Nieuwe verkooptruc dierenwinkels: vissen na 1 dag in je aquarium?


Bij PH lager dan 7 heb je ammonium dat planten opnemen , boven PH7 krijg je Amoniak en de planten kunnen dat deels opnemen maar minder dan Ammonium.
Dat planten Nitraat gebruiken is gering, door juist planten te nemen heb je minder Amoniak/Ammonium en krijgen nitrificerende bacterien minder te doen wat dan resulteerd in minder nitraat in het water.
Daarom goeien over het algemeen planten beter met iets lagere PH zeg 6.7-6.8 tenzij het planten zijn die calsium en magnesium behoeftig zijn zoals valisinera en waterpest en gedoornd hoornblad deze doen het vaak beter in wat harder water.
Ter verduidelijking: Planten nemen wel nitraat op aangezien er veelal, ook bij mij, een noodzaak is voor extra toevoeging.
 
Ter verduidelijking: Planten nemen wel nitraat op aangezien er veelal, ook bij mij, een noodzaak is voor extra toevoeging.
Kan kloppen. Wat het verhaal nog ingewikkelder maakt, is dat vissen nitraat dat zij binnenkrijgen in de lever omzetten naar ammonium en weer uitscheiden. In een bak met vissen kan het dus zo zijn dat zij "eindproduct" nitraat omzetten naar ammonium, en dat ammonium is vervolgens weer makkelijker opneembaar voor planten.

Ik weet verder niet hoe groot dit effect is. Maar het zit allemaal dus vrij ingewikkeld in elkaar! Al die stikstofjes vliegen in verschillende vormen de bak door en veranderen door de bacteriën en planten en vissen.
 
en uiteindelijk zou het simpelste en eenvoudigste zijn om in een donker aquarium gecontroleerd salmiak of ammonium te doseren, meten, paar keer herhalen en klaar.
Dan ga je planten bestellen, kunnen die zonder veel poespas zich aanpassen aan onderwater, aansluitend de vissen.
Alles beheersbaar, alles meetbaar en veel minder te verwachten problemen.

Mar als winkelier zou ik dat zo ook niet verkopen....je loopt heel wat geld mis.
 

Terug
Bovenaan