..
Weet niet of er cijfers zijn te vinden van hoeveel aquarianen er 70-80-90 jaren waren vergleken met nu ,maar veel visbladen voor het aquarium zijn op geheven of aquarium verrenigingen zijn verdenen en ook van internet zoals speciaal voor Discus en Maanvissen.
Zonde... zulke verenigingen kon je ook op een open avond of informatie avond komen as je nieuw was in de hobby en ermee wilde beginnen maar das allemaal weg.
Maar gelukkig hebben we dit Forum nog !:deal:

Is dat zo? ik vind toch dat er aardig wat jeugdigen de aquarium hobby uitvoeren .
Gok dat er zelfs meer mensen zijn die de hobby ter hand hebben genomen dan in het eind van de 20eeuw, alleen heeft er een verschuiving plaatsgevonden in de manier waarop zij zich daarin uiten en verdiepen..

en die aparte maan-/discusvis groepen heb ik nooit begrepen, net als dat er op dit forum een aparte sectie voor is... onzin.
 
der is heel veel jeugt in de aquarium hobby maar meesten mensen zit gewoon op facebook of youtube laatste jaar omdat iedereen binnen zit zijn er ook heel wat mensen bij gekomen met een bakje
 
Is dat zo? ik vind toch dat er aardig wat jeugdigen de aquarium hobby uitvoeren .
Gok dat er zelfs meer mensen zijn die de hobby ter hand hebben genomen dan in het eind van de 20eeuw, alleen heeft er een verschuiving plaatsgevonden in de manier waarop zij zich daarin uiten en verdiepen..

en die aparte maan-/discusvis groepen heb ik nooit begrepen, net als dat er op dit forum een aparte sectie voor is... onzin.

Geen idee of vergleken met vroeger er nu veel jeugd mee bezig is, je ziet namelijk nog zelden een aquariums in scholen,bejaarde tehuizen of andere openbare plekken.
Apparte discus groep of voor maanvissen heeft dan ook te maken dat het geen beginners vissen zijn en ook zo dat er speciale forums zijn voor Afrikaanse chiclides of Maliwi omdat daar ook wel enige kennis nodig is met dit soort vissen.
Nu was het wel zo dat er met Discussen een soort elite van experts waren en meer een besloten kliek groep en minderwaardig werd naar andere aquarianen en je status moet hebben wilde je erbij komen en dat heb ik altijd belachelijk gevonden als je niet hun vizie volgende en Discussen hield of geen A-merken kocht en het B-merken ook prima af kon..dat soort mensen dus.
Soort BMW rijders waar je met een Fiat panda niet tussen kwam om het zomaar te noemen en gelukkig is die tijd wel een beetje over.
 
Geen idee of vergleken met vroeger er nu veel jeugd mee bezig is, je ziet namelijk nog zelden een aquariums in scholen,bejaarde tehuizen of andere openbare plekken.
Dat komt denk ik ook omdat er wel iemand moet zijn die een bak wil onderhouden en dat moet ook tijdens de vakanties. Veel zullen daar weinig zin in hebben.
Als ik bij de lfs kom dan kom ik toch wel veel jongeren tegen hoor. Of in elk geval klanten tot zeg maar een jaar of 30.
 
Dat komt denk ik ook omdat er wel iemand moet zijn die een bak wil onderhouden en dat moet ook tijdens de vakanties. Veel zullen daar weinig zin in hebben.
Als ik bij de lfs kom dan kom ik toch wel veel jongeren tegen hoor. Of in elk geval klanten tot zeg maar een jaar of 30.
Op het forum zitten er wel een aantal maar dit is landelijke en 50 jeugdige op dit forum of het zijn er meer geen idee.. dat is niks op bijna 18Miljoen mensen net als de Hengelsport gemiddeld voor de Corona was dit 125.000 en nu op gelopen naar 200-300.000 dankzij de lockdown maar vaak zijn dit tijdelijke mensen die niks te doen hebben en later als alles weer normaal wordt (laten we het hopen) druipen de meeste weer af.
 
Het zullen er vast wel minder zijn dan een tiental jaren gelden maar goed de tijden veranderen en men is mer online bezig met zaken als gamen en films kijken. Dit had je in de jaren 80 zeg maar dus dat zal al een groot verschil maken. Hobby s zoals het sparen van postzegels en munten zal ook drastisch zijn verminderd denk ik. Volgens mij zegt de huidige jeugd dat laatstgenoemde voor oude kerels is :LOL: :LOL:
 
Och, met die laatste zin stel je voor mij juist wat er zo waardevol is aan deze tijd. Zonder het internet had ik nooit aan deze hobby kunnen beginnen. Dan had ik me moeten abonneren op een blad waarvan ik nog niet wist of ik het wel leuk zou gaan vinden, en me in een rokerig achterafzaaltje moeten gaan mengen onder mensen die ik niet ken en die de hele avond tegen elkaar op zouden gaan bieden wie de beste dry start methode zou hebben, hoe een bak met salmiak op te starten en wat de meest optimale TDS waarde is bij osmose water. (No offence, en rijkelijk overdreven natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel).

Ik zou juist willen stellen dat de huidige tijd ons méér mogelijkheden biedt om ons met de hobby bezig te houden, dan voorheen. Ik vind het om het zo te zeggen, democratischer geworden. Dat betekent tegelijkertijd dat ik denk dat juist méér mensen er aan beginnen. Kijk maar op al die groepen op Facebook, alleen al in Nederland. Kijk ook naar de advertenties op Markplaats.
Het zou leuk zijn om eens na te gaan of daarmee het 'uitval'-percentage ook hoger is komen te liggen (mensen die er mee stoppen binnen het jaar) en of dat komt door de grotere stroom aan desinformatie/verkeerde informatie waar je in algemene zin met meer social media/internet last van hebt tegenwoordig.
Het probleem met internet is dat er erg veel informatie en desinformatie is te vinden en veel verschillende antwoorden opleveren dan vroeger over opstarten van een aquarium als bijvoorbeeld.
Mensen onderling bij elkaar geeft voordelen, ja discusie krijg je altijd maar zo leer je ook sociale vaardigheden die nu echt bij een hoop mensen ontbreken sins alles via internet gaat kwa contacten zo het appen en iedereen een grote mond durft te geven..de zogenoemde Internethelden en dat gaat wel ten kosten van leren omgaan met mensen met een andere mening of visie + je kan met persoonlijk contact ook zien of het persoon wel deugd in jouw ogen of er ontstaan vriendschappen uit.

Maar internet heeft ook vele voordelen erbij gekregen in deze hobby, makkelijk zoeken naar ervaringen met filters,verlichting etc etc en natuurlijk leuk om te zien over de wereld hoe ze het bijvoorbeeld in Azie of de V.S doen in de hobby, maar of het nu meer mensen getriggerd heeft voor deze hobby.. ik betijfel het tegenover vroeger maar toen had je ook alleen maar hobby's zonder een PC of gaming en degerlijke en ging je er op uit.
 
Haha, de platforms om ruzie te krijgen volgens mij en om heel veel verschillende antwoorden te krijgen waar je veelal weinig aan hebt.
precies , zo was ik lid en geabboneerd (zal geen namen noemen) op een Belg op youtube en facebook en beweerde dat Siporax je PH verhoogd in aquariums waar ik op in haakte van das onzin.. als je in een bioloog bij de invoer lager PH meet en uitgaan van de bioloog iets hogere PH meet heeft nikst te maken met Siporax want aan het einde lag een dikke bruisteen en water werd extra belucht waardoor ook de PH door gaat stijgen als water meer zuurtsof krijgt en beetje Co2 wat er in zat wordt afgegeven.
Nou dat werd een discussie dat ik maar onzin praten en dat Siporax echt je PH verhoogd kreeg heel de aanhang over me heen. dus toeledokie en ga je goed ben meteen afgehaakt en alles op gezegd.
Denk dat mensen wel weten over wie ik het heb maar goed ik lig er verder niet wakker van en daarom zijn vele sociale media bagger, ben wel geabboneerd op KG-tropical en nog wat leuke mensen die gelukkig niemand als partij zien en ook neutraal zijn naar andere meningen.
Dus ze zijn er wel die intressant zijn maar op Facebook pffff internet helden met witte sokken die niet gewassen zijn daar barst het er van.
 
Wat ik vaak een ramp vindt aan die video s op YT is dat ze vaak erg lang zijn en als je ze hebt afgekeken denk je wanneer krijgen we de verwachtte info nou?
Volgens mij posten veel mensen filmpjes om in de schijnwerpers te komen maar je hebt er vaak weinig aan. Maar goed ieder zn ding natuurlijk.
 
Wat ik vaak een ramp vindt aan die video s op YT is dat ze vaak erg lang zijn en als je ze hebt afgekeken denk je wanneer krijgen we de verwachtte info nou?
Volgens mij posten veel mensen filmpjes om in de schijnwerpers te komen maar je hebt er vaak weinig aan. Maar goed ieder zn ding natuurlijk.
Die zijn er ook, en dan de laaste 2min van de 30minuten komen ze met het antwoord waar je eigelijk op zit te wachten, maar er zijn er wel die echt leuke informatie geven.. mag dit stel wel ;)

 
Haha, de platforms om ruzie te krijgen volgens mij en om heel veel verschillende antwoorden te krijgen waar je veelal weinig aan hebt.
Ik ben zelf lid van een aantal groepen op Facebook. Die zijn voor mij echt wel van meerwaarde. Er is daar enorm veel kennis in huis.

Maar je moet wel goed zoeken, want in het merendeel van de groepen kan het er nogal amateuristisch aan toe gaan. Groepen met expertise zijn er weinig.

Toch blijft het AF wel een thuisbasis. Het blijft mooi om te zien hoe mensen groeien in hun hobby en hun eigen specialiteiten ontwikkelen.
 
precies , zo was ik lid en geabboneerd (zal geen namen noemen) op een Belg op youtube en facebook en beweerde dat Siporax je PH verhoogd in aquariums waar ik op in haakte van das onzin.. als je in een bioloog bij de invoer lager PH meet en uitgaan van de bioloog iets hogere PH meet heeft nikst te maken met Siporax want aan het einde lag een dikke bruisteen en water werd extra belucht waardoor ook de PH door gaat stijgen als water meer zuurtsof krijgt en beetje Co2 wat er in zat wordt afgegeven.
Nou dat werd een discussie dat ik maar onzin praten en dat Siporax echt je PH verhoogd kreeg heel de aanhang over me heen. dus toeledokie en ga je goed ben meteen afgehaakt en alles op gezegd.
Denk dat mensen wel weten over wie ik het heb maar goed ik lig er verder niet wakker van en daarom zijn vele sociale media bagger, ben wel geabboneerd op KG-tropical en nog wat leuke mensen die gelukkig niemand als partij zien en ook neutraal zijn naar andere meningen.
Dus ze zijn er wel die intressant zijn maar op Facebook pffff internet helden met witte sokken die niet gewassen zijn daar barst het er van.
Die Belg heb ik al jaren geleden uitgekotst, die vind vooral datie het met zichzelf enorm goed heeft getroffen en is een rasechte narcist. Nu heeft onderzoek uitgewezen dat social media narcisme in de hand werkt, nou hij is hier het klassieke voorbeeld van
 
Die Belg heb ik al jaren geleden uitgekotst, die vind vooral datie het met zichzelf enorm goed heeft getroffen en is een rasechte narcist. Nu heeft onderzoek uitgewezen dat social media narcisme in de hand werkt, nou hij is hier het klassieke voorbeeld van
Ja denk dat de meeste hem wel kennen wel jammer want hij heeft wel leuke uitleg gegeven en ook laten zien met testen dat het waar is en geen fabels zoals de TDS meter en Thermometers dat er zoveel verschil in zit en welke nu wel betrouwbaar dus hij had goede onderwerpen maar
werd later te gericht op zijn vaste groepje en mensen en met een andere mening werden weg gewuifd of werd niet besproken of uitgezocht of het ook waar kon zijn.
Beetje popi jopie doen op de Vivariumbeurs moah zijn karakter kwam toen wel naar boven en heb hem snel links laten liggen en ben weggelopen hahaha.
Maar goed dit forum is niet om mensen tegen de schenen te trappen of andere zwart te maken dus erg offtopic dit verhaal. over onze zuiderbuur.
 
bij indraaien met salmiakzout of verkruimeld voer wil je snel een ammoniak en vervolgens nitrietpiek zodat je bacteriepopulaties snel groeien.
Ik kies er bewust voor omdat langzaam te doen zodat de omstandigheden vanaf dag 1 constant zijn en je niet een periode met pieken en schommelingen hebt. Mijn ervaring is dat planten beter aanslaan en doorgroeien en de kans op problematische hoeveelheden alg een stuk kleiner is.
Salmiak methode start zonder planten op zodat aansluitend de planten die sowieso al problemen hebben met omschakelen daarna zich heel rustig kunnen acclimatiseren.
 
Salmiak methode start zonder planten op zodat aansluitend de planten die sowieso al problemen hebben met omschakelen daarna zich heel rustig kunnen acclimatiseren.
ja zonder planten (en licht) indraaien is ook een goede methode om opstarten algenplagen en smeltende planten etc te voorkomen. Maar ik plant liever voor ik het aquarium vul en alles nog lekker droog is.
 
Leveren planten ook niet zelfs hun bijdrage aan opbouw biofilm en verbeterde indraai-condities?
 
Zit hier met genot de discussies te lezen en verschillende invalshoeken m.b.t. het indraaien van aquaria. Wel grappig om te zien hoe het onderwerp zo veranderd. Niet negatief bedoeld overigens ;) .
 
Leveren planten ook niet zelfs hun bijdrage aan opbouw biofilm en verbeterde indraai-condities?
Ik heb begrepen dat op alle in water ondergedompelde oppervlakken inclusief ruiten, planten, bodem, stenen, hout en decoratie biofilm onstaat. Planten zorgen ook voor afvalstoffen doordat blad vergaat en daarbij komt ook ammoniak vrij wat weer door bacterien uit de biofilm omgezet wordt naar nitriet. De bacterien in de biofilm zetten die weer om naar nitraat. En planten nemen op hun beurt nitraat op en leveren zuurstof, waardoor de cirkel weer rond is.
 
Leveren planten ook niet zelfs hun bijdrage aan opbouw biofilm en verbeterde indraai-condities?
Het kan beide, maar geef wel de voorkeur aan direct beplanten omdat in die 4-6weken ook je planten dan wat zijn aangeslagen met wortelen + als je gaat planten na het indraaien ga je de bodem verstoren dat net een beetje tot rust is gekomen en de eerste nuttige bacterien in zuurtof zone gaan ontstaan die extra bijdragen aan de waterhuishouding in een nieuwe aquarium.

Zonder planten opstarten gaat ook wel prima en zonder licht, maar mijn gevoel zegt dat als je dan na 4-6weken ineens licht er op gaat zetten er wel grote kans is op algenbloei en bacteriebloei door het licht dat dan explosief ineens de algen kan triggeren + en ga je dan toch planten van planten dan je hebt je de bodem ook nog extra bodem verstoord door te gaan planten en komen er ook weer extra stoffen vrij. (geen ervaring mee nooit gedaan in een plantenbak)
Dus of het ook echt in de praktijk deze problemen kan opleveren weet ik niet, maar gevoel zegt van wel.
 
Leveren planten ook niet zelfs hun bijdrage aan opbouw biofilm en verbeterde indraai-condities?
Planten nemen voornamelijk ammonia (ammonium/ammoniak) op en leveren zo een directe bijdrage aan de waterkwaliteit. :) Het is wel zo dat ze op deze manier in feite concurreren met de nitrificerende bacteriën. In bakken die opstarten met heel veel planten erin is het daardoor moeilijker om na te gaan of het proces van nitrificeren rond is; nitraat zul je vaak amper meten. En dus niet eens zozeer omdat waterplanten nitraat gebruiken (dat doen ze door hun voorkeur voor ammonia nauwelijks) maar doordat ze ammonia afvangen en daarmee überhaupt de productie van nitraat voorkomen.

Maar puur gekeken naar de waterkwaliteit, lijkt het me altijd een aanrader om planten in te zetten. Mits je die levend weet te houden. ;)
 
Volgens mij nemen planten alleen ammonium op maar geen ammoniak.
Bij PH lager dan 7 heb je ammonium dat planten opnemen , boven PH7 krijg je Amoniak en de planten kunnen dat deels opnemen maar minder dan Ammonium.
Dat planten Nitraat gebruiken is gering, door juist planten te nemen heb je minder Amoniak/Ammonium en krijgen nitrificerende bacterien minder te doen wat dan resulteerd in minder nitraat in het water.
Daarom goeien over het algemeen planten beter met iets lagere PH zeg 6.7-6.8 tenzij het planten zijn die calsium en magnesium behoeftig zijn zoals valisinera en waterpest en gedoornd hoornblad deze doen het vaak beter in wat harder water.
 
Laatst bewerkt:
Bij PH lager dan 7 heb je ammonium dat planten opnemen , boven PH7 krijg je Amoniak en de planten kunnen dat deels opnemen maar minder dan Ammonium
Dat klopt en de hoeveelheid ammoniak is afhankelijk van de ph en zal een bepaald percentage van de ammonium zijn. Maar ik dacht dat los van de ph er altijd dus ammoniak in het water zit als er ammonium aanwezig is. Alleen bij een lage ph zal het deel ammoniak lager zijn. Maar wellicht vergis ik mij maar ik dacht dat bij een ph lager dan 6 er geen ammoniak meer is.
 
Planten nemen voornamelijk ammonia (ammonium/ammoniak) op en leveren zo een directe bijdrage aan de waterkwaliteit. :) Het is wel zo dat ze op deze manier in feite concurreren met de nitrificerende bacteriën. In bakken die opstarten met heel veel planten erin is het daardoor moeilijker om na te gaan of het proces van nitrificeren rond is; nitraat zul je vaak amper meten. En dus niet eens zozeer omdat waterplanten nitraat gebruiken (dat doen ze door hun voorkeur voor ammonia nauwelijks) maar doordat ze ammonia afvangen en daarmee überhaupt de productie van nitraat voorkomen.

Maar puur gekeken naar de waterkwaliteit, lijkt het me altijd een aanrader om planten in te zetten. Mits je die levend weet te houden. ;)

planten hebben geen voorkeur voor ammonia. De meeste planten kunnen er bijzonder slecht tegen als ammoniaconcentraties te hoog zijn of het aandeel ammonia in de totale stikstofopname te groot. er zijn soorten die hoge concentraties goed verdragen maar de meeste soorten houden er helemaal niet van.

klik, klik en klik en klik
 
planten hebben geen voorkeur voor ammonia. De meeste planten kunnen er bijzonder slecht tegen als ammoniaconcentraties te hoog zijn of het aandeel ammonia in de totale stikstofopname te groot. er zijn soorten die hoge concentraties goed verdragen maar de meeste soorten houden er helemaal niet van.

klik, klik en klik en klik
Nah, ik denk dat dat te simpel gesteld is. Alle stoffen kennen toxische grenzen. Ook ammonium en (inderdaad) zeker ammoniak.

Maar als je kijkt naar de concentraties van ammonia die in de natuur voorkomen, of in een ingedraaid aquarium, dan ondervinden planten daar geen noemenswaardige nadelen van. Ik lees in studies dat zodra er ook maar iets aan ammonia in het water zit, de meeste waterplanten dit preferabel zullen opnemen boven de andere stikstofverbindingen. In deze twee links wordt dat goed uitgelegd:



Oftewel waterplanten nemen in de regel ammonium eerder op dan nitriet, en nitriet eerder dan nitraat. Hoe "hogerop" in de nitrificatieketen de stof is, des te meer energie het zo'n plant kost om die stof om te vormen tot het bruikbare NH4.

Volgens mij nemen planten alleen ammonium op maar geen ammoniak.
Ik heb naar aanleiding van jouw bericht nog eens flink zitten googelen en je zou wel eens gelijk kunnen hebben over NH3/ammoniak. (y):D

Ik kom wel studies* tegen waarin met name drijfplanten en oeverplanten voor een teruggang zorgen in NH3, maar als je gaat kijken naar het HOE, dan is er geen direct opnamemechanisme, en lijkt het erop dat de planten simpelweg NH4 pakken, en het restant aan NH4 en NH3 in het water zich weer in de oorspronkelijke verhoudingen herstelt onder invloed van de pH. Dus waar er in eerste instantie wat meer NH3 overblijft, wordt het gedeelte daarvan dat niet langer in balans is, omgevormd tot NH4. Zo krijg je dus alleen indirect een vermindering van NH3.

Toch weer leerzaam dit jongens. :D I like it.

*
 
Ik kom wel studies* tegen waarin met name drijfplanten en oeverplanten voor een teruggang zorgen in NH3, maar als je gaat kijken naar het HOE, dan is er geen direct opnamemechanisme, en lijkt het erop dat de planten simpelweg NH4 pakken, en het restant aan NH4 en NH3 in het water zich weer in de oorspronkelijke verhoudingen herstelt onder invloed van de pH. Dus waar er in eerste instantie wat meer NH3 overblijft, wordt het gedeelte daarvan dat niet langer in balans is, omgevormd tot NH4. Zo krijg je dus alleen indirect een vermindering van NH3.
Dat is precies wat ik bedoel Gino en ik heb het ook van een ander geleerd hoor ;)
 
Het kan beide, maar geef wel de voorkeur aan direct beplanten omdat in die 4-6weken ook je planten dan wat zijn aangeslagen met wortelen + als je gaat planten na het indraaien ga je de bodem verstoren dat net een beetje tot rust is gekomen en de eerste nuttige bacterien in zuurtof zone gaan ontstaan die extra bijdragen aan de waterhuishouding in een nieuwe aquarium.

Zonder planten opstarten gaat ook wel prima en zonder licht, maar mijn gevoel zegt dat als je dan na 4-6weken ineens licht er op gaat zetten er wel grote kans is op algenbloei en bacteriebloei door het licht dat dan explosief ineens de algen kan triggeren + en ga je dan toch planten van planten dan je hebt je de bodem ook nog extra bodem verstoord door te gaan planten en komen er ook weer extra stoffen vrij. (geen ervaring mee nooit gedaan in een plantenbak)
Dus of het ook echt in de praktijk deze problemen kan opleveren weet ik niet, maar gevoel zegt van wel.
Gevoel....
als vooraf in donker de biofilm al ontwikkeld is zou ik niet weten wat dan de trigger moet zijn.
De grootste trigger voor algen is nl ammonium.....want dat prefereren ze en is supervoeding voor ze.
Dus als de biofillm al top draait kan later geen enkele ammonium ontstaan. ...geen supervoeding voor algen

verder weinig aan te vullen wat Gino schrijft !!!!

Bedenk bovendien dat planten allemaal boven water zijn gekweekt, en dan opeens zich moeten aanpassen aan onderwater, er voer wordt verkruimeld en ammonium wordt gevormd...en het plaatje voor algengroei is compleet.
Zeker als de liefhebber braaf 2 tot 3 weekjes heeft gewacht en dan eindelijk....die vissen erin kunnen.
Planten zijn dan net een beetje aangepast, de liefhebber voegt voor gezonde plantjes alvast allerlei flesjes toe met voeding.....en dan kunnen de rampscenarios beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Nah, ik denk dat dat te simpel gesteld is. Alle stoffen kennen toxische grenzen. Ook ammonium en (inderdaad) zeker ammoniak.

Maar als je kijkt naar de concentraties van ammonia die in de natuur voorkomen, of in een ingedraaid aquarium, dan ondervinden planten daar geen noemenswaardige nadelen van. Ik lees in studies dat zodra er ook maar iets aan ammonia in het water zit, de meeste waterplanten dit preferabel zullen opnemen boven de andere stikstofverbindingen. In deze twee links wordt dat goed uitgelegd:



Oftewel waterplanten nemen in de regel ammonium eerder op dan nitriet, en nitriet eerder dan nitraat. Hoe "hogerop" in de nitrificatieketen de stof is, des te meer energie het zo'n plant kost om die stof om te vormen tot het bruikbare NH4.


Ik heb naar aanleiding van jouw bericht nog eens flink zitten googelen en je zou wel eens gelijk kunnen hebben over NH3/ammoniak. (y):D

Ik kom wel studies* tegen waarin met name drijfplanten en oeverplanten voor een teruggang zorgen in NH3, maar als je gaat kijken naar het HOE, dan is er geen direct opnamemechanisme, en lijkt het erop dat de planten simpelweg NH4 pakken, en het restant aan NH4 en NH3 in het water zich weer in de oorspronkelijke verhoudingen herstelt onder invloed van de pH. Dus waar er in eerste instantie wat meer NH3 overblijft, wordt het gedeelte daarvan dat niet langer in balans is, omgevormd tot NH4. Zo krijg je dus alleen indirect een vermindering van NH3.

Toch weer leerzaam dit jongens. :D I like it.

*

planten zullen idd alle stikstof die ze opnemen omzetten in ammonium voor het verder verwerkt kan worden tot amminozuren. Dat omzetten kost energie en dus is het voordelig als stikstof al in de vorm van ammonium zit. Dat klopt opzich, maar die vlieger gaat alleen op als de influx van ammonium lager of gelijk is aan de stikstofbehoefte van de plant. Teveel ammonium is toxisch voor planten, en veel planten zijn niet goed in staat het buiten de deur te houden. Met als gevolg dat ze het weer naar buiten moeten pompen, en dat kost juist heel veel extra energie.

Nitraat kan een plant prima opslaan en reduceren als het het nodig heeft. Ammonium niet. Dus ja planten nemen het gemakkelijk op, maar er een voorkeur voor hebben. Nee de meeste niet. In een Walstad aquarium met weinig vis en veel planten etc is ammonium vergiftiging onwaarschijnlijk, maar ga je je aquarium indraaien met ammoniumchloride dan is het best mogelijk dat planten daar niet goed op reageren.

Het betekend ook dat in een aquarium met veel planten en weinig of geen vis het niet gek is dat je nooit een nitrietpiek e.d. meet. Ook in de tijd dat ik netjes mijn waterwaarden mat heb ik nooit nitriet gemeten tijdens het indraaien van een aquarium. Dat is niet perse erg, je hebt een aquarium in de eerste plaats om vissen te huisvesten niet om nitrificerende bacteriën te huisvesten. Zolang je voorkomt dat vissen vergiftigd worden door ammoniak en nitriet zit je goed. Of het nou planten, bacteriën, chemie of verversingen zijn maakt niet zoveel uit. In veel gevallen draait het uiteindelijk toch uit op een combi.
 
Ik zou het fantastisch vinden als --in tegenspraak met de artikels die genoemd zijn en de daarin vermelde onderzoeken-- door de meeste waterplanten nitraat geprefereerd werd, in plaats van ammonium. Dat scheelt me een partijtje waterwissels.

Wat jij zegt geldt wel voor landplanten; die kunnen in de regel meer met nitraat dan met ammonium en er zijn --zo vertelt ome Google-- veel soorten die voor NO3 een zekere opslagcapaciteit hebben. Maar ik heb zelf geen bomen of grassen of struiken uit mijn bak hangen. En ik vermoed dat ik niet de enige ben met die tekortkoming. 😬

Edit: oh ik lieg, laat ik momenteel juist bezig zijn met een experimenteel stukje "hydroponics". Dat valt echter buiten de discussie over waterplanten...
 
Laatst bewerkt:
 
Comparative studies of the response of sensitive and tolerant submerged macrophytes to high ammonium concentration stress https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30952066/
Het gaat hier om veel hogere concentraties NH4 dan in aquaria voorkomen. Ze hebben het over gehaltes van 25 mg/L tot 400 mg/L. Ook als we er rekening mee houden dat ze het misschien over NH4-N hebben (het stikstofgedeelte van ammonium), dan kom je op omgerekend driekwart van de aangegeven waarden, en dat is nog steeds überhoog.

Effects of ammonium pulse on the growth of three submerged macrophytes https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31339879/
Het NH4-gehalte, omgerekend van NH4-N naar NH4, is in deze studie in de laagste concentratie ca. 1,3 mg/l. Dit is, wederom, niet vergelijkbaar met de situatie van een ingedraaid aquarium.

Ammonium, microcystins, and hypoxia of blooms in eutrophic water cause oxidative stress and C-N imbalance in submersed and floating-leaved aquatic plants in Lake Taihu, China https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21075418/
In deze veldstudie is er van alles aan de hand in het betreffende water waardoor de processen van de planten suboptimaal verlopen. Er wordt in feite niet gekeken naar de individuele invloed van NH4 maar naar de effecten van meerdere factoren bij elkaar die slechte leefomstandigheden geven. Ook is het überhaupt onduidelijk om welke planten het gaat. Dus dit komt al in de buurt (want lagere NH4-waarden) maar is niet nuttig voor een 1-op-1 vergelijking met aquariumwater. En nog steeds zijn dit hogere waarden dan in de natuur --in water dat NIET, zoals het studiewater, vervuild is geraakt door mensen-- of in een gezond aquarium zullen voorkomen.

Ammonia triggers the promotion of oxidative stress in theaquatic macrophyte Myriophyllum mattogrossense
In de beschikbare abstract wordt slechts gezegd dat er toxiciteit optreedt bij een "elevated ammonia content", maar er worden geen getallen genoemd.



Oftewel, wat hier vooral duidelijk wordt is dat er EEN giftige grenswaarde is voor planten. Dit betekent niet dat de eerder aangehaalde punten (A. waterplanten nemen NH4 op voor groei, en B. vrijwel altijd als voorkeur boven NO3.) niet van toepassing zijn.

Als jij 4 liter water drinkt, voel je je niet best. Als jij 10 liter water drinkt, ben je dood. Moet je op basis van die info maar concluderen dat water niet gebruikt wordt door de mens en alleen maar slecht is? Want dat is waar jij met het verhaal van ammonia vs. waterplanten steeds naartoe lijkt te willen.
 
Ook als we er rekening mee houden dat ze het misschien over NH4-N hebben (het stikstofgedeelte van ammonium), dan kom je op omgerekend driekwart van de aangegeven waarden, en dat is nog steeds überhoog.
Whoeps, verkeerd om uitgelegd: als het in een artikel om NH4-N gaat, komt dat overeen met een NH4-waarde die in plaats van +- 25% lager, juist hoger ligt (NH4 = NH4-N * 1.28786). Dus de ammoniumsoep in onderzoek 1 is aardig giftig. :sick:
 

Terug
Bovenaan